Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:51


fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:03

Heb je maïs-lijnzaadbrok al geprobeerd? Heb ik erg goede ervaringen mee.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:05

Maar ik zie nu hier een hoop voer advies voorbij komen wat volgens mij niet bij een cushing paard hoort.
Zoals suikers en zetmeel. Dan komt hij misschien wel aan maar staat hij hoefbevangen.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:10

Baringa1 schreef:
[ [url=m/b2na2g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben nu al meer als tien jaar haar eigenaar dit was vorig jaar zomer..

[ [url=m/6Uggde.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is nu .....


Paard is idd erg mager geworden. Dat heeft een oorzaak (ouderdom of ziekte). Als ik zo'n dier zie bel ik ook.
Ik kan mij niet voorstellen dat jouw DA verklaart dat dit een gezond paard is.
Als je merkt dat al je inspanningen niet werken moet je toch voor je paard de meest humane oplossing kiezen. Niet leuk maar toont wel de liefde voor je dier en niet het egoïsme om hem voor jezelf in leven te houden.

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 13:12

Eapy schreef:
Ik vind het paard te mager, ook voor haar leeftijd. Ik zou er sowieso (!) een deken op doen en véél meer voeren. Waarom staat er in de titel de naam "Baringa" en noem je haar hier "Klara"?

Haar naam op papier is Baringa laar ik heb haar papieren pas 2 jaar naar aankoop gekregen en die man noemde haar Klara... Klara is haar koosnaam .....

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:19

Medicatie voor de Cushing kan al heel veel doen en dan nog ;)

Mijn BWP merrie is ook 29 jaar en daar moet ik toch goed aan voeren om het wat deftig te houden. Ze heeft al wat tanden verloren dus ik voer alsof ze geen hooi meer kan eten, ook al knabbelt ze er wel aan.

Dodson and Horrell hebben ooit een recept ontwikkeld voor "hay in a bucket" en dat kan hooi volledig vervangen.
Je voert dan per gewenste 100 kilo lichaamsgewicht
- 650 gram High Fibre Nuts
- 650 gram Pulp
- 650 gram luzerne
Zij maken dat recept uiteraard met hun eigen producten maar ik geef dan voor een merrie van 500 kilo
- 2 kilo Sport Mix Zero (AVEVE) en 2 kilo All in soup
- 3 kilo pulp (droog dus dat wordt een berg-
- 3 kilo luzernekorrels

De Sport Mix Zero geef ik omdat die heel laag is in suikers en zetmeel maar hoog in vetten. De luzernekorrels moet je geven voor de eiwitten dit omdat oudere paarden minder goed eiwitten uit de voeding kunnen opnemen en je net die eiwitten nodig hebt voor onder andere de spieropbouw.

Mijn merrie is ook tot haar 27 a 28 jaar behoorlijk rond gebleven maar toen was het ineens gedaan. Zelfs op de weide haalt ze niet genoeg meer uit het gras, enkel in het voorjaar, dan zie je ze "groeien" :D

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:22

Ik vind niet dat je je paard verwaarloost. Er zijn veel adviezen gegeven, veel daarvan zijn (in mijn ogen) nogal ingewikkeld. Onze ervaring is dat de kwaliteit van het ruwvoer bijna allesbepalend is. Dus die baal hooi in de wei, is dat goed hooi?
Op advies van een holistische dierenarts zet ik mijn oude paarden zoveel mogelijk op heel veel goed ruwvoer met een klein beetje krachtvoer en een mineralenmengsel. Veel van wat je er verder in stopt heeft impact op de darmen, lever, nieren. Dat geeft vaak problemen (ook pijn) en je moet het dan weer compenseren met wat anders....

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 13:24

Gimme_Spurs schreef:
Wat en verhaal en reacties. Ik heb niet alles gelezen, en ook weinig verstand van oudere paarden, maar kun je niet kijken of ze naar een pensioenstal kan? Vaak hebben mensen daar precies in de gaten hoe de verzorging van het oudere paard moet verlopen. Ik denk dat het qua kosten niet eens zoveel scheelt met alles wat je nu al voert.

