Paard uit Spanje halen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:22

KellyR schreef:
...

Ik vertrouw die Spanjaarden voor geen meter (Excuses) en röntgenologisch keuren heeft dus ook weinig zin volgens mij. Wel heb ik al begrepen dat ze altijd normaal gekeurd worden voor ze naar Nederland komen?

...


Nou, dit vind ik nogal stellig gezegd. Scheer ze allemaal lekker over één kam. Zou je woorden iets zorgvuldiger kiezen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:46

Mijn zoektocht is geslaagd KellyR :D
Bij mijn eerste bezoek had ik een merrie uitgezocht en besloten dat die het moest worden. Mariette had nog flink onderhandeld voor me. Toch had ze het gevoel dat het niet helemaal in orde was dus heeft ze wat nader onderzoek gedaan via via en toen bleek dat de eigenaar het een en ander niet had verteld helaas. Ik wou het risico niet nemen dus koop afgeblazen. Bij mijn 2de bezoek had ik een merrie op het oog (Mariette maakt altijd filmpjes zodat je thuis al kunt kijken wat voor paarden het betreft) en ik was vrij zeker dat die het zou worden. Ter plekke bleek dat juist niet zo te zijn en gingen we onverwachts kijken bij een merrie waar ik wel een filmpje van had gezien maar waar ik in eerste instantie niet voor gekozen had. Gelukkig was de eigenaar thuis en zo gingen we naar merrie 2. Zij is het dus geworden :D Was zo ontzettend blij dat Mariette haar gevoel volgde en speurwerk had gedaan naar het paard wat ik in eerste instantie had gekozen! Ook al was ik zonder paard naar huis gegaan, dan had ik nog erg genoten van de schitterende omgeving, de totaal verschillende adressen en mensen. Het jaar erop zijn we op vakantie gegaan naar Andalusie 8-)

Afbeelding

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:11

@Babbelientje, zit hier niet voor 10 voor taal(keuzes). Daarbij zou bij 10 voor taal horen; als ik dit zeg, zeg ik dan ook dat ik Nederlandse/Belgische/Franse/Portugese/Duitse etc. handelaren en hun eigen dierenartsen vertrouw? Nee, inderdaad.

@Kinke, Jeetje dat is wel heel fijn dat ze zo erg op onderzoek uit gaat. Je zit dan toch niet lekker als je zo iets achteraf hoort. Wel super fijn dat je uiteindelijk je paard hebt gevonden! En Andalusie is ook prachtig, dus ik snap helemaal wat je bedoelt! Mag ik vragen wat je zo ongeveer voor die bemiddeling kwijt bent? Moet ik aan honderden, duizenden euro's of wat anders denken?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:16

ik stuur je even een pb-tje KellyR

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:21

quarterH schreef:
misschien beetje óf topic'maar Cyrina hoezo moet je het paard invoeren? is toch allemaal EU?

en vergunning voor langere transpoorten? hoe zit het dan met internationale wedstrijden in bv italie en frankrijk? heb nog nooit gehoord dat we daar eits anders/meer voor nodig hebben dan alleen een gezondheidsverklaring van het paard (wat ook een wassen neus is maar goed).

on topic, ik zou inderdaad zorgen dat je een nederlander hebt die daar woont en bekend is in 'dat wereldje' om je te helpen zoeken. het risico dat het niet goed uitpakt is anders denk ik een heel stuk groter. je kunt altijd geluk hebben, maar ik probeer het geluk altijd zo veel mogelijk te helpen door slimme keuzes te maken :-)



Er zijn nieuwe regels sinds November. Heel irritant ;). Transporten t/m 8 uur zijn nog steeds geen probleem .
Je kunt alles teruglezen op de site van de VWA

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:24

maar geld dat ook voor particulier? want ken er genoeg die bv voor wedstrijden naar italie gaan en zijn gegaan en dat red je niet in 8 uur...

Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:47

KellyR schreef:
@Babbelientje, zit hier niet voor 10 voor taal(keuzes). Daarbij zou bij 10 voor taal horen; als ik dit zeg, zeg ik dan ook dat ik Nederlandse/Belgische/Franse/Portugese/Duitse etc. handelaren en hun eigen dierenartsen vertrouw? Nee, inderdaad.


Uhm, jeetje, die zin moest ik wel even drie keer lezen zeg. Het gaat erom dat je zegt alle Spanjaarden niet te vertrouwen. Dat is nogal bot en discriminerend. Als jij dat wil zeggen, ga je gang, wilde je er alleen even op wijzen dat je dat, als je wilt overkomen als een vriendelijk en net mens, beter niet kunt doen. Wil jij overkomen als een lomp en onaardig persoon, dan is dat je eigen keuze. Ik ben dan ook weg hier.

