lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabrina_80
Berichten: 305
Geregistreerd: 24-07-08
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:48

Ik vond het weer erg leuk. Mijn dochter reed mee in de rubriek gereden hengsten 5 jaar en ouder. Ik heb helaas niet echt naar anderen kunnen kijken omdat die van ons ging steigeren in de box om over de rand naar de buurmannen te kunnen kijken :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:06

Ziet er goed uit Sabrina, wat een knapperd!
Hoe was de uitslag van de gereden hengsten?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:07

Aah, de stuiterende buurman :j! Ik heb niet alles gezien, zeker bij de merries niet. Veulen van Luar vond ik ook de beste, maar ik vind IRS ook een geweldige hengst.

Hengsten ben ik toch meer voor t barokkere ronde type zoals Gin Lemon en vindt de hele grote paarden persoonlijk niet zo rastypisch. Ik vind Ice Cream een prachtig paard, maar niet als Lusitano. Denk zelfde discussie als met Friezen. De moderne Fries wordt ook steeds meer KWPN-alike.

Het is een kwestie ook van wil je dat het ras niet uitsterft of dat je steeds meer inteelt krijgt. Persoonlijk ben ik voor een 'oude' lijn en een 'sportlijn' om het ras interessant te houden voor de 'massa'. Ik houd in de 1e instantie van het barokke en het karakter, de laatste instantie aanleg voor de sport.

Als je Gin Lemon en Ice Cream naast elkaar zet ga ik toch voor Gin Lemon, maar er zijn er genoeg die het niet met mij eens zijn ;) !

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:31

Maar Ice Cream is niet van een moderne lijn... Die is gewoon blijven groeien. _O-
Voor sommige is het een pluspunt, voor andere weer niet.
Persoonlijk is het niet mijn type, maar dat hoeft ook niet. Ik vind het wel leuk dat hij is goed gekeurd met mooie punten.

Sabrina, die van jullie is leuk!! <3

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:52

Erretje schreef:
Haha, ja, dat ook. Maar ik bedoel dat ze tegenwoordig groter en langgelijnder graag zien. En of dat is omdat er meer richting 'sport' gewaardeerd wordt. En de discussie gaat dan of we niet richting het friezen gedoe gaan.

Maar dat ik persoonlijk Gin Lemon meer Lusitano vind dan Ice Cream. Wat niet wegneemt dat ik Ice verder een prachtig dier vindt.


Dat ik Gin Lemon liever zie is een understatement, dat weten de mensen die mij kennen wel! ;) :D

Maar ondanks zijn grote hoogte vind ik dat Ice best goed opdroogt. Ik ben benieuwd hoe hij over een paar jaar is. Hij is ook nog maar 4...

Persoonlijk heb ik het liefst een paard er tussen in. Net wat hoger en langer gelijnd. Drie goede, ruime en rechte gangen. Maar wel goed in model van de Lusitano en rastypisch.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:55

He, mn bericht is weg

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:56

Ja, maar ik had hem al gequote... Vreemd he?!

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:01

Zit wel op mn mobiel, gaat wel eens wat vaker wat mis :o .

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:02

Maar is ook zo, hij is pas 4. 1.65 max vind ik wel mooi.

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:08

Figo is ook iets groter geworden dan ik had gehoopt, schat dat hij rond de 1.63 zal zitten. Ik ben zelf maar 1.62, dus hij had iets kleiner gemogen :)

Ik ben ook wel grote fan van Gin Lemon!

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:09

Vind ik ook, tussen de 1.60 en 1.65 is een mooie maat.

Wel grappig 3 totaal verschillende paarden in de opname van de hengsten en alle 3 goed gekeurd. Ook Boemio had mooie punten. Leuk voor Chawwa!

Wel een goed teken dat ze zich niet enkel tot het nieuwere sporttype beperken, maar meer paarden waarderen om verschillende redenen.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:13

LiesbethDW schreef:
Figo is ook iets groter geworden dan ik had gehoopt, schat dat hij rond de 1.63 zal zitten. Ik ben zelf maar 1.62, dus hij had iets kleiner gemogen :)

Ik ben ook wel grote fan van Gin Lemon!


Ja je hebt het niet altijd voor het zeggen. Ik heb volgens mij het laatste hengstje van Fuego (vader van o.a. Gin Lemon) en ook die zou denk ik al rond de 1.65 zitten. Uit een moeder van 1.53... :') Nou wil ik wel graag groter dan 1.60, maar hij mag nu wel stoppen met groeien! _O-

Mijn andere hengst is ook zo groot en die komt uit dezelfde moederlijnen als Gin Lemon.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:20

Geef maar een beetje aan Jaguar dan. Die kijk ik nog net niet omhoog :D . Alhoewel ik persoonlijk zo net boven de 1.60 prima vind.

Boemio vind ik een machtig paard! Maar ik kan nou eenmaal niet ontkennen dat ik stiekem wel fan ben van cremetjes en andere verdunninkjes.

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:33

Ik ook :) Nu is Figo eigenlijk niet bewust uitgezocht, maar zijn kleurtje is mooi meegenomen!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 02:33

De naam Gin lemon zegt wel iets, maar kan er geen beeld bij vormen.

Boemio is echt een heul leuk paard! Top voor Chawwa dat die goed gekeurd is.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 06:54

Duijfje schreef:
De naam Gin lemon zegt wel iets, maar kan er geen beeld bij vormen.

Boemio is echt een heul leuk paard! Top voor Chawwa dat die goed gekeurd is.

Gin lemon is van Romina Steiner en ook door haar gefokt.
Net zo als gin fizz die in Frankrijk staat ook een pracht hengst.
En gin tonic is helaas overleden.
Dit waren de 3 hengsten in de G tijd waar ik de naam van verzonnen heb

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:09

Ik vind het alle 3 gave paarden maar ik blijf fan van Boemio, ook vanwege zijn geweldige karakter.
Super dat hij ook is goed gekeurd!

Icecream vind ik persoonlijk ook erg groot, maar wel een mooi paard, en tja kun je er inderdaad altijd iets aan doen dat ze zo groot worden...

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:57

ilse27 schreef:
Waar zouden jullie heen gaan voor een wat groter gefokte (ik ben 1.80 met lange benen helaas), goed bewegende jaarling? Ik koop liefst rechtstreeks bij de fokker.
Aan welk bedrag moet ik denken?


Voor grotere paarden kan je o.a. terecht bij Antonio Borba, hij fokt niet zoveel meer maar zijn hengsten ( o.a. dressuurkanon Rico) heeft veel kinderen lopen die aan de maat zijn http://www.santoandrelusitanos.com/en/ .
Bij Quinta dos Cedros worden ook grotere paarden gefokt met als vaders Rubi en Disturbio, veel paarden met maat en goede gangen https://www.coudelariaquintadoscedros.com/sales
Pedro Torres en team en Miguel Ralao en team rijden en trainen de paarden daar.

Je zou ook bij http://www.lusitanosdatela.com/index.ph ... 33&lang=en kunnen kijken, hij fokt o.a. met Soberano en Hostil ( de onlangs overleden vader van Rico) en heeft ook paarden met maat en gangen.

Overigens laten de meeste Portugese fokkers hun jonge paarden tot een jaar of 2,5 a 3 in de kudde in het veld lopen.

Maar ook Santa Margarida is een goede optie en Joao Pedro Rodrigues fokt ook hele goede paarden, o.a. een aantal van de paarden van Pedro Torres ( Oxidado, Ahoto) komen bij hem vandaan. In Frankrijk zou je eens je licht op kunnen stekken bij Massa http://www.elevagemassa.com/fr/poulains-1-an/ Deze fokt overigens ook de zgn. "Portuguese Sporthorses" , veelal kruisingen met KWPN.

Overigens mag je er wel van uitgaan dat grote Lusitano's in de hogere prijsklasse vallen ( va. ca. 10.000) , zeker van bovengenoemde fokkers. Maar dan heb je wel een paard uit de betere bloedlijnen die op de juiste manier zijn opgefokt. Er zijn natuurlijk fokkers zat in Portugal, sommige beter dan anderen en er zijn ook daar hobby-fokkers, maar die zijn wat lastiger te vinden en bij sommige van de echte grote fokkers is het lastig binnen te komen.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:07

keona schreef:
Duijfje schreef:
De naam Gin lemon zegt wel iets, maar kan er geen beeld bij vormen.

Boemio is echt een heul leuk paard! Top voor Chawwa dat die goed gekeurd is.

Gin lemon is van Romina Steiner en ook door haar gefokt.
Net zo als gin fizz die in Frankrijk staat ook een pracht hengst.
En gin tonic is helaas overleden.
Dit waren de 3 hengsten in de G tijd waar ik de naam van verzonnen heb

Is Gin Fizz dan weer verkocht? Want zo ver ik weet staat die in Duitsland...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 07:58

Oeps bedoelde ook duitsland

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:29

Wie gaat er morgen naar het Belgische lusitanofestival? Ik ga met een vriendin, kijk er naar uit en ben benieuwd om te zien hoe alles in zijn werk gaat!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:46

Sunora schreef:
Wie gaat er morgen naar het Belgische lusitanofestival? Ik ga met een vriendin, kijk er naar uit en ben benieuwd om te zien hoe alles in zijn werk gaat!

Ik zou graag zondag gaan, maar auto is kapot...

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:59

Ik ben er het hele weekend.
We hebben een B&B geboekt. :D

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:35

Luckystory schreef:
Ik ben er het hele weekend.
We hebben een B&B geboekt. :D


Nice! :P

Op zondag ging je de hengst van je vriendin voor brengen zeker? Jammer dat het mij geen 2 dagen lukt om te komen, zo'n B&B klinkt aanlokkelijk :j

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:35

Cambiar schreef:
Sunora schreef:
Wie gaat er morgen naar het Belgische lusitanofestival? Ik ga met een vriendin, kijk er naar uit en ben benieuwd om te zien hoe alles in zijn werk gaat!

Ik zou graag zondag gaan, maar auto is kapot...


Ach dat is minder zeg! :(:)