Maar toch moet je je afvragen of het nog wel zin heeft allemaal. Ik krijg een beetje het "dweilen met de kraan open" gevoel. En als ze zo uit de zomer komt, met deze hoeveelheden voer, denk ik niet dat ze zelfs ook de eerste vorst zou gaan overleven. Deken erop is met dit gewicht ook meer oncomfortabel dan dat het helpt lijkt me.

Ik snap dat ze veel voor je betekend en je haar niet wil laten gaan, maar als je naar het paard kijkt en heel eerlijk bent, is het dan niet beter om haar toch in te laten slapen? (Of zeg ik echt iets heel raars?)


Nee je hebt natuurlijk gelijk , ik ga eerst nog eens een dierenarts erop zetten en kijken wat hij zegt en aandringen op medicijnen. Als de derde opinie ook op is dan zal ik haar moeten laten gaan.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:24

bruintje123 schreef:
Maar ik zie nu hier een hoop voer advies voorbij komen wat volgens mij niet bij een cushing paard hoort.
Zoals suikers en zetmeel. Dan komt hij misschien wel aan maar staat hij hoefbevangen.


Klop daar moet ze op letten
Wij hebben speciaal een mengel met weinig suikers en Zetmelen. Luzerne zonder melasse enzo. De ruwvoedervervangers zijn meestal laag in suikers. Ze moet vooral letten op een hoger eiwit gehalt en meer vetten in de voeding. De luzerne en olie is daar goed voor. Daar hebben de oudjes veel baat bij.

Maar ze zou eerst moeten weten of de tanden in orde zijn en of het paard cushing heeft of niet en of het paard nog veel hooi kan eten. Want dit kan een probleem zijn voor paarden. En ruwvoer is het belangrijkste voor een paard.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:26

Baringa1 schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Wat en verhaal en reacties. Ik heb niet alles gelezen, en ook weinig verstand van oudere paarden, maar kun je niet kijken of ze naar een pensioenstal kan? Vaak hebben mensen daar precies in de gaten hoe de verzorging van het oudere paard moet verlopen. Ik denk dat het qua kosten niet eens zoveel scheelt met alles wat je nu al voert.

Maar toch moet je je afvragen of het nog wel zin heeft allemaal. Ik krijg een beetje het "dweilen met de kraan open" gevoel. En als ze zo uit de zomer komt, met deze hoeveelheden voer, denk ik niet dat ze zelfs ook de eerste vorst zou gaan overleven. Deken erop is met dit gewicht ook meer oncomfortabel dan dat het helpt lijkt me.

Ik snap dat ze veel voor je betekend en je haar niet wil laten gaan, maar als je naar het paard kijkt en heel eerlijk bent, is het dan niet beter om haar toch in te laten slapen? (Of zeg ik echt iets heel raars?)


Nee je hebt natuurlijk gelijk , ik ga eerst nog eens een dierenarts erop zetten en kijken wat hij zegt en aandringen op medicijnen. Als de derde opinie ook op is dan zal ik haar moeten laten gaan.


Laat haar tanden dan goed nakijken. Want oudjes hebben soms veel problemen met hun tanden en bloed laten trekken kijken waar er tekorten zijn en de cushing testen.

Je doet het goed en weet je wij leren ook altijd bij. Soms denken we we doen het goed maar blijkt dat we nog tekort komen. En dan is het belangrijk dat je raad vraagt en open staat voor advies. En dat doe je. Het belangrijkste is dat je goed wilt doen voor haar en dat je ervoor wilt gaan. Dat is stap een al.

Heb je een idee of ze nog goed hooi kan eten en of ze nog veel hooi kan eten.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:32

Het is duidelijk te lezen dat je het goed bedoelt, maar je moet toch inzien dat het op deze manier niet veel langer door kan gaan. Vet zit er allang niet meer op en nu 'vreet' ze in rap tempo haar eigen spieren op. Op een dag komt ze gewoon niet meer overeind en als je pech hebt ligt ze dan ook nog in de blubber. Als ze in een jaar tijd zo ernstig vermagerd is terwijl er verder niets is veranderd dan kun je toch niet volhouden dat ze prima gezond is. Als vastgesteld is dat ze cushing heeft begrijp ik niet dat de dierenarts zegt dat je daar niets aan hoeft te doen, zeker niet nu ze zo verslechterd is. Als je zeker bent dat je nog geen afscheid wilt nemen zul je naar mijn mening wel iets met die informatie moeten doen. Daarnaast is het geen overbodige luxe om te kijken wat je qua voeding en dekens nog kunt verbeteren. Of het nog gaat helpen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ben bang dat de koek gewoon op aan het raken is. Het is echt geen schande om afscheid te nemen. Ze heeft een mooie leeftijd behaald. Te lang doormodderen is voor het paard erger dan 'te vroeg' besluiten dat het genoeg is geweest.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:40

