Paard uit Spanje halen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:24

rider schreef:
Maar je moet gewoon goed zoeken, een betrouwbare contactpersoon in de arm nemen en wegblijven bij op de westerse markt georienteerde 'dressuurstallen'...


rider schreef:
Bij de gemiddelde dressuurstal betaal je teveel en loop je het risico belazerd te worden omdat men daar ook wel doorheeft dat de gemiddelde Nederlander het lastig vindt om door een grote bos manen en rondzwierende benen heen te kijken.


Tja, ik lees alleen wat je schrijft, maar misschien generaliseer jij in je in je posts teveel (alle westerse dressuurstallen zijn slecht / bij normale westerse dressuurstallen word je belazerd behalve bij die paar met onbetaalbare paarden terwijl dat bij 'normale' Spaanse stallen niet gebeurt), en lees ik je posts te letterlijk? Maar het kan natuurlijk ook allemaal aan mij liggen zoals jij voorstelt. :j

@ TS: Ik denk dat je met jouw doel in ogen op zich wel kunt slagen in Spanje, al was het alleen maar omdat daar veel Spanjaarden/PRE's worden ingezet in het buitenritten voor touristen-segment en dus heel cool zijn en echte buitenpaarden zijn. Het nadeel van paarden die dat werk gedaan hebben is alleen dat je niet weet hoe hard ze gewerkt hebben en in hoeverre ze al versleten zijn.
Als je op zoek bent naar een paard waar je gewoon op kunt stappen en mee weg kunt blijven dan zou ik ook wegblijven van de stallen die erg bezig zijn met kunstjes/hogeschooldressuurknopjes want dan krijg je vaak paarden waar je je als ruiter heel erg aan moet aanpassen/bijscholen om te kunnen communiceren. Mijn ervaring is vooral met Lusitano's, maar ook daar merkte echt een duidelijk verschil tussen stierenvechterspaarden, paarden die in Portugal opgeleid zijn voor de Haute Ecole en paarden die in Nederland opgevoed/getraind zijn.
Als je meteen wilt beginnen met genieten van een coole, chille PRE, dan zou ik dus persoonlijk niet kiezen voor een paard dat in Spanje fulltime op stang gereden wordt al megasensibel is gemaakt op allerlei verzamelingsknopjes, want dan kun je bij wijze van spreken al in een pirouette schieten als je alleen maar een gaat verzitten in het zadel.

Iets anders; als je doel voor de toekomst misschien toch wat meer endurance gericht is dan zou ik zeker als je voor een hengst/ruin gaan niet voor een paard met een te zware hals/diepe halsaanzet gaan want die zijn door hun bouw nou eenmaal sterker geneigd om op de voorhand te lopen ipv in een horizontaal evenwicht, en dat laatste is eigenlijk wel het ideaal als je voor langere afstanden gaat. Moet het per se een PRE zijn, of kun je je ook vinden in een wat lichter gebouwde kruising? Want als het ook 'gewoon' een Andalusier mag zijn, dan kom je makkelijker aan paarden in een grotere maat en bruine kleur en kun je veel meer paard voor die € 10.000 krijgen.

Als je trouwens bang bent dat een Arabier te heftig is en je wilt misschien endurance gaan doen, is het dan niet een idee om eens een rit te maken bij een Nederlandse endurancestal op een Arabier zodat je beter kunt inschatten of je idee over de Arabier klopt, en of endurance (en de hele training en voorbereiding die daarbij komt kijken) wel iets voor je is?

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:07

Er zijn in de loop der jaren zoveel topic als deze geopend en eigenlijk moet je gewoon lekker zelf gaan kijken en gaan ervaren. Zoveel anders is de paardenhandel in andere landen niet. Als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat meestal ook... Gebruik je verstand en bezuinig niet op keuringskosten en transport.

Wil je geen transport en/of zelf reizen om paarden te bezoeken dan zijn er in NL genoeg fokkers en handelsstallen. Allemaal hebben ze goede en slechte verhalen. Oordeel zelf. Ga ervaren, kijken, vergelijken en uitproberen. In mijn ervaring is dat ook nog eens een hele leuke reis op zich, in binnen en buitenland.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:07

Dat transport is geen enkel probleem hoor. Sowieso als je het via Mariette regelt komt het helemaal in orde.

