lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:02

keona schreef:
Maakt toch ook niet uit hij is prachtig

Het maakt alleen uit als je een groter paard wil. Niet iedereen is blij met een kleine Lusitano, ook al is hij nog zo prachtig.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:29

Ja maar als je echt zekerheid wilt hebben op een groot paard zul je al groter moeten kopen denk en niet groter hopen of gokken.
En als het je niks uit maakt kun je gewoon die gok nemen.
Mijn merrie was 1.58 en ik ben best lang en ik heb haar nooit te klein gevonden, ik houd wel van wat kleinere compacte paarden.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:33

Het maakt mij op zich niet uit, het is meer in verhouding met mijn lengte. Maar daar hebben we het wel eens over gehad. Hij is prachtig zoals hij is.

Ik ben daar een beetje hysterisch over. Maar dat is mijn eigen schuld. Geeft ook niet.

We zien het wel! Hij hoeft ook niet boven de 1.60 uit te komen. Dan had ik er wel een van 1.60 gekocht idd.
Laatst bijgewerkt door Erretje op 12-08-17 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:40

Als 'ie mooi compact met voldoende lijf wordt kan het prima hoor, en anders uit laten groeien en verkopen en alsnog een grotere kopen, er komen er steeds meer de laatste jaren.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:53

Dit is zn vader, Quo Vadis dus je zou t wel denken

Afbeelding

En van vader van moeders kant, Adido


Afbeelding

<3

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:12

Die zien er beide wel mooi barok uit inderdaad.
Ik zou het even de tijd geven, de meeste lusitano's gaan pas rond hun 7e jaar echt uitzwaren en volwassen worden.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:33

Goh, Als ze genoeg massa hebben dan maakt die hoogte al minder uit.
Geen idee hoe groot mijn Gina precies is, maar die haalt de 1m60 zeker niet. Ik vermoed dat ze iets van een 1m55 zal zijn. Maar ik denk dat met Gina gerust een volwassen man zou kunnen rijden zonder dat het er vreemd zou uitzien. Ze heeft massa genoeg en voor een merrie een mooie barokke hals.
Zij is 6 trouwens en sinds haar 3 amper nog gegroeid. Alleen in de breedte. Qua schoft zal er misschien 2 of 3 cm bij zijn sinds ze 3 was.

Mijn andere paard, Aquilo is een stuk groter dan Gina. Die zal waarschijnlijk wel 1m60 zijn. Maar die is een stuk ranker dan haar en minder barok. (Kruising QH-Luso) Zet daar een lang persoon op en dan zal die wel met zijn benen eronderuit komen.
Hij heeft ook meer bot dan Gina. Maar toch vind ik hem veel fragieler ogen dan haar.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:57

Die van ons zijn allebei rond de 1.66 denk ik, maar totaal anders gebouwd.

Misschien hebben wij er een een lusi bij over een aantal dagen. Moet nog gekeurd worden. Maar ik ga geen foto laten zien want jullie zullen het paard denk ik wel herkennen.

Wij hebben sinds Dolár in Nederland is wel lastig met het op gewicht houden, hebben jullie ervaring met maïsmeel bij de Lusitano? Heb daar wel dingen over gelezen dat het kan helpen.. Hij krijgt meer dan genoeg ruwvoer (24/7), digital is namelijk wel goed rond. (Niet zwaar ofzo maar goed gevuld rond voor zijn training)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:04

Spannend zeg een nieuwe aanwinst!
Krijgen we wel een foto te zien als hij is goed gekeurd?
Ga je die zelf rijden of uit laten brengen door iemand anders?

Maïsmeel raad ik persoonlijk af als dikmaker vanwege de grote hoeveelheid suiker/zetmeel, dat kunnen ze niet goed verwerken en met een beetje pech worden ze er drukker van (dat had mijn merrie waarbij ik het ook heb geprobeerd) en verbranden ze daardoor alleen maar meer...
Mijn merrie was ook heel slecht op gewicht te krijgen en houden, maar uiteindelijk heb ik die zo ong te dik gekregen met een combi van senioren priores van subli (grotendeels bietenpulp), lucerne en omega 369 mix van subli.
Op die manier voer je weinig extra suikers maar wel de nodige eiwitten en vetten.
Werkte voor mijn merrie echt super en de arabo die een half jaar geleden heel schraal is gekomen hebben we daarmee nu ook weer heel mooi op gewicht.

Verder zou je hem Strezz druppels van phytonics en magnesium kunnen geven om zijn stress wat in te perken, dat zal ook gelijk schelen in dikker worden.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:13

Of het uitmaakt is persoonlijk. Voor mij maakt het namelijk wel uit. Ik wilde echt maat hebben en heb dat ook gekocht.

@ Duijfje, spannend joh! Ben benieuwd. Ik zou niet met maïsmeel gaan experimenteren. Eerder senior priores en luzerne. Of op de wei?

