Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:59

galaxyfizzy schreef:
Wauw Cambiar dat zadel dat jij wil gaan bestellen :~ Alleen dan nog met die verhoging voor, heel gaaf! Rond welk bedrag zit je met zo'n soort zadel eigenlijk? Ben wel heel benieuwd hoe alles in zijn werking gaat qua bestellen. Dus mocht je je ervaringen willen delen mocht het zover zijn, graag :)

Owkay, ga ik zeker doen, wil je niet meebestellen voor de quantum korting :D ?
Een jaar geleden sprak hij van een prijs rond 800 euro voor de sela lusitana met dat kleinere verhoginkje vooraan, maar vrees dat hij opgeslegen is. Nog altijd geen antwoord terug gekregen daarover. Is wel compleet voor die prijs, met zalea, alle riemen, singel, bontje....

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:02

Lente76 schreef:
Maar hoe doe jij dat met het bepalen van de juiste boom?

Boom is niet enige probleem, ik vermoed vulling van kussens ook.
Is laat nu, maar mail dan nog paar methodes door ivm maat opnemen. Je kan de maten opmeten die hij je vraagt, maar je kan hem ook een mal doorsturen, dat is nog duidelijker, maar link qua vervormen. Ik vond ergens een methode om het met karton te doen (naast methodes met een soort doek die opstijft). Zoek het voor je op en stuur het je door ;)

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:24

Dus je meet het allemaal zelf op?

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:31

Lente76 schreef:
Nombrado, kan dat niet gewoon in 1 bericht en met een linkje zoals we allemaal doen?
Je bent nu wel heel veel (ongevraagde) reclame aan het maken op deze manier. :(


Ik gaf antwoord op je vraag. En voorbeelden van de zadels.
Maar blijkbaar waardeer je dit niet.
ik zal op je verzoek de foto's verwijderen.
Succes met je zoektocht.

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:28

Dank je :)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:39

Cambiar schreef:
nombrado schreef:
hier moet ik even op inhaken Cambiar ;)
Deze mevrouw heeft niet het zadel laten aanpassen. Dit heeft Zaldi zelf gedaan.
Ze hebben een korte kussen versie (meer richting dressuur) en een langere versie.
(die heb ik trouwens hier liggen 18 inch versie, overigens niets mis mee op de korte mannen :D )
dat is aan de keuze van de ruiter,paard, wat ze het prettigste vinden.
Geometrie klopt wel degelijk, daar Zaldi dit uitermate goed test in de fabriek.

Ah, ik dacht dat ze me vertelde dat het op haar aanvraag was dat ze het zadel laten verstellen heeft bij Zaldi...in samenspraak met Zaldi dus...
Ja, die is ook enorm leuk, zit zalig. Heel mooi leder ook in dat tostada. Helaas.... de prijs :oo


Dat klopt ook Cambiar. In samenwerking met Zaldi heeft ze de originele New Trades op de manier veranderd zoals te zien is op de foto's. Ik werk veel samen met haar, hebben het zadel uitgebreid getest toen hij kwam.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:10

Wat vond jij van het zadel als ik vragen mag? Ik vond het echt een heerlijk zadel! Alleen, na de veranderingen zagen de kussens er net zelfde uit als van een engels zadel. Het was wel zo dat de originele versie wel erg brede en zeer lang doorlopende kussens had, zeker gezien Iberische paarden redelijk kort zijn was dit een vreemde uitvoering vond ik.
Het zadel zat zalig door de vlakke zit, maar als die zitting korter gemaakt is, zit het dan nog zo comfortabel?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:54

Ik heb nooit op de "originele" gezeten, alleen die jij aangaf op de foto's. Ik vond hem zeer comfortabel en hij lag goed op mijn korte andalusier.
Ik heb maatje 36-38, voor mij was de korte, vlakke zit prima. Ik zou mij voor kunnen stellen dat dat niet voor iedereen geld.
Het enige nadeel vond ik de knie wrongen, maar dat is een probleem bij mij, aangezien ik een ongeluk heb gehad waardoor mijn knie geen of een bepaald soort wrongen prefereert :P