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:41

Ik heb mijn knappe PRE kerel uit een van de genoemde horrorstallen vandaan. Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad. Klinisch en Röntgenologisch goedgekeurd. Ik heb daar juist een fijne ervaring mee, vriendelijk en ik heb gezegd wat ik zocht en daar kwamen een aantal paarden uit voort. Had ook bij een andere stal een paar gereden maar toen ik op deze stapte was het gelijk goed en dat is het nog steeds.

Mijn PRE kerel is 1.62 en loopt nu op M/Z niveau en heeft potentie voor het hogere werk, alleen ik niet... We rijden ook veel buiten en doen gewoon leuke dingen want daar heb ik hem voor.
Ik wist dat PRE heel gevoelig zijn en dat ze mega spiegelen, soms is dat niet gemakkelijk om mee om te gaan. Mijn paard houd mij fris in het hoofd en laat mij zien wanneer het niet zo lekker met me gaat. Mijn eigen therapeut zeg maar. Je moet daar wel tegen kunne, ze zijn echt hoog sensitief. Mijn PRE is een vriend voor het leven! Nooit meer zo'n huppelkutkwpner...
Afbeelding
Afbeelding Dit is overigs heel normaal, hond uitlaten te paard of samen naar het bos.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:49

Alenthe05 schreef:
Mijn PRE is een vriend voor het leven! Nooit meer zo'n huppelkutkwpner...


Sorry, maar dit vind ik geen leuke opmerking...
Ik heb zelf geen kwpn (ik heb een fries) maar dit heeft geen meerwaarde

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:56

@dieseltje: dit moet je niet persoonlijk opvatten. Ik heb 3 kwpners gehad, ik vond het geen fijne paarden. Met mijn PRE voelde het als thuiskomen mbt paardrijden, zelfde wat jij misschien met jou Fries ervaart. Ik vind de PRE over het algemeen betrouwbaarder, eerlijke en oprechte paarden. Gefokt voor de doorsnee ruiter en dat gebeurd bij het Kwpn nu minder maar dat is een andere discussie.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 17:59

@xyzutu2 Bedankt voor de tip. Ik ga gewoon lekker rustig verder nadenken en rond kijken.

@Jessix heb je ook wel gelijk in. Maar ik vind het toch best wel spannend om een paard te kopen bij een stal waarvan je weet dat ze ruim van te voren de waterkraan dicht draaien zodat ze rustig worden. En zo ken ik inmiddels nog vele andere verhalen. Wie zegt dan nog dat je het paard krijgt wat je gezien hebt en niet een getraumatiseerd monster?

@Kinke, ja dat snap ik helemaal hoor. Met het is gewoon met de extra risico's erbij, krijg je wel het juiste paard mee, gebeurt er niks onderweg, duur voor vertrek etc. Dat zijn meer de dingen waar ik me dan zorgen over maak

@Alenthe wat fijn dat je goed geslaagd bent! Het zou toch onwijs handig zijn als iedereen die ergens een paard koopt verplicht een openbare recensie moet schrijven. Hoe vaak gaat het fout tov hoe vaak gaat het goed :list:

@Dieseltje, je hoeft het natuurlijk niet te lezen als je het niet aan staat. Ik ga er ook vanuit dat Alenthe dit absoluut niet als een persoonlijke aanval bedoelt. Het is gewoon haar mening.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:00

Alenthe05 schreef:
@dieseltje: dit moet je niet persoonlijk opvatten. Ik heb 3 kwpners gehad, ik vond het geen fijne paarden. Met mijn PRE voelde het als thuiskomen mbt paardrijden, zelfde wat jij misschien met jou Fries ervaart. Ik vind de PRE over het algemeen betrouwbaarder, eerlijke en oprechte paarden. Gefokt voor de doorsnee ruiter en dat gebeurd bij het Kwpn nu minder maar dat is een andere discussie.


Ik neem het juist niet persoonlijk, omdat ik een fries heb, maar kan me voorstellen dat kwpn-liefhebbers toch aanstoot nemen aan de opmerking en het is zonde van het topic als er wel over gereld gaat worden. Ik snap je overigens wel...maar vindt de manier van uitdrukken wat ongelukkig :D

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:17

KellyR schreef:
@Jessix heb je ook wel gelijk in. Maar ik vind het toch best wel spannend om een paard te kopen bij een stal waarvan je weet dat ze ruim van te voren de waterkraan dicht draaien zodat ze rustig worden. En zo ken ik inmiddels nog vele andere verhalen. Wie zegt dan nog dat je het paard krijgt wat je gezien hebt en niet een getraumatiseerd monster?


Ik zou zo'n stal ook niet in eerste instantie opzoeken. Daar geef ik je ook groot gelijk in. Wat ik vooral wil zeggen is dat het allemaal niet zoveel spannender is dan het kopen van welk paardenras dan ook. (of het nou een PRE is of een Fjord of KWPN, er zijn altijd onbetrouwbare partijen) Altijd moet je je gezond verstand gebruiken, het liefst altijd iemand meenemen met paarden verstand en een helder hoofd en inderdaad laten keuren. Bij paarden uit de hogere prijsklasse van een fokker of handelsstal zit meestal ook wel een koopcontract.

Het voordeel van een paard kopen in Nederland is natuurlijk wel dat je een paar keer kan gaan kijken. En je kan hem inderdaad na de koop gewoon lekker zelf ophalen. Maar als je het geld en de tijd hebt is het zeker wel heel leuk om de PRE te bezoeken in Spanje.

Ik heb zelf Lusitano's dus geen ervaring met Spanje, maar ik vond het zelf wel super leuk om daar zoveel paarden te zien, er op te rijden en er over te praten. Ik ben van de boertjes tot aan de duurste stallen geweest en heb paarden van alle niveau's en prijsklasse gezien. Veel geleerd, maar vooral heel erg verliefd geworden op het ras en uiteindelijk heel duidelijk gekregen wat ik wel of juist niet wilde. Ik heb daar dan ook wel mijn droom Lusitano gevonden.

Maar er staan ook genoeg PRE's in NL, dus je kan hem zeker ook hier wel vinden. Het kan gewoon wel een hele leuke ervaring/vakantie zijn. En als je wat meer ziet krijg je er ook wat meer kijk op en wat meer vertrouwen in je eigen intuïtie en je ontmoet vaak wel hele leuke mensen met dezelfde passie voor het ras.

Succes!!

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 00:43

Gaat hier nog even het blije ei uithangen
Vandaag voor het eerst dan echt een PRE gereden, wat een schatje was het!
4 jaar en al zo braaf. Wel nog vrij groen, maar dat maakt niet uit.

Zag alleen dat ik thuis was (had filmpjes gemaakt) dat hij niet helemaal zuiver op de achterhand liep... Dus weet meteen niet of ik het wel aan durf om nogmaals te kijken. Het was bij een klein hobby stalletje, ze hadden er 2 staan. Dus wat dat betreft vertrouw ik het op zich wel. Maar een paard waarvan je nu al ziet dat hij niet helemaal okay loopt. Ik weet het niet, zo lastig! Zou natuurlijk ook kunnen zijn dat hij het lastig vind dat hij daarom zijn been raar weg zet.

Daarna nog 1 gereden ergens anders, super braaf, was het alleen niet helemaal.

Dus al met al neig ik er naar om toch maar wel richting Spanje te gaan :o

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:21

Heb je niet los laten draven dan had je vast ook al wel iets gezien
Eogenaar erop laten rijden en goed beoordelen.

Anoniem

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:41

Inderdaad; altijd alles filmen als je gaat kijken, zowel onbelast als met ruiter erop, en dan die filmpjes doorsturen naar je dierenarts. Zo deed ik dat ook toen ik op zoek was naar een paard. Vervolgens kwam ik alsnog met verkreukeld kneusje [***] thuis, maar die was dan ook weer zo verkreukeld dat ik dat zelf ook wel kon zien, daar was geen dierenarts voor nodig. ;)

Is deze PRE Nederlands gefokt of geïmporteerd? Dat zou voor mij ook meespelen in de beslissing. Als [***] uit Spanje was gekomen dan had ik hem ook niet gekocht, dan zou het risico zelfs voor mij echt te groot zijn.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:58

Nee ze deden hem eigenlijk gelijk aan de longe. En na dat ze er zelf heel even op had gezeten durfde ik het zelf wel aan. Dus heb van onder het zadel geen film materiaal.

Man man zo lastig om je eerste paard te kopen. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en doen, die ik gewoon vergeet...

Heb inmiddels wel nog om een filmpje gevraagd dat hij op het harde loopt. Als ik het zo zie denk ik dat het gewoon spierpijn is. Beestje heeft ineens veel bezichtigen en moet veel meer lopen dan dat hij gewent is.

Hij komt uit Spanje en is zmsinds februari hier. Helemaal groen hier heen gekomen.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 13:53

Even een laatste update,
Ik had ook al iets geplaatst in het PRE topic, Maar wellicht een mooie afsluiter.

Bovenstaand paard wat niet helemaal okay liep ben ik toch nog een paar keer wezen bekijken. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat hij gewoon slap is in de achterhand. Wat tevens helemaal niet gek is voor zo een jong paard.

Dus inmiddels 1.5 week geleden heb ik hem volledig door de keuring laten gooien, klinisch en volledig rontgenlogisch. Hier kwam helemaal niks uit (op een minimale 2 in zijn voorbeen).

En heb ik de sprong gewaagd! Daar is hij toen het weekend gebleven en vervolgens gecastreerd.
Hij staat nu bij een goede kennis om zijn hormonen kwijt te raken en te genezen. Volgende maand gaat hij naar zijn echte stalletje een paar honderd meter verder op.

Het is echt een enorm doetje. Hij staat nu samen met 1 shet ruin en 2 geiten. De rest van de paarden zijn merries, die komen momenteel even niet achter het huis voordat meneer gek wordt.

Hij staat boven de geiten maar de shet is hem de baas :'). Na 3 dagen was hij al mega relaxed en hij wordt inmiddels ook al aardig op mij gericht voor die, inmiddels, 6 dagen dat hij er is. Eten(brokken) wilde hij de eerste 2 a 3 dagen niet, maar inmiddels gaat dat er ook in als snoep! En je kan wel zeggen dat ik verliefd ben :D

Heb nog geen goede foto's. Die komen wel als zijn wond genezen is.


Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:27

Gefeliciteerd! Mooie paard met vriendelijke blik!

Anoniem

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:33

Wat fijn dat hij alweer eet!
Het is ook echt een mooi paard, ik ben benieuwd hoe hij er over een paar maand uitziet als hij wat extra spiertjes heeft en weer helemaal in vorm is.
Ik zou trouwens ook juist nu hij net geopereerd is wel voor jezelf goede standfoto's maken zodat je later kunt checken of hij niet iets geks doet in zijn rug/bekken om de de pijn/ongemak van de wond te verminderen. Dat kan voor een osteopaat bijvoorbeeld erg handig zijn als je die erbij haalt als de wond weer helemaal dicht is en je zeker wilt zijn dat hij zich in de tijd die de genezing duurde geen verkeerde houding heeft aangemeten.

Anoniem

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:53

Leuk! Toch gekocht :) We hebben contact gehad via fb.
Veel plezier met hem!

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 17:04

Dank jullie wel!

@xyzutu2 wel een goede om inderdaad even te doen. Al had ik dat dan misschien wel eerder moeten doen. Vrouwtje waar ik nu sta is ook paarden masseuse, dus dat gebeurt sowieso nog even.
Verder vertoont hij geen gevoeligheid. Ik haal elke dag even mijn vingers met druk over hem heen van zijn schoft tot aan de bil. En de rust van het niet rijden en 24/7 lijken hem ook goed te doen. Achter loopt hij wel een beetje lastig, maar dat vind ik in deze situatie niet zo heel gek.

Maar bij twijfel (zal tijdens masseren ook wel naar voren komen) is het inderdaad handig om de osteopaat er nog even bij te halen.

Anoniem

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:06

Hoe loopt hij achteren lastig? Maakt hij kleine passen of juist grote, of zet hij zijn achterbenen wijdbeens of gekruist voor elkaar neer? Wijdbeens lopen achteren is na een castratie redelijk normaal. Ik ben ook even vergeten of hij achteren al afwijkend liep toen je hem kocht, of dat dat pas van na de castratie meer is?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:07

Super leuk! Gefeliciteerd en veel plezier

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 17:21

Hij liep al iets kort van achter dat ik hem kocht. Maar hij loopt inderdaad wat wijder en gewoon heel voorzichtig.

Dankjewel sanso :)

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:33

Wat een knappe man! Ben erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen!