Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 16:18

Ik ben op zoek naar een dergelijk zadel wat goed op mijn paard past, korte normale rug, geen hoge schoft.
Het liefst ga ik voor een Portugees omdat ik die persoonlijk het mooist vind maar ik hoor graag jullie voors en tegens!
Ik ben zelf niet groot, maat 38, ik weet niet of dat van belang is.

Alle tips welkom want ik zie door de bomen het bos niet meer qua merken, types, etc.
Alvast bedankt!

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:23

Ik heb ooit gereden ùet een spaans zadel, maar met van die reusachtige stijgbeugels :') ik had der een reuze snijwond van... dus als je een spaans zadel koopt, koop dat niet een met die beugels :') keek dit was het zadel :
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je, dat die stijgbeugel echt wel groot is :') Dit was in spanje, dus hierdoor geen rijbroek aan :') was op een spaanse manege een bergwandeling :D

Stefan_Jippe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: In Jippes stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:12

Ik heb ook zoon zadel.
En het rijd heerlijk!

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:15

Ja, maar ik heb het over de beugels :) Vind het zadel GEWELDIG voor door te zitten :) lekker makkelijk, maar ik heb het over de beugels :) ik had er een diepe snijwond van, maar dit kan ook zijn, doordat ik een shortje droeg :))

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:16

Stefan_Jippe schreef:
Ik heb ook zoon zadel.
En het rijd heerlijk!


Stefan hierboven doelt op een Christ Schapenvachtzadel. Ziet er op het oog hetzelfde uit als de foto hierboven maar is dus meer barebackpad dan zadel.
Mama (ik dus) wil wel heel graag een Portugees zadel :D maar dan een Hidalgo met een lederen "boom" erin (dus boomloos)

Je zou ook kunnen kijken naar een Trekker zadel.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:17

Ik denk dat Spaans of Portugees erg algemeen is. Alleen binnen de Spaanse zadels is al heel veel verschil, afhankelijk van het exacte gebruiksdoel.

Ik denk dan ook dat de eerste vraag die je jezelf moet stellen de volgende is:

"Wat wil ik precies van het zadel?"

(en dan dus vooral qua rijstijl, uiterlijk van het zadel komt pas daarna.)

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:26

Ik had er drie vaqueras... een tweedehands, origineel ... super zalig, de kastenbeugel vervangen door alta escuela... dan een nieuwe met flexiblw boom ... was ook goed maar tilde mij bijna n breuk om hem op mijn fries te krijgen ( ben niet de langste). Nr 2 werd te breed, dys weer een originele, die was n drama... omdat je zo een zadel eigenlijk iedere dag 4/5 uur moet rijden voordat die zich echt aan jou en paard aanpast- en dat wil dus niet als je zoals ik toen 1 keertje in de week opstapt :-)
Nu heb ik n startrekk espaniola... spaanse flair, zit super . Manlief heeft twee Portugese... een gloednieuwe de andere second hand gekocht... raad waar die op rijd ? Op het ouwe ding natuurlijk. .. omdat ook n Portugesa zich moet aanpassen... dus tip : probeer ze uit! Beide zijn zalig als ze "afgelebbert" zijn... maar nieuw moet je er echt geduld voor hebben

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:28


sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:33

Die Hidalgo is ook portugees :-)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:38

Hey Lente, na PB'tje even je topic opgezocht ;-)
Ik heb drie Lusitano'tjes en 1 pre'tje, daar ik nogal freak ben van Spaanse en Portugese zadels heb ik al een en ander uitgeprobeerd.
Mag ik je mijn bevindingen delen?

Eerste puntje: passen. Helaas, zo moeilijk om testzadels te vinden van die Spaans/Portugese zadels, toch van zeer groot belang. Omdat er geen testzadels voorhandig waren (of als die er waren ik er 150 euro moest voor ophoesten), kocht ik tamelijk nieuwe tweedehandse zadels aan dumpprijsjes en verkocht ze terug zonder verlies als ze niet voldeden.

Elk paard is verschillend qua bouw en ook afhankelijk van paard tot paard waar ze zich goed mee voelen.
Neem nu de keuzes die je hebt bvb: vaste versus flexibele boom, boom of boomloos, lederen zadelboom, zadelkussens gevuld met wol of eerder latex....
Ook de lengte speelt een rol: zadel mag niet dragen voorbij de 18e lw om redenen die aangehaald zijn in het topic voor niet-engelse zadels (oa omdat er geen dragende ribben meer zijn en nog een paar andere redenen waarvan je hier eentje kan zien op deze tekening: http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-L7TWKQWK.jpg

Voor de ruiter: door verschil in stand van het vrouwelijk of mannelijk bekken, de breedte van de zitting kiezen, want meeste zadels zijn ontworpen voor...mannebekken en hebben een brede twist (cfr: Sayra Armenta...). Voor tien minuutjes ga je zo het verschil nog niet voelen, maar als je een eind met een vrouwelijk bekken op een brede twist zit...kan je verzekeren dat je het algauw gaat voelen.

Nu, je vraag: Spaans of Portugees, ik denk dat er nog belangrijker zaken meespelen in de keuze van een zadel.
Rij je bvb dressuur, is een verschil bij wandeltochten maken.

Ikzelf zou bij voornamelijk dressuur een mono quartier kiezen, smallere twist en eventueel flexibele zadelboom. Mijn trainer rijdt zelfs met een schaapje (christ iberica), bij dressuur mag je wel nauwer contact hebben met het paard dan bvb wandelritjes.
Een vb van zo'n zadel is de venus van Ludomar:https://www.facebook.com/media/set/?set=a.129759120427655.23543.100001807022748&type=3&l=84e355d8a6
Dit zadel heeft een smallere twist (......venus :D )
Dit zadel is door Ludomar mede ontworpen door een Française die de nood voelde om een lichter, dichter bij je paard zittend dressuurzadel in Spaanse uitvoering met een smallere twist dan de zware originele versie's) te ontwerpen.
Met de Venus zit je dichter tegen je paard door de smallere kussens en kan je kiezen tussen mono zadelblad en dubbel zadelblad.
Bvb: Enkel zadelblad bij de venus:http://www.1cheval.com/membre/services/photos/images/137259.jpg.
Echter, heb al naast goeie, heel wat minder goeie ervaringen gehoord. Ikzelf vind het een heel leuk zadel, zeker om te zien, maar de kwaliteit van het leder en opbouw is niet te vergelijken met ambachtelijk werk (ik heb de Ludomar Gaetan gehad, dit is de Portugese versie) en de het zadelblad bestond uit zo'n stijf k*tleder dat het duwde in m'n kuiten.)
De ontwerpers van de Ludomar hebben ideeën gehaald bij een zadelmaker in Portugal die prachtige zadels maakt van een veel betere kwaliteit en voor zover dat mogelijk is op afstand, maatwerk levert voor dezelfde prijs.
Dit is deze firmahttp://www.selalusitana.com/. Heel wat Franse handelaars zijn gaan samenwerken met hem en verkopen het zadel voor 200 euro meer, maar je kan best rechtstreeks contact opnemen met hem.
Ik moet zeggen, ik heb de sela lusitana gereden en dit zadel heeft me het meeste aangesproken van alle Spaans/Portugese zadels die ik al gereden heb, naast de venus die me helemaal niet lag, was dit zadel een revelatie. Deze wil ik graag bestellen in effen zwart leder (heb hem een mail gestuurd)
Ook het singelsysteem lijkt me heel interessant, die heeft Ludomar ook gecopieerd van Pedro Lopes:
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-UZU7FYNB.jpg
Je kan met de ontwerper bespreken hoe je je zadel graag wil en je kan kiezen in een uitvoering van de venus, maar dan met veel beter leder opgebouwd en veel beter kussendeel voor het paard.

Dan heb je nog de Spaanse zadels van Zaldi. Al van veel betere kwaliteit qua leder en afwerking dan Ludomar. Voor massaproductie zeer goeie kwaliteit en je kan de zadelbomen laten aanpassen als je paard bvb breder wordt.Let wel: dit is niet zonder risico want ze warmen de boom op en de boom wordt dan dmv machine opengerokken of smaller geduwd en dit is zeker niet zonder risico.
Echter, het verwondert me dat Zaldi zadels zo enorm lang zijn. Voor mijn paardje zijn deze zadels alleszins veel te lang.
In dit zadel zat ik zelf fantastisch: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.208482155948502.50038.186166294846755&type=1, de originele versie is langer en de zadelkussens zijn erg breed. Deze mevrouw heeft het zadel laten aanpassen, maar de vraag is of de geometrie wel nog klopt, daar heeft Huertecilla ook aandacht aan besteed in topic niet engelse zadels en is te lang om uit te leggen hier.

Nog een ander bekend merk is Deuber, die biedt Spaanse, Portugese en barokke zadels aan (bvb buckeburg. De zadels zitten fantastisch voor de ruiter (zeker voor de dames, de smalle twist zit heerlijk), zouden heel goed zijn voor de paarderug, maar bij de flexibele boom en de verstelbare functie stel ik me toch vragen of zo'n zadelboom niet na een eind kan gaan scheeftrekken bvb op een niet recht paard. Daarom zou ik hem nooit tweedehands durven kopen. Nu, als je zo'n zadel koopt, heb je een hele goeie adviseur nodig, want hoe simple verstellen ook lijkt te zijn, het is verre van evident. Ook zijn de zadels afgeleides van de traditionele zadels en weeral, weet niet of de geometrie nog klopt (dit heeft verband met waar het zwaartepunt geplaatst wordt van de ruiter to van het paard.)

Portugese zadels zoals bvb deze:http://www.selalusitana.com/sela.spc.htm, daar zit je meer opgesloten in. Voornamelijk bedoeld voor de hogere dressuur.
Portugezen die paarden trainen rijden eerder met zo'n type zadel:http://www.selalusitana.com/sela.sll.htm, waar je minder opgesloten in zit. Dit is eerder het type relvas.

Bij Spaanse zadels heb je ook onderscheid, namelijk de trainingszadels voor jonge paarden in nubuck voor goeie grip tijdens kritieke momentjes en linnen onderkant met wol gevoerd zodat er nog wat plaats is voor verandering van de paarderug:http://www.trekkingsaddles.nl/html2006/info-zaldi-schooler.htm
Daarnaast heb je de alta escuela, meer dressuurgericht: http://ruitershop-iberica.be/product/zadel-zaldi/ voor hoger geschoolde paarden.
Naast deze uitvoeringen heb je nog de doma vaquera zadels, de Spaanse werkzadels, heb er eentje gehad, maar deze heeft een redelijk brede twist en je voelt goed de onderkant van het zadel, niet zo geschikt voor de dressuur die we hier rijden (alhoewel hier ook weer afgeleides van gemaakt zijn zodat het been dichter bij de paardebuik ligt door een uitsparing in het leer).
Is eerder een soort veedrijvers zadel en wel heerlijk om lange tochten mee te maken. Deze zadels kunnen echter redelijk lang zijn, dus past ook niet altijd op alle paarden.
Plaatst het zwaartepunt redelijk naar achter van de ruiter en niet alle jonge paarden zijn daar zo gelukkig mee want andere mogen beweren. Ik heb er gekend die redelijk aan het bokken gingen met zo'n zadel de eerste keren ze ermee gereden worden. Is dus wel wat aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-12-13 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:39

^ wow

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:40

Lente76 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik wil er mee buiten rijden en in de toekomst eventueel Working Equitation mee gaan rijden.

Het moeten dus geen dressuurzadel versies zijn want dat heb ik al. Ik ben echt opzoek naar een hoge achterkant en voorkant. Inderdaad het liefst met een lederen boom.

Portugees zoiets als dit:
http://hipisur.com/verDetalle.php?pid=157
http://santesteban.olx.es/silla-portugu ... -124730042

Spaans zoiets als dit:
http://www.hidalgo-sattel.com/popup_ima ... 19/imgID=0

Onze posts zijn elkaar gekruist, beschouw mijn voorgaande post dan maar als nietig :D , wist niet dat je geen dressuurzadel zocht.

De laatste is de marjoman alta escuela (niet de hidalgo), ook een Spaans zadelmerk, niet Portugees, maar spaans geïnspireerd op de alta escuela.

Lederen boom is niet zelfde als boomloos ;)
Lederen boom vind je in de branderup en deuber zadels, is verschrikkelijk duur....
Boomloos heeft geen lederen boom, maar is opgebouwd uit leder met verstevigingen in en heeft gewoon geen boom, wel eventueel een vaste pommel zoals de startrekk en stijvere kussens die aanpasbaar zijn dmv hele stevige klitteband.
Hier zie je de lederboom en andere foto de opbouw van een boomloze espaniola:
http://www.mijnalbum.be/Album=EPG44F3S
Met een boomloze of lederboom zou ik geen working equitation rijden, daarvoor is een goed passend boomzadel veel beter voor!
Qua Portugese zadels hier van de site van sela lusitana):
Als je graag opgesloten zit heb je deze, met hoge galerijen:http://www.selalusitana.com/sela.spc.htm
Lagere galerijen voor iets meer bewegingsvrijheid:, de classical half saddle:http://www.selalusitana.com/sela.spc.htm
Zonder galerijen langs achteren en korte galerij langs voren (zit best nog wel stevig) perssonlijk mijn favorite model: http://www.selalusitana.com/sela.spc.htm
Ikzelf heb een startrekk espaniola, zit heerlijk op een brede, ronde Lusitanomerrie, deze merrie heeft stabiele, zachte gangen, maar op m'n vurige PRE die zeer slank is en hoog opgooid is dit zadel niet stabiel. boomloos moet je zelf goed in balans zitten en tijdens bokkesprongen geeft boomloos veel minder steun. Voor de vurige PRE heb ik een ecuyer van Malibaud die stevig zit en stevig ligt,in afwachting van een Pedro Lopes sela lusitana, een zadel die me wat steun moet bieden als ze uit de bol gaat.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:26


sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:52

@Cambiar : ik rijd ( of te wel op moment is het alleen maar trainen :-)) working equitation met mijn startrekk espaniola , springen, sprints geen enkel probleem ... tot nu toe :')

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:59

sasja0705 schreef:
@Cambiar : ik rijd ( of te wel op moment is het alleen maar trainen :-)) working equitation met mijn startrekk espaniola , springen, sprints geen enkel probleem ... tot nu toe :')

Dat kan ;-), ik zou het zelf niet doen voor de rug van het paard. Working equitation is soort Portugese western, vraagt veel van de rug van het paard en daarom moet het gewicht van de ruiter goed verdeeld worden, maar hangt natuurlijk ook af van hoe jij zit ook en hoe zzzwaaaaaaar jij bent _O- .

Rugproblemen treden ook niet meteen op, maar komen soms later uit.
Nu, het kan hoor, ik vind zelf mijn startrekk espaniola m'n favoriete zadel!!! (maar voel ook hoe slap hij is to van een boomzadel als ik er met mijn zotte, springerige PRE mee rij).

Goed boomloos is beter dan slecht passende boom, maar niets boven een goed passend boomzadel waar jij nog genoeg contact hebt met je paardje onder je.

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:13

Cambiar!! Wat een geweldig antwoord _/-\o_ _/-\o_

Hier kan ik echt iets mee, eindelijk een beetje opheldering en duidelijkheid.
Ik ga alles even goed lezen en de links bekijken. Het is inderdaad zo jammer dat je niet echt een optie hebt om zadels te proberen zodat je een goed idee hebt wat bij je paard past.

Alleen doen je linkjes naar Facebook het helaas niet, misschien kun je daar nog iets aan doen :o
Echt ontzettend fijn dat je dit wilde doen :j

Mijn paard is niet springerig en ik ben niet zwaar. Ik heb een goede balans en veel boomloos gereden dus weet hoe dat voelt en wat je kunt verwachten.
Persoonlijk vond ik het erg fijn (Bob Marshall) en sommige echt niet fijn (Barefoot), ook daar is maar net wat je bevalt.

Ik ga studeren :D

Oja, wat als ik deze volgorde in belangrijkheid aanhoud, wat zou je dan aanraden?

1. Buitenrijden
2. Klassieke dressuur
3. WE

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:56

Was ik maar n beetje zwaarder... breng net de 48 op de weegschaal :-)
Maar je hebt gelijk, manlief met zijn 75 kan er echt niet lekker op mijn espaniola rijden ( of t komt omdat hij en mijn frieske n pesthekel an elkaar hebben :+ )

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:20

@Lente,
Tja, ik ben misschien bevooroordeeld, maar mijn ouwe espaniola is toch echt wel super zalig....
Als je die volgorde aanhoudt en met de voorwaarden die jij noemde, zeker geen probleem de startrekk espaniola, integendeel zelfs.
Ik ben wel zo zot geweest om een rendiervelletje met corrector om te bouwen tot een soort van boomloos pad met extra versteviging, ik kan het geheel zelf niet plooien met de hand, dus zal wel redelijk het gewicht verdelen vermoed ik. Ik weeg zelf 64 kg -O- , hoop dus dat ik niet te zwaar ben, maar voor het ogenblik blijf ik nog met dit zadel rijden.
Dit is zadel met rendiervelletje, andere zadel is een ecuyer op de PRE :D
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-SIDFHOTV.jpg
Mocht je merken dat je paardje, als je wat meer gaat door rijden, toch niet meer zo goed loopt onder de espaniola, dan zou ik kijken voor een passend boomzadel.
Kijk echter uit voor andere boomloze spaanse zadels. Hidalgo zadels en barefoots zien er prachtig uit, maar vind ik persoonlijk gewoon brol vergeleken met de espaniola :+ .
@Sasja, Jach.....48 kg :D , jij bent gewoon een mug op z'n rug vergeleken met mijn derrière, met een espaniola zal je dan zeker voldoende gewichtsverdeling hebben, gezien het semi-boomloos is.
Owja, ik heb nog een tweede espaniola gehad, een nieuwere, maar weer verkocht. Die had precies hogere/dikkere kussens. Ik vind de kussens van m'n ouwe beter, betere pasvorm voor weinig schoft, blijft beter liggen en met de corrector vormt het toch nog een stevig geheel om de ruggegraadvrijheid te garanderen. Grandeurpad schoof bij mij ganse tijd achteruit als we eens wat heftigere dingen deden. Rendiervel blijft mooi liggen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:29

Cambiar schreef:
s en hoog opgooid .


Manman wat een dt fout... :oo , sorry.... :D

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:43

Ik heb n grandeur pad eronder liggen , die heeft van die inlagen... naar twee keer rijden eruit gehaald, waren te irritant voor ons, maar verder ligt die perfect. Droom is n nieuwe espaniola á la Natalie Penquitt, maar ff te duur en ook die moet "ingereden" worden. Vooralsnog heb ik die mijne n beetje gepimt en als ik ooit leer om foto's te uplpaden ... eeeen : geef mij aub die 64... zou ik dolgraag willen :j

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:55

Afbeelding

Haaaaaa.. het is gelukt *\o/* *\o/* mijn eerste foto , yeah.

Minder: daar had ik nog een gewoon dekje eronder.... nadat nu gelukt is, komt zo nog een van manliefs trots

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:04

Afbeelding

Zo... nadat ik nu heeeeelemaal blij ben dat het gelukt is... werr terug naar ontopic : ook al vind ik deze zadel echt geweldig kwa uiterlijk voel ik me veel beter op mijn eigen zadel.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:05

Cambiar schreef:
Bij Spaanse zadels heb je ook onderscheid, namelijk de trainingszadels voor jonge paarden in nubuck voor goeie grip tijdens kritieke momentjes en linnen onderkant met wol gevoerd zodat er nog wat plaats is voor verandering van de paarderug:http://www.trekkingsaddles.nl/html2006/info-zaldi-schooler.htm
Daarnaast heb je de alta escuela, meer dressuurgericht: http://ruitershop-iberica.be/product/zadel-zaldi/ voor hoger geschoolde paarden.
Naast deze uitvoeringen heb je nog de doma vaquera zadels, de Spaanse werkzadels, heb er eentje gehad, maar deze heeft een redelijk brede twist en je voelt goed de onderkant van het zadel, niet zo geschikt voor de dressuur die we hier rijden (alhoewel hier ook weer afgeleides van gemaakt zijn zodat het been dichter bij de paardebuik ligt door een uitsparing in het leer).
Is eerder een soort veedrijvers zadel en wel heerlijk om lange tochten mee te maken. Deze zadels kunnen echter redelijk lang zijn, dus past ook niet altijd op alle paarden.
Plaatst het zwaartepunt redelijk naar achter van de ruiter en niet alle jonge paarden zijn daar zo gelukkig mee want andere mogen beweren. Ik heb er gekend die redelijk aan het bokken gingen met zo'n zadel de eerste keren ze ermee gereden worden. Is dus wel wat aanpassen.


Er zijn er zelfs nog meer traditionele Spaanse zadels.

Op een rijtje;

De potrera, dit zadel wordt gebruikt om jonge paarden zadelmak te maken (portrera betekend veulen/ jong paard). Hij is lichter dan de andere Spaanse zadels en je zit goed stevig ;) De zweetbladen zijn wat korter , zoals bij een veelzeidigheidszadel bij ons. http://santos-equestre.de/Sattel-Portrera


De paarden die goed ingereden zijn gaan dan over op het zadel voor volwassen paarden in de discipline waarin ze gereden gaan worden.

Voor de Alta Ecuela (hoge school) is dit het Alta Escuela zadel, meer dressuurgericht en kan zowel met als zonder bontje gebruikt worden. http://www.sillasdecaballos.com/index.p ... cuela.html

Voor de Doma Vaquera paarden is het het Doma Vaquera zadel. Deze zadels zijn van origine helemaal van natuurlijke materialen gemaakt (linnen/ wol/ leer / stro). Dit om zweet zoveel mogelijk te absorberen in de mega lange ritten die ze soms moeten maken bij het hoeden van het vee. Deze zadels hoor je ook op de rug te leggen ZONDER dekje. http://www.compraenpilas.es/fuentes-mae ... oducto/97/ Inmiddels zie je wel dat er meer moderne materialen worden gebruikt binnenin het zadel zoals foam. Dit heeft zowel voor als nadelen. Maar de onderkant blijft altijd van linnen.

Dan heb je ook nog het Vaquera Mixta zadel. Dit zadel is als het Doma Vaquera zadel en wordt gebruikt voor oa de Rejoneo (stierenvechten te paard) en heeft de hoge stukken aan voor en achterkant extra vanwege de enorme snelle wendingen die hier gemaakt worden. http://www.compraenpilas.es/fuentes-mae ... oducto/98/

En dan heb je nog het Doma Vaquera amazona zadel waar je mee in dameszit rijdt. http://www.sesmaequitacion.es/tienda/si ... 2545078a21

Dat zijn dan de basismodellen. Maar je hebt ook nog wat tussenmodellen (mixta's) bijvoorbeeld de Potrera Alta Escuela. Dat is dan een jonge paarden zadel, maar toch al iets langere zweetbladen als een gewone Portrera etc.

En dan uiteraard nog de niet traditionele Spaanse zadels, maar wel afgeleide daarvan. Maar daar ben ik persoonlijk niet zo van, ik hou van traditioneel correct :)


Ikzelf heb een Portrera Alta Escuela zadel (dus jonge paardenzadel gericht op ALta Escuela) en een Rejoneo zadel gehad (laatste overgenomen van Sasja hierboven). Mijn WE paard is nu met pensioen en ik heb ze verkocht, maar als 1 van mijn jonge paarden er weer klaar voor is neem ik een gewoon Doma Vaquera zadel. Die hoge voor en achterstukken van de Rejoneo en Alta Escuela zijn een drama met het nemen van een sprong, wat ook in het trailparcours zit.
Het Rejoneozadel ging nog want daar heb je meer ruimte in. Maar met het Alta Escuela zadel was het niet te doen.


Afbeelding

Afbeelding[/quote]
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 24-12-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:14

sasja0705 schreef:
Die Hidalgo is ook portugees :-)



Nee hoor Spaans :). Het is een Portrera (jonge paarden zadel al gericht op de Alta Escuela)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:22

SachemLover schreef:
Ja, maar ik heb het over de beugels :) Vind het zadel GEWELDIG voor door te zitten :) lekker makkelijk, maar ik heb het over de beugels :) ik had er een diepe snijwond van, maar dit kan ook zijn, doordat ik een shortje droeg :))



Dat komt idd door de blote benen. Deze zadels zijn veehoeders zadels en de grote beugels zijn om je voeten te beschermen tegen aanvallend vee (benen wiebelen en wat wiebelt is een potentieel doel om aan te vallen voor een Toro Bravo) . De Doma Vaquera ruiter heeft stevige laarzen of polaines (Spaanse korte chaps) aan.
Ook bieden ze veel meer steun, je dient je voet er zo in te hebben dat het bijna als een traptree voelt. Dus je voet er zo ver mogelijk in en dan wel je voet mooi horizontaal hebben. Je ziet dat jij je hakken te veel omhoog hebt/ tenen naar beneden. En ja dat doet dan zeer .

Eenmaal gewend zijn deze beugels echt heerlijk!