Betrouwbare Contactpersoon / handelaar PRE ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Betrouwbare Contactpersoon / handelaar PRE ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 20:35

Omdat ik geheel niet bekend ben in "de wereld van de PRE", vraag ik me het volgende af: waar /via wie kun je een goede,gezonde PRE kopen? Kleine uitleg: een persoon in mijn omgeving is op zoek naar een hengst,die al veel kent en makkelijk nagereden kan worden en is ook bereid hier goed voor te betalen. Deze mevrouw is al een paar keer naar Spanje geweest en heeft al een paar paarden gekocht. De ene nog slechter op de foto als de andere, hier aangekomen. Nu moet ik erbij zeggen, dat ze er totaal geen verstand van heeft en ook gewoon lekker eigenwijs alleen op pad gaat ( ja, zelfs na die 4/5 miskopen), wat dus eigenlijk vrij dom is. Maar dan nog.....
We zouden haar graag eens een goed adres aanraden, waar ze dan eens langs kan gaan en waar ze in ieder geval een fijn dier kan kopen,die ook nog eens goed is op de foto. Dit mag een handelaar zijn, of een contactpersoon die paarden uit Spanje kan importeren,maar ook een privé persoon,die af en toe eens een PRE verkoopt.

wiw o wie heeft er een idee?

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:32

Zitten redelijk veel bemiddelaars in Spanje en in NL zelf staan ook mooie PREs.
Waarom laat ze de paarden niet keuren in Spanje ?

Wat zoekt ze precies kwa paard en leeftijd , kan ze een beetje rijden , niet iedereen kan met een hengst omgaan bijv.

Wat ik me ook afvraag , wat is er met die niet goede paarden gebeurt ? (misschien not of my business :D )

Welke omgeving gaat ze in Spanje ? Als ze bij mij in de buurt komt wil ik haar best wat leuke paarden laten zien.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Betrouwbare Contactpersoon / handelaar PRE ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:45


Madieke
Berichten: 657
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:20


Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Betrouwbare Contactpersoon / handelaar PRE ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:15

http://www.woeste-hoeve.com/ Een van de eerste PRE fokkers van Nederland, altijd heel serieus geweest en goed "basismateriaal" aangeschaft toen ze begonnen. Hun paarden halen vele prijzen op keuringen en doen het ook fijn in de sport en hebben een geweldig karakter. Heb zelf ook een zeer fijne hengst die door hun gefokt is.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:47

Citaat:
op zoek naar een hengst,die al veel kent en makkelijk nagereden kan worden


Ken een leuke 12 jarige hengst die door mijn dochter op vierjarige leeftijd zadelmak is gemaakt en daarna doorgereden is (naar hogeschool) door een andere ruiter , mooi en lief paard bruin , brave hengst maar zeg er altijd bij dat met hengsten je we consequent moet zijn , nooit wat gemankeert , nog niet op foto geweest maar keuring geen probleem , paard staat te koop omdat de huidige eigenaar er niets meer mee doet en zoon geen interesse meer heeft.

jeanchar
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:45

Maar waarom dan steeds terug naar Spanje trekken na al deze tegenvallende aankopen?
En wat gebeurt er daarna met deze paarden???

In Nederland zijn er toch ook inmiddels aardig wat serieuze fokkers.
Dichter bij huis kun je de dieren wat makkelijker gaan bekijken en eventueel proefrijden (lijkt me)

Op de PRE-stamboek site staan genoeg fokkers om eens te contacteren.

(Je gaat je Duitse herder of Franse bulldog toch ook niet uit het land van herkomst halen?!)

Sorry hoor, maar ik heb met deze zielige paarden te doen die uit een heel ander klimaat komen,
vaak niet begrepen worden en weer weggedaan worden omdat ze zogenaamd niet voldoen.
Deze slimme dieren hebben ook gevoel maar daar wordt blijkbaar niet over nagedacht!

