Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:16

Een oud paard binnen zetten dat gewend is om altijd buiten te staan vind ik geen goed idee. Daar worden ze alleen maar stram van. Laat het paard zelf kiezen met een inloop stal. Mijn oudje had die keuze en stond altijd buiten.

Een goede deken is wel belangrijk dan gaat de energie naar het lichaam en niet op aan het opstoken van de kachel.

Succes ik weet hoe lastig het is een oudje op gewicht te krijgen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:24

Ze is heel mager. Dat paard zou ik zeker al een tijdje een deken op hebben gedaan zodat er geen enkele energie hoeft naar warm houden.
Maar sommige paarden zijn ook niet echt dik te krijgen, ik heb er 1 gehad als ik die meer subli gaf, liet ze die gewoon staan. Terwijl ze wel stond te drammen als ik met de emmer aan kwam ik heb honger. Dus het graag had. En zo dus ook met ander voer, of ze lustte het helemaal niet die kieskeurige. Zat ik weer met een zak te kijken, want uitproberen gaat niet met kleine zakjes.
Dus zo makkelijk is het vaak niet.

Maar wat ze willen aan 18+ voer, laten eten.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:27

Ik snap het wel. Je paard is ook veel te mager. Oudere paarden hebben andere behoeftes. Bij paardenkamp geven ze regelmatig lezingen over voer en het oudere paard. Daar gaan er ook kilo's senioren priores doorheen. Waarom voer je geen goede seniorenslobber bij? Wij hebben ons tandeloze oudje daar goed op gewicht gehouden.

En ik zou een andere dierenarts zoeken. Een paardje met PPID wat zo mager is heeft echt medicijnen nodig.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:29

Als ze cushing heeft en je geeft medicatie ga je haar ook zien bijkomen.
Mijn merrie bleef ook mager ondanks veel voeren. Sinds ze op medicatie staat kwam ze al veel bij. Maar met veel hooi, senioren mengel en pulp alleen kwam ze niet bij. Door de sojaschroot, rijstzemelen en de olie en de medicatie kwam ze bij. Cushing zorgt ervoor dat de spieren op de bovenlijn wegvallen en daardoor worden ze zo mager. Ik zou een andere dierenarts is laten komen en eventueel testen op cushing en medicatie starten. Die medicatie doet zoveel voor een paard


Het is niet onmogelijk om ze dikker te krijgen. Het is moeilijk maar het gaat.veel ruwvoer voeren verspreid over de hele dag. Dit is bij mij hooi, compact gras, luzerne, en pulp. Dan lukt het echt wel

Super dat je al een deken hebt opgelegd. Dan verliest ze geen energie door de koude.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:30

Het is wel onmogelijk om ze dikker te krijgen, als je ze medisch niet geeft wat ze nodig heeft.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:01

Eapy schreef:
Oh, en het feit dat cushing blijkbaar al is vastgesteld en er niets aan gedaan wordt zegt ook veel. Helaas.


Maar over wie zegt dit veel? Over de dierenarts of over Ts? Als je het over Ts hebt vind ik je opmerking behoorlijk kattig, aangezien haar dierenarts zei dat je daar niets mee hoeft. Ik spreek uitvaring als ik zeg dat da's daar vaak makkelijk overheen stappen.
En iedereen raadt altijd aan om naar de dierenarts te gaan en daar dus naar te luisteren.
Ik snap ts dus wel :)

Eapy

Berichten: 1740
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:28

Simbaa schreef:
Eapy schreef:
Oh, en het feit dat cushing blijkbaar al is vastgesteld en er niets aan gedaan wordt zegt ook veel. Helaas.


Maar over wie zegt dit veel? Over de dierenarts of over Ts? Als je het over Ts hebt vind ik je opmerking behoorlijk kattig, aangezien haar dierenarts zei dat je daar niets mee hoeft. Ik spreek uitvaring als ik zeg dat da's daar vaak makkelijk overheen stappen.
En iedereen raadt altijd aan om naar de dierenarts te gaan en daar dus naar te luisteren.
Ik snap ts dus wel :)


Naar mijn inzien zegt dit veel over de dierenarts. "Zomaar" cushing vaststellen en zeggen dat het maar een ouderdomskwaaltje is waar niks tegen gedaan hoeft te worden? En TS kan ook op google cushing intypen en kijken waar ze mee te maken heeft hoor.