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:49

Ze werken gewoon met de inch maten kwa zitting.
je hebt de korte dressuur kussens versie dus in alle inch maten waarin de dressuurzadel ook bestaan.
met een maatje 36/38 is een 17.5 inch prima.
kwa zitten, voel je als ruiter weinig verschil tussen de lange oorspronkelijke kussensversie .
Dat is dus puur wat je zelf prettiger vind voor het paard.
Mijn Goloso beweegt altijd prettiger met langere bredere kussens.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:48

sasja0705 schreef:
[ Afbeelding ]

Zo... nadat ik nu heeeeelemaal blij ben dat het gelukt is... werr terug naar ontopic : ook al vind ik deze zadel echt geweldig kwa uiterlijk voel ik me veel beter op mijn eigen zadel.


Grappig, dat is onze oude Sella Portugesa. Ligt nu op een Fries. Wij hebben het zadel verkocht omdat het niet geschikt is voor WE ( mijn man rijdt WE4 met onze Lusitano hengst).
We hebben nu zelf een zadel ontworpen en laten maken wat wel voldoet om de verschillende disciplines van de WE te rijden. Het zadel was we ontworpen hebben is een kruising tussen een dressuur/ western en barok zadel. Gebouwd op een flexibele westernboom, maar met zweetbladen en afneembare knop, met westernbeugels aan beugelriemen. Voldoet prima, o.a. omdat het close contact is ( er zitten geen kussens onder maar, zoals bij western gebruikelijk is, een dikke schapenvacht en i.c.m. een dunne westernpad is dat de ideale oplossing.
Dit is het zadel, hier met fenders ( onder de zweetbladen) omdat het geshowd is op een zadelmakers show. Dit type zadel is ook, via ons, te koop; geheel op maat voor ruiter en paard!
Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:26

Wat een leuk zadel! Dit zie ik ook graag, maak zelf m'n hoofdstellen in kruising barok/ western/Zuid/Amerikaanse stijl en wil graag m'n eigen zadel ontwerpen die erbij past.
Ik persoonlijk ben ook iets minder aan kussens onder een zadel, liever panelen met daaronder wol of vilt.
Dit zadel kostte wellicht veel geld?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:33

Cambiar schreef:
Dit zadel koste wellicht veel geld?


In deze uitvoering, geheel getoold met bijpassend borsttuig en bijpassende zadeltassen zal het rond de 3500,- komen. Maar zonder uitgebreide tooling, zonder borsttuig vanaf 1900,- Is dan dus wel geheel op maat en die prijs is incl. inmeten van paard ( binnen een straal van. ca. 50 km). uiteindelijke prijs hangt weer af van wat men wel of niet wil.

Op deze foto zie je de bijbehorende zadeltassen.
Afbeelding

sasja0705
Berichten: 1968
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:27

@Elcid:Yep, dat is ( of veel meer was :) )die van jullie. Jan is er helemaal weg van. Alleen waarom zou die niet geschikt zijn voor WE?
@Cambiar: heb jij een foto van jou hoofdstellen ?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:34

Voor het springen is het niet fijn om zo vast te zitten en ook voor de speedtrail hebben wij liever een zadel waar je wat minder vast zit. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk, ik weet dat er wel degelijk mensen WE rijden met een Portugesa. Zo zijn er ook mensen zat die zweren bij een dressuurzadel voor de WE terwijl ik daar ook echt niet lekker in kan zitten.
Die Portugesa is een heerlijk zadel, ik heb er ook wel eens een rit in gemaakt. Maar als western ruiter zit ik toch weer liever op een echt westernzadel. ;)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:07

