lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:14

Ziet er goed uit en wat is hij mooi uitgegroeid.

Jammer dat de vereniging er niet meer werk van wilde maken, Elcid.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:58

Ik had had dit jaar graag naar de keuring gegaan, maar de ruinen worden even gauw in de pauze gedaan en krijgen geen punten.. Als ik dan niet weet hoeveel er meedoen, vind ik het een beetje zonde om mee te doen. Straks ben ik de enige. Ben je kampioen van 1. Leuk... -O-

Ik vind het heel leuk dat ze ruinen ook de kans geven, maar omdat er relatief weinig ruinen zijn, denk ik dat ze beter punten zouden kunnen geven ofzo. Bij de hengsten lopen er altijd wel veel, dus dan had ik denk ik wel meegedaan dit jaar..

Ik zou het ook erg leuk vinden als er meer georganiseerd zou worden. Ik ben nog best onbekend met het ras en de mogelijkheden en zou het leuk vinden als er regelmatig iets wordt georganiseerd, zoals clinics, meetings enz. Lidmaatschap is niet goedkoop en ik vind het dan eigenlijk een beetje zonde, als er ook niet zoveel gedaan wordt..

ElCid

Berichten: 9238
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:57

_Bianca schreef:
Ik zou het ook erg leuk vinden als er meer georganiseerd zou worden. Ik ben nog best onbekend met het ras en de mogelijkheden en zou het leuk vinden als er regelmatig iets wordt georganiseerd, zoals clinics, meetings enz. Lidmaatschap is niet goedkoop en ik vind het dan eigenlijk een beetje zonde, als er ook niet zoveel gedaan wordt..


Is dus ook de reden dat wij geen lid meer zijn, voor het toch prijzige lidmaatschapsbedrag is er een keuring ( die maar voor een enkeling interessant is), een "glossy" Revista ( waar vaak ongeveer hetzelfde instaat en die een groot deel van de lidmaatschapsbijdrage opslokt), een ledendag en een vergadering. Daarbuiten worden er dan een paar keer per jaar lesdagen met Bento gedaan.
Het zgn. spectaculaire lustrum is er ook niet gekomen, echt zo jammer want er waren echt leuke plannen voor.
Het is erg jammer dat veel verenigingen ( de LVN is echt niet de enige) zo weinig voor de leden doen.

Mijn man heeft ca. 25 jaar geleden zijn 1e Lusitano's naar Nederland gehaald en toen geholpen met het opzetten van de LVN........maar ook toen was er al weinig mee te beginnen en ondanks dat er zeker positieve veranderingen zijn geweest de afgelopen jaren is het geheel te beperkt gebleven naar onze mening.

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:53

Het is uiteindelijk toch ook in principe een fokkerij vereniging, dus ergens is het ook logisch dat er niet mega veel evenementen georganiseerd worden.
De leden wonen door het hele land heen en niet iedereen is bereid om om de paar weken een eind te reizen of heeft geen vervoer.
Vaak is het uiteindelijk als puntje bij paaltje komt maar een heel klein groepje die echt iets wil en daar ook iets over heeft.

Dat blijft jammer inderdaad, maar is denk ook lastig te veranderen.

ElCid

Berichten: 9238
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:42

Het bestuur is wel erg star daarin en niet makkelijk te mobiliseren voor iets anders, er waren dus wel degelijk plannen die ook werden toegejuicht door leden. Maar door de starre houding van het bestuur was het onbegonnen werk. Het is dan misschien in 1e instantie een fokkerij vereniging maar laten we wel wezen; hoeveel echte fokkers van Lusitano's zijn er in Nederland? Mensen die niet willen fokken ( of een ruin hebben) hebben bar weinig aan de club.

Het vreemde is dat er in 1e instantie dus wel opeens een activiteiten commissie moest komen maar dat alle activiteiten die ze voorstelde aan het bestuur niet serieus werden genomen...............

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:48

Ja dat is zeker jammer, je zou het nog eens aan kunnen kaarten of vragen of ze een enquete onder de leden willen verspreiden met wensen voor clinics en andere elementen.
Dan weet je een beetje waar de vraag ligt.