Baringa1Jarig
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 10:45

pol1 schreef:
Phoe mensen wat een aannames! Snap wel dat ts zich aangevallen voelt aangezien ze er best wat instopt!! In de nacht naar binnen ben ik wel voorstander van! Deken op!
Ook sommige paarden op de paardenkamp zijn schraal dit kan te maken hebben met de stofwisseling en gerelateerd aan ppid. Daar zou ik haar wel op laten testen!



Ja ga ik doen Dankjewel ....

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:45

Baringa1 schreef:
pol1 schreef:
Ik ken echt meerdere oudjes die zo mager zijn geworden tegen de 30 aan, ondanks flink voeren. Ik denk dat de stofwisseling ook wat anders gaat werken!
Wat ik nog wel doe zeker in de wintermaanden: merriebrok voeren of veulenbrok! Daar zit veel meer in!
Mijn oudje ( bijna 1.80) Krijgt 2kg conditiebrok, 1 schep slobber, onbeperkt voordroog en weidegang zolang het kan! In de wintermaanden vul ik dat aan met vit e/selenium omdat dit normaliter in t gras zit en eventueel wat olie!


Merriebrok en vit eselenium oké ga ik proberen ... en cuching ga ik medicijnen voor vragen.... dierenarts heeft aangegeven dat ze dat had maar dat daar niks aan te doen was. en deed er ook heel luchtig over . Ieder paard op die leeftijd heeft dat zei hij .


Wat goed dat je de medicijnen gaat vragen! Ze kosten veel maar het heeft zo veel verschil gemaakt bij mijn verzorgoudje. Hij ging duidelijk beter in zijn vel zitten en kwam ineens weer veel aan! Het klinkt voor mij echt dat je alles over hebt voor je beestje, dus ik hoop dat alles met een sisser afloopt :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:02

Wat en verhaal en reacties. Ik heb niet alles gelezen, en ook weinig verstand van oudere paarden, maar kun je niet kijken of ze naar een pensioenstal kan? Vaak hebben mensen daar precies in de gaten hoe de verzorging van het oudere paard moet verlopen. Ik denk dat het qua kosten niet eens zoveel scheelt met alles wat je nu al voert.

Maar toch moet je je afvragen of het nog wel zin heeft allemaal. Ik krijg een beetje het "dweilen met de kraan open" gevoel. En als ze zo uit de zomer komt, met deze hoeveelheden voer, denk ik niet dat ze zelfs ook de eerste vorst zou gaan overleven. Deken erop is met dit gewicht ook meer oncomfortabel dan dat het helpt lijkt me.

Ik snap dat ze veel voor je betekend en je haar niet wil laten gaan, maar als je naar het paard kijkt en heel eerlijk bent, is het dan niet beter om haar toch in te laten slapen? (Of zeg ik echt iets heel raars?)

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:13

Heb je de mogelijkheid om van alles 4 porties te wegen (voordat het geweekt wordt?), want een schep is vaak geen kg en dat maakt qua werkelijke hoeveelheid voer nogal uit. Door 4 porties te wegen krijg je een gemiddelde waardoor je ongeveer weet hoeveel je voert. Graag ook een scheut olie wegen, want bij mij voerde meerdere mensen olie en sommige mensen voerden 15ml bij een scheut en andere mensen 80-100ml. Dat maakt dus ook nogal uit. Idem dito met het handje lijnzaad en de halve emmer luzerne. Je hebt het op het ene moment over 3x per dag, dan weer over 's ochtends en 's avonds en 's middags een koek, dus ik ga onderaan even een vragenlijstje maken die ik het liefst echt per vraag beantwoord zie om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen.

Wat voor extra mineralen voer je ? Want hoewel ik voor ruim voeren van mineralen ben, kan ook een overdosis problemen geven dus daar moet ik rekening mee houden.

Dan zal ik er vanmiddag aan gaan rekenen.

Ik kan je verzekeren dat we hier nog wel wat in kunnen schuiven om het de situatie te verbeteren. Want het begin is er absoluut, maar vaak zit het in de afstemming.

Voor de duidelijkheid alle vragen op een rijtje:
1: hoeveel kg droog gewogen seniorenvoer en hoe vaak per dag?
2: Welk merk en wat is de exacte soort seniorenvoer dat je voert (bijvoorbeeld pavo 18+, of subli seniores priores)
3: hoeveel kg droog gewogen slobber en hoe vaak per dag?
4: Welk merk en wat is de exacte soort slobber dat je voert (bijvoorbeeld pavo slobbermash, of subli slobber)
5: hoeveel kg droog gewogen bietenpulpen hoe vaak per dag?
6: Is het een bekend merk bietenpulp en zo niet, kan je een foto van de analyse bijvoegen?
7: hoeveel kg droog gewogen tarwezemelen en hoe vaak per dag?
8: hoeveel kg gewogen gebroken lijnzaad en hoe vaak per dag?
9: hoeveel kg gewogen luzerne en hoe vaak per dag?
10: welk merk + exacte soort luzerne? Als het een huismerk is, kan je een foto van de analyse bijvoegen?
11: hoeveel ml olie en hoe vaak per dag?
12: wat voor soort olie, en als het gericht is op paarden: welk merk en exacte soort?
13: hoeveel gram gewogen extra mineralen en hoe vaak per dag?
14: welk merk + exacte soort mineralen (bijv. pavo vitalcomplete, of vitalbix daily complete?
15: hoeveel gram gewogen zomerweidekoek en hoe vaak per dag?
16: welk merk + exacte soort zomerweidekoek (bijv. pavo summerfit, of marstall Weide-Riegel?
17: Is er wel eens een hooianalyse gemaakt van deze partij hooi (dit kan een dure analyse zijn, maar de uitslag van de pavo quickscan is ook voldoende en die kost maar 20€)?
18: hoeveel hooi eet ze weg in de tijd dat ze binnen staat? Het handigste is om met een hooinet en een bagagedrager/unster te wegen hoeveel hooi ze krijgt en hoeveel er over blijft, zelfs als je het tussentijds op de grond voert (hoewel het uit een hooinet voeren wel gemakkelijker werkt voor het wegen). Als je dit de komende week bijhoudt (als je het nog niet weet) heb je een duidelijker overzicht hoeveel ze nu werkelijk eet.
19: is het echt hooi (in touwtjes), voordroog (hooi uit plastic) of kuil (nat ruwvoer uit plastic)?

20: hoeveel uur per dag staat ze buiten?
21: hoeveel woog ze toen ze nog gewoon goed op gewicht was?
22: werd ze in het verleden gemakkelijk te mager of te dik, of was ze eigenlijk van nature het correcte gewicht zonder dat je daarvoor hoefde bij te voeren of af te remmen? (en wat voerde je toen)
23: met welk middel is ze de afgelopen 3x ontwormt en wanneer was dat?

Ik weet het, een flinke lijst. Maar ik ga proberen uit te vinden waar het paard en dus jij het meeste profijt bij heeft qua voersveranderingen zodat er zo min mogelijk verandert met zo veel mogelijk resultaat. Als je zelf nog ideeën hebt wat misschien kan helpen, dan is dat ook welkom uiteraard. Alle extra informatie helpt namelijk.

Ik zou haar trouwens minimaal onder een 200g deken zetten en zodra het kouder wordt verder opbouwen. Alleen als ze zweet/klam is heeft ze het te warm. Doordat ze van zichzelf geen vet meer op de botten heeft, heeft ze ook nauwelijks meer isolatie en dan kost het warmhouden ontzettend veel energie.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:25

Ik vind haar er nog geeneens zo slecht uitzien, ik heb erger gezien. Ik heb het idee dat mensen er niet zo zeer rekening mee houden dat dit al een oud paard is. Er zijn oude paarden die er natuurlijk nog lekker bijlopen met hun vetlaagje maar dat geld niet voor alle paarden en zolang ze gezond zijn lijkt het mij ook geen punt dat ze mager zijn.

