Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:00

In juli ga ik een aantal dagen naar Portugal, om - hopelijk :') - mijn droompaard te vinden. De afgelopen jaren heb ik ervaring op gedaan met verschillende barokke rassen en ik denk dat een Lusitano (of kruising-Luso) het best aansluit bij mijn gebruiksdoel, namelijk een onverschrokken paard dat uiteindelijk ingezet kan worden bij shows/stuntwerk.

De reden om naar Portugal te gaan is in de eerste plaats omdat er gewoon meer keus is en op de tweede plaats omdat ik graag een traditioneel gefokt en gereden paard wil, en niet iets dat meer op de Noord-Europese markt gericht is. Daarnaast wil ik graag wat (rij)cultuur snuiven, dus een bezoek aan de Escola Arte Equestre staat op de planning, alsmede een aantal lessen bij lokale rejoneadors. :)

Dit topic heb ik gestart omdat ik graag ervaringen/tips zou horen van mensen die ook een paard uit Spanje/Portugal gehaald hebben. Als ik hét paard vind, dan laat ik hem uiteraard keuren, maar zijn er nog andere zaken die handig zijn om te weten/te regelen? Ik spreek zelf geen Portugees (al probeer ik nu de basis een beetje in m'n hoofd te krijgen zodat ik er straks niet helemaal bleu bij loop) maar heb een contactpersoon daar die wil tolken en die ook diverse fokkers kent en die ook op de hoogte is van het benodigde papierwerk bij export.

Als iemand nog goede fokkers/handelaren weet in de omgeving van Lissabon dan hoor ik dat ook graag. Ik ben in de eerste plaats op zoek naar een paard met een geweldig karakter, de rest is redelijk secundair, wel bij voorkeur een ruin of hengst en hij mag niet groter zijn dan 1.60m en bij voorkeur kleiner (al heb ik gemerkt dat dit bij Luso's lastig te vinden lijkt). Hoeft niet persé een zuivere Luso te zijn en papieren vind ik ook niet zo belangrijk.

NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:06

Wat leuk dat je helemaal naar Portugal gaat voor je droompaard. Cath van Neron heeft Neron in Spanje gehaald en daar een topic over gehad. Het heette 'mijn zoektocht naar een pre in Spanje' oid. Misschien dat je daar iets aan hebt. Ik wens je een hoop plezier en geluk met je zoektocht!

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:09

Stuur Lusitana anders eens een berichtje. Zij woont in Portugal, wie weet kan ze je verder helpen. :)

Babsding

Berichten: 744
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:09

Ik volg :D

wat leuk dat je op zoek gaat naar je droompaard. Je eisen zijn vrij gelijk aan de mijne (grappig feitje). Ik weet en ken ook het een en ander in Portugal. Zal morgen mijn adressenboekje er even bijpakken. Succes met je zoektocht!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:14

Wij zijn in november naar Golega geweest,een 10 dagen durend paardenfestijn.
Enorm veel handelaren en enorm goede paarden.
Werd daar vol op handel gedaan en proef gereden.
Als ik er 1 zocht dan ging ik daar heen,zeldzaam goede paarden gezien die niet onder deden voor een KWPNer bv.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:16

Tellie schreef:
Stuur Lusitana anders eens een berichtje. Zij woont in Portugal, wie weet kan ze je verder helpen. :)


Al contact mee gehad en ze wist een aantal leuke paarden te staan, helaas in de omgeving van Porto terwijl ik net mijn vlucht naar omgeving Lissabon had geboekt. :P

Bedankt voor jullie leuke reacties, het duurt nog even maar ik zal hier zeker berichten over het verloop van de zoektocht, haha. Ik moet zeggen dat ik het wel erg spannend vind, zo'n eind weg paardjes kijken. :D

@Ambre: ik wilde eerst ook wachten tot Golega, maar door een vervelend ongeluk staat mijn bruikleenshowpaard (leuk scrabble woord) nu met een peesblessure en hoewel ik een ander paardje in training heb wat ik nu in kan zetten, heb ik toch wat 'haast' met een nieuw paard voor mezelf zoeken.

Daarnaast heb ik me ook laten vertellen dat de prijzen tijdens Golega nogal hoog zijn omdat het ook een erg toeristische happening is en dat je dezelfde paarden voor duizenden euro's minder kunt krijgen als je zelf de fokkers af gaat.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:17

Leuk, veel plezier op je zoektocht.

Je kan een catalogus kopen bij de Lusitano Vereniging dan heb je alle adressen van fokkers en kun je bellen/mailen om afspraken te maken. Werkt eigenlijk gewoon hetzelfde als in NL of welk ander land dan ook.

Lusitana op bokt kan je wellicht wel helpen aan leuke adresjes van bijvoorbeeld kruizingen. Die zijn wat lastiger te vinden als je niet bekend bent in het land.

Verder raad ik je aan wat lessen te nemen op Lusitano's zodat je een beetje kan ervaren hoe het is om ze te rijden. Ze zijn meestal wel dapper, maar daarbij ook heel sensibel. Dus niet altijd zo makkelijk als mensen in eerste instantie denken.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:20

rider schreef:
Daarnaast heb ik me ook laten vertellen dat de prijzen tijdens Golega nogal hoog zijn omdat het ook een erg toeristische happening is en dat je dezelfde paarden voor duizenden euro's minder kunt krijgen als je zelf de fokkers af gaat.


Dat valt wel mee. De meeste fokkers zitten toch niet te wachten op een toerist die daar even snel een paard koopt, daar zijn ze veel te trots voor. De prijs van een goede volbloed Lusitano is nou eenmaal hoog en op Golega komen ze met hun beste paarden.

Wat is je budget?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:21

Dat weet ik wel zeker,maar daar kun je wel mooi contacten leggen.Dacht dat er in mei ook een kleinere versie van was?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:23

Jessix schreef:
Verder raad ik je aan wat lessen te nemen op Lusitano's zodat je een beetje kan ervaren hoe het is om ze te rijden. Ze zijn meestal wel dapper, maar daarbij ook heel sensibel. Dus niet altijd zo makkelijk als mensen in eerste instantie denken.


Zoals ik in de OP schreef ga ik inderdaad in Portugal wat lessen volgen. Verder heb ik wel ervaring met PRE en met Criollo's, beiden ook redelijk sensibele rassen. Daarnaast heb ik het toffe aanbod gekregen om eind mei naar een kennis te gaan voor een lesje op diens Lusitano. :)

Ik neem dus zeker de tijd om het ras ook nog wat beter te leren kennen, het is geen lichtzinnige beslissing.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:25

rider schreef:
Jessix schreef:
Verder raad ik je aan wat lessen te nemen op Lusitano's zodat je een beetje kan ervaren hoe het is om ze te rijden. Ze zijn meestal wel dapper, maar daarbij ook heel sensibel. Dus niet altijd zo makkelijk als mensen in eerste instantie denken.


Zoals ik in de OP schreef ga ik inderdaad in Portugal wat lessen volgen. Verder heb ik wel ervaring met PRE en met Criollo's, beiden ook redelijk sensibele rassen. Daarnaast heb ik het toffe aanbod gekregen om eind mei naar een kennis te gaan voor een lesje op diens Lusitano. :)

Ik neem dus zeker de tijd om het ras ook nog wat beter te leren kennen, het is geen lichtzinnige beslissing.


Dat zeg ik ook niet. :) En ja, dat had ik ook gelezen, maar wilde ik je ook zeker meegeven als tip omdat het gewoon heel leuk is.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:28

Tof vooruitzicht, dit lijkt me wel een leuk avontuur om te volgen.
Wil je ons misschien wat op de hoogte houden met foto's en dergelijke?
Ik ben zelf al ruim gesteld hoor ;) , maar ik vind paarden-zoektochten altijd zo leuk. (En al helemaal als het Lusitano's zijn :P )

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:30

Niet Portugal maar Malaga zit catelijne van http://www.cortijodebracanas.com zij rijd de hele omgeving af op zoek naar mooie paarden en weet goed wat er te koop is. Is een enorm leuk mens, je kan altijd contact met haar opnemen.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:31

Luckystory schreef:
Tof vooruitzicht, dit lijkt me wel een leuk avontuur om te volgen.
Wil je ons misschien wat op de hoogte houden met foto's en dergelijke?
Ik ben zelf al ruim gesteld hoor ;) , maar ik vind paarden-zoektochten altijd zo leuk. (En al helemaal als het Lusitano's zijn :P )

Als jij nog uitbreiding zoekt weet ik nog wel een leuk veulen wat net geboren is... ;)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:32

Luckystory schreef:
Tof vooruitzicht, dit lijkt me wel een leuk avontuur om te volgen.
Wil je ons misschien wat op de hoogte houden met foto's en dergelijke?
Ik ben zelf al ruim gesteld hoor ;) , maar ik vind paarden-zoektochten altijd zo leuk. (En al helemaal als het Lusitano's zijn :P )


Zal ik doen!

