Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 66 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Le Genet

 
Profiel   

Bij ons is de arabier de coolste in huis :P Ja als je graag convexe hoofden ziet is dan niet zo'n goed plan.
Berber is ook een mooi paard natuurlijk. Kan prima met je Lusitano's.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-13 22:10 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Haha, de vachtenkenner, LOL! Wat een speciale kleur, ik ken eigenlijk zelf maar heel weinig van kleurengenetica :o

Ik ook, heb me daar eigenlijk nog nooit in verdiept, ik vraag het gewoon aan .. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-13 22:17 



 
Profiel   

Ruga schreef
Bij ons is de arabier de coolste in huis :P

Is hij zuiver? De zuivere Arabieren schijnen inderdaad heel cool te zijn liet ik me vertellen. Ik heb enkel ervaringen met kruisingen met Arabier.....ik heb er 3 gehad, waarvan je eentje al gezien hebt op foto, namelijk Shakir (vader Carsal Shakeer)
http://www.mijnalbum.nl/Album=K8RNLLQL, dat waren stuk voor stuk niet echt leuke karakters om het licht uit te drukken...deze vond ik qua uiterlijk erg mooi, maar hij was zeer onbetrouwbaar en explosief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-13 23:30 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Is hij zuiver? De zuivere Arabieren schijnen inderdaad heel cool te zijn liet ik me vertellen.

Het is een zij, ja volledig arabier. Ze kan ook zeer explosief zijn, maar alleen op de weide of op vraag, het is gewoon een erg lief, onverstoorbaar en gehoorzaam paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-13 00:24 



 
Profiel   

Ruga schreef
Cambiar schreef
Haha, de vachtenkenner, LOL! Wat een speciale kleur, ik ken eigenlijk zelf maar heel weinig van kleurengenetica :o

Ik ook, heb me daar eigenlijk nog nooit in verdiept, ik vraag het gewoon aan .. :D

:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-13 00:28 



 
Profiel   

ja kleur interesseert me heel erg

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-13 00:37 



 
Profiel   

Yes...eindelijk....Magico is geen kruising Lusitano x Berber....maar een Genet! Hihi,grappig om te weten.
Ga me nu hoe langer hoe meer afvragen waar en bij wie hij nou vandaan komt uit Frankrijk....

Mijn Genet: :D


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-13 23:36 



 
Profiel   

Cambiar, wat dacht je van een 'Genet-label' voor al onze kruisingen? :D (geen stamboek, want dan begint het gedoe met herkomst weer en kan je niet meer vrij kruisen)
Ouders niet belangrijk, als het type maar klopt, het een kruising met Spaans bloed is en het effectief een echt goed rijpaard/terreinpaard is.
En dan selectie op veldproeven, niet enkel op uiterlijke eigenschappen.

The 2000 edition of the American Heritage Dictionary also defines jennet, with the alternative spelling genet, as "a small Spanish saddle horse". The Jennet described a type, rather than a breed of horse, and thus is not used today; the term was in regular use during the Middle Ages to refer to a specific type of horse, usually one of Iberian or Barb extraction, often gaited.

@Borderjay: Mooi paard hoor, en qua bouw lijkt die best op die van mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 10:58 



 
Profiel   

barrye schreef
De Genette zoals zij het daar noemen, is dacht ik al een oudere hengst. Toen ik daar een jaar of 5 geleden een paar keer gelest heb was hij er in ieder geval. Je kunt ze natuiurlijk altijd eens mailen.

Ik was er deze zomer, en er is nog steeds een hengst die 'Genette' op zijn label aan de deur heeft staan. Mooie plek daar, en het was erg interessant om ze met de paarden bezig te zien. Enige minpuntje vond ik dat al hun paarden tussen goed in het vlees en 'vet' zaten, maar helaas hoort dat 'rond' beeld bij wat het publiek verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 11:14 



 
Profiel   

Thx Borduray, Magico is magisch :D !
Toen ik de definitie las op Hélène haar site, was ik heel blij met de info omdat ik daar ook graag naar toe wil.

Ja Ruga, dat is fantastisch! Vooral GEEN papieren, wetten, keuringen en regeltjes, lange armen om erdoor te geraken en whatever er nog meer komt bijkijken bij die omslachtige papiertoestanden.... Is wel goed idee die selectie op veldproeven!
Nog een voorwaarde: Iberisch type bezitten zoals je zegt (dan zie ik toch een paard voor me met convex hoofd en vierkant/compact gebouwd met aangename gangen).
Ik denk dat PRE's en Lusi's ook niet slecht scoren op veldproeven, maar meeste zijn te log en te zwaar (alhoewel ik 1 PRE heb die hel fijn gebouwd is) ivb met uithoudingsvermogen. Misschien is dat ook belangrijk.

Ik heb zelf geen genet tot nu toe, maar ik heb hier binnenkort een ventje die daar misschien binnen twee jaar wel voor kan zorgen :D . http://www.mijnalbum.nl/Album=N7HPJKS4

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 18:21 



 
Profiel   

Hey,toch maar deal gesloten en de kleine knapperd genomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 19:33 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Nog een voorwaarde: Iberisch type bezitten zoals je zegt (dan zie ik toch een paard voor me met convex hoofd en vierkant/compact gebouwd met aangename gangen).
Ik denk dat PRE's en Lusi's ook niet slecht scoren op veldproeven, maar meeste zijn te log en te zwaar (alhoewel ik 1 PRE heb die hel fijn gebouwd is) ivb met uithoudingsvermogen. Misschien is dat ook belangrijk.

Veldproef mag aanvullend voor mij ook ordelijk door het verkeer kunnen rijden, of tussen een bende andere paarden, en makkelijk zijn op 'stal', gewoon alles wat aangenaam is aan een goed rijdpaard waar je thuis mee weg wil rijden en ergens mee naartoe wil.
Type.. tja, hoe dat dan te definiëren zonder in uiterlijke details te vervallen. Eigenlijk zou je in theorie met DNA kunnen werken, dan weet je precies wat er in zit. Maar ik heb geen idee of zoiets makkelijk te testen zou zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 20:55 



 
Profiel   

Gewoon...goed karakter. Is het dat wat je bedoelt? Dat vind ik nog het allerbelangrijkste! Daar wordt denk ik veel te weinig op gelet bij dekhengsten.
Ik hoorde dat in Marokko ze vroeger enkel fokten met Berbers met goed karakter. Ik weet niet of dit klopt. Daarom zouden het ook zo'n bomproeve paardjes zijn.
Hengst met moeilijk karakter: geen dekkingen. Hengst met zomerexceem, geen dekhengst!
Er worden PRE hengsten apta gekeurd die gewoon zomerexceem hebben. Paarden worden op stal gehouden en wellicht met dekens aan zodat je het niet ziet. Dat vind ik niet kunnen, want het is enorm erfelijk.
Mocht ik hengsten moeten keuren, zouden ze op zomerexceemtest toch grondig onderzocht moeten worden. Maar ja, dat is blijkbaar bijzaak en de koper van het veulen zit dan met de gebakken peren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 21:47 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Gewoon...goed karakter. Is het dat wat je bedoelt?

Ja eigenlijk wel. Als een hengst de kans heeft om in zijn vrije tijd gewoon hengst te zijn, dan moet je om te slagen daarna een leuk normaal paard over houden, zonder gedoe 'omdat het een hengst is'.
Ja zomerexeem, dat is echt een probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 22:08 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Gewoon...goed karakter. Is het dat wat je bedoelt? Dat vind ik nog het allerbelangrijkste! Daar wordt denk ik veel te weinig op gelet bij dekhengsten.
Ik hoorde dat in Marokko ze vroeger enkel fokten met Berbers met goed karakter. Ik weet niet of dit klopt. Daarom zouden het ook zo'n bomproeve paardjes zijn.
Hengst met moeilijk karakter: geen dekkingen. Hengst met zomerexceem, geen dekhengst!
Er worden PRE hengsten apta gekeurd die gewoon zomerexceem hebben. Paarden worden op stal gehouden en wellicht met dekens aan zodat je het niet ziet. Dat vind ik niet kunnen, want het is enorm erfelijk.
Mocht ik hengsten moeten keuren, zouden ze op zomerexceemtest toch grondig onderzocht moeten worden. Maar ja, dat is blijkbaar bijzaak en de koper van het veulen zit dan met de gebakken peren.

het is nog steeds niet bewezen dat zomerexceem altijd erfelijk is.er komt nog een hele boel anders bij kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 22:09 



 
Profiel   

borderjay schreef
Hey,toch maar deal gesloten en de kleine knapperd genomen?

Hihi ja...ik had er plots enorm veel spijt van dat ik neen gezegd had. Zo'n scheetje. Is de volle broer van het paardje die gestorven is...puur Berber en weet dat beide ouders enorm lief karakter hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 22:12 



 
Profiel   

keona schreef
Cambiar schreef
Gewoon...goed karakter. Is het dat wat je bedoelt? Dat vind ik nog het allerbelangrijkste! Daar wordt denk ik veel te weinig op gelet bij dekhengsten.
Ik hoorde dat in Marokko ze vroeger enkel fokten met Berbers met goed karakter. Ik weet niet of dit klopt. Daarom zouden het ook zo'n bomproeve paardjes zijn.
Hengst met moeilijk karakter: geen dekkingen. Hengst met zomerexceem, geen dekhengst!
Er worden PRE hengsten apta gekeurd die gewoon zomerexceem hebben. Paarden worden op stal gehouden en wellicht met dekens aan zodat je het niet ziet. Dat vind ik niet kunnen, want het is enorm erfelijk.
Mocht ik hengsten moeten keuren, zouden ze op zomerexceemtest toch grondig onderzocht moeten worden. Maar ja, dat is blijkbaar bijzaak en de koper van het veulen zit dan met de gebakken peren.

het is nog steeds niet bewezen dat zomerexceem altijd erfelijk is.er komt nog een hele boel anders bij kijken


Tja, ondanks dat de fokker het hardnekkig bleef ontkennen kon ik duidelijk zien dat beide ouders van m'n veulen zomerexceem hadden toen ik in de zomer terug keerde (beide dan nog gekeurd nota bene). Tijdens de winter (wanneer ik het veulen gekocht had) had hij keurig de staart en manen geschoren, zodat je het niet kon zien. Ik heb er zelfs foto's van genomen van de plekken in hun manen en staart en dat vond hij niet zo leuk de fokker. Helaas kon m'n advocaat niets meer doen, want fokker was failliet. Hij raadde me aan om het zo te laten. Nu zit ik met paardje waar ik enorm wat problemen mee heb (en dan nog eens zeer veel geld voor betaald heb), niet verkoopbaar. Het wordt steeds erger. Niet leuk é?
Wist je dat ze zelfs in Portugal paarden meteen afmaken die 1 of ander gebrek hebben bij een bekende stoeterij?
Afmaken zou ik nu niet doen, maar het risico op een ziek veulen, neen voor mij kan dat niet. Of het nu bewezen is of niet, dat doe je gewoon niet fokken met een paard dat zomerexceem heeft, want zomerexceem is een verteringsprobleem, ook bij mensen is het erfelijk (ik heb het namelijk ook van m'n moeder geërfd, gevoelig verteringsstelsel en snel last van droge plekjes, gevoelige huid...). verteringsproblemen kunnen leiden tot hoefbevangenheid, wat nu ondertussen ook al gebeurd is (blijkbaar kan ze niet tegen gras). Er zijn al genoeg paarden op de wereld, je zou in feite enkel en alleen mogen fokken met een kerngezond paard. Je bespaart het toekomstige veulen en toekomstige eigenaar héél wat ellende en verdriet.
Wat ben je met een gekeurd paard die aan alle normen en regeltjes en uiterlijkheden voldoet maar die zich staat kapot te schuren? Mijn ervaring: je hebt een mooi paard maar ook heel wat ellende waar je niet zomaar vanaf kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-13 22:20 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Gewoon...goed karakter. Is het dat wat je bedoelt? Dat vind ik nog het allerbelangrijkste! Daar wordt denk ik veel te weinig op gelet bij dekhengsten.
Ik hoorde dat in Marokko ze vroeger enkel fokten met Berbers met goed karakter. Ik weet niet of dit klopt. Daarom zouden het ook zo'n bomproeve paardjes zijn.
Hengst met moeilijk karakter: geen dekkingen. Hengst met zomerexceem, geen dekhengst!
Er worden PRE hengsten apta gekeurd die gewoon zomerexceem hebben. Paarden worden op stal gehouden en wellicht met dekens aan zodat je het niet ziet. Dat vind ik niet kunnen, want het is enorm erfelijk.
Mocht ik hengsten moeten keuren, zouden ze op zomerexceemtest toch grondig onderzocht moeten worden. Maar ja, dat is blijkbaar bijzaak en de koper van het veulen zit dan met de gebakken peren.

het is nog steeds niet bewezen dat zomerexceem altijd erfelijk is.er komt nog een hele boel anders bij kijken[/quote]

