Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessie4
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:34

Mooi! :)

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:55

Bedankt Nessie 4, ik vind haar zelf uiteraard ook heel mooi :D. Jouw Freiberger is ook een knapperd zeg!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:55

Afbeelding

onze freiberger. ook het modernere type.

Nessie4
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:57

Dankje LousiseB!

Ik wilde net nog een recente foto posten van een fotoshoot, maar ik heb geen idee mee hoe je hier een foto plaatst? :p

Nessie4
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:58

Dinogirl; knap paard!

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:20

Dingogirl: Wat een mooie Freiberger!

Nessie4: Dat was voor mij ook even puzzelen en kijken op Bokt Helpt, maar tis me uiteindelijk gelukt :D

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:33

Leuke Fribi's! De laatste heeft een mooie bouw!

Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:31

Hoi! wat leuk om hier wat van het ras te zien!!

Ik heb 3 jaar in Zwitserland gewoond, dusja dat ras heb ik een aantal keer voorbij zien komen!

zelf reed ik wel eens op deze flinke jongen van ongeveer 1.65 en 7 of 8 jaar oud H.aidan

zijn eigenaresse besteedde erg veel aandacht aan hem en reed er zo nu en dan een wedstrijdje mee zowel springen als dressuur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://lh6.googleusercontent.com/-_JHA ... G_0143.JPG

en in de dressuur wedstrijd:

Afbeelding

Afbeelding

qua rijden is het ook wel een verhaal apart, het is een heel ander gevoel en een andere manier natuurlijk vind ik! maar ze hebben veel meer temparent en zijn redelijk bewerkbaar, dat had ik echt niet zo verwacht ! Al moet je er wel hard voor werken want je krijgt het echt niet cadeau :P

hier een video van mij en hem een van de eerste keren



(P.s. ik ben niet degene op de foto's echter heeft ze geen probleem dat ik de foto's gebruik! heb ze zelf gemaakt)

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:02

Laura01234: Zo hee wat een joekel van een Freiberger! Erg mooi is hij :)! Die van mij is slechts 1.57.

Het gevoel met rijden is herkenbaar! Die van mij is nog niet super bevestigd onder het zadel, door haar brave karakter durf ik het aan (uiteraard met les) om er zelf 'meer knoppen' op te gaan zetten. Dat had ik met een ander paard niet zo gauw aangedurfd!

Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:05

dat klopt precies! ik heb bij hem altijd het gevoel dat hij gewoon niet echt boos of vervelend kan worden zeg maar :P niet dat je daarvan misbruik moet maken maa rje durft er wel meer mee!

en ja hoorde ok inderdaad dat de meeste maar net aan de 1.60 komen! deze is een mooi maatje

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:24

Ze geven je inderdaad een heel vertrouwd gevoel :j. Eerst was ik nog wel 'onder de indruk' van het voorwaartse en veel looplust, nu weet ik dat ze verder niks doet, en kom ik er niet meer van onder de indruk en kan ik het zelfs waarderen dat ze die voorwaartse drang heeft :j

Voor 'het plaatje' zou een Freiberger van 1.65 mooier zijn voor mij, aangezien ik zelf 1.77 ben...... Gelukkig is ze vrij robuust. In het begin moest ik vooral wennen met afstappen, dat ik zo snel weer op de grond sta :')

Nessie4
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:04

Voor mij zijn hun grootte juist perfect! :D
Ik ben slechts 1m58 voor 21 jaar te zijn en sommige denken zelfs en beweren dat mijn freiberger een pony is! :D

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:58

Nessie 4: jij past heel mooi qua lengte!

Waar ik ook wel benieuwd naar ben, hoe jullie Freibergers reageren als ze schrikken (het is en blijft een paard). Die van mij reageerde tot nu toe dat ze een pasje opzij deed (ze schrok van blaffende honden) of dat ze wat versneld. Tot nu toe kon ik haar meteen weer 'terug pakken'.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 20:05

Die van mij heeft wat meer schrikgedrag gekregen door mijn shetlander. Het enige verschil is dat de shetlander panisch wegrent, en de freiberger gaat direct terug om te kijken wat het is.

Bootsiebob

Berichten: 5558
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:10

Ik vind dit zo'n geweldig ras! Ik heb er in zwitserland kennis mee mogen maken (mijn ouders wonen daar).
Ik heb eens springles gehad bijj Stall Isliker in Winterthur. Alleen maar Freibergers! In verschillende temperamenten. Zo waren er ook kinderen van een jaar of 8 op zo'n groot paard en dat ging allemaal prima.