Hij is te mager maar troost je de mijne zag er eender uit. Is nu weer dik en ook hoogbejaard.

Voer niet waanzinnig veel krachtvoer..7 kg is absurd..

Ik geef de mijne nu 1x per dag 1kg subli seniores en 1 kg merriebrok..de merriebrok week ik mee met de seniores.

Jij zou dit eerst 2x per dag kunnen doen.

Verder onbeperkt hooi.

En is hij getest op selenium tekort? Is ook iets wat bij oudere paarden vaak tekort aan is. Dan supplementen bijvoeren.

Olie gewoon over het voer. Maar de merriebrok geweekt geven deed het bij mijn oudje..daar zit veel eiwit en en binnen no time zie je verschil.

En deken op idd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:43

Ik heb wel het idee dat TS absoluut goed bezig is en meer dan haar best doet om het paard aan te laten komen.
Ik zou het complete bloedbeeld na laten kijken, ook op wormen (dus niet via mest). Is de tandarts onlangs nog geweest?

Moeilijke beslissing hoor. Het lijkt erop alsof je paard lichamelijk letterlijk 'op' is. Maar ik heb een volbloed gehad die ook op leeftijd redelijk mager werd. Die deed het beter toen ik maismeel ging bijgeven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:55

Is de dierenbescherming zo streng in ons België?
Zie vaak erg magere paardjes die alleen staan op een kleine wei en daar is al voor gebeld zonder resultaat. (Horen zeggen van mensen uit die buurt)
Op mijn stalling stond zelfs een pony van tegen de 40 jaar die eruit zag als uw merrie, ook veel passerend volk maar nooit klachten gehad. Pony is inmiddels gestorven denk ik (zie hem niet meer). Daarnaast is er nog een andere oude pony die vermoed ik cushing heeft, ook mager en her en der lelijke plukken wintervacht.

Zal vast afhangen van welke provincie je bent zeker?

Hopelijk komt het allemaal goed en gaan ze eindelijk stoppen met voor je deur te staan. Sterkte gewenst. :(:)
De passerende mensen mogen zich met échte verwaarlozing bezighouden ipv een paardje wat oud is. Als er andere paarden bij lopen die wel goed uitzien moet toch duidelijk zijn dat dit geen verwaarlozing is?

Ik ken tevens alleen een fjord van rond de 35-40 jaar (inmiddels ook gestorven aan koliek) maar een koudbloedige vergelijken met een arabier is peren met appelen vergelijken. Oneerlijk dus.

Wel is op mijn stalling een draver van 10-13 jaar die bij aankoop graatmager was en totaal geen rugspieren had. Die kreeg extra mais en bietenpulp gevoerd en ik gaf ook luzerne erbij. Op paar maanden zag ze er al zo uit:
Maar leeftijd zal een rol spelen, deze is namelijk jonger.
Afbeelding

Eerst:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-09-17 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:00

Ook als het geen verwaarlozing is kan een paard op een keer wel dusdanig slecht worden dat ze daar fysiek last van krijgen. En in dat stadium is dit paard ondertussen wel helaas. En dus is het goed dat mensen er wel voor bellen, hoe vervelend dat ook voor de eigenaar is.

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 14:01

Mizora schreef:
Heb je de mogelijkheid om van alles 4 porties te wegen (voordat het geweekt wordt?), want een schep is vaak geen kg en dat maakt qua werkelijke hoeveelheid voer nogal uit. Door 4 porties te wegen krijg je een gemiddelde waardoor je ongeveer weet hoeveel je voert. Graag ook een scheut olie wegen, want bij mij voerde meerdere mensen olie en sommige mensen voerden 15ml bij een scheut en andere mensen 80-100ml. Dat maakt dus ook nogal uit. Idem dito met het handje lijnzaad en de halve emmer luzerne. Je hebt het op het ene moment over 3x per dag, dan weer over 's ochtends en 's avonds en 's middags een koek, dus ik ga onderaan even een vragenlijstje maken die ik het liefst echt per vraag beantwoord zie om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen.

Wat voor extra mineralen voer je ? Want hoewel ik voor ruim voeren van mineralen ben, kan ook een overdosis problemen geven dus daar moet ik rekening mee houden.

Dan zal ik er vanmiddag aan gaan rekenen.

Ik kan je verzekeren dat we hier nog wel wat in kunnen schuiven om het de situatie te verbeteren. Want het begin is er absoluut, maar vaak zit het in de afstemming.

Voor de duidelijkheid alle vragen op een rijtje:
1: hoeveel kg droog gewogen seniorenvoer en hoe vaak per dag?( IK HEB DE SCHEPPEN NU GEWOGEN EN ZE KRIJGT 2 scheppen per dag 850 gram s morgens en 850 gram s 'avonds.
2: Welk merk en wat is de exacte soort seniorenvoer dat je voert (bijvoorbeeld pavo 18+, of subli seniores priores)ZE KRIJGT STUCOMIX SENIOR VAN VERSELA LAGER.
3: hoeveel kg droog gewogen slobber en hoe vaak per dag? 2 KEer dag 1 schep van 890 gram ) s morgens en s avonds
4: Welk merk en wat is de exacte soort slobber dat je voert (bijvoorbeeld pavo slobbermash, of subli slobber)PAVO SLOBBERMASH
5: hoeveel kg droog gewogen bietenpulpen hoe vaak per dag? .500 GRAM DROGE VORM IN TWEE KEER VOEREN PER DAG
6: Is het een bekend merk bietenpulp en zo niet, kan je een foto van de analyse bijvoegen?BRUINE ZAK IK KOOP DIE BIJ HORTA VERDER STAAT ER NIKS OP
7: hoeveel kg droog gen tarwezemelen en hoe vaak per dag?800 gram per keer 1600 gram s morgens en s avonds
8: hoeveel kg gewogen gebroken lijnzaad en hoe vaak per dag?GEBROKEN LIJNZAAD KRIJGT ZE 10 gram 2 keer per dag
9: hoeveel kg gewogen luzerne en hoe vaak per dag?TWEE KEER PER DAG +- een anderhalve kilo....
10: welk merk + exacte soort luzerne? Als het een huismerk is, kan je een foto van de analyse bijvoegen? HARTOG LUZERNE
11: hoeveel ml olie en hoe vaak per dag? 2 keer per dag in totaal 50 ml
12: wat voor soort olie, en als het gericht is op paarden: welk merk en exacte soort? Olie met knoflook...
13: hoeveel gram gewogen extra mineralen en hoe vaak per dag? 10 gram per dag mineralen ZEOHORSE
14: welk merk + exacte soort mineralen (bijv. pavo vitalcomplete, of vitalbix daily complete?
15: hoeveel gram gewogen zomerweidekoek en hoe vaak per dag?NAMIDDAG 1 KOEK
16: welk merk + exacte soort zomerweidekoek (bijv. pavo summerfit, of marstall Weide-PAVO SUMMERFIT
17: Is er wel eens een hooianalyse gemaakt van deze partij hooi (dit kan een dure analyse zijn, maar de uitslag van de pavo quickscan is ook voldoende en die kost maar 20€)? WE KOPEN HOOI AAN BIJ BOEREN STEEDS VERSCHILLENDE BOEREN.
18: hoeveel hooi eet ze weg in de tijd dat ze binnen staat? Het handigste is om met een hooinet en een bagagedrager/unster te wegen hoeveel hooi ze krijgt en hoeveel er over blijft, zelfs als je het tussentijds op de grond voert (hoewel het uit een hooinet voeren wel gemakkelijker werkt voor het wegen). Als je dit de komende week bijhoudt (als je het nog niet weet) heb je een duidelijker overzicht hoeveel ze nu werkelijk eet. Klara heeft nog volop gras en kan zoveel hooi eten als ze wil heb een grote rol hooi in de wei staan.
19: is het echt hooi (in touwtjes), voordroog (hooi uit plastic) of kuil (nat ruwvoer uit plastic)?
VOORDROOGHOOI KLARA EET BIJNA NON-STOP ...
20: hoeveel uur per dag staat ze buiten? NU NOG HELE DAGEN .
21: hoeveel woog ze toen ze nog gewoon goed op gewicht was? ik heb altijd gekeken hoe ze eruit zag ze is eigenlijk nooit gewogen met wormenkuur word doorgaans geschat EN KREEGZ EEN VOLLEDIG SPUIT.. sorry
22: werd ze in het verleden gemakkelijk te mager of te dik, of was ze eigenlijk van nature het correcte gewicht zonder dat je daarvoor hoefde bij te voeren of af te remmen? (en wat voerde je toen) het was een zalig paard in de zomer at ze gras zonder bijvoer. In de winter herfst en lente kreeg ze wortelen voederbieten. En hooi zoveel ze op kon .... ik ben de laatste jaren op natuurlijke manier gaan voeren dus vooral voederbieten wortelen appelen enz geen brood en graanproducten zoveel hooi als ze opkan en altijd buiten ze had wel een deken op en schiilstal.
23: met welk middel is ze de afgelopen 3x ontwormt en wanneer was dat? Dat moet ik nagaan bij dierenarts die wisselt dat altijd af ..

Ik weet het, een flinke lijst. Maar ik ga proberen uit te vinden waar het paard en dus jij het meeste profijt bij heeft qua voersveranderingen zodat er zo min mogelijk verandert met zo veel mogelijk resultaat. Als je zelf nog ideeën hebt wat misschien kan helpen, dan is dat ook welkom uiteraard. Alle extra informatie helpt namelijk.

Ik zou haar trouwens minimaal onder een 200g deken zetten en zodra het kouder wordt verder opbouwen. Alleen als ze zweet/klam is heeft ze het te warm. Doordat ze van zichzelf geen vet meer op de botten heeft, heeft ze ook nauwelijks meer isolatie en dan kost het warmhouden ontzettend veel energie.

DEKEN HEZFY ZE INMIDDELS OP
Oké ga mijn best doen heb vanmorgen foto s gemaakt en alles afgewogen.

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 14:11

Afbeelding
R
Baringa1 schreef:
Mizora schreef:
Heb je de mogelijkheid om van alles 4 porties te wegen (voordat het geweekt wordt?), want een schep is vaak geen kg en dat maakt qua werkelijke hoeveelheid voer nogal uit. Door 4 porties te wegen krijg je een gemiddelde waardoor je ongeveer weet hoeveel je voert. Graag ook een scheut olie wegen, want bij mij voerde meerdere mensen olie en sommige mensen voerden 15ml bij een scheut en andere mensen 80-100ml. Dat maakt dus ook nogal uit. Idem dito met het handje lijnzaad en de halve emmer luzerne. Je hebt het op het ene moment over 3x per dag, dan weer over 's ochtends en 's avonds en 's middags een koek, dus ik ga onderaan even een vragenlijstje maken die ik het liefst echt per vraag beantwoord zie om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen.

Wat voor extra mineralen voer je ? Want hoewel ik voor ruim voeren van mineralen ben, kan ook een overdosis problemen geven dus daar moet ik rekening mee houden.

Dan zal ik er vanmiddag aan gaan rekenen.

Ik kan je verzekeren dat we hier nog wel wat in kunnen schuiven om het de situatie te verbeteren. Want het begin is er absoluut, maar vaak zit het in de afstemming.

