Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 06:37

Ik ken echt meerdere oudjes die zo mager zijn geworden tegen de 30 aan, ondanks flink voeren. Ik denk dat de stofwisseling ook wat anders gaat werken!
Wat ik nog wel doe zeker in de wintermaanden: merriebrok voeren of veulenbrok! Daar zit veel meer in!
Mijn oudje ( bijna 1.80) Krijgt 2kg conditiebrok, 1 schep slobber, onbeperkt voordroog en weidegang zolang het kan! In de wintermaanden vul ik dat aan met vit e/selenium omdat dit normaliter in t gras zit en eventueel wat olie!

janouk
Blogger

Berichten: 17923
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 06:43

Wat naar dat je het paard niet voller krijgt. Ze is inderdaad nu erg mager en de winter moetnog beginnen. Het is nu puzzelen maar een goede oplossing dat helpt. Blijkbaar is er meer aan de hand, want op de hoeveelheid voer die jij geeft, zou ze toch meer moeten aan zetten.

Heb je het paard laten controleren op ppid? (Cushing) dat is in deze maanden een gratis test in Nederland, naast de dierenarts kosten van bloed trekken. Gezien de leeftijd lijkt hetmij waarschijnlijk dat het paard ppid heeft. Met de geschikte medicijnen knapt het paard snel op en wordt het voer meer opgenomen.
https://www.ppidbijpaarden.nl/wat-is-ppid ik weet niet 9f de test in Belgie ook gratis is nu, maar misschien kan je bloed opsturen naar Nederland.

In Nederland heb je paardenrusthuis Soest. Zij hebben heel veel ervaring met oudere paarden. Je zou hen eens kunnen bellen om tips

Succes met de zoektocht, lastige puzzel.

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 06:51

janouk schreef:
Wat naar dat je het paard niet voller krijgt. Ze is inderdaad nu erg mager en de winter moetnog beginnen. Het is nu puzzelen maar een goede oplossing dat helpt. Blijkbaar is er meer aan de hand, want op de hoeveelheid voer die jij geeft, zou ze toch meer moeten aan zetten.

Ja de dierenarts zei dat alle oude paarden dat hebben maar gaf aan dat daar niks aan te doen was wel dus .....ik ga hem morgen meteen bellen hierover..hhmmm twee dierenartsen die dit niet geven...: ze heeft dus waarschijnlijk gewoon cushing maar daar is geen actie op ondernomen. Ik ga er direct achteraan Thanks ..

Heb je het paard laten controleren op ppid? (Cushing) dat is in deze maanden een gratis test in Nederland, naast de dierenarts kosten van bloed trekken. Gezien de leeftijd lijkt hetmij waarschijnlijk dat het paard ppid heeft. Met de geschikte medicijnen knapt het paard snel op en wordt het voer meer opgenomen.
https://www.ppidbijpaarden.nl/wat-is-ppid ik weet niet 9f de test in Belgie ook gratis is nu, maar misschien kan je bloed opsturen naar Nederland.

In Nederland heb je paardenrusthuis Soest. Zij hebben heel veel ervaring met oudere paarden. Je zou hen eens kunnen bellen om tips

Succes met de zoektocht, lastige puzzel.

Koper schreef:
Volgens mij is dat een beetje jouw insteek. De hele wereld valt jou aan en jij bent het slachtoffer.

En nee, ik vind niet dat je alles voor haar doet. Maar goed, wie ben ik ;) Ik snap dan alleen niet waarom je een topic opent. Is het dan echt je bedoeling dat mensen het roerend met je eens zijn?