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:19

Figo is dan weer groter geworden dan het voor mij had gemoeten, ik ben zelf maar 1m62, en hij klokt nu af op ongeveer 1m63. Kan er nog net opraken zonder trapje :)

Ik heb ook goede ervaringen met luzerne als dikmaker, gecombineerd met merriebrok en lijnzaadolie. F was natuurlijk heel erg mager en het verschil was al snel spectaculair :)

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:28

Heb ik idd ook als advies gekregen van voer expert voor dikmakers met weinig suikers en eiwitten, seniorenvoer geven. Specifiek gevraagd voor Lusitano.

Spannend, Duijfje!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:29

Ik ben ook maar 1.65m hoor, maar ik heb graag een groot paard onder m'n kont. Ik heb op kleinere Lusitanos gereden maar voelde me daar niet lekker op.

Figo is natuurlijk geweldig mooi opgeknapt dankzij jouw goede zorg en voermanagement!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:32

Ik geef mijn 3 jarige trouwens wel eiwitten en vetten, maar weinig suiker en zetmeel.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:02

Ik denk dat veel suiker en zetmeel sowieso weinig goed doet voor een paard, met name voor een lusitano.
Veel beter kun je inderdaad zoeken in de richting van extra goed ruwvoer, dus eiwitten en extra vetten.

Wat stokmaat betreft, ik heb Ferro als veulen gekocht en het was dus een gok. Ik hoopte dat hij boven de 1.60 uit zou komen wat toen gezien zijn lange benen zou moeten gaan lukken, maar zeker is het nooit als je een veulen koopt...
Het is uiteindelijk meer dan goed gekomen, hij heeft ook veel lijf dus ik pas er makkelijk op!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:13

Nee met een veulen kan het alle kanten op, maar met een 3 jarige kun je het uitsluiten.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:27

Nouvel,
Ja als hij goedgekeurd is dan zal ik wel wat plaatsen.
Nee ik ga hem niet zelf rijden in principe, maar je weet het nooit :p . Hij is voor de verkoop, optrainen, uitbrengen en verkopen.

Hij krijgt al supplementen, lucerne lijkt dan weer niet goed te vallen.

Jessix,
Weide gaat niet, is in vorig leven spring paard geweest :+ omheining niet hoog genoeg, en alleen touw.

LiesbethDW
Lijnzaadolie en senioren voer kan ik nog wel naar kijken ja!

Nee wij houden het suikergehalte ook laag bij de paarden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:35

Ik doelde niet op supplementen hoor maar op hetzelfde als Liesbeth, omegamix is olie maar dan in vaste vorm en senioren priores is bietenpulp...

Succes ermee!
En duimen voor goedkeuring van je nieuwe paard, spannend!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:42

Duijfje schreef:
Jessix,
Weide gaat niet, is in vorig leven spring paard geweest :+ omheining niet hoog genoeg, en alleen touw.


Oh dat is dan inderdaad geen optie. _O- Tussendoor aan de hand grazen dan, maar dat houdt je inderdaad ook niet uren vol.

Senior Priores van Subli is dan wel een aanrader met een flinke scheut lijnzaad erdoor. Bietenpulp alleen kan ook, maar dan moet je weer denken aan scheve verhoudingen als je er veel van wil voeren. In Senior Priores is dat al opgelost.

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:02

Dankje, Jessix!

Intussen zijn we weer aangekomen in Chili. Nog vier maand voor ik mijn rosse monster weer zie!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 20:42

Ik geef altijd pulp fijn voer. Voor paarden die wat dikker mogen.let wel op het scheve calcium fosfor gehalte.als je onder 1kilo blijft zou het niet erg zijn.anders kun je er granen bij geven of zemelen om het recht te trekken

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:22

Duijfje schreef:
Eefiepeefie schreef:
@Duijfje Knappe jongen is het! Ik ben heel benieuwd naar Dolar, hoop dat hij snel weer eens onder het zadel te zien is. Blijf fan van hem :)


Ik kan wel eens kijken of ik een foto kan maken van Dolár onder het zadel. Ben alleen geen top fotograaf haha. Maar nu hebben ze vakantie. Volgende keer als ik er ben :)


Ja leuk! En van je nieuwe als het doorgaat :D
Ik ben eigenlijk alleen bekend met te dikke Lusitano's haha

Jaguar is wel een knappe vent zeg, heel aansprekend hoofd <3

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:45

Thx, Eefiedepeefie!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:53

Mooi paard Erretje!

Wow, Nouvel, zo gaaf dat hert! Vond Ferro het niet spannend? Santi raakt altijd helemaal van de wap als we herten tegenkomen. :')

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:32

Ik ben eigenlijk niet veel op bokt en als ik er ben, dan is het in dit topic.
Toch wil ik mijn Guapa nog eens laten zien en vertellen waar we staan op het moment.
Inmiddels stappen en draven we los onder de man. Kan niet anders zeggen dat ze erg braaf is en het goed doet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding