lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:35

Erretje schreef:
Ik zit een te denken aan een tweedehands KN of Zaldi, maar hebben jullie nog tips? Iig korte kussens en medium/wijde boom.


Op mijn korte paardje lag de KM Werldriding DeLuxe heel goed, maar daar paste ik met mijn billen niet in. Ik heb nu een Kentaur Elektra gekocht. Ligt ook perfect!

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:38

Wow heb je ook met korte kussens, en kun je ook kortere kussens onder zetten bij een grotere zitmaat.

Faya_barock

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:44

Mag ik heel misschien even een vraagje stellen.
Ik heb al verschillende Iberische paarden gehad en vele van hen hadden wat dikke klieren in de kaaklijn.
Nu heeft mijn Lusitano ruin van 9 jaar dit ook maar vind het wel erg dik worden.
Hij staat wel op het land, ongeveer 6 uur per dag, maar het is niet zo dat het 's ochtends, na het binnen staan, minder is.
Hij geeft ook geen pijnreactie als ik er hard op druk.
Iemand een idee?


Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:47

Onze heeft dat niet

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:04

Ferro heeft ook altijd wat gevulde klieren op die plek, maar geen last van naar mijn weten.
Mijn merrie had het nieten de meeste andere lusitano's die ik ken hebben het ook niet.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:01

Sunora schreef:
Wat deden jullie dan met de paarden intussentijd? Als ze echt geen stap vooruit kunnen? Echt gewoon afwachten gedurende een week? Op stal zetten? Bij de anderen op de wei laten?


Ik doe inderdaad niks speciaals en laat ze gewoon op de wei bij de rest.
Maar ik ben daar wel makkelijker in geworden dan vroeger. (We hebben 5 paarden lopen, dus minstens jaarlijks wel eens eentje met een hoefzweer. En ik heb het over de jaren afgeleerd om er veel aan te doen en er bezorgd om te zijn.)

Maar met koorts en zweling tot aan de sprong, steek ik er ook ab in hoor. ;) Dan ga ik het ook niet gewoon aankijken.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:29

Ferro heeft pas voor het eerst een hoefzweer gehad, die is de dag nadat ik hem op 3 benen vond uitgesneden door de dierenarts en ingepakt.
Ik moest daarna een week 2x per dag weken en opnieuw verbinden, daarna was het aardig over.
Hij ging gewoon mee de wei en de paddock in.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:55

Thank god! Er is er gisteren eentje uitgebroken, aan de hoefbal. Hopelijk gaat het nu enkel beter, ze krijgt nog verder AB nu want haar bloedresultaten waren sowieso niet goed.
Ik kon ze zo moeilijk bij de anderen laten op de wei want ze kon de voorbije week gewoon niet vooruit, geen stap, geen meter en als ze dan toevallig in de weg van de anderen stond schoppen die naar haar. Ze waren dus gesplitst de hele week, maar de kudde is nu wel wat ontregeld

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:11

Dat is er in ieder geval alvast eentje!
Weet je ook hoe het komt dat ze steeds zweren heeft?
Dan kun je misschien preventief al iets doen.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:43

Nouvel schreef:
Dat is er in ieder geval alvast eentje!
Weet je ook hoe het komt dat ze steeds zweren heeft?
Dan kun je misschien preventief al iets doen.


Steeds is veel gezegd, ze is nog maar 2 maand in België en haar ijzers zijn eraf sinds een week of 6. Misschien was de reden van haar kreupel-zijn 3 weken geleden diezelfde zweer die dan weer ff tot rust is gekomen? Ik hoop in alle geval dat we er hierna effe van verlost zijn!

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:26

Oja oké, hopen maar inderdaad, en ook dat het hiermee klaar is!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 12:44

Ik had eerst nog nooit zweren gehad in mijn paarden carrière. Tot het paard bij mijn schoonouders er 1 had. Deze lieten we ook gewoon in de groep ook al liep hij niet. Toen 1 aan mijn volbloed gehad ook gewoon in groep gelaten en de 3de was bij mijn jaarling ook in groep gelaten. Verder nooit iets laten uitsnijden of verder iets aan gedaan. Als ze niet lopen en dan toch aan de kant moeten dan doen ze dat en dan door de druk er op ontploft de zweer vaak. Nu afkloppen al weer jaren geen last er van

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:01

Ik had ook nog nooit paarden met hoefzweer gehad, bij Ferro was het pure pech, hij was in een afgetrapt ijzer gestapt in de wei.
Leek niks aan de hand, maar een week later stond hij op 3 benen...

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:28

Een paar fotootjes van het kwaad voor wie wil kijken ;)
Gisteren, lichtjes opengegaan:
Afbeelding
Vandaag, voor reiniging:
Afbeelding
En na het reinigen:
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:37

Dat is een flinke plek!
Ik zou het goed schoon houden en inpakken!
Anders heb je straks weer een bijkomende infectie...