De hele wereld valt me niet aan alleen jij voeld die nood!
Vreemd want blijkbaar Kun of wil je niet lezen wat ik schrijf. En blijf je alleen maar kritiek geven en beschuldigen. Raar zeker omdat ik jou totaal niet ken en jij mij nog mijn paard kent... en mijn dierenartsen ook niet... maar jij bent beter dan mijn dierenartsen en weet alles beter blijkbaar.
En hou je knipoogje maar bij je, je hebt totaal geen besef van wat ik nu meemaak en inlevingsgevoel nog minder. Hou je commentaar gewoon lekker voor je als ke geen positieve inbreng hebt. Er zijn andere leden genoeg die wel goede aanneembare tips geven....

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 07:03

pol1 schreef:
Ik ken echt meerdere oudjes die zo mager zijn geworden tegen de 30 aan, ondanks flink voeren. Ik denk dat de stofwisseling ook wat anders gaat werken!
Wat ik nog wel doe zeker in de wintermaanden: merriebrok voeren of veulenbrok! Daar zit veel meer in!
Mijn oudje ( bijna 1.80) Krijgt 2kg conditiebrok, 1 schep slobber, onbeperkt voordroog en weidegang zolang het kan! In de wintermaanden vul ik dat aan met vit e/selenium omdat dit normaliter in t gras zit en eventueel wat olie!


Merriebrok en vit eselenium oké ga ik proberen ... en cuching ga ik medicijnen voor vragen.... dierenarts heeft aangegeven dat ze dat had maar dat daar niks aan te doen was. en deed er ook heel luchtig over . Ieder paard op die leeftijd heeft dat zei hij .

Rizette
Berichten: 4436
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 07:07

Ik vind het niet veel wat je voert aan je paard, er kan best 3 keer per dag een schep seniorenslobber in als ze dat wil eten. De tarwe weglaten. Bij regen meteen een regendeken op doen en als het was frisser wordt een 200 grams. Dekens die goed passen schuren niet maar een broodmager paard krijgt er snel olekken van. Zorg voor extra zachte stukken op die plekken daar zullen vast wel mensen op Bokt ervaring mee hebben en je tips kunnen geven. De nacht naar binnen is een goed idee.Lekker in een dik bed stro in een ruime stal dan kan de de hele nacht lekker liggen of eten net wat ze wenst. Meer aandacht aan besteden en meer voer geven dan hoeft het echt niet zo ver te komen als dat het nu al is. Hoop dat je die stap neemt ipv uitleggen dat ze al zo veel krijgt. Duidelijk niet genoeg dat is te zien.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:01

Is er al nagekeken of je paard hqzr darmen het eten wel kan opnemen?

Anders kan je er zoveel als je wul er instoppen, het komt er gewoon allemaal terug uit zonder dat er voedingsstoffen zijn opgenomen.

Oud paardje van vrienden had dit ook, pilletjes er voor gehad en je zag hem dikker worden met de dag.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:03

Phoe mensen wat een aannames! Snap wel dat ts zich aangevallen voelt aangezien ze er best wat instopt!! In de nacht naar binnen ben ik wel voorstander van! Deken op!
Ook sommige paarden op de paardenkamp zijn schraal dit kan te maken hebben met de stofwisseling en gerelateerd aan ppid. Daar zou ik haar wel op laten testen!

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:20

Hier ook érg goede ervaringen met Seniores Priores van Subli. Goed laten weken en twee of drie keer per dag voeren. Dat zou echt verschil moeten maken.
En inderdaad een deken op, zeker in de winter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:28

Baringa1 schreef:
pol1 schreef:
Ik ken echt meerdere oudjes die zo mager zijn geworden tegen de 30 aan, ondanks flink voeren. Ik denk dat de stofwisseling ook wat anders gaat werken!
Wat ik nog wel doe zeker in de wintermaanden: merriebrok voeren of veulenbrok! Daar zit veel meer in!
Mijn oudje ( bijna 1.80) Krijgt 2kg conditiebrok, 1 schep slobber, onbeperkt voordroog en weidegang zolang het kan! In de wintermaanden vul ik dat aan met vit e/selenium omdat dit normaliter in t gras zit en eventueel wat olie!


