Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:57

O wouw wat spannend, de valk is wel heel speciaal hoor...de schimmel is ook een kanjer...wat spannend... :=

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:37

rider schreef:
Nou, spannend, Lusitana gaat morgen op en neer naar de sjieke stal om nog even naar details van de paarden en prijzen te vragen. :D

Ondertussen ben ik ook nog in gesprek met de eigenaar van de valk en neem ik de schimmel en de vos ook nog steeds mee in overweging, al gaat mijn voorkeur daar minder naar uit.

Nou dat is zeker spannend!

Volgens mij ben je behoorlijk verliefd op de valk. Is het wel puur Lusitano of zit er nog een ander ras doorheen? Wat houdt je tegen om niet voor hem te kiezen?

Selina

Berichten: 14322
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:37

Lief dat Lusitana dat doet!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 19:56

Jessix schreef:
Volgens mij ben je behoorlijk verliefd op de valk. Is het wel puur Lusitano of zit er nog een ander ras doorheen? Wat houdt je tegen om niet voor hem te kiezen?


Als ik de verkoper begrepen heb was hij wel volledig Lusitano maar was één van de ouders niet goedgekeurd voor het stamboek, maar het was wat lastig communiceren want hij sprak geen woord Engels en mijn Portugees is ook nogal erg beperkt. :+ Hij had een tablet met Google Translate en ik een zakwoordenboek, maar we kwamen alsnog niet verder dan een beetje muito calmo, muito lindo, bem. :D

Aan de valk zitten een aantal nadelen:
- hij is pas 4
- de manier van voorstellen vond ik niet prettig, hij werd enorm achter de loodlijn gereden en heel laag, bijna rollkur-achtig, op stang en trens (des te vreemder want ik heb daar nog een ander paard bekeken en die werd juist heel klassiek gereden). Ik gaf hem zelf een stuk meer lucht en daar reageerde hij goed op, was gelukkig nog niet verkloot in de mond, maar goed. Ik vind 4 al jong om echt aan het werk te zijn (hij deed ook al vliegende wissels en zijgangen) en dan ook nog op zo'n manier.
- de prijs is nogal hoog en mogelijk heb ik voor hetzelfde geld een paard van de stoeterij waar Lusitana morgen heen gaat. Die paarden zijn beter en hoger opgeleid en gereden op een manier die aansluit bij onze eigen rijstijl (al rij ik lang niet zo goed als die mensen daar, haha).

Maar ja, da's rationeel, aan de andere kant had ik er voor mijn gevoel wel echt een klik mee en hij voelde zo fijn aan. Wel werklustig maar tegelijk een enorme innerlijke kalmte die ik eigenlijk niet verwacht had bij zo'n jonkie.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:27

Jammer dat hij op zo'n vreemde manier wordt gereden. Alle trucjes zoals zijgangen, wissels en vaak ook al piaffe wordt soms al snel meegenomen. Dat heb ik ook wel vaak gezien bij verkooppaarden en daar ben ik ook niet altijd van onder de indruk. Ik zie ze eigenlijk het liefst gewoon los bewegen als ze voorgesteld worden, dat geeft mij vaak een betere indruk van bewegen.

Ook wel fijn dat je hem zelf wel heb gereden en dat goed aanvoelde voor je.

De prijs van een cruzado kan inderdaad net zo hoog zijn als van een paard met een APSL papier. Als het goed paard is en dan ook nog beschikt over een mooie kleur is er gewoon een markt voor.

Rationeel is inderdaad een goed standpunt, maar ik wil zelf ook altijd wel echt verliefd zijn op een paard. Ik moet altijd wel echt 100% het gevoel hebben dat, dat mijn paard is. Maar dat is misschien ook weer heel persoonlijk.

Ik wens je veel wijsheid! :) En anders toch nog even met Lusitana in het noorden gaan kijken hoor. Is zeker een aanrader!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:47

Jessix schreef:
De prijs van een cruzado kan inderdaad net zo hoog zijn als van een paard met een APSL papier. Als het goed paard is en dan ook nog beschikt over een mooie kleur is er gewoon een markt voor.


Enerzijds snap ik dat wel maar ter vergelijking: ik heb ook een perlino bekeken van 5 jaar oud, die had vol APSL papier en kwam uit pure Veiga en Andrade lijnen, zijn vader is Opus-72 en die is maar 500 euro duurder dan de cruzado. Dus naar mijn gevoel is de cruzado echt uit verhouding duur. :)

Misschien dat ik ook nog naar het noorden ga, maar eerst morgen maar even afwachten. Ondanks dat ik op de laatste stal maar 1 paard heb gereden zou ik verder daar alles blind durven kopen, ik heb enkele andere paarden voorgereden zien worden en alles was daar gewoon zeer net gereden en braaf. :)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:57

Fijn om te horen.

Facebook werkt niet mee, ik stuur even pm hier.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:13

Ik snap je vergelijking en daarbij je gevoel. Maar een goed papier maakt nog geen goed paard. Ik zie wel vaker cruzado's langskomen in de hogere prijsklasse en ja, ze worden daar gewoon voor verkocht.
voorbeeld: http://www.lusitanohorsefinder.com/hors ... -stallion/

Maar goed, het gaat er vooral om wat het jou waard is en wat in je budget past natuurlijk. :) Misschien gunt de verkoper 'em je wel en kun je wat van de prijs afkrijgen.

Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt bij die laatste stal. Heb je daar ook specifiek een paard op het oog of dat nog helemaal niet?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 21:24

Jessix schreef:
Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt bij die laatste stal. Heb je daar ook specifiek een paard op het oog of dat nog helemaal niet?


Het paard wat ik daar gereden heb vond ik erg leuk maar geen idee of die in m'n prijsklasse ligt. Ook interessant was een ander paard, die was wat ouder, 14, maar volledig opgeleid en de oude baas gaf aan dat dit een zeer goed paard zou zijn om van te leren, maar ik weet niet wat die moet kosten want over prijzen hebben we het niet gehad. Hij bleef maar herhalen, "it doesn't matter, you are here, I will show you everything." :P

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:28

Oh spannend! Ben heel benieuwd.. Leuk hoor! :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:58

Selina schreef:
Lief dat Lusitana dat doet!


Ik ben op mijn werk ook super lief :')

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:12

poes schreef:
Selina schreef:
Lief dat Lusitana dat doet!


Ik ben op mijn werk ook super lief :')

Het is niet mijn werk...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:15

Moh? Dan ben ik mis sorry!
Dan is het wel echt heel lief :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 23:20

Het is inderdaad geen werk, Lusitana heeft heel lief aangeboden om te helpen omdat wij zelf toch echt een beetje vastliepen door een taalbarriere in Portugal.

De lessen zijn geregeld door een andere contactpersoon die wel handelt in paarden, maar die wilde alleen bemiddelen bij stallen die ze zelf al kende.

Omdat daar geen paard bij zat wat me een wauw-gevoel gaf zijn we zelf verder gaan zoeken, op het nippertje heeft Lusitana voor ons een afspraak kunnen regelen bij die fantastisch leuke laatste stal én helpt ze me door te tolken met de eigenaar van het valkje. Dus dat is zeker lief!

rea

Berichten: 748
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Pallieterstad aan de Nete

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:33

Wauw, wat leuk om te volgen. Ik krijg spontaan zin om ook zo'n zoektocht aan te vatten.
Benieuwd welke het gaat worden.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2181
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:21

Wat een leuk verslag.
Ben heel benieuwd welk paard het gaat worden.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:39

Hmm, de eigenaar van de valk wil helaas niet onderhandelen. Tenzij ik voor hem een span KWPN tuigpaarden kan regeln, dan wil hij de valk en een andere Luso die hij had staan daar wel voor ruilen. :') Het erge is, ik heb net serieus even tuigpaarden zitten googelen, is misschien best een goeie deal, whahaha.

Ik heb er ook nog hoop op dat de eigenaar van de jonge schimmel en het stierenvechterspaard dat mijn collega wel zou willen hebben, bereid is om te onderhandelen is als we beide paarden zouden kopen.

En verder zit ik al de hele dag in spanning want Lusitana is nu bij de klassieke stal aan het onderhandelen en ik ben natuurlijk razend benieuwd wat daar nog uit gaat komen. :o

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:27

Oeh spannend!

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:17

Gebeurt wel vaker in Portugal dat er geruild wordt, kennis van ons heeft op een gegeven moment een Lusitano deels geruild tegen een stuk of 10 Shetlanders ;) .
Als je leuke, betaalbare Tuigers kan vinden kan het best de moeite waard zijn maar het is wel een hele organisatie om dat allemaal te regelen. :o

Toen wij er begin dit jaar waren hebben we ook van een paar fokkers gehoord dat ze de paarden liever niet verkopen voor minder dan ze in gedachten hadden, dan laten ze de dieren liever nog even staan om de juiste prijs te vangen.
Een Cruzado in die kleur is een hoop geld waard, zeker als hij wat kan laten zien en de stierenvechters maakt het niet uit of er wel of geen papieren bijzitten, als het paard zijn werk maar heel goed kan doen. Die kleur is nou eenmaal duur en dan wachten ze liever op het juiste bod.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:58

Haha, ja, het is inderdaad erg veel gedoe en ook wel een risico, straks eindig ik met twee tuigers die ik niet wil, haha. :o

Ik doe nu een poging om te onderhandelen met de eigenaren van de schimmel, maar sjonge, die willen echt geen strohalm toegeven en dat wekt nogal irritatie op, aangezien mijn collega daar ook een paardje wil kopen en wij vinden dat ze het ons dus wel een beetje mogen gunnen als we er toch twee tegelijk kopen. Het is ook niet dat we extreem scherp aan het onderhandelen zijn.

De vriendenprijzen van de klassieke stal vielen ook wat tegen, haha, al had ik dat wel verwacht gezien de kwaliteit daar, maar we wachten nog op wat meer info over de jonge paarden die ze daar hebben staan.

Verder heb ik er inmiddels alweer spijt van dat ik het topic met foto's op Bokt gezet heb, want mensen kunnen duidelijk niet voorbij het stierenvechten kijken. Dat ik overigens in Portugal echt niet extreem schokkend vond. :o

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:15

Ik denk wel dat het normaal is dat dierenliefhebbers het daar moeilijk mee hebben.

Hopelijk komen de onderhandelingen tot een positief resultaat, en heb je binnenkort een nieuw mooi paard op stal.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:21

Misschien wel, maar ergens vind ik het zo hypocriet. Ja, de stier wordt een paar keer geprikt en nee, dat is vast niet prettig (al zullen ze elkaar waarschijnlijk erger beschadigen als ze knokken op de wei).

Maar ik heb ook gezien hoe die dieren daar leven, in groepen, op een weidse vlakte, eigenlijk gewoon in het wild.

En dan kijk ik naar hoe koeien hier in Nederland gehouden worden en denk ik, tsja, wie zijn hier nu eigenlijk de dierenmishandelaars? :o

Met het risico iedereen nu heel erg op de tenen te trappen, ik zie liever een stierengevecht (Portugese stijl dan, Spaans vind ik wel te lomp) dan een kistkalf...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:33

Ik ben achter de schermen druk bezig met mensen die redelijke prijzen hanteren.

Wat stierenvechten betreft, de meningen komen over het algemeen van mensen die zich er totaal niet in verdiept hebben en alles geloven wat er op antisites wordt neergekalkt.
Neutrale standpunten schijnen niet ingenomen te kunnen worden.
Waar het meer om gaat is dat het topic er niet over gaat, dus het is eigenalijk allemaal off topic gezeik dat se sfeer verpest.

En ruilen is hier inderdaad heel gewoon.
Ook hooi tegen paarden of schapen of een motor of boot. :+

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:52

Gelukkig mogen kistkalveren al jaren niet meer gehouden worden in Nederland :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:58

Kinke schreef:
Gelukkig mogen kistkalveren al jaren niet meer gehouden worden in Nederland :D


Een fijna verbetering, in andere EU landen overigens wel en dat vlees wordt ook gewoon hier in Nederland verkocht. Dat zijn die leuke prijsknallers bij de supermarkt. :)

En met de rest van de bio-industrie is het gelukkig ook heel positief gesteld...

Typisch gevalletje van, let he who is without sin cast the first stone.

Maar goed, laten we dit topic niet ook vervallen in een welles-nietes spelletje, dat schiet toch niet op.