Zo zijn er verschillende zadels, voor verschillende disciplines.
Het garrocha zadel is ontwikkeld voor lange afstanden, snel wenden, maar niet echt springen ;-)
Je zit daarin hoog boven je paard en de zweetbladen van het zadel zijn extreem kort.
Waardoor je onderbeen niet echt aansluiting heeft met het paardenlijf.
Voor springen niet handig.

wb westernzadels, ik heb deze zadels getest. De paarden liepen er super onder, alleen, als ruiter zit je toch anders in een westernzadel (kanteling bekken) dan in een klassiek barok zadel.
Je zit vaak met je benen verder naar voren uitstekend. Voor lange afstanden ideaal! relaxed. Maar de passage of uitgestrekte draf op zo een zadel is toch wel een ander verhaal.
Ik heb echt in een deuk gelegen, omdat ik me toen realiseerde dat de westernruiters daarom joggen , en geen uitgestrekte draf in hun discipline hebben. (boel gestuiter, kan ik je wel vertellen)
Nu is draf niet echt een gang in de WE discipline, maar om met zo een zadel te springen, kan ik me ook niet echt voorstellen.

De campera zadels, als mede de lustitano modellen zie je veelal nog het meeste in de WE sport.
Zowel Bruno als Pedro rijden hier beide mee.
Pedro rijd zijn paarden altijd dressuurmatig , voorbereidend voor het échte WE werk.
http://www.youtube.com/watch?v=K88B17q-YeA

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:34

Niet alle westernzadels zijn zo gebouwd dat de beenligging verder naar voren is; hoofdzakelijk de reining zadels hebben een dergelijke bouw! Een reining zadel is net als een dressuurzadel etc. een sportzadel en dus voor specifieke doeleinden gebouwd.
Overigens zal een goed gebouwd westernzadel zal qua zit en beenligging nauwelijks afwijken van een goed gebouwd dressuurzadel; dus benen onder het lichaam. Veel westernzadels zijn echter allround of reining modellen ( http://www.dailyequine.com/horsesaddles ... addle1.jpg ) en dan heb je dus die andere ligging, o.a. ook omdat het zwaartepunt van de zit verder naar achteren ligt.
Westernzadels testen is leuk, maar er zijn zo veel verschillende modellen voor alle verschillende westerndisciplines dat je deze vast niet allemaal getest hebt... Voor cutting is een compleet ander zadel nodig dan voor de westernpleasure en voor roping weer een andere dan voor reining of cow horse, terwijl een echt trail of barrel race zadel weer een heel ander model, zit en beenligging heeft. Een westernzadel is er eigenlijk in net zoveel uitvoeringen als een Europees zadel..
Mijn westernzadel ( Wade model Afbeelding
heeft de beugels dus niet naar voren, net zo min als mijn A-fork Afbeeldingzadel of het WE zadel wat we ontworpen hebben. In die zadels is een uitgestrekte draf, piaffe of passage prima te rijden.
Overigens zijn de oude modellen westernzadels ( zoals Wade, A- fork en zeker de Californische en Mexicaanse westernzadels) puur en alleen een "verbouwing" van de oude Iberische zadels waar het hele model van het western zadel vandaan komt.
Overigens "joggen" westernruiters niet door de vorm van hun zadel maar omdat deze gang bij het lange afstands rijden, waarbij dagen achtereen de kudde gevolgd moest worden, de comfortabelste en minst vermoeiende gang voor paard en ruiter was, die net wat sneller ging dan de stap. Voor dat werk worden dus ook nooit de reining modellen gebruikt, die zijn nl. niet geschikt voor dat werk, maar vrijwel altijd de "Old Timers" ( Wade/ A- fork). Net als een Relvas model niet geschikt is voor echt werk met de koeien, daarvoor zullen de Spaanse/ Portugese Vaquero's ook een ander model kiezen.
Westernzadels en al hun modellen, pasvormen, zitvormen, beenliggingen, etc. etc. zijn een verhaal apart en "het westernzadel" bestaat daarom niet. Als jij wil gaan reinen en je koopt een pleasure model heb je een probleem, net zo goed als springen met een dressuurzadel ook niet ideaal is. Cowboy dressage bijv. wordt ook gereden in een "westernzadel" , compleet met piaffe, passage en zelf pirouettes..................