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:39

Op de wei is vaak gewoon ook best. Veel properder dan een stal. En het natte gras maakt de hoef een beetje weker waardoor de zweer makkelijker openbreekt. En door de druk bij het lopen wordt de vuiligheid eruit geduwd.
Als je bezorgd bent voor een infectie kan je er altijd een verbandje omheen leggen. (Een pamper is ideaal om een hoef in te pakken. En dan goed afwerken met ducktape zodat het blijft zitten.) Maar zelfs zonder verband heb ik nog nooit gekke dingen voor gehad met een hoefzweer die zelf opengebroken is. ;)
Zat die opengesneden zweer in de teen? Want dan heb je dikke kans dat het onder de hele zool zat.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:50

Ik kreeg wel dringend advies van de dierenarts om het na het open snijden minimaal een aantal dagen tot een week ingepakt te laten in nat verband (animalitex) en/of te weken en dan weer te verbinden.
Daarna moest ik elke dag een nieuw watje met betadine in het gaatje stoppen.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:52

Het is inderdaad een flink geval, bijna de halve hoef rond is de lijn waar het openbreekt te volgen! ;( Ze staat op de wei met een vriendje, 's nachts in de inloopstal met haar vriendje naast haar omdat ze tegen de zwelling een bandage heeft die anders volledig volzuigt met water!
De DA heeft het nu inderdaad weer ingepakt, maandag halen we het verband er weer af om te kijken!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:53

Luckystory schreef:
Op de wei is vaak gewoon ook best. Veel properder dan een stal. En het natte gras maakt de hoef een beetje weker waardoor de zweer makkelijker openbreekt. En door de druk bij het lopen wordt de vuiligheid eruit geduwd.
Als je bezorgd bent voor een infectie kan je er altijd een verbandje omheen leggen. (Een pamper is ideaal om een hoef in te pakken. En dan goed afwerken met ducktape zodat het blijft zitten.) Maar zelfs zonder verband heb ik nog nooit gekke dingen voor gehad met een hoefzweer die zelf opengebroken is. ;)
Zat die opengesneden zweer in de teen? Want dan heb je dikke kans dat het onder de hele zool zat.


Ja, in de teen zat de opengesneden zweer

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:02

Ach wat een pijn moet gegeven hebben zeg, arm dier!
Goed schoon houden maar dat er geen vuil in kan komen en dan hopen dat het snel over gaat!

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:26

In het vervolg niet zo snel meer laten opensnijden. ;)
Het lijkt misschien barbaars om je paard dagenlang op 3 poten te laten staan. Maar het is echt het snelste opgelost als je er niemand laat aankomen en de zweer uit zichzelf laat open gaan. De zweer is dan goed 'rijp' en dan heb je het ook in 1 keer gehad. En alle vuiligheid loopt er dan goed uit. Als het echt te lang duurt met openbreken, leg ik er eventueel een nat trek-verband omheen enkele dagen. En zo de wei op. Is het dan na een dag of 10 nog steeds niet open, of het been loopt helemaal op. Dan durf ik nog wel eens een DA bellen. Maar anders niet hoor. Dat heb ik afgeleerd doorheen de jaren. :+ Als er aangesneden is, is het altijd 'gedoe'. Je paard blijft veel langer gevoelig erop en je moet veel meer uitkijken voor infectie.
Nu zal het wel snel weer beter gaan. ;)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:57

Luckystory schreef:
In het vervolg niet zo snel meer laten opensnijden. ;)
Het lijkt misschien barbaars om je paard dagenlang op 3 poten te laten staan. Maar het is echt het snelste opgelost als je er niemand laat aankomen en de zweer uit zichzelf laat open gaan. De zweer is dan goed 'rijp' en dan heb je het ook in 1 keer gehad. En alle vuiligheid loopt er dan goed uit. Als het echt te lang duurt met openbreken, leg ik er eventueel een nat trek-verband omheen enkele dagen. En zo de wei op. Is het dan na een dag of 10 nog steeds niet open, of het been loopt helemaal op. Dan durf ik nog wel eens een DA bellen. Maar anders niet hoor. Dat heb ik afgeleerd doorheen de jaren. :+ Als er aangesneden is, is het altijd 'gedoe'. Je paard blijft veel langer gevoelig erop en je moet veel meer uitkijken voor infectie.
Nu zal het wel snel weer beter gaan. ;)


Ik zal het onthouden voor de volgende keer (die zich hopelijk niet zo snel aankondigt of ik ben financieel geruïneerd aan hoefzweren alleen :o )

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:02

Jeetje Sunora, dat moet een flinke zweer geweest zijn! Arme Indra. :(:)

Ook weer eens een update van ons, Santi en ik zijn druk bezig met de slalom onder de knie krijgen. Dat was toch een beetje het zwakke punt tijdens de WE wedstrijd. :')

Het blijft lastig. Hij kan de vliegende wissel en die vind hij logisch om te doen tijdens de slalom. Het frustreert hem nogal dat hij van mij eenvoudig over stap moet wisselen. := Over draf gaat wel. Maar, stukje bij beetje hebben we betere momenten. En af en toe doe ik dan een rondje met vliegende wissels zodat het ook even een keer op zijn manier kan, haha. :D

Zijn jullie Luso ook zo meedenkend (en soms bemoeizuchtig, lol :+ )?


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 18:40

Vandaag onze cross gereden. En ook nu werd weer bevestigd hoe een fijn team we zijn. Springen foutloos binnen de tijd, cross een weigering op de waterbak (stilstaan mag, maar 1 pas achter uit is een weigering), erna ging ze weer als een speer. We hebben rustig gereden ook omdat sommige stukken toch wat glad bleken, en voor mij was goed uitrijden zonder poes pas het belangrijkste. Rest van de hindernissen keek ze niet naar en sprong alles. Geklasseerd als 11de van de 20. Zeer geslaagde eerste cross. Ook bij het voor en na keuring niks op te merken.
Helaas lukt het me niet filmpjes te posten nieuwe tel, ook alleen de link lukt me niet. Ze staan op mijn fb Keona ruyters voor de mensen die het willen zien of op fb bij barokke paarden

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 19:32

Afbeelding
Hier wel 1 foto van bij de wedstrijd