Tja, ondanks dat de fokker het hardnekkig bleef ontkennen kon ik duidelijk zien dat beide ouders van m'n veulen zomerexceem hadden toen ik in de zomer terug keerde (beide dan nog gekeurd nota bene). Tijdens de winter (wanneer ik het veulen gekocht had) had hij keurig de staart en manen geschoren, zodat je het niet kon zien. Ik heb er zelfs foto's van genomen van de plekken in hun manen en staart en dat vond hij niet zo leuk de fokker. Helaas kon m'n advocaat niets meer doen, want fokker was failliet. Hij raadde me aan om het zo te laten. Nu zit ik met paardje waar ik enorm wat problemen mee heb (en dan nog eens zeer veel geld voor betaald heb), niet verkoopbaar. Het wordt steeds erger. Niet leuk é?
Wist je dat ze zelfs in Portugal paarden meteen afmaken die 1 of ander gebrek hebben bij een bekende stoeterij?
Afmaken zou ik nu niet doen, maar het risico op een ziek veulen, neen voor mij kan dat niet. Of het nu bewezen is of niet, dat doe je gewoon niet fokken met een paard dat zomerexceem heeft, want zomerexceem is een verteringsprobleem, ook bij mensen is het erfelijk (ik heb het namelijk ook van m'n moeder geërfd, gevoelig verteringsstelsel en snel last van droge plekjes, gevoelige huid...). verteringsproblemen kunnen leiden tot hoefbevangenheid, wat nu ondertussen ook al gebeurd is (blijkbaar kan ze niet tegen gras). Er zijn al genoeg paarden op de wereld, je zou in feite enkel en alleen mogen fokken met een kerngezond paard. Je bespaart het toekomstige veulen en toekomstige eigenaar héél wat ellende en verdriet.
Wat ben je met een gekeurd paard die aan alle normen en regeltjes en uiterlijkheden voldoet maar die zich staat kapot te schuren? Mijn ervaring: je hebt een mooi paard maar ook heel wat ellende waar je niet zomaar vanaf kan.[/quote]


sorry maar ik zou me toch iets beter informeren,niet al het schuren word veroorzaakt door zomerexceem(mugjes),er zijn zat andere allergie die zomerexceem veroorzaken.ook is het niet iets dat bewezen erfelijk is,het kan wel.maar er zijn zat veulens met 1 ouder die het niet krijgen,en zat die vrije ouders hebben en het wel krijgen.voeding is ook een heel belangrijk iets

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-13 09:32 



 
Profiel   

Beter lezen Keona ;) ....ik schreef nergens iets over mugjes...
Misschien zijn er die het niet hebben, die het wel krijgen, dat kan, maar ik wil alleen maar zeggen dat als een paard het heeft, je niet kan fokken ethisch gezien. Ik heb zelf nog geen enkel geval meegemaakt bij wie de ouders het wél hebben en het veulen niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-13 09:52 



 
Profiel   

Keona, ik vat niet waarom je fokken met zomerexeem zou willen verdedigen.
Ten eerste is het wel bewezen erfelijk:
It has long been believed that susceptibility to IBH is a genetic trait, inherited from generation to generation. This is based on the observation that sweet itch is much more common in certain breeds, especially Icelandic horses, and has been confirmed by recent population studies in Shetland ponies.
The inheritance of IBH is not, however, as simple as a single gene being inherited from the sire or dam. Scientists have identified several genes that make individual horses more susceptible to sweet itch and these work in a highly complex manner. http://www.equinevetclinic.co.uk

Ten tweede, goed mogelijk dat je niet weet dat het bewezen erfelijk is, maar je kan toch niet beweren dat dat vermoeden er niet altijd al was, en dat vermoeden op zich doet een verantwoord fokker toch kiezen voor de voorzichtigste benadering?
Zijnde, niet fokken met zomerexemers zo lang het niet duidelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-13 11:12 



 
Profiel   

Ruga schreef
Keona, ik vat niet waarom je fokken met zomerexeem zou willen verdedigen.
Ten eerste is het wel bewezen erfelijk:
It has long been believed that susceptibility to IBH is a genetic trait, inherited from generation to generation. This is based on the observation that sweet itch is much more common in certain breeds, especially Icelandic horses, and has been confirmed by recent population studies in Shetland ponies.
The inheritance of IBH is not, however, as simple as a single gene being inherited from the sire or dam. Scientists have identified several genes that make individual horses more susceptible to sweet itch and these work in a highly complex manner. http://www.equinevetclinic.co.uk