Merriebrok en vit eselenium oké ga ik proberen ... en cuching ga ik medicijnen voor vragen.... dierenarts heeft aangegeven dat ze dat had maar dat daar niks aan te doen was. en deed er ook heel luchtig over . Ieder paard op die leeftijd heeft dat zei hij .


Wacht even. Je weet dat je paard cushing heeft, maar je paard krijgt daar geen medicatie voor? Hoe kan dat?

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:33

Vervelend dat de dierenpolitie tegen lijkt te werken, in plaats van nuttige tips te geven.

Ik vind wat je voert ook echt niet veel voor een oud paard die zo mager is.
Ik heb er zelf eentje gehad op stal, toevallig ook een arabier, die kreeg zn senioren priores in een speciekuip. 5 kg senioren priores per keer en 1 kg muesli er doorheen. Aangevuld met olie. Dit kreeg hij 2 keer per dag en was daar heel de dag mee bezig. Dit kon omdat hij apart stond. Luzerne had hij een volle speciekuip staan om te knabbelen.
Ik zou er dus mee beginnen om jouw merrie s nachts toch apart te zetten en haar dan gewoon zo'n volle ton voer te geven. Zo kan ze het op haar eigen tempo opeten.
Als ze nog ruwvoer kan verwerken, zou ik er onbeperkt voordroog bij geven.

Ik denk dat je hiermee meer zal bereiken dan met de hoeveelheid die je nu geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:35

Baringa1 schreef:
Mijn dierenarts was niet goed enz enz enz... het was hartje winter en ze trok haar neus op en vroeg waarom ze met hun hoeven in de modder stonden.( in de winter mogen ze thuis op de winterwei ( zo noemen we het) dit is 24 are en in december is daar geen spriet gras meer te vinden, ik wil dat ze iedere dag uit de stal buiten hun benen kunnen strekken dus om 11.00 gaan ze buiten tot een uur of 18.00. En ja dan staan ze in dz modder al kunnen ze ook op een iets hoger gelegen stukje gaan staan.


Hou er rekening mee dat als jij ze een wei helemaal zwart laat eten, ze met het uittrekken van alle laatste sprietjes erg veel zand binnenkrijgen.

Verder sterkte met alles.

Als je dierenarts lacherig doet over cushing zou ik er trouwens toch eens een ander bijhalen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:38

Maar ts, heb ook wel vragen .....als ze geweest zijn komt de dieren arts....?
Hier had ik ook ooit een melding maar ze hebben rond gekeken en het paard in handen gehad en gingen naar huis met de mededing dat er niets aan de hand was. En zijn ook nooit meer terug geweest!
Bij de buurman in de 80 heeft een pony gelopen van 42 en die zag er echt oud uit en daar kwamen ze niet meer voor de meldingen omdat het dier bekend was en ze de dieren arts belden en die kon verklaren welk dier het was en dat ze hun bekend was en het haar niets ontbrak.
dus of je hebt hele fanatiekelingen of er hapert toch iets aan je zorg.Als jou dierenarts ze gezond verklaart kun je ook naar de rechter he als alles zo goed is! En dan moeten hun met bewijzen komen!
Maar dan is de uitspraak bindend!

probeer eens een second opinion en leef dan wel alle vernieuwde adviezen na, dan sta je zelf ook sterker!

en wel een knuffel want ik snap dat het aan je vreet :(:)
Laatst bijgewerkt door kwita op 16-09-17 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16593
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:42

Toch zie ik naast een mager paard ook een paard met te weinig buikvulling, dus krijgt ze gewoonweg te weinig.

Tarwezemelen gaan dit paard niet helpen, oude paarden hebben meer eiwitten nodig. Dus extra luzerne mee weken in de slobber en extra slobber voeren..

Hoe ziet de mest er uit? Veel stengels er in?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:44

Baringa1 schreef:
pol1 schreef:
Ik ken echt meerdere oudjes die zo mager zijn geworden tegen de 30 aan, ondanks flink voeren. Ik denk dat de stofwisseling ook wat anders gaat werken!
Wat ik nog wel doe zeker in de wintermaanden: merriebrok voeren of veulenbrok! Daar zit veel meer in!
Mijn oudje ( bijna 1.80) Krijgt 2kg conditiebrok, 1 schep slobber, onbeperkt voordroog en weidegang zolang het kan! In de wintermaanden vul ik dat aan met vit e/selenium omdat dit normaliter in t gras zit en eventueel wat olie!


Merriebrok en vit eselenium oké ga ik proberen ... en cuching ga ik medicijnen voor vragen.... dierenarts heeft aangegeven dat ze dat had maar dat daar niks aan te doen was. en deed er ook heel luchtig over . Ieder paard op die leeftijd heeft dat zei hij .


Een dierenarts die geen meditatie wilt geven onder het mom dat veel oude paarden dat hebben, is misschien toch niet zo n goede dierenarts.
Oude mensen met een ouderdomsziekte geven ze toch ook medicatie ook al hebben veel oude mensen het?

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:47

Baringa1 schreef:
pol1 schreef:
Ik ken echt meerdere oudjes die zo mager zijn geworden tegen de 30 aan, ondanks flink voeren. Ik denk dat de stofwisseling ook wat anders gaat werken!
Wat ik nog wel doe zeker in de wintermaanden: merriebrok voeren of veulenbrok! Daar zit veel meer in!
Mijn oudje ( bijna 1.80) Krijgt 2kg conditiebrok, 1 schep slobber, onbeperkt voordroog en weidegang zolang het kan! In de wintermaanden vul ik dat aan met vit e/selenium omdat dit normaliter in t gras zit en eventueel wat olie!


Merriebrok en vit eselenium oké ga ik proberen ... en cuching ga ik medicijnen voor vragen.... dierenarts heeft aangegeven dat ze dat had maar dat daar niks aan te doen was. en deed er ook heel luchtig over . Ieder paard op die leeftijd heeft dat zei hij .


Cushing zou goed kunnen. En als ze er geen pillen tegen krijgt, kan je voeren tot je straatarm bent, er zal geen gram vlees aankomen.
Laat eerst haar bloed testen op die cushing, maar wel bij een andere veearts dan die die je nu hebt...die schijnt niet echt van de zaak op de hoogte te zijn. ;)
Uitslag even afwachten. Niet zomaar beginnen met vit E en selenium bijvoeren.

Geen idee waar je woont in Belgie. Je mag mij altijd een PB sturen, misschien kan ik helpen met een goede paardenarts.
En ik heb hier ook 2 cushing patienten staan :j

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:52

Over die Cushing en geen medicijnen geven: ik vind veel dierenartsen daar laks in. Ook bij mijn oudje kreeg ik te horen dat ze sowieso Cushing had en verschillende dierenartsen zeiden dat ik daar niets aan hoefde te doen. Alle oude paarden krijgen dat en ze hebben er geen last van, zo werd gezegd. Ik lees dat de da van Ts er ook overheen stapt, dus ik snap dat mensen dan denken dat er inderdaad niets aan gedaan hoeft te worden.

Alleen zou ik zeggen in jouw geval Ts, dat er wel echt iets mee moet gebeuren. Je ziet dat je paardje er last van heeft, ze is niet dik te krijgen. Dat zou ik dus eerst eens voorleggen en er wellicht zelfs op aandringen bij je da. Dus testen op Cushing en daar dan naar handelen.

Een deken op doen en snachts op stal lijkt me nu ook goed. Dan verspilt ze in ieder geval geen energie aan warm houden. Daar vind ik wel dat je een steek hebt laten vallen, het regent al tijden! Maar goed dat je daar iets mee gaat doen nu! :)

Mbt je voerbeleid, een of twee extra scheppen Seniores Priores kan imo geen kwaad. Hier kregen de oudjes daar echt veel van!!