Voor de duidelijkheid alle vragen op een rijtje:
1: hoeveel kg droog gewogen seniorenvoer en hoe vaak per dag?( IK HEB DE SCHEPPEN NU GEWOGEN EN ZE KRIJGT 2 scheppen per dag 850 gram s morgens en 850 gram s 'avonds.
2: Welk merk en wat is de exacte soort seniorenvoer dat je voert (bijvoorbeeld pavo 18+, of subli seniores priores)ZE KRIJGT STUCOMIX SENIOR VAN VERSELA LAGER.
3: hoeveel kg droog gewogen slobber en hoe vaak per dag? 2 KEer dag 1 schep van 890 gram ) s morgens en s avonds
4: Welk merk en wat is de exacte soort slobber dat je voert (bijvoorbeeld pavo slobbermash, of subli slobber)PAVO SLOBBERMASH
5: hoeveel kg droog gewogen bietenpulpen hoe vaak per dag? .500 GRAM DROGE VORM IN TWEE KEER VOEREN PER DAG
6: Is het een bekend merk bietenpulp en zo niet, kan je een foto van de analyse bijvoegen?BRUINE ZAK IK KOOP DIE BIJ HORTA VERDER STAAT ER NIKS OP
7: hoeveel kg droog gen tarwezemelen en hoe vaak per dag?800 gram per keer 1600 gram s morgens en s avonds
8: hoeveel kg gewogen gebroken lijnzaad en hoe vaak per dag?GEBROKEN LIJNZAAD KRIJGT ZE 10 gram 2 keer per dag
9: hoeveel kg gewogen luzerne en hoe vaak per dag?TWEE KEER PER DAG +- een anderhalve kilo....
10: welk merk + exacte soort luzerne? Als het een huismerk is, kan je een foto van de analyse bijvoegen? HARTOG LUZERNE
11: hoeveel ml olie en hoe vaak per dag? 2 keer per dag in totaal 50 ml
12: wat voor soort olie, en als het gericht is op paarden: welk merk en exacte soort? Olie met knoflook...
13: hoeveel gram gewogen extra mineralen en hoe vaak per dag? 10 gram per dag mineralen ZEOHORSE
14: welk merk + exacte soort mineralen (bijv. pavo vitalcomplete, of vitalbix daily complete?
15: hoeveel gram gewogen zomerweidekoek en hoe vaak per dag?NAMIDDAG 1 KOEK
16: welk merk + exacte soort zomerweidekoek (bijv. pavo summerfit, of marstall Weide-PAVO SUMMERFIT
17: Is er wel eens een hooianalyse gemaakt van deze partij hooi (dit kan een dure analyse zijn, maar de uitslag van de pavo quickscan is ook voldoende en die kost maar 20€)? WE KOPEN HOOI AAN BIJ BOEREN STEEDS VERSCHILLENDE BOEREN.
18: hoeveel hooi eet ze weg in de tijd dat ze binnen staat? Het handigste is om met een hooinet en een bagagedrager/unster te wegen hoeveel hooi ze krijgt en hoeveel er over blijft, zelfs als je het tussentijds op de grond voert (hoewel het uit een hooinet voeren wel gemakkelijker werkt voor het wegen). Als je dit de komende week bijhoudt (als je het nog niet weet) heb je een duidelijker overzicht hoeveel ze nu werkelijk eet. Klara heeft nog volop gras en kan zoveel hooi eten als ze wil heb een grote rol hooi in de wei staan.
19: is het echt hooi (in touwtjes), voordroog (hooi uit plastic) of kuil (nat ruwvoer uit plastic)?
VOORDROOGHOOI KLARA EET BIJNA NON-STOP ...
20: hoeveel uur per dag staat ze buiten? NU NOG HELE DAGEN .
21: hoeveel woog ze toen ze nog gewoon goed op gewicht was? ik heb altijd gekeken hoe ze eruit zag ze is eigenlijk nooit gewogen met wormenkuur word doorgaans geschat EN KREEGZ EEN VOLLEDIG SPUIT.. sorry
22: werd ze in het verleden gemakkelijk te mager of te dik, of was ze eigenlijk van nature het correcte gewicht zonder dat je daarvoor hoefde bij te voeren of af te remmen? (en wat voerde je toen) het was een zalig paard in de zomer at ze gras zonder bijvoer. In de winter herfst en lente kreeg ze wortelen voederbieten. En hooi zoveel ze op kon .... ik ben de laatste jaren op natuurlijke manier gaan voeren dus vooral voederbieten wortelen appelen enz geen brood en graanproducten zoveel hooi als ze opkan en altijd buiten ze had wel een deken op en schiilstal.
23: met welk middel is ze de afgelopen 3x ontwormt en wanneer was dat? Dat moet ik nagaan bij dierenarts die wisselt dat altijd af ..