Het wordt iets anders als er ondervoeding in het spel is of ziekte. Maar dan zou er ook zeker wel iets aan gedaan worden neem ik aan.

silvia58

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:29

Er is al van alles gezegd ! Ik denk dat jij heel veel om je paard geeft en erg je best doet.
Misschien een domme vraag van mij, maar zou ze ook heimwee kunnen hebben ?
Is er verandering geweest van stal/wei of andere paarden/dieren ?
Ik heb eens een brood mager paard gekocht van een handelaar die echt zijn best deed om het dier dikker te laten worden. Dat lukte helemaal niet en het paard lag gewoon in de stal. Hij heeft haar bij ons gebracht en ik heb heel wat uren doorgebracht in de stal om haar een beetje te laten eten. Ze bleek enorm heimwee te hebben gehad naar haar vertrouwde stal. Het heeft een hele poos gedruurd maar we hebben haar weer helemaal in conditie gekregen. Door de slobber deed ik kalverpoeder heen. Dat werkte bij haar heel goed. En natuurlijk onbeperkt ruwvoer. Ik hoop dat het je gaat lukken om je oudje weer op te lappen. Succes Y;(

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:33

ik vroeg het in je ander topic ook reeds,woon je in be of in nl?
denk be?
wie komt dan langs?is dat van het fod?of van een of andere dierenbescherming?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:43

Baringa1 schreef:
pol1 schreef:
Phoe mensen wat een aannames! Snap wel dat ts zich aangevallen voelt aangezien ze er best wat instopt!! In de nacht naar binnen ben ik wel voorstander van! Deken op!
Ook sommige paarden op de paardenkamp zijn schraal dit kan te maken hebben met de stofwisseling en gerelateerd aan ppid. Daar zou ik haar wel op laten testen!



Ja ga ik doen Dankjewel ....



Zoek vooral een dierenarts die gekend us met cushing. Mijn vorige dierenarts zei ook geen cushing ondanks dat de bloeduitslag uitwees cushing. Die da zei dat je er niet veel aan kon doen en dat het ouderdom was. Degene die ik nu heb is er wel mee gekend en stelde direct voor mediactie. Die je wel goed moet opbouwen. En gaf mij veel tips over de voeding. Van een cushing paard.

Hier even het schema wat mijn merrie te eten krijgt in de winter en wat we nu langzaam opdrijven.

S morgens
Drie etensscheppen pulp
Een volle schep luzerne
Een schep seniorenmengel
100 gram soja schroot

S middags
Twee scheppen soup all in one
Schep luzerne
Schep rijstzemelen

S avonds
Drie scheppen pulp
Schep luzerne
Schep seniorenmengel
100 gram soja schroot
150 ml olie
Vitaminesuplement

Overdag hooi onbeperkt
S nachts aparte paddock met onbeperkt hooi en compact gras
Ik gebruik zo een typische voederschep van pavo. Onder de pulp wordt mee gewone zemelen geweekt
Misschien heb je hier iets aan

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:43

Heb je al bloed laten trekken om te kijken of ze te korten heeft of misschien toch wormen?

Baringa1Jarig
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 11:45

Jasia schreef:
Vervelend dat de dierenpolitie tegen lijkt te werken, in plaats van nuttige tips te geven.

Ik vind wat je voert ook echt niet veel voor een oud paard die zo mager is.
Ik heb er zelf eentje gehad op stal, toevallig ook een arabier, die kreeg zn senioren priores in een speciekuip. 5 kg senioren priores per keer en 1 kg muesli er doorheen. Aangevuld met olie. Dit kreeg hij 2 keer per dag en was daar heel de dag mee bezig. Dit kon omdat hij apart stond. Luzerne had hij een volle speciekuip staan om te knabbelen.
Ik zou er dus mee beginnen om jouw merrie s nachts toch apart te zetten en haar dan gewoon zo'n volle ton voer te geven. Zo kan ze het op haar eigen tempo opeten.
Als ze nog ruwvoer kan verwerken, zou ik er onbeperkt voordroog bij geven.

Ik denk dat je hiermee meer zal bereiken dan met de hoeveelheid die je nu geeft.