Succes in ieder geval!

(En ik vind ook dat de toon best wat vriendelijker kan hier. Heb wel het idee dat Ts dingen aan wil nemen en haar best doet!)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:54

Ja Arabieren en volbloeden op oude leeftijd lastig dik houden. Ik heb een volbloed 23jr maar komt ook geen vet op ook niet toen ze jonger was, ze krijgt alleen een dikke zwangere hang buik.
Ik zelf heb er zeker in de winter dikke deken op en in de zomer vliegendeken. Succes

Joltsje

Berichten: 9055
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:55

ts, latrn we voorop stellen dat iedereen het beste met het paardje voor heeft.

tuurlijk geef je haar alle lieffe en zorg je zo goed mogelijk voor haar en doe je er alles aan haar een fijne oude dag te bezorgen.

ik zie echter op de laatste foto ook echt een mager paard. ook ik zou twijfelen hier een melding van te maken.

zoals ik lees is er al cushing vastgesteld. geen verstand van, maar ook daar wordt over opgemerkt dat volstoppen dan wijnig uithaalt zonder medicijnen.

misschien nog een keer de DA en daar op doorgaan. dat je graag medicijnen wilt. en een deken is voor nu ibderdaad ook erg fijn.

Smaai
Berichten: 311
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:01

Ik zou eens contact opnemen met het paardenrusthuis in Soest. Zij geven regelmatig voorlichting over het houden en voeden van oudere paarden. Ik ben daar onlangs op excursie geweest en wat die allemaal doen voor die oude paarden, geweldig. Iedereen zou daar eens een kijkje moeten nemen, oud paard of niet.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:07

Jeetje ook ik vind dit paard echt veel en veel te mager. En eerlijk, ik zou hierover ook bellen. 1 herfstdipje en het paardje ligt om..

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:07

Ik vind het paard te mager, ook voor haar leeftijd. Ik zou er sowieso (!) een deken op doen en véél meer voeren. Waarom staat er in de titel de naam "Baringa" en noem je haar hier "Klara"?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:07

Als ze cusing heeft kunnen medicatie inderdaad goed helpen effe bloed trekken

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:08

Maar soms hou je ze niet vet zeker de volbloeden niet

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:08

Oh, en het feit dat cushing blijkbaar al is vastgesteld en er niets aan gedaan wordt zegt ook veel. Helaas.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:09

Je hebt 2 keuzes, of er veel geld en tijd tegenaan gooien om haar op gewicht te krijgen.
Binnen zetten, dik in het stro. Minimaal 4 x genoeg/veel senior voer voeren.
Medicatie geven voor der cushing.
Als ze weer beter op gewicht is, kun je weer denken aan buiten zetten met een schuilstal.
Wanneer je zelf ziek bent, pas je jezelf ook aan om weer beter te worden.
Wij zetten onze gezonde jonge pony's die voor de keuring ook binnen om ze beter op gewicht te krijgen. Buiten hebben ze bij ons ook de keuze om in de schuilstal te gaan staan, maar wij zien een duidelijk verschil.
(De gezonde pony's train je natuurlijk wel, of ze nu binnen of buiten staan voor de keuringen)
4 x biks geven is bij ons normaal en dan nog bijna onbeperkt voordroog.

Maar haar een spuitje geven kan ook. Beter dan lijden...
Want nu ze geen vet heeft, zal een deken wondjes geven omdat haar botten uitsteken. Liggen zal ook niet prettig zijn met zo weinig vet.
Het kost heel veel geld en het is niet onmenselijk wanneer je deze keuze maakt.
Alles doen wat je kan, is soms niet genoeg. Ze heeft wel een nette leeftijd behaald en loslaten hoort ook bij een goede eigenaar zijn.