lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 11:45

Gefeliciteerd leuk een merrie

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:11

Fijn zeg gefeliciteerd!

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:05

Jeetje die heeft wel even op zich laten wachten! Flink veulen ook wel! Van harte gefeliciteerd :D

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:20

Ahhhh gefeliciteerd!

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:39

Het lange wachten waard geweest, toch. Mooi meisje!

Was de vader bruin? Weet ik niet meer..... :o

_Zsazsa_
Berichten: 4483
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:05

Ja een bruine Pre hengst. Ze heeft uit dezelfde hengst ook een zwarte gegeven. Het is een kopie van haar vader deze keer.

Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 15:35

Dan weet je dat de hengst heterozygoot voor agouti is

_Zsazsa_
Berichten: 4483
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:43

Al zijn veulens van dit jaar zijn bruin die ik gezien heb Indd.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:44

Gefeliciteerd ZsaZsa! Een prachtig veulentje. :D

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:45

_Zsazsa_ schreef:
Al zijn veulens van dit jaar zijn bruin die ik gezien heb Indd.


Hij wisselt per jaar qua kleur die hij door wil geven ;)

_Zsazsa_
Berichten: 4483
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:19

Haha had ie nog wel een jaartje zwart mogen doen. Ik wilde graag een zwarte hengst :')
Maar ik ben al lang blij, ze is erg mooi moet ik zeggen en heel aanhankelijk al.

Veulen gaat dus wss de verkoop in, over Alegria twijfelen we nog. We kijken ook even wat er uit mijn andere merrie komt. Als dat ook een merrie is dan is het wel handig om 2 merrieveulens te hebben. Gezien ik echt in de Pre's wil blijven zijn deze 2 natuurlijk net niet wat ik moet hebben.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:37

Ik heb weer een plaatje van mijn knappe vent! Jeetje wat gaat hij lekker zeg en hij wordt steeds gespierder <3
Afbeelding

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:41

Eindelijk dan, gefeliciteerd ZsaZsa! Knap veulen! Lukt het nu om er een papier bij te krijgen?

_Zsazsa_
Berichten: 4483
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:13

Ben bezig met het Pre stamboek Indd. Maar dat gaat wel lukken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 23:13

_Zsazsa_ schreef:
Ben bezig met het Pre stamboek Indd. Maar dat gaat wel lukken.

Nou top dan

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:15

Haha, Hermes kijkt er erg zelfingenomen bij! Begint een lekkere spierbundel te worden. En wat kun jij netjes vlechten! :oo

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 07:42

Eefiepeefie schreef:
Ik heb weer een plaatje van mijn knappe vent! Jeetje wat gaat hij lekker zeg en hij wordt steeds gespierder <3
[ Afbeelding ]

Ziet goed uit zeg.
Bij ons komt volgende week de Ostiopaat voor geisha ze springt niet lekker aan in galop van achter eens kijken of we dit kunnen verhelpen

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:11

Danku danku! Ja hij vindt zichzelf ook wel heel erg knap geloof ik haha :+ :') En inderdaad heel blij met de spieren die nu echt beginnen te komen :D

@rider Dat vlechten heb ik jaren op geoefend, maar moet zeggen dat het steeds mooier wordt naarmate zijn haar langer wordt. Eerst was het heel dik alleen net te kort dus zaten er na een paar minuten al plukken los. Nu is het de perfecte lengte. *\o/*

Ander vraagje trouwens, heeft niet direct iets te maken heeft met de Lusitano.
Hèrmes wordt dus echt totaal gestoord als hij een vlechtje in zijn voorpluk heeft. Met knotje gaat het nog, maar die moet ik dan wel heel snel vastmaken en losmaken. Ik had het knotje nu wat losser wat resulteerde in flink wat geschud en uiteindelijk ontspanning. Met een vlechtje slaat hij gewoon met zijn hoofd tegen de muur, gaat op z'n kop liggen (in de stal) of duwt zijn hoofd in paniek tegen mij aan en kijkt me smekend aan of ik hem alsjeblieft kan verlossen. Geen idee waar het vandaan komt en ik ben er toch al ruim een jaar mee bezig om hem regelmatig in te vlechten. Bewegen met het vlechtje op zijn hoofd gaat redelijk, maar zodra ik loslaat en hem alleen met de vlecht achterlaat raakt hij in paniek. Iemand die dit kent of eerder heeft gezien? En zo ja, wat was de oplossing?

_Zsazsa_
Berichten: 4483
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:01

Vind hij het niet gewoon eng als dat vlechtje tegen z'n hoofd ketst. Als je het gewoon lang laat zitten went hij er wel aan toch? Of ben je bang dat hij z'n hoofd gaat beschadigen?

Cuba Libre oefent al de Spaanse pas! Zo'n lief veulen, en kan erg goed galopperen.
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:13

Knap veulentje hoor! En fijn dat het wel gaat lukken bij het PRE stamboek.

@ eefiepeefie, wat is bink is het geworden! Hij was al knap natuurlijk, maar nu wel steeds meer een volwassen hengst.

Ik heb het gedrag om een vlecht in de voorpluk nooit eerder gezien. Kan hij er niet aan wennen denk je? Ik heb wel een paard gehad wat die vliegentouwtjes die je vroeger aan het halster kon doen niet begreep. Die raakte er ook van in paniek. Helaas ging het wennen niet, want hij kon dat zelf heel makkelijk slopen.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:12

Ik ben inderdaad bang dat hij zichzelf beschadigd, heb het een aantal keer geprobeerd, maar hij raakt zo in paniek dat ik het gevaarlijk wordt voor hem.. achja we blijven het maar gewoon proberen, misschien heeft hij dan opeens een bingo momentje ;)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 20:53

Op de wei vlechten en los laten

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:19

Probleem komt me niet bekend voor. Als hij het echt zo eng vindt, zou ik 'm er in ieder geval niet mee de wei op gooien. Voor het geval hij echt in paniek raakt en de omheining in springt...

Wat misschien wel een optie is, mits je weet dat je hem bij stress bij je kan houden, is aan de longeerlijn en dan even de spanning eraf laten lopen? Je kunt hem dan voorwaarts houden om te voorkomen dat hij zijn hoofd ergens tegenaan probeert te beuken.

In mijn ervaring - ik train natuurlijk best vaak met 'enge dingen' - is dit een efficiente manier omdat je het paard in beweging kunt houden en zo een eventuele schrikreactie kunt doseren. Als je ze laat lummelen tot ze ineens zelf exploderen is de situatie vaak gelijk veel extremer en is er meer risico dat het uit de hand loopt. :)

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:37

Kun je niet beginnen met een heel dun vlechtje tussen de haren van zijn voorpluk en als hij dat accepteert er steeds dikkere plukjes bij pakken tot je uiteindelijk de hele voorpluk hebt?

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:39

Het is alweer even geleden dat ik het op stal geprobeerd heb, maar toen ging hij op de grond liggen, daarna met zijn hoofd gebukt in de hoek staan en toen het niet hielp probeerde hij al zijn haar eraf te schuren door heel wild tegen de muur aan te beuken. Lijkt me in de wei te gevaarlijk, straks rent hij in blinde paniek door het het hekwerk.

Ik zal eens beginnen met het maken van een dun vlechtje Nouvel! Die kan ik wellicht steeds wat uitbreiden en als dat goed gaat en hij daar aan gewend raakt is aan de longe stap 2. Vooral het bewegen van het vlechtje op zijn hoofd vindt hij vervelend/doodeng en we moeten best een stukje lopen naar de longeercirkel, weet niet of dat de hele weg goed gaat ;)

Bedankt voor de tips dames! Het blijft een gek beest, vindt niets eng behalve een vlecht op zijn hoofd :+