Ik weet zelf ook nog niet zeker of ik lid blijf, met een ruin voegt het inderdaad niet veel toe.
Maar ik weet ook niet of ik door het hele land wil gaan reizen om overal georganiseerde dingen af te gaan voor de leden.
Zo een keertje is leuk maar elke maand hoeft dat ook niet van mij.
Er zijn via andere verenigingen in de buurt ook leuke dingen te doen bijv. waarvoor je minder ver hoeft te reizen.

ElCid

Berichten: 9238
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:44

Nouvel schreef:
Ja dat is zeker jammer, je zou het nog eens aan kunnen kaarten of vragen of ze een enquete onder de leden willen verspreiden met wensen voor clinics en andere elementen.
Dan weet je een beetje waar de vraag ligt.


Been there, done that ;) . Er zou een enquete komen, we hadden zelfs al een opzet gemaakt. Uiteindelijk is er dus niks mee gedaan. :+

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:53

Oké dat is wel raar, dan zou ik ze er nog even aan herinneren... 8-)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:14

Hoorde dat dit zelfde ook in Belgie is met pre verenigingen in combi met het stamboek..

Onder eigen beheer houden om eigen ding te kunnen handhaven...
Gruwelijk jammer....

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:36

Is er nu met het nieuwe bestuur niet wat te doen?
Ik heb geen idee, hoor vrij weinig zelf van de vereniging. Alleen lid geworden vanwege overname van de paarden.

Zoals Nouvel zegt is het toch een eind rijden. Ik red dat met mijn gezondheid ook helemaal niet

ElCid

Berichten: 9238
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:37

Nouvel schreef:
Oké dat is wel raar, dan zou ik ze er nog even aan herinneren... 8-)


Hebben we al vaak genoeg gedaan, wij zijn er klaar mee ;) .

Ja, het schijnt een euvel te zijn van veel verenigingen, stukje egotripperij lijkt het soms op :o

Dit was met het "nieuwe" bestuur, maar die gaan gewoon op de oude voet verder :(

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:46

Raar

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:02

Ik ben wel lid van het LVN, ga ook naar de keuring 24 september maar zonder paard.
Vorig jaar was ik ook geweest, niet heel veel belangstellenden en werd er als bezoeker zijnde vies aangekeken door Ploumen, maar ook door een boktlid. Erg jammer en onnodig!
Volgend jaar wil ik met Guapa meedoen, maar het is een grote vriendjespolitiek heb ik al gemerkt. Zijn altijd dezelfde die meedoen en winnen, zelfs met mindere paarden. Mocht het dit jaar en volgend jaar weer zo zijn, stap ik op...enfin..I rest my case......

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 16:05

DeniseSoares schreef:
Ik ben wel lid van het LVN, ga ook naar de keuring 24 september maar zonder paard.
Vorig jaar was ik ook geweest, niet heel veel belangstellenden en werd er als bezoeker zijnde vies aangekeken door Ploumen, maar ook door een boktlid. Erg jammer en onnodig!
Volgend jaar wil ik met Guapa meedoen, maar het is een grote vriendjespolitiek heb ik al gemerkt. Zijn altijd dezelfde die meedoen en winnen, zelfs met mindere paarden. Mocht het dit jaar en volgend jaar weer zo zijn, stap ik op...enfin..I rest my case......
ja je hebt een punt

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:14

Waarom en op wat voor manier werd je vies aan gekeken dan?
Omdat je zonder paard was?
Bijzonder zeg, of eindelijk bijzonder onvriendelijk...

Ik ben vorig jaar met eigen paard geweest, het jaar er voor met een paard van iemand anders, en daarvoor gewoon ook als kijker.
Nooit problemen ondervonden eigenlijk, maar ik moet ook zeggen dat ik niet veel mensen echt ken en me ook niet overal in meng, ik kom voor mezelf en de mensen die ik leuk vind om er tegen te komen en dat is prima voor mij.
En vooral voor de paarden natuurlijk!