Dominique_DG
Berichten: 47
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:15

Kinke schreef:
ik stuur je even een pb-tje KellyR


Kinke, ook ik ben erg benieuwd. Zou je mij hierover willen PBen? Dank!

Annemarleens

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-15
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:05

hoihoi,
ik heb zelf geen PRE uit spanje gehaald, maar 3 mensen bij ons op stal wel. van hun ervaring blijkt dat als je ze zo laat ruint toch hengstengedrag erin blijft zitten (ook al zeggen ze van niet). Ze bleven allemaal in een grote kudde aanvallen, maar dat is mijn ervaring...

succes!

loversyl
Berichten: 844
Geregistreerd: 19-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:10

Ik heb ook een PRE uit Spanje gehaald net zoals Kinke via Mariette Stegwee gedaan.
Echt een aanrader, super leuke ervaring en ze helpt erg goed.
Zou het zo weer doen.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:00

Het is zeker wijs om iemand mee te nemen die ervaring heeft met het ras en je wegwijs kan maken in Spanje. Bovendien is het niet zo, dat de paarden in Spanje zoveel goedkoper zijn. (de spanjaarden zijn echt niet gek!) Voor kwaliteit, lange manen, grootte betaal je gewoon. Veelal zie je de mindere hier bij de handelaren verschijnen (uitzonderingen daargelaten)
Wat wel een idee is, is dat je zelf eerst eens in Spanje bij verschillende fokkers gaat kijken en een onderzoekje doet. Welk type jou het meeste aanspreekt.
Mijn zoektocht in Spanje heeft 15 jaar geleden 1 jaar geduurd :-) en was geweldig.
Ik heb nog steeds contact met de fokkers. Zie ze jaarlijks en ga er geregeld naartoe

wb vervoer? Ga idd zeker uit van rond de 1000 euro transport. check het paard ook op piro ( in spanje kunnen ze dat beter dan nederland)
Het is een spannende reis en onderzoek. Waarin er veel mensen zijn die je in Spanje wegwijs kunnen maken.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:32

Fijn dat zoveel mensen goede ervaringen hebben met Mariette :)

@nombrado, hoe bedoel je een onderzoekje doen? Ik weet wat ik zoek, ik wil een zachtaardig paard wat de potentie heeft om bomproof te zijn en niet van elk geluidje schrikt. Tuurlijk is dit te trainen, maar dit ligt ook aan het hersendeel wat het paard laat overheersen. (links cognitief is volgens mij het type paard wat ik bedoel)

En in je zoektocht, waar heb je dan allemaal naar gekeken? Ben je door heel Spanje gegaan of heb je een bepaalde streek gepakt? Ben je alleen bij fokkers geweest of ook handelaren, particulieren, slachthuizen?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:42

Heb je al bepaalde bloedlijnen en fokrichtingen waar je naar zoekt?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:00

Ik lees dit met aandacht en ga me afvragen hoe dat is voor een paard. Niet speciaal de reis, hoewel dat niet niks moet zijn voor een paard. Maar ook de overgang naar een heel ander klimaat, een heel andere manier van houden. hoe zou dat voor die paarden zijn?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:03

Een paard leeft per dag.
Als je rekening houdt met eventuele temperatuurverschillen, voer en ondegrond dan is het voor een paard uit een ander land niet anders als voor een paard uit een ander dorp.

horsefriend9
Berichten: 113
Geregistreerd: 10-08-14
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:16

an de ene kant ZIJN het ZEKER mooie paardjes :~ maar aan de andere kant: je spreekt de taak niet(toch? :o ), ze zijn in een ander land dus kan je niet 1,2,3 kijken hoe het paard eruit ziet. voor hetzelfde geldt zijn het foto's van een paar jaar geleden en lijkt het paard er nog LANGE la niet op als het bij je aankomt.... dus ik zou nog eens goed kijken naar een mooie PRE (met een mooie prijs :+ ) hier in NL en mischien een kennis contacteren?? :Y)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:36

Sizzle schreef:
Een paard leeft per dag.
Als je rekening houdt met eventuele temperatuurverschillen, voer en ondegrond dan is het voor een paard uit een ander land niet anders als voor een paard uit een ander dorp.