Overigens is WE puur dressuur, zonder dat kom je ook niet door de obstakels heen, en daar zal dus ook hoofdzakelijk op getraind worden. Bruno rijdt in de training ook met een dressuurzadel, zoals velen doen omdat die voor de gewone dressuurtraining vaak beter voldoen dan de speciale zadels.

Oud Californisch westernzadel: http://p2.la-img.com/507/14863/4784220_1_l.jpg
Mexicaans zadel: http://www.cochiseleather.com/images/saddle_parts.jpg
Oud barok zadel: http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ ... 0dd074.jpg
Vaquero zadel: http://www.animoruitersport.nl/OUD/vaquerakids.jpg

Allemaal gebaseerd op hetzelfde model en dus niet te verwarren met de hedendaagse sportzadels, die hoofdzakelijk geschikt zijn voor korter gebruikt, helemaal als ze boomloos zijn.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:56

Mooie voorbeeldplaatjes.

heeft "cowboy dressage" ook een uitgestrekte draf?
piaffe pirouette is idd geen probleem in deze zadels...contact met het paard is prima.
Merkte alleen problemen in de uitgestrekte draf ;-)

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:14

Daarvoor hoef ik niet naar de Cowboy Dressage te reiken; ik rijdt mijn paard ook, tijdens de training, in midden en uitgestrekte draf........Niet die rare steekgang overigens die ze tegenwoordig "uitgestrekt" noemen overigens. Waarom zou er eigenlijk een probleem moeten zijn in de uitgestrekte draf? Ik heb daar nl. geen enkel probleem mee :o

Wat de Cowboy dressage betreft; ja, daar kan een uitgestrekte draf in voorkomen, maar dus niet de steekgang die tegenwoordig bij de dressuur populair is, dat heeft overigens niks met het zadel te maken. http://www.youtube.com/watch?v=4fFMNDYvRGg op ca. 3.20 min.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:48

oef, niet echt een goed voorbeeld....vind ik géén uitgestrekte draf....achterhand blijft achter (gebeurd idd ook tegenwoordig in de huidige dressuur) en voorbeen steekt vooruit...(ook bij dit filmpje)
wel super gaaf gereden...zoals klassiek vanuit de zit (dat gaat zeker makkelijker met een zadel met meer kussen (zoals een campera of western)
Als een paard uitstrekt, gaat zowel de achterhand als voorhand evenredig in de buiging van de gewrichten mee....
maar goed...dit is even off topic hoor! ;-)
Heeft er misschien mee te maken dat je man bent? andere bouw? wb de zadelkeuze?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:10

Ik weet wat een uitgestrekte draf is, maar bedankt voor de uitleg, dit is ook alleen maar een voorbeeld. Ik zie liever deze uitgestrekte ( en inderdaad niet perfecte) draf dan de onmogelijke gang die tegenwoordig populair is. Volgens jouw logica kan een uitgestrekte draf dan ook niet met een dressuurzadel gereden worden, want bij het gros ziet dat er dus ook niet uit..
Ik ben een vrouw..........en rij al ruim 20 jaar in western zadels, zowel western, WE als klassieke dressuur.
Kussens zijn vaak een nadeel ( vinden wij) , alleen maar ontworpen om te zorgen dat een zadel makkelijker past ( een goed passend zadel zonder kussens heeft meestal een betere pasvorm dan de meeste zadels met kussens, die kussens kunnen nl. kleine problemen in de pasvorm opheffen). Onze Lusitano strekt beter met ons nieuwe WE zadel, zonder kussens, dan met een dressuurzadel met kussens. Ik zie eigenlijk niet wat wel of geen kussens onder een zadel met uitstrekken te maken hebben. Enige voordeel van kussens is dus dat een zadel makkelijker passend te maken is, een zadel zonder kussens is veel lastiger aan te passen.
Kussens zorgen dat je minder contact hebt met je paard, je zit hoger op de paardenrug met kussens en een schabrak ertussen! Op een zadel zonder kussens, zit er alleen een dikke schapenvacht en een pad van ca. 1,5 cm tussen; meer contact, meer gevoel, betere pasvorm, betere gewichtsverdeling over de paardenrug, etc.