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:49

Ik snap je verhaal ook niet helemaal, denk ik. Vies aangekeken, omdat..?
Ik vind de keuringen altijd wel leuk en juist om het sociale vlak. Leuk om weer even iedereen te zien. De sfeer is goed, voor mij in elk geval wel. Daarbij vind ik de winnaars meestal wel terecht. En dat er steeds dezelfde meedoen, ja... de fokkers in NL willen juist daar hun paarden laten zien.

Maar goed, ieder ervaart het natuurlijk op zijn eigen manier. :)

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:54

Wat betreft wel of niet lid zijn... Ik ben het nu voor de tweede keer, maar ik ben gewoon geen verenigingsmens. Ik doe zelf nergens aan mee, bezoek enkel de keuring en toevallig afgelopen keer de ledendag. Ik vind het wel leuk om de Revista te ontvangen, maar daarvoor hoef je natuurlijk geen lidmaatschap te betalen. Als ik zou willen dat ze meer organiseren dan zou ik zelf ook eens wat moeten bijdragen, vind ik.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:23

Voor mij gaat het dan om de Belgische vereniging, maar ben dus ook nog geen lid. Ga dat wel binnenkort doen om mijn papierwerk en overschrijven op naam enzo in orde te krijgen. Als ik me niet vergis is de Belgische keuring ook ergens in september ofzo, daar wil ik dit jaar alleszins wel een kijkje gaan nemen om te zien hoe alles verloopt. Volgend jaar ofzo zou ik dan graag ook met Idra willen gaan om haar in het volwassenstamboek te laten opnemen (als dat kan natuurlijk).

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:31

Zijn er van hier die al naar de Belgische keuring geweest zijn trouwens? Is dat qua grootte gelijkaardig aan de Nederlandse keuring? Ik vind dat er in België minder bekend is over de Lusitanofokkers dan in Nederland, of misschien lijkt dat gewoon zo? Ik denk dat jet wel uitgebreider is in Wallonië dan in Vlaanderen misschien?

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:40

Ik ben bijna elk jaar in België geweest en vind het altijd een erg leuk weekend. De laatste werd de opkomst wel steeds minder, omdat er gewoon minder gefokt werd. Ik vermoed dat dit wel weer iets aan het aantrekken is.

Is het niet het weekend voor de NL keuring dit jaar? Volgens mij wel.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:49

Jessix schreef:
Ik ben bijna elk jaar in België geweest en vind het altijd een erg leuk weekend. De laatste werd de opkomst wel steeds minder, omdat er gewoon minder gefokt werd. Ik vermoed dat dit wel weer iets aan het aantrekken is.

Is het niet het weekend voor de NL keuring dit jaar? Volgens mij wel.


Hmmm, ik had juist gezien op de site dat het het weekend erna is? Tenzij ik verkeerd kijk natuurlijk? Dit is de link naar de webpagina:http://www.abel-lusitano.be/frnews maar ik zie dat ze precies wat aan het sukkelen geweest zijn met de data :D Er staat een keer dat 25 september in de tekst en op de Nederlandstalige pagina stond zaterdag 30 oktober en zondag 1 oktober %) Welke dag ga je dan best op te zien hoe de opnamekeuring in zijn werk gaat?

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:51

Oh kan best hoor, ik schrijf het zonder na te kijken!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:56

Maar het is dan wel effectief dat evenement? Ook voor opnamekeuring dan? Want ze spreken daar enkel over kampioenschappen voor model en gangen? Of zit dat erin verweven? Het is me alleszins nog niet helemaal duidelijk... En zaterdag of zondag gaan, maakt dat veel verschil?

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:58

Meestal is in België een dag voor de merries en de andere dag de hengsten, maar nogmaals ik heb me er voor dit jaar niet in verdiept. Het is opname keuring en kampioenschap voor model en gangen in een.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:17

Jessix schreef:
Meestal is in België een dag voor de merries en de andere dag de hengsten, maar nogmaals ik heb me er voor dit jaar niet in verdiept. Het is opname keuring en kampioenschap voor model en gangen in een.


Oh ok, dan zal ik misschien eens navragen wanneer de dag voor de merries is, lijkt me leukst om die dat dan te gaan kijken als ik zou willen meedoen met Idra volgend jaar!