Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:24


rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 10:12

Jessix schreef:
http://www.olx.pt/q/cavalos/c-312

Deze website kun je in de gaten houden voor advertenties.


Bedankt. Staan beste leuke paarden op! Portugees lezen, valt me op, is best te doen maar het spreken is wel lastig, haha.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:23

Heb ook ervaring. Heb mijn Urbino gekocht in Portugal. Aantal dagen gaan kijken in Porto. Echt geen goede beslissing geweest en een geweldige ervaring. Nog steeds blij met mijn paard.
Als je vragen hebt, pb me gerust!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:24

Sjaad schreef:
Heb ook ervaring. Heb mijn Urbino gekocht in Portugal. Aantal dagen gaan kijken in Porto. Echt geen goede beslissing geweest en een geweldige ervaring. Nog steeds blij met mijn paard.
Als je vragen hebt, pb me gerust!


Waarom geen goede beslissing? Heb je te veel geld uitgegeven? :Y)

loversyl
Berichten: 844
Geregistreerd: 19-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:35

Wat leuk.
Ik ben 4 jaar geleden naar Spanje gegaan om mijn droompaard te zoeken.
Dit is ook zeker gelukt
Het hele avontuur is ook zo leuk.
Ik had een nederlandse vrouw die bemiddelde (Mariette Stegwee, andalusieropmaat.nl) dat is wel een aanrader want om zelf stallen af te gaan lijkt me wel wat lastig.
Zij had meerdere paarden bezichtigingen ingepland dus we gingen elke dag een paar paarden bezoeken en uitproberen.
Ook heeft zij de keuring geregeld en het transport.

Alvast heel veel plezier en ben benieuwd of je je droompaardje vind maar dat zal best wel haha

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 14:56

Leuk om succesverhalen te horen. :)

(Wow Sjaad wat een gaaf paard is Urbino! :9 )

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:39

Je kan eens contact opnemen met Antonio Borba Monteiro ( of op 4/5 juli naar de clinic komen kijken die hij in de Achterhoek geeft ;-) ). http://www.santoandrelusitanos.com/en/s ... ntacao.php , die heeft of weet mogelijk een en ander te koop.
Verder zit vlakbij Lissabon http://www.coudelariaquintadoscedros.com/#!sales/c14pb, waar o.a. kinderen van Rubi te koop staan, maar die vallen waarschijnlijk boven jouw budget ( Furriel dos Cedros is bijv. echt een prachtig dier met super gangen, we hebben hem diverse keren zien lopen! Bruno Rodrigues da Silva zit ook vlakbij Lissabon en heeft diverse paarden te koop staan ; https://www.facebook.com/bruno.r.dasilva.94 , hij had toen wij er een maand geleden waren o.a. een erg leuke, betaalbare schimmel hengst staan. Ook http://www.lusitanosdatela.com/index.php?lang=en heeft paarden te koop, ook toen wij er waren in de lagere prijsklasse.

We zijn in maart/ april in Portugal geweest ( met onze paarden) en hebben o.a. deze stallen bezocht en op Quinta dos Cedros 4 weken met de paarden gestaan en getraind. Veel mooie paarden gezien, veel wel in de hogere prijsklasse, maar er zijn ook wel paarden in een lagere prijsklasse te koop al moet je je dan wel realiseren dat je een "gewone" Lusitano koopt. De kleinere, meer barokke types zijn meestal wat lager geprijsd dan grotere, moderne types. Echte kwaliteits-paarden zijn duur, ook in Portugal.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:53

Ik kom dit verhaal even volgen, zal een erg leuk avontuur worden voor je! Vind het wel erg interessant sinds ik nu een eigen paardje heb, gekocht als andalusier (had al twijfels daarover) welke een volle Lusitano blijkt te zijn met goede ouders en goede fokker. Ben toch wel beetje verliefd geworden op het ras ondanks hij kwa karakter niet vol rastypische is.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:06

Ik raad je heel erg aan om contact op te nemen met Hetty Wonnink van www.quintadonenufar.com. Zij heeft altijd zeer degelijke Lusitano's te koop staan voor een hele nette prijs!

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:26

Ankimo schreef:
Ik raad je heel erg aan om contact op te nemen met Hetty Wonnink van http://www.quintadonenufar.com. Zij heeft altijd zeer degelijke Lusitano's te koop staan voor een hele nette prijs!


Zij zit in Beja dat is ca. 175 km van Lissabon! Maar als je de reis wil aanvaarden is dat zeker een mogelijkheid, ze heeft zeker mooie paarden!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 18:25

Bedankt voor de tips weer allemaal. :)

El Cid, ik ben ook op zoek naar een "gewone Lusitano". Moet absoluut een klein ouderwets type zijn, ik wil juist geen groot modern bewegingswonder. :D Past helemaal niet bij mijn gebruiksdoel.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:59

rider schreef:
Bedankt voor de tips weer allemaal. :)

El Cid, ik ben ook op zoek naar een "gewone Lusitano". Moet absoluut een klein ouderwets type zijn, ik wil juist geen groot modern bewegingswonder. :D Past helemaal niet bij mijn gebruiksdoel.


Die zijn er nog zat te vinden in Portugal, voor zeer acceptabele prijzen. Bij Bessa stonden 2 leuke hengsten, ik denk rond de 155 cm, schimmel en barokke types. Die stonden toen op zijn stoeterij in Alpiarca ( ca. 90 km van Lissabon), maar het zou kunnen dat ze intussen op zijn rijschool in Canecas staan, dat is een buitenwijk van Lissabon. Ook Bruno had een paar leuke, barokkere types te koop, die zit op Casal do Penedo, net buiten Lissabon in Donna Maria, met een autootje ben je er zo. http://coudelariaresinaantunes.com/inde ... enedo.html
Maar er zijn in dat type en prijsklasse ook echt wel leuke paarden in Nederland te koop, al zal je wel even moeten zoeken.
Transport naar Nederland kost 800/ 1000,- + ca. 50,- voor export papieren.

De Escola kan je bijna dagelijks in de ochtend terecht, zeker als je bijv. bij Antonio langs gaat, hij is 1 van de "mestres" van de school. Via de zijdeur bij het Palacio de Queluz kan je dan vaak, gratis, naar binnen. Er zijn iedere ochtend trainingen, we zijn er nu ook geweest, altijd leuk om te zien.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:22

@ El Cid, zijn die dan rond de € 5000,-?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:30

ElCid schreef:
Die zijn er nog zat te vinden in Portugal, voor zeer acceptabele prijzen. Bij Bessa stonden 2 leuke hengsten, ik denk rond de 155 cm, schimmel en barokke types. Die stonden toen op zijn stoeterij in Alpiarca ( ca. 90 km van Lissabon), maar het zou kunnen dat ze intussen op zijn rijschool in Canecas staan, dat is een buitenwijk van Lissabon. Ook Bruno had een paar leuke, barokkere types te koop, die zit op Casal do Penedo, net buiten Lissabon in Donna Maria, met een autootje ben je er zo. http://coudelariaresinaantunes.com/inde ... enedo.html


Oh, dan ga ik zeker even contact opnemen, 1.55m is een perfecte maat! :D Alpiarca is nog te doen, ik huur een auto dus dat komt wel goed. :)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:48

Jessix schreef:
@ El Cid, zijn die dan rond de € 5000,-?


Ja, tenminste dat zei hij toen........maar dat zijn dan de "minder gewilde" types op het moment, klein en barok. De meeste fokkers willen toch grotere paarden ( rond de 160 cm) en minder barok. Vaak gaan dit soort types dan in de "uitverkoop".

Rider, ik denk dat het de moeite waard is, het waren 2 erg leuke paarden ( vond ik, maar ik hou ook van kleiner en barok :o ). Ik weet natuurlijk niet of hij ze nog heeft, maar een mailtje is zo verstuurd. Kan overigens in het Engels, is wel zo handig ;) .
Je mag onze naam ( Loes en Ben) noemen, we spreken elkaar weliswaar niet meer, maar dan weet hij wel hoe je aan de tip komt en dat praat bij Portugezen meestal wel makkelijker.

Ik stuur je per PB even het prive mail adres van zijn vrouw, dat werkt meestal een stuk sneller, zeker als je er in zet dat je een paard wil kopen!

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:03

Riddershow schreef:
Sjaad schreef:
Heb ook ervaring. Heb mijn Urbino gekocht in Portugal. Aantal dagen gaan kijken in Porto. Echt geen goede beslissing geweest en een geweldige ervaring. Nog steeds blij met mijn paard.
Als je vragen hebt, pb me gerust!


Waarom geen goede beslissing? Heb je te veel geld uitgegeven? :Y)


Typfout!!! Echt wel een goede beslissing geweest ;-)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:59

Zo, maar even een kleine update, want het is al bijna zo ver!

Ik heb contact gehad met de stallen die El Cid aanraadde en ga daar waarschijnlijk ook kijken.

Verder heeft mijn contactpersoon in Santarem een aantal stallen in gedachten, zij gaat volgende week even een rondje maken om te kijken wat waar te koop staat.

De lessen bij de rejoneador zijn geboekt, spannend. :D Verder tickets voor een voorstelling van Pablo Hermosa in de Campo Pequeno in Lissabon.

Verder contact met diverse vervoerders, dier moet tenslotte uiteindelijk ook deze kant op komen, heb al wat veeartsen in de regio Lissabon gecontacteerd voor klinische/rontgen keuringen en ik ben met een cursus Portugees bezig (wat tegenvalt; de uitspraak is echt moeilijk vergeleken met bv. Spaans/Italiaans :o ).

Deze week wil ik nog even contact opnemen met de Luso vereniging omdat ik eigenlijk nog op zoek ben naar een voorbeeld koopcontract in Portugees met vertaling erbij, vind het wel handig als ik het zelf ook kan lezen. :D

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:30

Spannend, wij zijn ook in de Campo Pequeno geweest, tijdens de 1e happening daar van het jaar. Pablo was er toen, jammer genoeg, niet, maar wel Diego Ventura, in Spanje opgeleid. Die jongen kan ook een stukje sturen!
Portugees is echt heel lastig, de uitspraak is zo moeilijk; de geschreven taal is nog wel te volgen maar als ze gaan praten..............en dan slikken ze de helft ook nog in en maken hun eigen vervoegingen, succes! :j

Bij Quinta dos Cedros is een bijv. een dierenkliniek aanwezig, dat is ook wel handig, die kunnen bijv. ook, deels of helemaal als je daar een paard koopt, de export papieren regelen, daarvoor moet je naar een stoffig kantoortje in de buurt van Campo Grande, waar 1 persoon Engels spreekt , de kosten liggen ongeveer op 1/5 van Nederland ( 10,- voor de handtekening van de DA en 30,- voor het export papier, hier betaal je rond de 150,-! ) Ik ben het exacte adres even kwijt, maar kan ik evt. voor je opzoeken.

Succes en hou ons op de hoogte!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:17

spannend, succes!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:47

Goed voorbereid! +:)+
Heel veel plezier!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:30

ElCid schreef:
Spannend, wij zijn ook in de Campo Pequeno geweest, tijdens de 1e happening daar van het jaar. Pablo was er toen, jammer genoeg, niet, maar wel Diego Ventura, in Spanje opgeleid. Die jongen kan ook een stukje sturen!
Portugees is echt heel lastig, de uitspraak is zo moeilijk; de geschreven taal is nog wel te volgen maar als ze gaan praten..............en dan slikken ze de helft ook nog in en maken hun eigen vervoegingen, succes! :j

Bij Quinta dos Cedros is een bijv. een dierenkliniek aanwezig, dat is ook wel handig, die kunnen bijv. ook, deels of helemaal als je daar een paard koopt, de export papieren regelen, daarvoor moet je naar een stoffig kantoortje in de buurt van Campo Grande, waar 1 persoon Engels spreekt , de kosten liggen ongeveer op 1/5 van Nederland ( 10,- voor de handtekening van de DA en 30,- voor het export papier, hier betaal je rond de 150,-! ) Ik ben het exacte adres even kwijt, maar kan ik evt. voor je opzoeken.

Succes en hou ons op de hoogte!


Persoonlijk heb ik geen moeite met het Portugees... :D
Nooit wat gemerkt van eigen vervoegingen, misschien bedoel je dat ze ook vervoegen naar toekomstige tijd bv, zoals estarei voor ik zal er zijn?
Dat is gewoon volgens het boekje...

Fokkers zijn trouwens vaak gestudeerde mensen, meestal ingenieurs.
Die wel wensen bij hun titel aangesproken te worden o seu engenheiro, dan bv of op z´n minst o senhor.
Als het goed klikt kan de naam met lidwoord ervoor (bv o Pedro) of você, maar tu is echt uit den boze, dat kun je alleen tegen een kind zeggen, of iemand waar je dikke maatjes mee bent.
Dat wil ik je wel even meegeven, rider, want men is erg gesteld op beleefdheidsvormen. Ook altijd beginnen met como está? en dan pas wat je wilt zeggen of voorstellen.

Wat betreft die exportpapieren, in principe regelt elke verkoper dat wel voor je en anders kun je dat zelf op aanwijzingen van de DA, je moet daarvoor idd naar een kantoortje en de kosten zijn overal hetzelfde in Portugal.

Ik ben inmiddels ook fokkers rond Lissabon aan het benaderen.

In mijn woonplaats staan trouwens diverse paarden te koop, ik zal kijken of ik daar meer over te weten kan komen.
Buurman heeft meestal ook wel een en ander, zal bij hem ook langs gaan.
De zigeunerfamilie waar ik mee bevriend ben hadden mooie valken, maar allemaal merries...

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 22:49

Bedankt voor de tips, Lusitana. :) En als je nog een leuk paard weet te staan hoor ik dat graag!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:53

Een fokker vlak bij Lissabon heeft in elk geval een. Paard is zelfs gewend aan schoten...
Hij zou me foto´s sturen.
Zodra ik wat heb stuur ik het door.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 17:14

Oh, interessant, dat zou efficient zijn, alweer één ding dat ik nie zelf hoef te trainen dan, hahah. :D Is hij gewend aan schoten in het algemeen of echt aan schieten vanuit het zadel?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:07

Dat weet ik niet. Hij is wel jager, maar ik denk dat hij vanwege de accuratie dat liever niet vanaf een paard doet....
Maar over het algemeen schrikken Lusitanos niet snel van geknal.

Hij zou gisteravond foto geven via Facebook chat, maar dat is hij zeker vergeten. Hoe dan ook, hij zit dicht bij Lissabon, ze hebben een paar honderd paarden, altijd een bezoekje waard.