Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:07

veel succes en plezier!

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:55

Succes!!

Anoniem

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:30

Gaaf! Ik volg en veel plezier vandaag.

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:38

Veel plezier!
Ik volg ook :D

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:43

Hoi hoi, ik lees nieuwsgierig mee.
Ik wil volgend jaar voor een PRE uit Spanje gaan kijken.

En heb je al een update van de afgelopen dagen :D ? (ik blijf ondertussen ook volgen)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 13:21

Zo, excuses voor de radiostilte, ik ben iedere dag om 07.00u opgestaan en pas na middernacht weer m'n bed ingedoken en was al blij als ik ergens tussendoor tijd had om te lunchen of te avondeten, laat staan updates te plaatsen, haha. :z

Ik zal even een verslagje schrijven, voor de foto's maak ik later een topic, die moet ik nog uitzoeken. :) Ben bang dat het een lang verhaal gaat worden dus volgers, pak er even een kopje koffie of een bakkie thee bij, haha. :Y)

Over de aankomst had ik al geschreven. We hadden een huisje op een quinta, met een aantal schattige en knusse huisjes in een groene oase (met zwembad _/-\o_ ). Verder wel compleet in the middle of nowhere, in een dorpje dat voor zover wij konden zien bestond uit drie verharde wegen en een snackbar. Verderop lagen Coruche en Salvaterre waar wel wat winkels waren.

Op dinsdag moesten we vroeg op voor de lessen. We waren met z'n drietjes, ik en twee collega's van het showteam. Eigenlijk zouden twee personen per dag een uur lessen maar het was zo leuk dat we allemaal iedere dag gelest hebben.
We begonnen in de binnenbak, want ze wilde wel even zien of we ee beetje konden rijden voordat we buiten in de arena mochten. Eigenlijk zouden we dag 1 gewoon een beetje knopjes leren, dag twee tourinho (stier op wieltjes) en dag drie als het goed ging met de makke koe.

Maar na een aantal rondjes rijdenwaren ze geloof ik wel aangenaam verrast over hoe goed we met de paarden wegkwamen (al vonden ze ons wel "cowboys") want we mochten direct gaan oefenen met de tourinho en daarna zelfs al erop steken met de korte banderilla. Nu werken wij in onze eigen shows met speren en zwaarden, dus op dingen steken lukt wel. :Y) We kregen allemaal de banderilla in de tourinho bij de eerste poging en dat vond de stiernvechter wel grappig geloof ik (en het publiek ook - het viel ons op dat Portugal nogal een "hang" cultuur heeft, voor je het weet staan er gewoon 10 man aan de bakrand drie uur lang te kijken naar hoe die rare Hollanders op die paarden aan het rondklooien zijn :+ ).

Op dag twee mochten we met de koe in de buitenarena. De koe had niet zoveel zin en ging wegrennen, mijn collega ging er achteraan en dat vond iedereen hilarisch (de stierenvechter riep of iemand de cowboy een lasso kon geven, haha ;) ). Bij mij en mijn andere collega was de koe moe en bleef braaf stilstaan zodat wij het aanvallen konden oefenen. Ik vroeg of ik wat dingen uit mocht proberen en ging aan de slag met de heftige zijwaartse galop die een beetje typerend is voor het stierenvechten, geen nette dressuuroefening maar gewoon wham! opzij zeg maar, was erg tof.

De stierenvechter stelde voor een stier te huren voor ons omdat het zo goed ging, maar dat vonden we wat ver gaan, dus op dag drie hebben we gevraagd om specifiek oefeningen te trainen. Mijn minst ervaren collega heeft zijgangen geleerd, schouderbinnen/buiten en renvers/travers in alle drie de gangen, was wel machtig want hij had dat nog nooit gedaan maar het paard hielp hem er echt doorheen. Ik mocht pirouettes oefenen en m'n andere collega (@riddershow op Bokt) ook zijgangen en pirouettes, maar toen begon het paardje al wat moe te raken. De andere collega was wel erg onder de indruk van het paardje en vroeg wat zoiets moest kosten, toen kreeg hij te horen dat het paard wel voor een vriendenprijs mee mocht dus die is nu ernstig aan het twijfelen of hij 'm gaat kopen. :D

Dat was dus een toffer ervaring, al vond ik dat het er wel hard aan toe ging met de hulpen. De stierenvechters reden met zeer veel druk op de stang terwijl het paard super reageerde op zit en zoveel kracht m.i helemaal niet nodig was, maar goed. We gingen er openminded heen om dingen te leren en we nemen de dingen die binnen onze eigen visie passen mee maar de rest laten we lekker in Portugal. :o De enorme werklust die die paarden hadden was wel machtig. In de binnenbak waren ze goed voorwaarts, maar zodra je de arena in ging werden ze wel echt heul erg wakker zeg maar. :Y)

In de middagen gingen we steeds paardjes kijken. Er zat zeer veel verschillen in de stallen, we zijn echt bij kleine hobbyboertjes geweest maar ook op gigantisch sjieke landgoederen. De kwaliteit van de paarden verschilde ook erg, er zaten fantastisch leuke dieren tussen maar ook een aantal die echt nukkig waren.

Ik ben ook een beetje terug gekomen van het idee van een doorgereden paard (hoewel ik bij enkele stallen wel heel fijne paarden heb gereden en die zeker in overweging neem) want we hebben wel een aantal dieren gezien die echt niet op een prettige manier gereden werden. Wat ook opviel was dat overal maar hetzelfde zadel opgegooid werd, bij één stal heb ik zelf om een ander zadel gevraagd omdat het bij het paard zo ongeveer tussen de oren lag zover als het naar voren schoof.

Oh ja, en ik ben veel te direct voor de Portugezen, want als ik een paard niets vond zei ik dat meteen en dat viel blijkbaar niet altijd in goede aarde want ze vonden me nogal "brava", wat blijkbaar zoveel betekend als fel.

De eerste twee dagen waren we vooral op pad met een tussenpersoon, we hebben wel wat leuke paarden gezien maar ik had er maar bij 1 een echt wauw gevoel en natuurlijk was dat een pure Veiga perlino dus onbetaalbaar. |( En pas drie keer onder het zadel geweest dus misschien ook niet de meest verstandige keus. De stierenvechter waar we lessen namen had een jonge schimmel staan, uit Veiga en Andrade, dat vind ik ook een erg interessant paard (ook nog niet echt goed doorgereden maar wel supermak, we gingen wat dingen uitpoberen om te zien of hij dapper was, tijdens het rijden met een plastic zak over zijn gezicht wapperen etc. maar daar keek hij niet echt van op) maar we zijn het nog niet eens geworden over de prijs. :Y) Mogelijk wil mijn collega daar dus het stierenvechterspaard dus we overwegen nog of we een bod gaan uitbrengen op beide paarden tegelijk.

De derde dag gingen we kijken bij twee stallen met wie ik zelf contact gelegd had waarvan één ook alleen maar Portugees sprak dus dat was wel spannend en een beetje awkward, met Google translate op een tablet en wat gebarentaal kwamen we er redelijk uit. De eerste stal was duidelijk wat meer op de buitenlandse markt gericht, supersjieke locatie en de eigenaar sprak goed Engels. Hij had een leuke vos staan, héél fel maar wel braaf, die vind ik ook interessant. Helaas heb ik er niet veel op kunnen uit proberen, de eigenaar gaf al aan dat het zadel wat hij voor dit paard had niet goed pastte (in ieder geval was hij zich daar bewust van i.t.t de andere stallen) maar dat ik er wel even op mocht om toch te voelen. Na een minuut of tien heb ik een galopje geprobeerd en voelde het paard verkrampen, zadel begon te schuiven dus toen direct afgestapt. Ik moet wel zeggen, paardje had duidelijk pijn maar bleef braaf, niet bokken ofzo, dat vond ik zeer voor hem spreken. Daarna heb ik nog even met hem aan de lange lijnen gewerkt zodat ik hem toch een beetje kon zien bewegen. Leuk beestje, gaat zeker mee in de overweging!

Op de stal daarna, met de uitsluitend Portugees sprekende eigenaar, kwam ik eigenlijk voor een goed doorgereden schimmel maar die was net de dag ervoor verkocht. -O- Hij had wel een hele mooie cruzado valk staan, maar ja, zo ongeveer alles wat ik niet wilde, 4 jaar oud, net onder het zadel, behoorlijk aan de prijs voor een papierloos jonkie. Toch maar even proefgereden want hij oogde zo braaf en vriendelijk. En omg, wat een droompaard, zat als een luie stoel en zo lief en braaf voor een guppie. :+: Ik ben echt een beetje in love maar dit zou niet de meest rationele keuze zijn. -O-

Daarna gingen we door naar Lissabon en Campo Pequeno om de corrida te zien met Pablo Hermosa. Ik weet dat de meningen over stierenvechten verdeelt zijn maar ik moet wel zeggen, het was wel heel bijzonder om dit in het echt mee te mogen maken. O.a Pablo Hermosa ging rijden, dat was echt geweldig, wát een ruiter! <3 Zijn laatste gevecht deed hij met teugels aan de riem en twee handen los, niet normaal zo veel lef. Maar het leukst vond ik de forzados, dat is een groep mannetjes op de grond en die gaan met hun blote handen met de stier worstelen en het begint ermee dat één de stier laat aanvallen en zich dan op het hoofd van de stier gooit, tussen de horens, en probeert zo lang mogelijk aan zijn nek te blijven hangen. Wat een lef en doodsverachting!

Op de laatste dag zijn we nog gaan shoppen, gave Portugese chaps en rijlaarzen gekocht en vaquero spoortjes die ik al lang wilde hebben. En, wishful thinking, vast een halster in de portugese kleuren voor m'n toekomstige paard. :D

's Middags gingen we naar een stal die Lusitana aangeraden had. We hadden het telefoonnummer van de eigenaar hij zou ons komen ophalen in het stadje, maar het nummer deed het niet (was wel het goede nummer maar op één of andere manier had mijn telefoon moeite met bellen naar Portugese nummers). Stonden we dan, in een random dorp. Niemand die Engels sprak, dus ik de weg vragen in m;n beste Portugees en dat lukte wel. Uiteindelijk toch maar even internet dagpas geregeld en op de foon coordinaten opgezocht, bleek dat we er naast stonden. Gigantisch landgoed, wij over een boggelig weggetje naar boven en we kwamen bij een poepsjieke stal uit waarvan ik me niet kon voorstellen dat ze iets in mijn prijsklasse hadden staan. Dus we zaten een beetje in de rats omdat we dachten dat we op de verkeerde stal aangekomen waren maar het bleek toch te kloppen. :D

De oude eigenaar sprak goed Engels en bleek een leerling van Nuno Oliveira te zijn, de stoeterij was ook erg klassiek georienteerd, helemaal mijn ding! De zoon en de stalruiter gingen paarden voorrijden in een waanzinnige binnenbak (achterwand had grote ramen en keek uit op een vallei met een groot meer) het ene paard nog mooier en beter afgericht dan het andere dus ik viel nog net niet flauw van pure extase. :o

Daarna gingen we bij de jonge paarden kijken, hup bij de oude man in de pick-up en stukje verder rijden (zoals gezegd, het was echt een gigantisch landgoed) naar het volgende stallencomplex. Nog meer zeer kwijlbare paarden. :9

Ik vroeg voorzichtig of ik misschien mocht proefrijden, alles was daar zo netjes gereden dat ik het bijna niet durfde te vragen maar uiteraard mocht dat wel. Maar de oude man zei, kom, we rijden even naar de merries terwijl de paarden gezadeld worden. Ik had uitgelegd dat we niet zoveel tijd hadden omdat we onze vlucht moesten halen.

Wij weer in de pick-up, best een stuk offroad door het lange gras. Hij draait de ramen open en in de verte horen we ergens belletjes. En ineens komt er een gigantische kudde merries de heuvel op, sommige met veulentjes aan de voet. Dat was echt één van de mooiste dingen die ik ooit gezien had, zo'n semi-wilde kudde maar die direct naar de auto toekwamen om bij de oude baas te kijken. De merries zagen er ook allemaal zeer goed uit en de man was duidelijk ook trots erop (bij andere stallen kreeg ik de impressie dat merries meer een bijzaak waren).

Op de terugweg reed ie wat enthousiast en ging er een band lek, daar stonden we dan middenop de herdade. Hij bellen. Paar minuten laten komt er een stofwolk in de verte en komt de zoon op één van de hengsten aangegalloppeerd. Laatste 100m remt ie af en even patsen, passage, terre a terre en Spaanse pas, hihi. De oude man heel droog "Thank you for coming so quickly, but I don't think all four will fit on the one horse". We hadden de indruk dat de zoon het verkeerd begrepen had en met de auto had moeten komen, de oude man belde weer en even later kwam er een tweede pick-up aan ook.
Dus hij kijkt me aan en zegt, "Well, the horse is here anyay, how about you ride it back to the stable." Waaaaah! Dat liet ik me geen twee keer zeggen. Ik erop, moet even linksom stappen, rechtsom stappen. Nou, zat goed, hij gaf me een knikje van prima en daar ging ik dan, in galop over de velden van de Herdade op een prachtige hengst. :D Echt een penny momentje. Op de lichtste beenhulp gooide meneer ook met een gemak een appuyement eruit. Het mooiste was dat we langs een aantal merries moesten, er ging één oortje opzij toen hij de belletjes van de merries hoorde en hij begon een beetje af te remmen, been eraan en hup, zonder miepen door. Wat een paard! :D

Daarna moesten we echt direct weg, excuses aangeboden voor de haast maar ja we moesten het vliegveld halen, we hebben daarom niet uitgebreid meer kunnen praten dus dat moet nog even via telefoon of email. Want als hij een leuk paardje heeft in mijn prijsklasse vind ik dat ook wel érg interessant.

Wij naar het vliegveld, alles nog op tijd gelukkig en vervolgens alsnog bijna de vlucht gemist omdat de verkeerde tijden aangegeven stonden op de borden. Maar het is goedgekomen en thuis gelijk bed ingedoken want ik was kapot.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:58

Heel je update gelezen! Wat een avontuur! Maar nu dus nog een keuze maken. Lijkt me lastig om dat op afstand te moeten doen!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:03

Wat een avontuur! Fijn dat je het zo leuk heb gehad.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:03

Wat leuk om te lezen! Jullie hebben de hele stierenvechters experience gedaan! Er zijn er trouwens die thuis hoofdstelloos rijden...


De forzados zoals je ze noemt heten forcados en dit is een groep mannen die in een rechte lijn achter gaat staan waarbij de voorste man wat afstand neemt en de stier aanroept. Deze moet dan op die man afstormen die zich inderdaad tussen de hoorns gooit, maar de stier drukt ook de andere mannen die er achter staan als "rem" naar achteren en als dit niet recht gebeurt worden ze opzij gedrukt en eindigt de stier met de man tussen de hoorns tegen de arena wand en dat loopt meestal niet goed af. Ook werpt de stier wel eens de eerste man af of werkt hem tegen de grond. Het is levensgevaarlijk werk en toch zijn de verenigingen van forcados groot en begint men al heel jong.
Een man moet trouwens de stier bij de staart pakken, waardoor die zich daar heen draait, waarop de man de benen spreid en in de draai een cirkel trekt in het zand met de hielen, waarin de stier, als alles goed gaat, tot stilstand komt. Dit is het einde. De stier wordt niet gedood in de arena, maar afgevoerd tussen makke ossen.

Fijn te lezen dat het bij mijn adres zo leuk was, wel jammer dat jullie zo weinig tijd hadden.
En jammer dat jullie niet het noorden aan konden doen in deze reis. (Wegens een aantal leuke paardjes <5000€ die ik daar weet.)

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:07

oh mennn…wat een avontuur, en dan vooral het laatste deel, daar kun je je hele leven op teren volgens mij :D

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:17

O wat een heerlijk verhaal....wat een avontuur om nooit meer te vergeten..... ^) wou stiekem dat ik er bij was......

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:23

Lusitana schreef:
Ook werpt de stier wel eens de eerste man af of werkt hem tegen de grond. Het is levensgevaarlijk werk en toch zijn de verenigingen van forcados groot en begint men al heel jong.


Je, als ik het goed begrepen heb was de corrida van donderdag ter ere van het 100jarig bestaan van de Forcados van Santarem. :D

Er stonden inderdaad hele jonge jongens tussen, echt bizar! Eentje was geloof ik heel erg goed, die had een hele wilde stier maar wist zich vast te klampen, het was echt doodstil in de arena en daarna werd iedereen helemaal gek! Na het ererondje werd hij nog vier keer terug geroepen en men bleef maar joelen en bloemen gooien, erg bijzonder.

Citaat:
Een man moet trouwens de stier bij de staart pakken, waardoor die zich daar heen draait, waarop de man de benen spreid en in de draai een cirkel trekt in het zand met de hielen, waarin de stier, als alles goed gaat, tot stilstand komt. Dit is het einde. De stier wordt niet gedood in de arena, maar afgevoerd tussen makke ossen.


Jaaa, dat was ook gaaf! Haha, leuk om te horen dat het ossen waren, wij hadden de discussie of het een kudde koeien of ossen was.

Citaat:
Fijn te lezen dat het bij mijn adres zo leuk was, wel jammer dat jullie zo weinig tijd hadden.
En jammer dat jullie niet het noorden aan konden doen in deze reis. (Wegens een aantal leuke paardjes <5000€ die ik daar weet.)


Ja, we hebben eigenlijk iets teveel willen doen in te weinig tijd maar het was wel echt gaaf om mee te maken. :) Ik heb je via Facebook nog even een berichtje gestuurd, want ik wil nog wel even babbelen met Pedro, hihi. :D

Oh, grappig detail nog over de laatste stal:
Die ouwe baas was wel een beetje een charmeur, maar op een leuke manier. Toen we weggingen kregen we natuurlijk een dikke pakkerd op elke wang en hij was helemaal blij toen ik vertelde dat het in Nederland normaal was om drie zoenen te geven. De zoon geeft ons netjes een hand, zegt die vader, "Are you crazy? Two beautiful women and you don't even look at them and take the opportunity to kiss them? You spend too much time in the stables!". :D

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:34

Whahaha!

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:14

Meelezer hier, wat een toffe reis zeg!
Ik ben heel benieuwd of hier nog een aankoop uit voortkomt, en vooral ook benieuwd naar de foto's natuurlijk.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:56

Wat een ontzettend leuke reis heb je gemaakt. In m'n hoofd ziet het er heel mooi uit, maar kan niet wachten op je foto topic! Ben benieuwd of er zo nog een paard op je pad komt

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:03

rider schreef:
Wat ook opviel was dat overal maar hetzelfde zadel opgegooid werd, bij één stal heb ik zelf om een ander zadel gevraagd omdat het bij het paard zo ongeveer tussen de oren lag zover als het naar voren schoof.

Dat klinkt mij erg "alles moet zo goedkoop mogelijk" en nogal wat onkunde. Ik neem aan dat je begrijpt dat het gelukkig niet in heel Portugal bij alle stallen zo is...;)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 17:47

Lusitana schreef:
rider schreef:
Wat ook opviel was dat overal maar hetzelfde zadel opgegooid werd, bij één stal heb ik zelf om een ander zadel gevraagd omdat het bij het paard zo ongeveer tussen de oren lag zover als het naar voren schoof.

Dat klinkt mij erg "alles moet zo goedkoop mogelijk" en nogal wat onkunde. Ik neem aan dat je begrijpt dat het gelukkig niet in heel Portugal bij alle stallen zo is...;)


Uiteraard, bij sommige stallen waren ze wel heel netjes hoor. En ik kan me best voorstellen dat op een grote handelsstal niet ieder paard een eigen zadel heeft, maar bij een aantal stallen werd er echt maar wat opgekwakt, boeide niet hoe het zat.