Ik weet het, een flinke lijst. Maar ik ga proberen uit te vinden waar het paard en dus jij het meeste profijt bij heeft qua voersveranderingen zodat er zo min mogelijk verandert met zo veel mogelijk resultaat. Als je zelf nog ideeën hebt wat misschien kan helpen, dan is dat ook welkom uiteraard. Alle extra informatie helpt namelijk.

Ik zou haar trouwens minimaal onder een 200g deken zetten en zodra het kouder wordt verder opbouwen. Alleen als ze zweet/klam is heeft ze het te warm. Doordat ze van zichzelf geen vet meer op de botten heeft, heeft ze ook nauwelijks meer isolatie en dan kost het warmhouden ontzettend veel energie.

DEKEN HEZFY ZE INMIDDELS OP
Oké ga mijn best doen heb vanmorgen foto s gemaakt en alles afgewogen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:12

Nu wil ik hier zeker niet van verwaarlozing spreken, maar een paard dat zo uit de zomer komt, zou ik zo niet de winter in willen laten gaan. Dit paard is te mager. Niet zo erg om de politie op je af te sturen, maar wel erg genoeg om geen genoegen te nemen met het argument 'oude paarden zien er nou eenmaal zo uit'.

Een medische check-up is 1. Inderdaad die medicijnen voor cushing beginnen geven, kan goed zijn dat daarmee je probleem al opgelost is. Vind het zeer kwalijk van je DA dat die daar zo laks over doet. Een paard met cushing zonder medicatie wordt niet netjes oud.
Tanden eens laten checken, zeker bij een ouder paard kan daar wat mis mee zijn wat het optimaal grazen en hooi eten belemmerd. Je ziet je paard wel de hele dag grazen, maar kan goed zijn dat die door een mondprobleem toch te weinig binnen krijgt.
En als daarin de oplossing niet ligt, zul je toch naar je voerbeleid moeten kijken. Wij kunnen wel allemaal zeggen dat je genoeg voert, als je paard het er niet goed op doet, moet je aanpassingen durven doen. Tarwe als enkelvoudig voer geven is bv. iets wat je kan schrappen. Is slecht verteerbaar en zitten amper voedingsstoffen in (voornamelijk zetmeel). Stop niet zomaar wat in je paard, maar ga echt op zoek naar eiwitrijk voer. Merriebrok doen oudjes het ook vaak goed op. Durf de hoeveelheid ook op te voeren als je paard daar nood aan blijkt te hebben.

Een ouder paard hoeft er echt niet uit te zien als een spekkig jong ding. Alleen al doordat de bespiering vermindert, ziet een paard er al snel wat schraal uit. Maar een zomer op de wei en dan nog dit beeld, dan mag er naar mijn mening wel actie ondernomen worden.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:15

Helemaal top hoe je het hebt doorgegeven, dan ga ik er mee aan de slag. Wel moet ik eerst nog even weg dus het wordt waarschijnlijk eind van de middag.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:18

Ik heb al meerdere oudere paarden gehad. Die gaan er vaak slechter uitzien,dat komt omdat ze oud zijn.Je kunt dan gezeur krijgen van mensen die nog nooit een bejaarde gezien hebben.Oude mensen zien er ook minder goed uit soms,dat is nu eenmaal zo. Als ts haar uiterste best doet voor haar paard,dan hebben anderen er niets over te zeggen.Overigens,vroeger bestond er geen medicatie vooe Cushing,wat inderdaad heel veel oudjes krijgen. Nu bestaat dat wel,de mijne, die nu 37 jaar is, krijgt dit en hij is inderdaad flink in gewicht toegenomen. Maar eerst was hij ook al dik genoeg. het is nl. een haflinger met als hobby eten...dat kan dan weer een probleem zijn bij dikke oudjes,dat je moet oppassen voor hoefbevangenheid.Het valt echt niet mee om alles goed te doen,en aan vervelende commentaren van buitenstaanders heb je niets.

Anoniem

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:30

Super dat Mizora dat voor je doet, TS! Van haar krijg je ongetwijfeld een goed doordacht voeradvies.

Jasia

Berichten: 6758
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:28

Baringa1 schreef:
Jasia schreef:
Vervelend dat de dierenpolitie tegen lijkt te werken, in plaats van nuttige tips te geven.