Dat is niet helemaal waar. Mijn paardje komt uit een ver warm land en heeft enorm veel moeite met het klimaat. Het rijke gras en natte klimaat blijven lastig voor hem. Bij de eerste regendruppels vliegt hij naar binnen en als de bodem erg soppig is durft hij er haast niet over te lopen. Rotstraal, mok en kou op de spieren blijven terug komende problemen. Hij is al 10 jaar hier maar blijft een vreemde snuiter.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:39

Ligt dat niet gewoon aan het karakter van het paard?
Ik heb ook zo'n anti-nat en koud paard zonder fatsoenlijke vacht en is met geen mogenlijkheid uit het hok te krijgen als het nat is maar die is echt in NL gefokt :+

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:47

Mijn 2 Spanjaarden, inclusief megadikke wintervacht. Dit was de eerste winter van de witte dame in het filmpje. Nog nooit een probleem gehad met kou en regen, ze geeft er helemaal niks om. De ruin is wel een beetje een watje, die is in staat om honderd meter achteruit te lopen zodat z'n hoofd niet nat wordt. Zolang hij met z'n kont tegen de regen in staat maakt het hem ook niks uit. Ze lopen altijd in hun blote kont, behalve in de zomer omdat het hier dazencountry is.
https://www.youtube.com/watch?v=l52tit8RyLY

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:02

josien_m_ schreef:
Maar ook de overgang naar een heel ander klimaat, een heel andere manier van houden. hoe zou dat voor die paarden zijn?


Verschil in klimaat hangt ook echt van de regio in Spanje waar het paard vandaan komt af. Het is echt niet altijd warm en mooi weer in Spanje.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:52

@sizzie ik heb geen voorkeur voor een lijn. Het liefst zonder stamboom eigenlijk. Die paardjes met stamboom komen toch wel goed terecht. Ik help liever een paardje die hier nog mooi op kan knappen (Dus niet een knollie die al 20 jaar oud is en er slecht uit ziet of een jong beest die extreem kromme benen heeft dat ie bijna niet kan lopen). Dan een hengst van 10.000 met een stamboom waar je u tegen zegt.

Van oudsher gewend om verwaarloosde paarden op te vangen en op te knappen bij mijn oude verzorg adresje. Een goed tweede leven is wat ik elk dier gun en als ik mezelf daar ook nog een plezier mee kan doen is dat helemaal mooi.

@josien de paarden zijn natuurlijk niet gewend om op zulk rijk gras te staan, dit zul je heel rustig op moeten bouwen. Verder verschilt het niet zo veel geloof ik. Paard hoort zich aan te passen aan het klimaat en dat gebeurt ook hier binnen Nederland. Als er een paar zachte winters zijn gewest zal je paard veel minder wintervacht aan maken dan wanneer het een paar winters sterk gevroren heeft.
En wat Fransje ook zegt, kijk maar naar de weer foto's van afgelopen jaar, ligt gewoon sneeuw hoor, en overstromingen zijn er geloof ik ook geweest (of was dat alleen Fr)

@Kinke, die ene van jou hoort wit te zijn toch :+

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:04

Ik vroeg het omdat een paard uit een veedrijvers lijntje een heel ander karakter heeft dan een vecht gericht lijntje etc.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:11

KellyR schreef:
@Kinke, die ene van jou hoort wit te zijn toch :+


:+ :o
in Spanje

Afbeelding

in Nederland :=

Afbeelding

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:48

Haha heerlijk xD Mijn oude verzorgpaard (ook wit)
Presteerde het in de zomer regelmatig om geheel groen uit het weiland te komen, met een paar aarde vlekjes haha.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:06

Ik ben misschien een uitzondering maar ik heb er eentje bij een handelaar gekocht.
Ik zou het niet aankunnen om veel paarden bij elkaar te zien, dag na dag, en daar uit te moeten kiezen. Dan wil ik ze allemaal.....

Ik heb uitgelegd wat ik zocht en kreeg er een paar voorgesteld. Er werd naar de match gekeken, sommige paarden waren direct al niet voor ons geschikt. Daar was hij heel stellig in. Ik kwam bovendien voor een bruine en werd verliefd op een schimmel. Vorig jaar augustus in Nederland aangekomen met 7 jaar, en ook al snel laten ruinen. Totaal geen (hengsten) streken alhoewel hij wel de toyboy is van onze 25 jarige KWPN merrie. Geweldig opgewekt karakter, houdt van een geintje, speelt nog als een kleuter en is direct deel geworden van het gezin. Hij vond Nederland vanaf het begin heel erg leuk!

Als je direct een topafstamming zoekt, moet je er ook nog verstand van hebben, is er best wat te koop.