Wij hadden zelf een beetje de indruk - geen idee of het klopt - dat het ook een beetje aan de streek lag. De stallen die we gezien hebben in het district van Santarem waren allemaal wat 'boerser' en de verkopers ook redelijk ongastvrij. De stallen die we bezocht hebben rondom Lissabon zagen er veel beter uit en de ontvangst was ook een stuk hartelijker. De meeste daarvan waren ook wel groter/sjieker, maar bv. de stal waar het valkje te koop staat was piepklein en oogde van de buitenkant erg rommelig (echt zo'n knutselerf waar de eigenaar trailers en koetsen aan het opknappen was), maar de stallen waren netjes en de paardjes stonden er piekfijn bij. De stalruiter daar was er ook heel lief mee. Dus er zaten echt hele grote verschillen tussen maar dat was juist ook wel leerzaam.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:51

Echt super leuk om te lezen!
Ben ook heel benieuwd naar de foto's!:)

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:23

Wauw wat een mooie verslag zeg.

Ik denk dat je voor de paarden moet gaan bij die oude man, zal wel aardig aan de prijs zijn he?
Mooi om te lezen dat hij ook trots is op zijn merrie's.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:18

rider schreef:
Uiteraard, bij sommige stallen waren ze wel heel netjes hoor. En ik kan me best voorstellen dat op een grote handelsstal niet ieder paard een eigen zadel heeft, maar bij een aantal stallen werd er echt maar wat opgekwakt, boeide niet hoe het zat.

Wij hadden zelf een beetje de indruk - geen idee of het klopt - dat het ook een beetje aan de streek lag. De stallen die we gezien hebben in het district van Santarem waren allemaal wat 'boerser' en de verkopers ook redelijk ongastvrij. De stallen die we bezocht hebben rondom Lissabon zagen er veel beter uit en de ontvangst was ook een stuk hartelijker. De meeste daarvan waren ook wel groter/sjieker, maar bv. de stal waar het valkje te koop staat was piepklein en oogde van de buitenkant erg rommelig (echt zo'n knutselerf waar de eigenaar trailers en koetsen aan het opknappen was), maar de stallen waren netjes en de paardjes stonden er piekfijn bij. De stalruiter daar was er ook heel lief mee. Dus er zaten echt hele grote verschillen tussen maar dat was juist ook wel leerzaam.

Ik heb in het noorden en centrum gewoond en woon nu in het zuiden, maar ik kan je vertellen dat de verschillen volgens mij meer zitten in "oud geld en paarden hebben die je ook wel wilt verkopen omdat je er anders te veel hebt", en "geld willen verdienen met paardenverkoop".... :D
En er zit wellicht meer oud geld in de omgeving van Lissabon?

Ik heb niet genoeg stallen gezien in het hele land om echt een ander oordeel te vormen dan het idee dat ik nu heb, maar ik kan er dus ook wel naast zitten. Maar ik ben zelf nog nooit een stal tegengekomen waar men onzorgvuldig was met zadels wat betreft passen, al moesten meerdere paarden er een delen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 23:26

Voor de belangstellenden, hier een topic met wat fotootjes en een filmpje: klik!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:07

Thanks, ik ga meteen kijken.

Clau1981

Berichten: 309
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: ZH

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:52

Wat een mooi verhaal. Ik volg!!!

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:39

Wauw wat gaaf! Dan ben ik al helemaal in de z(w)evende hemel, omdat ik afgelopen weekend voor het eerst met mijn eigen Haffie over de Veluwe ben geweest. Naast jouw verhaal is dat niks! Haha, ik volg. Ik ben benieuwd wat jouw keuze uiteindelijk gaat worden :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 17:17

Nou, spannend, Lusitana gaat morgen op en neer naar de sjieke stal om nog even naar details van de paarden en prijzen te vragen. :D

Ondertussen ben ik ook nog in gesprek met de eigenaar van de valk en neem ik de schimmel en de vos ook nog steeds mee in overweging, al gaat mijn voorkeur daar minder naar uit.