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:52

nombrado schreef:
(dat gaat zeker makkelijker met een zadel met meer kussen (zoals een campera of western)

Westernzadel heeft geen kussen maar schapenbont.

Elcid, ben je met WE eigenlijk volledig vrij in je zadelkeuze? Of moet je zadel nog ergens aan voldoen?

sasja0705
Berichten: 1968
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:06

Nou , nu ga ik ff popcorn en cola bij pakken :D
Ff weer on topic : volgens mijn bescheiden mening : maakt het geen zak uit welk zadel je rijd, als het maar past voor paard en ruiter! Heb van alles al gezien: dressuurzadel= springen/ springruiter met springzadel passage en piaffe rijden/ vaquerozadel n l-pacours springen ( ik dus, maar was toen niet de bedoeling) enx, enz...maar vind het welbezonder dat op de WE-EK de Portugesen met hun zadels en de Spanjarden met hun Vaqueras ziet rijden....dus dressuren en springen... nu wordt van alles uit gevonden ( zie ook de Duitsers in de WE en hun zadels) en ik vind het zadel van ElCid echt ten einde... maar van oorsprong ..., reed iedere Natie gewoon met het "oude" gebruikszadel... en daarmee ( mits paard en ruiter past) kun je alles... of ben ik nu zo idioot en naïef? ??
--

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Re: Welk barok zadel; Portugees of Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:23

Vroeguh was alles anders maar daarmee niet altijd beter.
We kunnen nu juist gebruik maken van nieuwe technieken die het materiaal lichter en flexibeler maken wat in voordeel van het paard en de ruiter is. Juist door los te koppelen van wat was, krijg je meer een mix van de juiste toevoegingen waardoor comfort en prestatie voorop staan.
Bedenk dat bij culturen als Spaanse en Portugese, er nog veel hang naar traditie is waardoor er niet snel naar nieuwe technieken gegrepen wordt.
Ik denk dat voor beiden wat te zeggen valt, het is maar wat je past en waar je je het prettigst bij voelt.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:47

sasja0705 schreef:
Nou , nu ga ik ff popcorn en cola bij pakken :D
Ff weer on topic : volgens mijn bescheiden mening : maakt het geen zak uit welk zadel je rijd, als het maar past voor paard en ruiter! Heb van alles al gezien: dressuurzadel= springen/ springruiter met springzadel passage en piaffe rijden/ vaquerozadel n l-pacours springen ( ik dus, maar was toen niet de bedoeling) enx, enz...maar vind het welbezonder dat op de WE-EK de Portugesen met hun zadels en de Spanjarden met hun Vaqueras ziet rijden....dus dressuren en springen... nu wordt van alles uit gevonden ( zie ook de Duitsers in de WE en hun zadels) en ik vind het zadel van ElCid echt ten einde... maar van oorsprong ..., reed iedere Natie gewoon met het "oude" gebruikszadel... en daarmee ( mits paard en ruiter past) kun je alles... of ben ik nu zo idioot en naïef? ??
--


Dat probeer ik ook te zeggen; ben het dus helemaal met je eens. Sorry, maar die popcorn zal je bij een goede film moeten opeten, is ook leuker ;)

Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:50

zit zo'n barok zadel dan veel fijner ?
het zit er idd een beetje apart uit , maar dat maakt het juist bijzonder ..;p