Bedankt allemaal voor de tips en de interesse. :D

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:32

Jessix schreef:
Als jij nog uitbreiding zoekt weet ik nog wel een leuk veulen wat net geboren is... ;)


Ja, ik weet het. Ik zie haar dinsdag. :o
(Maar mag/kan nu echt ff niet. Dus handjes af en alleen kijken :+ )

hvmpaardje
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-01-14

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:39

oee, wat leuk. je droompaard zoeken in het buitenland. zelf heb ik geen tips maar ik ga dit zeker volgen. Heel veel succes +:)+

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:42

Ik zou trouwens mijn ogen niet sluiten voor wat er op de markt is in Nederland en België.
De laatste tijd zijn er echt wel wat paarden op de markt geweest die zo in je beschrijving passen.
Er komen er meteen al enkele in mijn gedachten...
En niet alles wat hier rond loopt, zijn grote dressuurgefokte mega-bewegers.
Ik heb zelf een eerder kleine en barokke jonge merrie. (Ze is 1m55 met een hals zoals een hengst)
Zou je qua type zo de WE mee in kunnen bijvoorbeeld. Ook gewoon in Nederland geboren.
En we hebben 2 luso-kruisingen. 1 uit een ex-rejoneohengst en een ander uit een hengst die achteraf verkocht is en nu getraind wordt oa. voor de rejoneo.
En die hengsten liepen toch ook in Nederland rond, toen wij ze gebruikt hebben hoor. ;)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:54

Mocht er toevallig iets voorbijkomen dan is dat zeker een reeele optie.

Helaas heb ik jarenlange ervaring met stad en land afrijden op zoek naar een geschikt show/stuntpaard en heb nu de insteek dat ik liever één keer ver ga en dan héél veel keus heb dan dat ik constant Nederland/Belgie/Duitsland doorkruis om één paard te gaan bekijken wat het dan 99% van de tijd toch net niet is. :o

Klinkt vast heel cynisch maar de laatste twee paarden die aan het showteam zijn toegevoegd moesten al uit Frankrijk komen omdat we in NL zo'n beetje alles wel al een keer gezien hadden. :+

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:06

Ik denk dat veel goed geschikte paarden eerder via-via verkocht worden en niet persé geadverteerd worden. En lang zullen ze ook niet te koop staan.
De laatste waar ik aan denk, nog geen 2 dagen, geloof ik. En ook alleen maar via een berichtje op een privé-medium. Dus ja, waarschijnlijk wel lastig als je iets zeer specifieks zoekt.
En goed gereden paarden zal ook wel moeilijker zijn dan de aankoop van een jong dier.
Dus ik snap je wel hoor, dat je het jezelf 'makkelijk' wil maken. ;)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:15

Wat is je prijsklasse zo'n beetje dan kan ik je wat gerichter advies geven?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 23:27

Jessix schreef:
Wat is je prijsklasse zo'n beetje dan kan ik je wat gerichter advies geven?


Ligt een beetje aan het paard. :D

Voor een jong paard dat wel bereden is maar verder geen bijzondere dingen kan wil ik eigenlijk niet meer uitgeven dan max. 5000 euro.

Een "wonder years" paard dat misschien wat bijzondere scholing heeft gehad, of een ex-rejoneopaard, mag iets meer kosten maar inclusief transport wil ik niet boven de 10k uitkomen.

En als iemand een papierloos mormel in z'n achtertuin heeft staan dat nergens bang van is en lichamelijk in goede staat en dat voor de slachtprijs weg mag dan is dat ook prima. :P

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:53

Dat is duidelijke taal! :)

De grote stallen/fokkers zullen dan wel boven je budget zitten, maar wellicht zijn er kleinschalige fokkers, particulieren of boertjes die leuke paarden te koop hebben. Daarmee kom ik dan toch weer op Lusitana uit. Die heeft hele leuke contacten met hele diverse mensen. Ook heb je een soort Portugese Marktplaats waar op geadverteerd wordt. Maar dan heb je wel weer iemand nodig die de taal goed spreekt.

Als je in Portugal bent straks gewoon steeds een balletje opgooien en daarbij wel je budget noemen. Via, via kom je dan op plaatsen waar je anders niet zo snel zal komen.

Ik zal me oren en ogen open houden, maar mijn connecties zijn wel de grotere APSL fokkers en die zitten in een hogere prijsklasse. Maar je weet maar nooit! :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 17:32

Bedankt alvast. :) De grotere/bekendere fokkers zitten inderdaad in een hogere prijsklasse (en leveren daar natuurlijk ook wel kwaliteit voor) maar ik ben inderdaad op zoek naar iets kleinschaligers, meer naar een gewoon gebruikspaard zeg maar.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:22

Gaaf hoor, veel succes met je zoektocht, ik ben erg benieuwd!