Ik vind wat je voert ook echt niet veel voor een oud paard die zo mager is.
Ik heb er zelf eentje gehad op stal, toevallig ook een arabier, die kreeg zn senioren priores in een speciekuip. 5 kg senioren priores per keer en 1 kg muesli er doorheen. Aangevuld met olie. Dit kreeg hij 2 keer per dag en was daar heel de dag mee bezig. Dit kon omdat hij apart stond. Luzerne had hij een volle speciekuip staan om te knabbelen.
Ik zou er dus mee beginnen om jouw merrie s nachts toch apart te zetten en haar dan gewoon zo'n volle ton voer te geven. Zo kan ze het op haar eigen tempo opeten.
Als ze nog ruwvoer kan verwerken, zou ik er onbeperkt voordroog bij geven.

Ik denk dat je hiermee meer zal bereiken dan met de hoeveelheid die je nu geeft.



Dus je voerde een zak senioren voer op 2 dagen op.... en dan nog eens


Dat klopt inderdaad. Er gingen heel wat zakken voer doorheen, maar hij ging wel met vetjes op zn lijf de winter in en kwam goed op gewicht de winter uit :D

Dit paard kon geen hooi meer eten, vandaar dat dit ook zijn onderhoudsdosering bleef. Als die van jou wel hooi eet en voldoende is aangekomen, zou wat afbouwen natuurlijk geen kwaad kunnen..

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:28

Neem contact op met de Vlaamse ombudsdienst (http://www.vlaamseombudsdienst.be), en leg een klacht neer tegen Dierenwelzijn Vlaanderen.

Sinds 2014 is dierenwelzijn een Vlaamse bevoegdheid.
De inspecteurs die jij op bezoek krijgt zijn Vlaamse ambtenaren.

Je hebt 4 of 5 keer controle gekregen, je hebt volledige openheid gegeven ivm huisvesting en voer, en je hebt met rapporten van de dierenarts bewezen dat je dieren goed verzorgd worden én gezond zijn.

Als Dierenwelzijn Vlaanderen na dit alles verder blijft zeuren heeft dat niets meer met normale controle te maken. Het gaat dan om mensen lastig vallen zonder duidelijke reden.

Dat hoef jij niet te pikken.

Neem eerst contact op met Dierenwelzijn Vlaanderen (dierenwelzijn@vlaanderen.be).
Schets de situatie, vertel wat er gebeurd is, en vraag (eis) dat de telkens herhaalde controles ophouden, aangezien je duidelijk hebt aangetoond dat je dieren goed verzorgd worden én gezond zijn.

Krijg je geen gehoor, of geen positief resultaat, neem dan contact op met de Vlaamse ombudsdienst.
De Vlaamse ombudsdienst heeft zeggenschap over alle Vlaamse overheidsdiensten, en is net bedoeld om klachten zoveel mogelijk op te lossen.
Hier staat het klachtenformulier: http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... ulier.html.

Je kunt ook gratis bellen op tel. nr. 1700.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:32

Mijn paard was vorig jaar ook te dun geworden en nu heb ik hem weer helemaal op gewicht gekregen door per dag 2 kilo seniorenslobber van Masters, 2 kilo grasbrok en 5 kilo grasmix met compactgras van Hartog te geven. Dit was zonder weidegang. Met weidegang gaf ik minder naar gelang de kwaltiteit van het gras.
Hij is nu ook 29 met Cushing.
Afbeelding
Dit was vorig jaar

Afbeelding
Nu is hij zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:36

cynthiar schreef:
Mijn paard was vorig jaar ook te dun geworden en nu heb ik hem weer helemaal op gewicht gekregen door per dag 2 kilo seniorenslobber van Masters, 2 kilo grasbrok en 5 kilo grasmix met compactgras van Hartog te geven. Dit was zonder weidegang. Met weidegang gaf ik minder naar gelang de kwaltiteit van het gras.
Hij is nu ook 29 met Cushing.
[ [url=m/p9YRTY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was vorig jaar

[ [url=m/I1ACks.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu is hij zo


Maar die krijgt ook medicatie voor cushing, neem ik aan?

Zonder medicatie kan je er bergen voer in stoppen zonder resultaat.