Dus je voerde een zak senioren voer op 2 dagen op.... en dan nog eens

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:48

Baringa1 schreef:
moonfish13 schreef:
Ik denk dat de dierenbescherming gewoon wil dat je eindelijk goed gaat voeren en er een deken op gooit.( ZE KRIJGT DE MAXIMALE 7 kilo per dag)
Want ze hebben gelijk met hun oordeel, zo overleeft ze de winter echt niet.
En nog mag je wel opschieten voordat de ergste kou komt.
Ofwel heel veel kilo's seniorenslobber,( ZE KRIJGT VIER KILO SENIOR VOEDING PER DAG) een deken op en mogelijk de koude nachten op stal met onbeperkt ruwvoer(ONBEPERKT RUWVOER HEEFT ZE )
En met echt koud ook echt dikkere dekens als met fris weer, alles om te zorgen dat ze maar warm blijft en zo min mogelijk energie verbruikt.


Je paard is 29, die heeft meer nodig als alleen voordroog of hooi, maar volgens mij hebben ze op die winterweide toch geen voer las ik.(ZE STAAn een paar uur buiten in de winter voor de (rest op stal en krijgen dan DRIE keer eten op een dag en zoveel hooi ze opkunnen )
Dan staat een paard wat keihard zijn voer nodig heeft dus veel te lang zonder eten, en dan vind je het gek dat de dierenbescherming telkens op de stoep staat? (MERCI VOOR DE BESCHULDIGING ALS JE EENS BETER LEEST ZIE JE DAT IK HET MEESTE AL DOE EN ZE NOOIT ZONDER ETEN STAAT)
Ga nou eens zorgen dat ze 24/7 ruwvoer heeft, een deken op heeft en goed Seniores priores voeren 2x daags. Als je gelezen had dan zag je dat ze doorlopend eten heeft.)
Een paard mag 1 kg droog per 100 kilo, ik zou alleen overleggen met de dierenarts hoe snel je dat nu op mag voeren.
Want 1 kilo droge slobber is met het water erbij 4-5 liter totaal.
Als je 2x daags 2 kg droog voert is dat al twee volle 10 liter emmers, het zet flink aan dus ik kan me voorstellen dat het ietsje voorzichtiger moet allemaal.


Als je dan al zoveel voert, hoe denk je dan dat ze zonder deken de winter overleeft?
Feit is dat er gewicht aan moet om de winter door te komen, en kennelijk is ze of gewoon op, of er gaat qua voeren en mogelijk medicatie wat fout.
Je zal het vast allemaal lief bedoelen, maar zo redt ze de winter toch niet?
Snap je nou niet waarom dierenwelzijn wil dat je haar in laat slapen als een paard zo de winter niet doorkomt?
En ja het kan snel gaan, dat klopt.
Maar hier had dan al lang een deken op gemoeten om te zorgen dat ze energie spaart om spekjes te kweken, en ergens gaat er kennelijk wat mis.
Ik snap trouwens dat je dit lastig vindt, maar ergens houdt het een keer op en ik zie ook alleen maar dat de wereld stom is in jou ogen.
En dat terwijl ze terecht bellen, want ze is ook veel te mager.
Dubbel hoor dit, want ik geloof zo dat je het onwijs goed wil doen, maar ergens gaat er iets mis.
Óf ze is gewoon op en dan moet je gaan beseffen dat ze zo de winter niet in kan zoals dierenwelzijn al aangeeft, en mogelijk inderdaad inslapen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-09-17 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Baringa1Jarig
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 11:48

tengeltje11 schreef:
ik vroeg het in je ander topic ook reeds,woon je in be of in nl?
denk be?
wie komt dan langs?is dat van het fod?of van een of andere dierenbescherming?

Belgie en FOD ....

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:50

janouk schreef:
Wat naar dat je het paard niet voller krijgt. Ze is inderdaad nu erg mager en de winter moetnog beginnen. Het is nu puzzelen maar een goede oplossing dat helpt. Blijkbaar is er meer aan de hand, want op de hoeveelheid voer die jij geeft, zou ze toch meer moeten aan zetten.

Heb je het paard laten controleren op ppid? (Cushing) dat is in deze maanden een gratis test in Nederland, naast de dierenarts kosten van bloed trekken. Gezien de leeftijd lijkt hetmij waarschijnlijk dat het paard ppid heeft. Met de geschikte medicijnen knapt het paard snel op en wordt het voer meer opgenomen.
https://www.ppidbijpaarden.nl/wat-is-ppid ik weet niet 9f de test in Belgie ook gratis is nu, maar misschien kan je bloed opsturen naar Nederland.

In Nederland heb je paardenrusthuis Soest. Zij hebben heel veel ervaring met oudere paarden. Je zou hen eens kunnen bellen om tips

Succes met de zoektocht, lastige puzzel.


TS,misschien deze post nog eens door lezen. Ik vind de tip om eens contact op te nemen met een rusthuis geen slecht idee,het proberen waard.
Misschien idd.testen op Cushing,mocht dat nog niet gedaan zijn.
Veel sterkte iig.

Mooie post van Mizora,misschien daar ook iets mee doen. Heb het idee dat er veel mensen met je mee willen denken maar daar moet je wel open voor staan,ze hebben echt het beste met jouw en je paard voor.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:01

Je moet is kijken of je paardje nog goed hooi kan eten. Door ouderdom kunnen somlige paarden geen hooi meer eten. Stel dat jij denkt dat ze hooi eet maar ze krijgt het moeilijk gegeten en de andere paarden eten het hooi dan denk je dat ze veel binnen heeft. Maar kan evengoed zijn dat ze redelijk weinig binnenkrijgt. Sommsige paarden staan wel aan het hooi te eten maar maken er proppen van die achteraf terug uit de mond vallen. In dit geval is het interessant om het hooi te vervangen door seniores priores of pulp of andere ruwvoeder vervangers.

Kan je ze is apart zetten met hooi voor enkele uren. Dan kan je zien hoeveel ze eet.

Wat bij mijn merrie ook hielp was s nachts apart zetten zodat ze rust krijgt. Dat hebben die oudjes ook echt nodig. Zeker als ze door ouderdom laag in rang staan

Je doet je best. Daar twijfel ik niet aan. Maar ik heb ook een paardje met arabisch bloed en die hebben soms meer nodig dan koudbloed paarden. Ik heb ook lang moeten zoeken wat het beste is. En elk paard is verschillend. Probeer nu eerst een goede da te vinden. En haar voer omhoog te trekken. En dan niet vooral de muesli. Van kracht voer krijg je een paardje niet dik. Maar met ruwvoedervervangers en olie enzo wel. Kijk is in het topic voot oude paarden of bij de magere paarden. Staan enorm veel tips in. En echt als ze cushing heeft mag je voederen zoveel je wilt dan krijg je ze niet dik. Dan mag je nog voer geven voor een olifant. Enkel de combinatie mediactie en voer helpt dan.


Ik zie dat je van belgie bent. Dan is aan seniores priores moeilijk aaç te geraken. Dan raad ik je de soup all in one van de aveve aan en pulp.
Echt deed wonderen bij mijn paard. Ik ben ook van belgie.

Je ziet je paardje doodgraag. Als je de tips in dit topic toepast gaan jullie al heel ver komen.
Laatst bijgewerkt door llora op 16-09-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14761
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:03

Ts misschien heb je hier wat aan? Als je een beetje creatief bent kan je zoiets misschien ook zelf schrijven op een paar bordjes zodat je er voor niet zoveel geld meerdere op kan hangen, vooral op plekken waar de dagjesmensen komen. Misschien dat je dan al iets meer rust hebt, dan kan je je energie en geld focussen op het welzijn van je dier IPV het gedoe dat je steeds hebt met die meldingen
https://www.ej.nl/stal-meer/stal-rijbaa ... 12879.html

Heel veel sterkte, ik denk dat er een aantal mensen hier in dit topic zitten met ervaring met voer die jou echt kunnen helpen :j Ik zie fijne tips voorbij komen!

Dit vind ik ook een fijne website met een hoop informatie, onder het kopje kennisbank staat ook meer informatie, ook over 'probleem'gevallen zoals waar je aan zou kunnen denken bij oudere paarden, paarden met cushing etc.
http://www.voervergelijk.nl/

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:13

-tanden laten controleren
-deken op en ook opbouwen naarmate het kouder wordt
-de zemelen weglaten
-meer slobber, bv Equifyt is heel goeie
-medicatie voor de Cushing
-ontwormen?
-bordje hangen

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:42


Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:49

Ts woont in België.