Hier een kleine impressie van de veelzijdigheid van deze dieren (en koe }:0

http://www.stallisliker.ch/NeuShowSeite ... /index.htm

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:13

Melvinrandy: haha herkenbaar. Mijn merrie is ook heel nieuwsgierig. Toen ze net op haar nieuwe plek stond, ging ze meteen op onderzoek uit. Heel stoer. Zij schrikt ook maar herstelt zich tot nu toe snel!

Bootsiebob: wat gaaf! Leuke foto's ook! Ik had eigenlijk niks met Zwitserland maar sinds ik een Freiberger heb, wil ik er graag een keer naar toe :D

Bootsiebob

Berichten: 5558
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:33

Is je proeftijd al voorbij LouiseB? Heb je besloten haar te houden? Mooi paard is het. Zowel de 'ouderwetse' als de 'nieuwe' types vind ik mooi.

Fribi
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:52

Wat leuk dat er een actief Freiberger topic is! Wij hebben deze zomervakantie in Zwitserland een Freiberger ruin gekocht. Ik ben er heel blij mee. Hij is pas drie, maar ik reed er zo het bos mee in. Ik herken die nieuwsgierigheid wel. Hij wil onderweg overal uitgebreid naar kijken.

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:54

Bootsiebob: ja, ze gaat niet meer weg. Ik ben ontzettend gek met haar <3.

Fribi: wat gaaf! Heb je een foto van hem? Ook dat kijken herken ik. Mijn merrie is ook heel 'kijkerig' en in het begin vond ik dat spannend maar inmiddels heb ik ervaren dat kijken niet automatisch betekent dat ze schrikt.

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:38

Gisterenavond voor het eerst zelf een rondje hei gedaan buiten. Vond het spannend maar is goed gegaan.

Waar ik met haar wel aan de slag wil, is dat ze met buitenrijden zeer voorwaarts is (in de bak ook maar dan niet 'heet'). Ik krijg haar wel terug (met wat meer teugelhulp), maar ze stapt en draaft heel hard (gelukkig schrikt ze amper wat maakt dat ik niet bang wordt), waardoor er bij mij wel wat spanning ontstaat. Ben dan constant aan het terugrijden.

Zijn er meer Freiberger eigenaren die dit herkennen en hoe gaan jullie hier mee om?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:46

onze freiberger is in de rijbak best rustig. als je hem actief rijdt is hij fijn voorwaarts.
buiten is hij veel wakkerder. heel veel overgangen maken van draf naar stap en dan in stap proberen de teugels wat losser te laten. zelf ontspannen overkomen dus. en in draf kleine ophoudingen maken.
dat heeft goed geholpen bij ons paard.
ervaring en vertrouwen moet groeien met de tijd.

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:10

Dingogirl: bedankt voor de tip. Dat ga ik proberen toe te passen. Ze houdt/draagt haar hoofd vrij hoog, waardoor langere teugel lastig is want geen contact. En je hebt gelijk. Ik heb haar nog 3 weken en eigenlijk al best veel gedaan met haar. Met een ander paard had ik niet zo snel zo veel gedurfd, daar ik niet de meest dappere ruiter ben :D

Waar ik ook benieuwd naar ben, is wat voor zadel jullie hebben voor jullie Freiberger. Momenteel heb ik een leenzadel van zadelpasser, een Kent &Master dressuur maar ik vind dit zadel voor mij te weinig steun geven. Ik hou van een stevige solide zit. Doordat mijn merrie robuust is, gaat een 'warmbloed merk' helaas niet passen :n wat ik erg jammer vind.

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:14

Ook ben ik benieuwd met wat voor bit jullie rijden. Ik heb haar op een ongebroken bustrens. Daar loopt ze tot nu toe het rustigst op. Ze is voor de wagen meer bevestigd dan onder het zadel en dus gewend aan ongebroken. Ik ga er een bitpasser bij laten komen omdat ik twijfel of dit het juiste bit is.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:26

In het begin reden we met een dubbel gebroken trens. Later was een pessoabit, (ook dubbel gebroken) een betere keuze.
voor de wagen heeft hij een liverpoolstang met de leidsels vastgemaakt aan de ring. Want hij is wel gevoelig in de mond.

als zadel heeft hij een kieffer. Past perfect. Maar ook het prestige-dressuurzadel van mijn quarter paste goed.

wat betreft bitten is het echt uitproberen wat ze fijn vinden. Iets wat eerst goed was kan later minder fijn zijn.

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:51

Dingogirl: bedankt voor je reactie. Voor bit en zadel geldt beiden dat het een zoektocht is. Van beide heb ik zelf te weinig verstand en kijk op. De zadelpasser is deze week weer terug van vakantie, ik hoop dat ze op korte termijn kan langs komen. De afspraak met de bitpasser wordt binnenkort ook gemaakt. Dan weet ik in ieder geval wat qua mond welk bit qua maat e.d. bij haar kan passen en dan maar uitproberen.