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 20:52

Er zijn wel meerdere mensen die graag naar Spanje gaan voor een PRE, of voor een welsh naar Engeland, dat is op zich niet zo raar :) . Er zijn hier op bokt ook genoeg voorbeelden / verhalen van zoektochten in een bepaald lans naar een bepaald ras.

In dit geval zijn de paarden niet zielig en verkeerd begrepen als ze vanuit Spanje overkomen. ze staan op een fijne en goede stal en krijgen alle tijd om te wennen. Deze mevrouw heeft 2 andere hengsten,die ze al een paar jaar heeft en in n super conditie zijn.

Het is alleen zo, dat het gewoon totaal geen paardenmensen zijn, en dus meteen sterk onder de indruk raken van een mooi plaatje van een paard met een sterk verhaal erbij en een zogenaamde verklaring van de dierenarts daar. Heel dom ja, en makkelijk te bedriegen....

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:16

zogenaamde dierenarts ? dierenartsen moeten gewoon oficieel zijn met hun collegenummer (weet niet hoe je dat noemt in het Ndls) krijgt er toch een keuringsrapport bij. Als ze bij een handelaar heeft gekocht die een dierenarts nadoet is ze wel bij duistere stallen geweest zeg

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:10

Tja, helaas heb ik met Gelissen een slechte ervaring gehad. Ook een paard wat tijdens transport of tijdens de overnachting onderuit is gegaan. Kom je natuurlijk pas achter wanneer je hem en dag ofzo na aankomst evn loslaat en later voorzichtig mee aan het werk gaat. Wat er tussen mijn aankoop en direct daarna op transport zetten en aankomst gebeurd is weet ik niet. Wel dat hij al donderdag op de wagen ging in Spanje later in Frankrijk heeft overnacht en vervolgens nog een keer bij Gellissen in Beek heeft overnacht. Toen stond hij pas maandag in de loop van de morgen bij mij op de stoep. Zal vast niet express gebeurd zijn, maar met jonge hengsten ( en oudere) kun je best eens " feest " hebben onderweg.

vorog jaar heb ik een aantal PRE's gehad, gebracht door een spaanse fokker die zelf prima vervoer had. Alles kwam keurig netjes verzord aan. Dat kan dus ook.

Het enige wat ik niet snap is waarom mensen denken dat ze goedkoper uit zijn wanneer ze zelf een paard in Spanje gaan uitzoeken.
Je bent buitenlander en niet thuis in deze handelswereld. Dat kost je extra geld. Ook de bemiddelaar werkt beslist niet gratis.
Helaas heb ik toch heel veel paarden hier in Nederland zien komen, die best veel gekost hebben maar zeer matig ( en soms zelf onregelmatig) in de beweging waren. Gekeurd maakt soms niet uit.

In Nederland kun je wat vaker gaan kijken, iemand meenemen die de roze bril van je neus afrukt of je van je roze wolk afsleept. Pasarden zijn vaak al getransporteerd, even in Nederland. Je kunt zien hoe ze nu op een stal met ook meries en veel geloop gaan reageren. Je kunt je vertrouwde dierenarts nemen, of tenminste eentje die het met een Nederlands oog bekijkt. Wil niet zeggen dat Spaanse dierenartsen bagger zijn. Zij zijn alleen meer gewend aan de spaanse manier van bewegen. Wil je beslist de sport in in Nederland, dan zul je hier echt rekening mee moeten houden. Tenzij je alleen aspiraties hebt voor B-dressuur en lekker buitenrijden etc.

Als goed bedoelde leek die eal eens een eigen paardje heeft gehad en nu dus de stoute schoenen aan trekt loop je toch wel extra risico in Spanje. Niet alle tussen personen of verkopers zijn nog even sympathiek als er toch wat aan de hand is. Terwijl je in Nederland wat makkelijker aan de bel kunt hangen bij problemen na aankoop.

