Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:55

OOOOOOOOOOOOO ik ga meteen kijken !!!!!!

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:34

RPA ---> BKR

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:25

wat betekenen die letters ???

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:24

Dat het topic verplaatst is van Rassenpraat Algemeen (RPA) naar Barokke en Klassieke rassen (BKR). :)

QueLee

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-09-05
Woonplaats: Brakel

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:44

Ik ben toevallig ook net dat paardje op MP tegen gekomen en was meteen nieuwsgierig naar het ras! Het klinkt voor mij echt als een karakter dat ik zoek.

Wat ik mij afvroeg.. Ik kan nergens vraagprijzen vinden voor dit ras.. Weet iemand misschien wat een beetje de gemiddelde vraagprijs is voor een freiberger merrie van een jaar of 4 / 5 ?

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:08

gemiddeld tussen de 4000 en 6000 euro, afhankelijk van de stamboom. Dan praat je wel over de raszuivere Freibergers.

QueLee

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-09-05
Woonplaats: Brakel

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:18

Dankjewel!

Renee1991

Berichten: 5989
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:19

Oooooh ik lees even mee! Kwam dit ras een poosje geleden tegen en het staat nu wel hoog op m'n lijstje voor als ik ooit een paardje zou aanschaffen! <3

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:01

Veulens kosten rond de 1200-2000 euro. Afhankelijk van de afstamming & bouw

Vanaf 3 jaar inderdaad 4000-6000. Deze zijn vaak beleerd, maar niet echt uitgebracht in de sport. Als je een sport-freiberger wilt moet je én goed zoeken én meer geld reserveren :P

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:20

Dit is mijn "slachtveulen" Hold On


Afbeelding

Afbeelding

Hij had op de veulenkeuring de punten 7-6-7 (ze gaan maar tot 9). Het is dus klinkklare onzin dat slachtveulen met goeie punten naar de slacht zouden gaan omdat ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je kan gerust een veulen kopen dat aangeduid is als slachtveulen. Maar kijk wel naar de punten en ga niet beneden de 5. Hij is nu 7 jaar en loopt TREC wedtrijden

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:48

Waarom iets als klinklare onzin bestempelen als je er te weinig van af weet? Ik was regelmatig op stal als de vrachtwagen ze kwam halen hoor. Niet iedereen houd de veulens aan voor de verkoop, dus klinklare onzin is het zeker niet. Zeker hengstveulens met min. punten worden vaak niet aangehouden. Hangt helemaal af van de fokker.

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:12

Als je alles houdt wordt de markt nou eenmaal slechter.
Daarnaast is veulenvlees best lekker :+

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:44

Toevallig weet ik er heel veel van. Veulens die naar de slacht gaan zijn niet allemaal slecht. En ja...ze worden gefokt voor de slacht daar. En ja veulens met lage punten gaan naar de slacht. Dat is ok. Dan hou je het ras op orde.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:34

Ik denk dat ik er net iets meer van af weet, maar dat is niet erg. Jazeker, je kunt slachtveulens kopen, zoals ik al zei, het hangt af van de fokker. De fokker die ik nu onderhand 10 jaar lang ken, doet de veulens met te lage punten < 21, en zeker de hengstveulens < 21 naar de slacht. Andere fokkers die ik ken hier in de buurt willen ze nog wel eens aan houden en proberen te verkopen met 3 jaar. En nee, veulens worden hier niet gefokt voor de slacht, dat is wél klinklare onzin. Maar het FM stamboek heeft een geheel nieuwe rassenstandaart en selecteert nu dus al een ruime tijd strenger om het ras sportiever en nog allrounder te maken. En daarom kan je niet alles door laten gaan. Ook de veulens die 'slechte' punten hebben, blijven goede en fijne paarden! Ze zijn echter niet meer datgene wat het FM stamboek nu wil zien. Want zeker een merrie zal haar genen vele malen doorgeven en dus bijdragen aan de toekomst en het beeld van het ras. Dus inderdaad wat Sizzle zegt, als je alles houd gaat het ras en de markt er niet op vooruit.

Boras
Berichten: 9974
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:30

Ik weet meer! Nee, ik weet meer! Nee, ik! := Kom op, meiden.

Ik weet zeker minder, maar vind het prachtige paarden :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:39

Dat eerste, daar is dus helemaal niks mis mee, als je het maar kunt onderbouwen. :)

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 14:13

Hallo Freiberger liefhebbers :D

Ik heb eindelijk de manen van mijn Freiberger eraf gehaald. En het staat echt super stoer. Blij dat ik het gedaan heb!

Ik zal binnenkort wel een foto posten :)

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:08

Sinds een week heb ik een 9-jarige Freiberger merrie. Ik heb haar 3 weken op proef, waarvan 1 week voorbij is. Ik ben tot nu toe ontzettend blij met haar en geniet emorm! Ze is braaf en lief aan de hand, met rijden in de bak ook heel braaf en ze leert snel. Met buiten rijden is ze pittig in de zin van veel energie en voorwaarts, bekijkt haar omgeving aandachtig, maar luistert goed, schrikt bijna niet en eigenlijk ook heel braaf. Ik hoop dat dit zo blijft!

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 10:14

LouiseB schreef:
Sinds een week heb ik een 9-jarige Freiberger merrie. Ik heb haar 3 weken op proef, waarvan 1 week voorbij is. Ik ben tot nu toe ontzettend blij met haar en geniet emorm! Ze is braaf en lief aan de hand, met rijden in de bak ook heel braaf en ze leert snel. Met buiten rijden is ze pittig in de zin van veel energie en voorwaarts, bekijkt haar omgeving aandachtig, maar luistert goed, schrikt bijna niet en eigenlijk ook heel braaf. Ik hoop dat dit zo blijft!



Super fijn dat het goed gaat, en dat zal het ook blijven hoor :p

Natuurlijk zijn freibergers ook maar paarden die soms vervelend kunnen zijn, maar het zijn echt leuke dieren!

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:01

Melvinrandy, dat is fijn om te lezen :). Elke keer denk ik, wanneer zal ze minder braaf zijn en gaat ze me uitproberen.......maar tot nu toe is ze heel constant. Erg prettig!

Nessie4
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:41

Ik kreeg net via Facebook te lezen van iemand die beweert dat Freibergers geen koudbloeden zijn, maar warmbloeden.

Ik dacht/denk toch echt wel dat deze koudbloeden zijn? Enkel omdat ze zogezegd niet "in de lijst " staan.

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:38

Bij mijn weten zijn het lichte koudbloeden, volgens mij staan ze op de officiele Freiberger site ook zo vermeld, maar ik hoorde laatst ook iemand die zei dat ze in de encyclopedie ook niet als koudbloed staan vermeld.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:40

Jazeker Freibergers zijn gewoon koudbloeden! Vroeger zijn het echte werkpaarden geweest. Tegenwoordig zijn ze gewoon lichter gefokt, vandaar dat het voor sommigen misschien wat verwarrender is. Laat ze maar een foto van het oude model zien, dan zijn ze zo overtuigt! :))

Benieuwd naar foto's LouiseB en melvinrandy. :)

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:52

Ik ga mijn best doen de komende week wat mooie foto's te maken :j

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's maken is niet 1 van mijn talenten :Y) , maar dit geeft wel een indruk :)