CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:07

Gehts, wat balen Duhelo... Kan je haar niet met rek en strekoefeningen en massage wat losser krijgen en daarna de oefeningen oppakken?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:18

Dat is nu idd het idee. Rekken en strekken kwa benen is helaas geen optie, ze slaat het licht uit mijn ogen als ik maar denk om aan haar benen te komen :P.
Idee is nu idd om te starten met grondwerk, beetje buiging links en rechts en wat schouderbinnen aan beide kanten.
Ik weet niet zo goed of het slim is om onder het zadel buiten stapritjes te doen, voor de artrose op zich wel, stapt ze zich lekker los, maar voor die voorhand, als ik haar niet "rij" zeg maar, sjokt ze lekker op die voorhand ...
Mss dat ik haar gewoon onder het zadel oppak in de piste en dan vooral stapwerk en eventueel galopwerk doe als ze het aanbiedt (want raar maar waar, draven wil ze niet maar galopperen lukt wel, beetje stijf achteraan, maar prima en in tact.).
Voor de koets zal wss helemaal niet goed zijn, ook al is het gewoon stap ...

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:33

Het klinkt mij meer als hoefbevangheid Duhelo. Is dat al nagekeken?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:35

Lesgeefster geeft aan dat het geen HB is. ze zet haar voorbenen onder de massa ipv van naar voor ook en loopt in stap en galop ook gewoon vlot. Vooral de draf is een probleem.
paard van stalgenoot is HB en symptomen komen absoluut niet overeen.
paard is er wel al 21...

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:10

Wat balen duhelo... Dus door de atrose in haar achterbenen heeft ze steeds krampachtig het gewicht naar haar voorbenen verplaatst waardoor ze zich nu helemaal een onnatuurlijk houding heeft aangewend en daardoor uit balans is en verkrampt is van voren? (als ik het goed begrijp :) )

Lijkt me heel moeilijk, zolang ze dan pijn bij haar achterbenen blijft houden, gaat ze toch dan weer steeds die verkeerde houding aannemen. Veel masseren, stretchen (met grondwerk) en met mate bewegen denk ik inderdaad zodat de voorkant eerst weer wat los komt. Misschien als de hals en voorkant weer wat losser wordt, dat je dan weer zoals eerder de beweging voor de achterbenen kunt stimuleren zodat het wat los komt. Ik zou dus in 2 fases losmaken, eerst de hals en voorkant, dan weer focussen op de artrose, maar dat is mijn idee.

Het zou ook kunnen dat als je de achterbenen weer wat beter in beweging krijgt dat de voorkant zichzelf dan weer oplost, zoals ik het lees zit je paard nu gewoon even vast in het hele lichaam waarbij de artrose waarschijnlijk daar de oorzaak van is. Maar ik weet het niet, ik ken het paard niet en heb het niet zien lopen oid. Daarbij ken jij je paard het beste, ik hoop voor je dat het snel weer wat gemakkelijker wordt voor je paard wat je ook besluit te doen qua rust of bewegen :)

Voor de koets zou ik inderdaad niet doen, dat komt aan op de achterhand en op de borst, als je paard daar moeite mee heeft zou ik dat niet doen. :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:12

Grainey volgend mij heb je het helemaal juist verwoord :).
De koets vindt ze wel leuk en deden we regelmatig omdat het imo een minder zware belasting is dan onder het zadel. maar ik vermoed dat het nu idd geen strak plan is.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:22

Dan heb ik het inderdaad goed begrepen :D

Ik heb mijn tinker ook voor de wagen en onder het zadel en ben het wel met je eens dat het een minder zware belasting is voor het paard. Als menner stoor je je paard ook veel minder omdat je achter je paard zit ipv erop, dus qua buiging en beweging heeft je paard meer vrijheid, kunnen ze zelf meer hun ding doen. Als ze het wel leuk vindt, dan zou je het weer kunnen proberen als ze aan de voorkant weer wat losser komt, want de achterhand train je er wel beter mee (is mijn persoonlijke ervaring). Dit jaar heb ik mijn tinker nog niet weer voor de kar gehad, maar ik kan wel vernemen dat ze in de achterhand sneller sterker wordt als ze voor de kar loopt (daar heeft mijn meisje haar eerste passen 'goed' verruimen vanuit de achterhand gedaan). Daarbij heeft mijn tinker een zwakke knie achter, dus die moet ik blijven trainen, anders klikt ze af en toe door haar knie heen -O-

Maar volgens mij heb jij er wel een goed gevoel bij wat wel of niet goed is voor je paard en denk je tijdens het doen van iets ook mee of het wel goed is. Dus als je gevoel zegt dat het (misschien over een poosje) je paard wel goed zal doen omdat ze het leuk vindt, dan zou ik het gewoon proberen! :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:12

Oh, fijn dat je ervaring met de koets zo goed is. ik vind het vooral fijn omdat ze dan even rechtuit en relatief ongedwongen kan lopen/draven, zonder dat ik haar zit te storen, maar vermoedde dat het niet op was omdat ze toch wel vanuit de voorhand gaan trekken.
Maar momenteel is ze toch niet goed genoeg om ook maar te draven op het verharde, dus ik ga idd aan de slag zoals je zegt, die voorkant weer loswerken in combi met masseren, en zo proberen terug die achterhand te gaan activeren.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:50

Hier een beetje onwerkelijk, ik hoorde gisteren dat de vader van mijn bruine tinkermerrie Lilya is ingeslapen mede ook door de gevolgen van cpl..... |( Hij was een jaar jonger als mijn Grainey... Het lijkt zo stom dat het me zoveel doet, want vaak heb ik hem niet gezien, maar misschien komt het ook omdat mijn Lilya een kopie is van haar vader. Nou ben ik me er in ieder geval even weer heel bewust van hoe gezegend ik ben met mijn Grainey van 15 jaar en Lilya van 8 jaar, allebei in uitstekende gezondheid :)
Hier onder een foto met links vader Silas en rechts Lilya zelf, ik kan nog steeds niet bevatten dat hij er niet meer is, ik kon zo genieten van de foto's die ze postte op facebook....


Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:07

ik vind de leeftijden vaak zon onrealistisch, op facebook zie ik constant trekpaarden passeren die ingeslapen worden, meestal door de cpl/gevolgen ervan, en dat zijn dan 12-13 jarigen, soms eens een 15-16 jarige.
En dan zit ik te tobben met mijn 21 jarige omdat ik vrees dat haar rij carrière gedaan is en ik dat toch stiekem wel jammer vind. Maar met die verhalen besef ik nogmaals dat ik serieus in mijn handjes mag klappen er mee, want ze is nu 21 en begint nu pas wat meer te sukkelen (voordien wel moeite om ze in de winter op gewicht te houden), maar nog niet zeker zozeer dat ze moet ingeslapen worden.

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:18

Heftig he Grainey.. Ik heb hem nog een tijd gereden.. Vooral zo erg voor de eigenaar. Ze gaat me helpen met mijn CPL stukje uitwerken (die ik jullie liet lezen) en gaan we in het stamboekblad zetten zodat meer tinkereigenaren er zich bewust van worden.
Onze merrie is dan een halfzusje van jou merrie :j
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:44

Ach, is Silas niet meer? Wat sneu zeg... dat is toch ook wel één van de hengsten van het eerste uur.

Herkenbaar Duhelo, ik tob dan bij Jes niet zozeer om haar CPL maar wel om haar artrose en zij is 26... Mag daar ook absoluut niet over klagen!

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:44

Hij is er nog wel, komende week wordt hij ingeslapen

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:58

Ik bergreep op haar facebookpagina dat ze al afscheid genomen had dus nam ik aan dat ze hem al had laten inslapen :o , maar op de facebookpagina van Silas zelf staat inderdaad dat ze nog een paar dagen afscheid wil nemen... Neemt niet weg dat ik het heel erg voor haar vindt, het afgelopen jaar was al niet goed met Silas begreep ik, maar ik dacht toch dat het wel weer goed zou komen.... En dan ook nog de beslissing nemen om je paard ter beschikking te stellen voor onderzoek naar cpl. Sterk hoor, petje af _/-\o_

En zoals ze zelf laat weten, hij leeft voort in zijn nakomelingen, een prachtige gedachte <3

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:56

Wat zonde van Silas.

Als de maten op de NL site waar ze de leg guards verkopen klopt, gaat ie ze om z'n voorbenen passen, niet om z'n achterbenen. Volgende week komen ze weer binnen dus ze gaat ze nameten voor me.
Maar ga ze dan sowieso bestellen voor z'n voorpootjes.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:27

Jaan81 schreef:
Wat zonde van Silas.

Als de maten op de NL site waar ze de leg guards verkopen klopt, gaat ie ze om z'n voorbenen passen, niet om z'n achterbenen. Volgende week komen ze weer binnen dus ze gaat ze nameten voor me.
Maar ga ze dan sowieso bestellen voor z'n voorpootjes.


Al eens over nagedacht om het klittenband wat eraan zit, te verlengen? Wie weet zijn ze dan passend te krijgen.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:31

Afbeelding
Ook gedaan bij m'n snelbandages, ideaal om wat meer lengte te hebben!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:00

Zeker aan gedacht maar dan hebben ze geen volledig effect meer want dan zijn er plekken van de benen vrij waar de vliegen wel nog op kunnen komen

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:09

En als je daartussen, ook weer met klitteband oid, een stuk vliegengaas van hordeur oid tussen doet? (Even creatief gedacht)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:36

Dan kun je ze volgens mij evengoed zelf maken van vliegengaas en klittenband. :P

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:45

Als je een goed patroon hebt om een goede pasvorm te krijgen... en veel tijd en een naaimachine ;P

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:01

ik zou dan idd de beschermers voor de voorbenen bestellen, en proberen die voor de achterbenen achter te maken, zal volgens mij goedkoper uitkomen, en zonde om dure beschermers te gaan aanpassen...

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:38

Ze kosten €26,- per paar. Daar krijg ik ze niet zelf voor gemaakt denk ik. Heb naast het gaas ook biesje nodig, klittenband, misschien wat elastiek. En veel tijd ;)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:50

oh,voor 26 euro kun je inderdaad niet sukkelen, dan zou ik ook kijken om ze aan te passen of te vragen of zij ze op maat kunnen maken idd.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:28

[MD] ouder paard, cpl, artrose
zucht... nadat ik de eerste open cpl plekken vond bij mijn 8 jarige gisteren, zijn de benen van mijn oudste nu ook open gegaan en hebben de voorbenen véééél meer kloven dan ik dacht ...