Maar goed, een gewaarschuuwd mens telt voor twee. Gewoon heel erg opletten hoe je een paard koopt. Zet je eisen en doelen op een rijtje, laat iemand die het nuchter bekijkt voor je mee kijken. Misschien vind je toch wel het paard van je dromen.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:21

Citaat:
Zij zijn alleen meer gewend aan de spaanse manier van bewegen


Mijn dierenartsen doen allemaal rassen hoor en vooral sportpaarden en meeste springers dus niks met PRE te maken , als er iets ergs is gaan ze mooi naar de universiteit van Murcia en daar kan menig veearts in NL een puntje aan zuigen (naar aanleiding van wat ik op bokt lees hoor)

Wij verkopen veel naar Zweden en paarden moeten voor transport zelfs op (rontgen) foto voor de verzekering op de vrachtwagen en dan moet er ook nog BTW over elk paard betaald worden.

Toch zie ik in NL veel dat er vraag is naar goed bereden/opgeleide PRE's dus die zijn dan waarschijnlijk moeilijk te vinden in NL zelf.

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:07

Ik weet dat er in Spanje veel netjes tot goed bewegende PRE's te koop zijn.

Ik verbaas me er alleen vaak over hoe men het toch voor elkaar krijgt om een zeer matig bewegende PRE uit te kiezen. Heel vaak vind ik ze niet echt regelmatig achter, of 1 been sterk buiten de massa zettend, of weinig krachtig en kort , etc.
De hoofdjes zijn schattig, vaak leuke bos manen en stoere nek, maar er is meer aan een paard
.
Daarnaast moeten meestal al die hengsten maar weer snel gecastreerd worden in Nederland, want ze raken nog als eens hotel de botel van al het geloop en de merries op de pension stal. Rustig tijd om te wennen is er niet, men is vaak op stal wat benauwd voor een hengst. Dus maar snel castreren. Vaak dubbel op voor zo' n dier, ander klimaat, andere cultuur, andere manier van stallen en omgaan en maar snel castreren.

Het kopen van een PRE die al wat langer in Nederland is, of daar geboren zal vaak voor minder problemen, stress etc. zorgen.

( wat niet weg neemt dat ik zelf wel vaker PRE's gekocht heb in het buitenland. maar ik heb veel meer paarden voor e zelf, een luxe)

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:26

Citaat:
Het kopen van een PRE die al wat langer in Nederland is, of daar geboren zal vaak voor minder problemen, stress etc. zorgen.


Helemaal mee eens , maar moet ook zeggen dat ik veel nederlandse paarden hier heb en die nou niet echt gestressd zijn aangekomen en ook niet van klanten buiten Spanje heb gehoord dat hun paarden helemaal nerveus waren aangekomen. Je hebt natuurlijk dieren die wat meer stressgevoelig zijn als andere.

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:10

Ik denk dat de stal, de sfeer die op stal heerst en de zelfverzekerdheid, de rust die een nieuwe eigenaar uitstraalt ook heel veel invloed zal hebben.
Bij ons staan de meeste net aangekomen spanjaarden veelal gewoon lekker rustig op hun gemak.

banditlove
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Betrouwbare Contactpersoon / handelaar PRE ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:35

ik heb mijn andalusier bij ineke in goes gekocht. Het is een super beestje en een super karakter voor zijn leeftijd echt super braaf.Zei heeft ook vaak andalusier staan. Een wat minder als de ander maar ze heeft ook goede erbij. Ik ben echt blij met mijn aankoop bij haar.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Betrouwbare Contactpersoon / handelaar PRE ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:31

www.andalusieropmaat.nl
Mariette Stegwee is een fijn mens en zoekt echt naar je wensen.
Er zijn verschillende bokkers die al paarden bij haar hebben gekocht :j

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Betrouwbare Contactpersoon / handelaar PRE ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:55

bij miriam frenk, woont daar en heeft echt klasse paarden, bovendien heeft ze superveel ervaring,ze deed dit al voordat de PRE "hot"werd hier