Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:27

He.

Ik weet niet of dit topic hier of bij de wedstrijden hoort.
Ik gok hier. :+

Wie rijdt er wedstrijden met een fries?
Merken jullie verschil met andere rassen (Voor de gene die bijv ook een kwpn-er rijdt op wedstrijd)
Is het juist moeilijker of makkelijker?

Misschien is het leuk om een foto van je fries tijdens wedstrijden te delen? :)

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:03

Ik ben met onze fries nog niet 1 keer gestart. Maar je hebt de kwpn altijd als concurrentie. De meeste jury's hebben er geen last van, maar er zitten altijd een paar bij.

Had met mijn fjord er wel erg veel last van.

Rijtechnisch is een fries iets minder wendbaar, maar dat is niet erg. Er lopen genoeg in het Z of hoger, dus ik zie geen probleem!

patrick1994

Berichten: 1184
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Ergens verstopt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:20

Ik heb afgelopen jaar een Fries een aantal keren me gehad op concours een Doaitsen 420 die daar heb ik 5 winstpunten mee gereden in de B dressuur en heb ik toen nog drie keer door gestart in het L1. Dit paard heb ik nu niet meer in de wedstrijden maar ben ik wedstrijd klaar aan het maken.

Nu heb ik een Felle 422 onder het zadel die heb ik nu 4x mee gehad op wedstrijd in de B dressuur maar die moet nog iets meer bevestigd worden maar zeker een paard met toekomst :o

Liefbeestje
Berichten: 151
Geregistreerd: 04-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:27

Mijn Fries is nu M2 met 3 winstpunten, mijn bijrijdster start hem op wedstrijden. Hij vindt het allemaal best moeilijk; de combinatie van de oefeningen en vreemd terrein en het gaat daarom niet altijd goed, hij wil nog wel eens een enorme bok geven of met 4 benen de lucht in gaan en verrassend genoeg heeft hij ondanks dat ook winstpunten omdat de jury het zo'n mooie combinatie vindt. Ik ken inmiddels een paar juryleden die echt niet van Friezen houden en dat in hun commentaar ook niet onder stoelen of banken steken ( "je bent je karretje vergeten"...). Dat is dan zo, dat heb je nou eenmaal met een jury sport.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:31

Ben nog niet gestart maar ben van plan om aankomend jaar met mijn Fridse merrie te starten

patrick1994

Berichten: 1184
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Ergens verstopt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:18

Gister voor de vierde keer met Yselina van de Applonia Hoeve van Felle 422 op concours geweest in Tolbert, eerste proef nog wat kleine rommeltjes 178 tweede proef top proef gereden 193 punten en 1e prijs!! *\o/* B+1!!!

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:22

Ik heb altijd met KWPN ers gestart, maar ik ga binnenkort mijn debuut maken met een Friese ruin in het M1. Ben ook heel benieuwd hoe dat gaat lopen, moet zeggen dat deze fries gelukkig wel wendbaar is!

WalS

Berichten: 13
Geregistreerd: 23-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:44

Ik heb nu vier wedstrijden gereden met mijn friesje, mijn paard en ik hebben allebei hiervoor nooit wedstrijden gereden dus het is wel wennen maar mag niet klagen, heb nu 2 winstpuntjes:-) ik ben van mening dat, als de jury professioneel is, het niet uit maakt of je start met Fries of kwpn. Het is alleen jammer dat er zoveel friesen ver achter de loodlijn gereden worden in de wedstrijd, maar daar is op te trainen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:46

ik ga 29 dec voor de eerste keer starten metde friese merrie die iknu sinds september bij rijd.
Hiervoor heb ik mijn eigen friese merrie een paar keer uitgebracht inde wedstrijden maar dat werd niet veel aangezien zij heel erg op mijn spanning reageerde, dat doet dit paard niet dus hoop dat ik met haar wel de baan normaal doorkom.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:58

Ik rij met mijn Friese merrie in de Z1.
Ik heb beide wel eens meegemaakt. Dat je een jury nog achter je hoort zeggen: "Friezen horen voor de kar" en van je laatste cijfer wat een 6 was nog net een 5 maken zodat je precies niet een wp hebt.
Maar ook dat we eigenlijk best wel een chaotische proef hadden en eerste werden met 2 wps in een groot deelnemersveld. Waarbij de jury zelfs en stropdas het het stamboek om had. En uit zijn hokje riep dat hij vond dat ik zoooooo'n leuk paard had (vind ik ook uiteraard, maar daar gaat het niet om in de dressuur)..
En ook gewoon hele normale beoordelingen, geheel terechte punten zoals het hoort.

bleekje3

Berichten: 111
Geregistreerd: 08-12-08
Woonplaats: Rijen

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:45

Ik met een kruizing fries x appaloosa. Zo leuk op wedstrijd!

Typfoudt

Berichten: 669
Geregistreerd: 12-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:36

Ik ga 16 februari starten met mijn (verzorgpaard) Fries! We hebben er nu al zin in :D

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:40

ik start januari of in februari met mijn verzorgfries! Spannend maar we gaan kijken of het wat is!

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:48

ik ben in september 2012 met mijn 12jarige friese merrie begonnen met westrijden rijden. We zijn nu M2 dressuur :)

Ik merk geen verschil in beoordeling tussen ons en mensen met KWPN tja, de uitgestrekte draf van ons is gewoon veel minder maar dat weet ik.

Hier twee foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:41

Mijn merrie heeft geen problemen met de uitgestrekte draf...
Ik daarentegen :(:)

Afbeelding

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:52

Haha Sanet jou gezicht geweldig!! _O-

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 05:12

Nog niet gestart ben van plan volgend jaar te starten!

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:19

Schitterende foto hierboven!

Ik heb ook enkele wedstrijden gereden met onze fokmerrie in de B en L1. Ging eigenlijk super! Ik kon niet merken dat de jury andere soort paarden voortrekt. Nu ben ik wel gewend om met wat anders dan een gewoon paard aan de start te verschijnen, want ik reed ook met mijn pony's tussen de paarden.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:35

Ik start met een Fries,
Ben nog nooit een jury tegen gekomen die het minder waardeert.
Tot nu toe altijd even eerlijk.
De uitgestrekte draf heb ik geen moeite mee, en hij galoppeert voor een 9.

Afbeelding

KellyGonda1
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:38

Eerlijk gezegt voel ik in LRV wel verschil met men Friesje... als ik binnen kom hoor ik af en toe 'karrepaard' of 'weeral ne fries' of zo een dingen.. eerst zit ik ermee te lachen maar na een tijd is het echt niet leuk meer en vind Friezen geweldige paarden maar je merkt wel dat ze negatiever naar je kijken dan derest...

Maaike_Ma
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:38

start nou sinds een tijdje wedstrijden met mijn verzorgfries. Merk bij sommige wel dat het wat tegenwerkt (bijna allemaal 6en) en andere jury's 7 en soms ook 8en bijzitten. Hebben ondertussen al 5 winstpunten en willen in de het outdoorseizoen L1 starten

mirol3

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Obdam

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:31

Ik start sinds vorig jaar september met mijn friesje en ben nu L1+8 we gaan niet snel maar mijn fries is het eerste paard waar ik ooit mee gestart ben en ik heb hem helemaal zelf beleerd en hij is pas 5 dus we hoeven er ook niet doorheen te vliegen :p
Ik merk heel soms dat een jury niet weg is van friezen of haflinger enz. Maar en zijn ook jurys die het juist leuk vinden. Dus gewoon doen als je twijfeld! Ik zie het juist als een uitdaging dat ik met mijn niet dressuurgefokte paard soms hogere punten rij als de standaard kwpn ers ;p

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:35

Wat een gave foto's!!!! Dan moeten wij nog eventjes dooroefenen hoor hihihi



Ik heb een half zusje van Beart (zelfde moeder, vader Gjalt), is nu 5jaar. Mn vriendin brengt haar uit, we zijn nu 9 maanden bezig en ze rijden al L2.

Ik merk dat sommige juryleden echt bizar streng zijn als ze ietsjes achter de LL komt! We hebben wel eens wedstrijden gehad dat ze voor alles een 5 hadden gegeven :=

Op wedstrijd met losrijden:
Afbeelding
Hier zie je hoe ze iets achter de LL loopt..

en foto bij mij onder het zadel:
Afbeelding

LucasM

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:38

Ik vind het hartstikke mee vallen met achter de LL :')
je rijd hem leuk!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:42

ja, daarom snap ik het ook niet. Terecht dat ze in het L1 een opmerking erbij zetten met "nog iets te ver achter de LL" oid. Maar om voor alles een 5 te geven en te doen alsof we een rolkur rijden vind ik een beetje te ver gaan :x