Ten tweede, goed mogelijk dat je niet weet dat het bewezen erfelijk is, maar je kan toch niet beweren dat dat vermoeden er niet altijd al was, en dat vermoeden op zich doet een verantwoord fokker toch kiezen voor de voorzichtigste benadering?
Zijnde, niet fokken met zomerexemers zo lang het niet duidelijk is.

er zijn zat paarden die bv van pavo gaan schuren,en als ze ander voer krijgen niet meer.zo'n paard heeft dus geen zomerexceem,en hoef je niet uit tesluiten.maar vaak als een paard zich jeukt word het meteen bestempeld met zomerexceem(en zomerexceem is voor mugjes).vaak krijgen paarden een stempel van iets terwijl ze wat anders hebben.en ja ik heb een veulen uit mijn zomerexceem merrie(ze heeft een lichte vorm)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-13 17:32 



 
Profiel   

keona schreef
er zijn zat paarden die bv van pavo gaan schuren,en als ze ander voer krijgen niet meer.zo'n paard heeft dus geen zomerexceem,en hoef je niet uit tesluiten.maar vaak als een paard zich jeukt word het meteen bestempeld met zomerexceem(en zomerexceem is voor mugjes).vaak krijgen paarden een stempel van iets terwijl ze wat anders hebben.en ja ik heb een veulen uit mijn zomerexceem merrie(ze heeft een lichte vorm)


Problemen met pavo kun je onder de noemer 'suikers' zetten. Deze paarden hebben problemen met: suikers. Ook dat zit in ons gras. Zo'n paarden krijgen ook problemen met gras dat in onze streken groeit en moeten sober gehouden worden.
Wat betekent dat sober houden? Gras beperken, aan de slag gaan met paddocks en hooi en allerlei toestanden.
Geloof me, mijn veulen kreeg ook pavo bij de fokker. Ik dacht ook: het zal wel beteren met paardnatuurlijke benadering van hun onderhoud...
Ze schuurt ook van voorjaarsgras, in najaar krijgt ze dan nog eens een flinke terugslag, zo'n paardjes hebben last van cortisoldalingen.
Ik zou zeggen: bespaar die beesten dat en zorg dat ze met een gezond genenpakket hun leven kunnen starten, tenzij je ergens hoog in de bergen of dicht bij de zee woont, maar wie is daar mee gezegend? Weinig!
Je moet er echt eens op letten hoeveel barokke paarden die problemen hebben met schuren (en ze moeten er daarom nog niet eens barok uitzien, ook de slanke types zijn er gevoelig aan, althans die ervaring heb ik), exceem, gevoelig voor bevangenheid, echt enorm enorm veel. Blijven doorfokken met zo'n paarden is alleen maar nog meer problemen creëeren.
Ik heb hier 1 paard, zelfde ras. Die heeft niets, zit prima in elkaar, die kan jaar in jaar uit op zelfde gras en heeft niets van problemen. Van haar wil ik graag een veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-13 20:45 



 
Profiel   

Cambiar schreef
keona schreef
er zijn zat paarden die bv van pavo gaan schuren,en als ze ander voer krijgen niet meer.zo'n paard heeft dus geen zomerexceem,en hoef je niet uit tesluiten.maar vaak als een paard zich jeukt word het meteen bestempeld met zomerexceem(en zomerexceem is voor mugjes).vaak krijgen paarden een stempel van iets terwijl ze wat anders hebben.en ja ik heb een veulen uit mijn zomerexceem merrie(ze heeft een lichte vorm)


Problemen met pavo kun je onder de noemer 'suikers' zetten. Deze paarden hebben problemen met: suikers. Ook dat zit in ons gras. Zo'n paarden krijgen ook problemen met gras dat in onze streken groeit en moeten sober gehouden worden.
Wat betekent dat sober houden? Gras beperken, aan de slag gaan met paddocks en hooi en allerlei toestanden.
Geloof me, mijn veulen kreeg ook pavo bij de fokker. Ik dacht ook: het zal wel beteren met paardnatuurlijke benadering van hun onderhoud...
Ze schuurt ook van voorjaarsgras, in najaar krijgt ze dan nog eens een flinke terugslag, zo'n paardjes hebben last van cortisoldalingen.
Ik zou zeggen: bespaar die beesten dat en zorg dat ze met een gezond genenpakket hun leven kunnen starten, tenzij je ergens hoog in de bergen of dicht bij de zee woont, maar wie is daar mee gezegend? Weinig!
Je moet er echt eens op letten hoeveel barokke paarden die problemen hebben met schuren (en ze moeten er daarom nog niet eens barok uitzien, ook de slanke types zijn er gevoelig aan, althans die ervaring heb ik), exceem, gevoelig voor bevangenheid, echt enorm enorm veel. Blijven doorfokken met zo'n paarden is alleen maar nog meer problemen creëeren.
Ik heb hier 1 paard, zelfde ras. Die heeft niets, zit prima in elkaar, die kan jaar in jaar uit op zelfde gras en heeft niets van problemen. Van haar wil ik graag een veulen.

ik snap best dat ze hengsten/merries niet goed moeten keuren.maar een paard dat schuurt hoeft niet meteen een stempel van zomerexceem te krijgen,want er zijn een hoop meer allergieen.ik dacht dat het juist bij de barokke paarden weinig voor kwam,want heb het bij de fokker wel gevraagd of het in haar lijnen zat

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-13 21:21 



 
Profiel   

Je zegt het daar zelf, de oorzaak zijn niet de vliegjes en er zijn verschillende soorten allergieën, maar de vliegjes die worden getriggerd door afvalstoffen die een paard met problemen uitschijdt (die een of ander allergie heeft, verteringsprobleem of andere onbalans in het systeem). Probleem van zomerexceem kunnen dus tal van oorzaken hebben.
Al deze soorten allergieën worden onder de noemer zomerexceem geplaatst, zomerexceem is dus iets wat verschillende oorzaken kan hebben.
Zomerexceem is een allergische reactie op het speeksel van die vliegjes, maar ik kan je zeggen dat bij mijn paard de diagnose van verteringsproblematiek vastgesteld werd (gevoelig aan kunstmest, suikers, eiwitten enz....), in zomer daar komen de vliegjes er nog eens bij die getriggerd worden door afvalstoffen die ze uitschijdt door de verterings problemen en die deze vliegjes aantrekt. Het probleem wordt nog eens versterkt door een allergie op het speeksel van die mugjes. Als ik haar een deken op doe, doe ik iets aan de problematiek van de mugjes, maar dan moet ik ook nog eens iets doen aan de verteringsproblemen, want dat is de feitelijke oorzaak. Zo kan dat bij een ander paard een andere oorzaak zijn of combinaties van verschillende oorzaken.
Mijn standpunt: fok niet met zo'n paarden...

Ook ben ik geschrokken hoeveel barokke paarden dit hebben. Dit kan logisch te verklaren zijn doordat deze paarden afkomstig zijn uit andere, meer dorre/rotsachtige streken met minder vervuiling en sober voedsel of dergelijke en dan hier in onze gebieden problemen krijgen. Toch: ik hoorde dat een paard die echt last heeft van seme, ook in de lager gelegen gebieden gaat schuren van bvb Portugal of Spanje...
Weeral kan dit te verklaren zijn waarom bij ons zoveel paarden last hebben, omdat onze gebieden op laag zeeniveau liggen met dikwijls rijke gronden. vliegjes komen voor beneden de 700m, hoger kunnen ze niet vliegen.
Ook hoger gelegen streken hebben een heel andere grond, rotsgrond, meer kalkrijk enz....gras is gans anders qua samenstelling en er komen andere kruiden voor dan langs hier die ze nodig hebben.
Paarden gaan van nature die gebieden opzoeken mochten ze kunnen kiezen, maar het zijn wij die ze plaatsen waar ze eigenlijk niet thuishoren.
Sommige paarden zijn dus beter bestand tegen deze verandering van habitat dan andere vermoed ik, te zien waar ze van origine uit gewoon aan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-13 09:50 



 
Profiel   

Leuk topic :) ik denk wel dat een Berber een Iberisch paard 'rustiger' kan maken, in ieder geval meer dan een Arabier.. Wat ik hier zie is dat de Arabieren vaak een enorm lief en aanhankelijk karakter hebben, maar wel enorm springerig, hupsig en af en toe wat schrikachtig zijn. Iets wat Berbers juist amper hebben. Die van mij lopen gewoon rustig over plastic zeilen heen, langs luid toeterende trucks etc. Niet dat ze saai zijn, nee ze hebben zeker wel karakter en ze kunnen ook best 'heet' worden onder het zadel, maar het blijft altijd heel makkelijk te hanteren. Daarnaast zijn ze verschrikkelijk lief met kinderen en kleine dieren :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-13 20:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 66 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen