lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:28

Wat ziet Scampi er goed uit! Knappe vent wordt het. <3

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:35

Hij word echt met de tijd een knapper ventje :o Zo benieuwd als hij volwassen is wat het gaat doen. Vooral wat zijn karakter gaat doen. Hopelijk blijft hij van karakter zoals hij nu is, een relaxte makkelijke vent die heel mens gericht is maar ook super mak naar soortgenoten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:39

Knappie inderdaad!

Hier worden nog steeds geen ontstekingsremmers gegevens met een zoolzweer of hoefzweer, omdat je dan het uitbreken remt.

Ik heb het een paar maanden terug voor het eerst gehad, het ontstond een week nadat hij in een verloren ijzer in de wei had gestaan, dat was een zweer geworden.
Ik heb het uit laten snijden door de dierenarts, het moest een aantal dagen elke dag opnieuw verbonden worden met animalintex wat nat gemaakt moest worden.
Na een aantal dagen mocht dat er af en moest ik weken in soda en er daarna een watje met betadine in stoppen.
Na een week ong liep hij goed maar wilde hij nog niet optimaal belasten, met rijden heeft hij daar nog wel wat langer last van gehad.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:48

Ja, ze had een bijkomende infectie opgelopen (bloedonderzoek gedaan en koorts) waardoor ze dus antibiotica en pijnstilling kreeg. Nu is de zweer uitgebroken en de ‘wonde’ is droog, maar ze loopt nog licht onregelmatig. De DA is ff in verlof dus zal daarna nog eens met haar checken. Ik vroeg me juist af hoe lang die onregelmatigheid door de gevoeligheid van die hoefzweer-opening kan duren :? Deze foto om de omvang even te tonen:
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:52

Dat is wel wat erger dan die van mij had, lijkt me een pijnlijke plek!
Ik zou het even de tijd geven.
Misschien soepel houden met een wondzalf?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:10

Bij mij was het ook maar een klein gaatje in de zool waar wat pus uit kwam. Na het snijden was hij al een heel eind opgeknapt. Liep misschien nog een dag of twee onregelmatig toen was het over.

Bij jou ziet het er ook pijnlijker... Rot plek ook en best een grote opening. Is de ontsteking wel weg denk je?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 06:50

Ja het was een omvangrijke plek, dus niet abnormaal denk ik dat ze dan nog wat onregelmatig loopt. Had even bevestiging nodig dat dit wel even kan duren :o De ontsteking in het been zelf is normaal wel weg, ze heeft 5 dagen ab ingespoten gekregen, dan 14 dagen in poeder van mij en dan tussendoor heeft ze nog eens bloed getrokken en dan waren de waarden alweer flink gezakt (ene was normaal en de andere was aan het zakken)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:02

Hè wat naar Sunora! Ik kan me voorstellen dat ze op zo'n grote hoefzweer wat langer gevoelig blijft.. Zelf gelukkig geen ervaring met hoefzweren..

Heeft iemand van jullie wel eens een 'extreme horse trail' gedaan? Ik kwam dit laatst tegen op Facebook bij stal Tilburgs in Bergeijk. Ben eigenlijk van plan binnenkort eens daarheen te gaan met m'n grote kleine vriend! Lijkt me een leuke afwisseling en uitdaging voor een slim en leergierig paard!! Had gehoopt dat er ook zoiets wat dichter in de buurt zou zitten, maar helaas heb ik er tot nog toe maar twee kunnen vinden in Nederland. Ene in Friesland en de andere dus in Brabant...

Dit is wat ik bedoel: http://www.staltilburgs.nl/extreme-mountain-trail/

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:50

Nog nooit gedaan maar inderdaad ook op FB gezien, lijkt me erg gaaf!

Sunora, kun je niet iets van honingzalf gaan smeren op die plek?
Dat verzacht en versnelt het herstel.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:33

@luckystory: echt, gewoon afgekeurd op zijn grootte? Dit zou echt niet mogen! Grootte van de ouders, bepaalt niet altijd de grootte van de veulens! Hier kleinste qua afmeting nota bene uit allergrootste moeder en de kleinste moeder heeft een kemel van een hengstveulen gegeven die op 1 jaar al even groot was als zijn moeder!
Zo denk ik dat kwaliteiten en goeie morphologie belangrijkst zijn om als dekhengst te fungeren!
Blij dat ik toch niet geweest ben...
Heb je soms een mooie man gezien voor mijn dame ;-)?

Nb: vorig jaar enkele zweertjes gehad door stenen paadje waar ze wellicht op gekwetst hebben.
Zolang het niet zo erg is als bovenstaand geval, kwam de veearts het hier vakkundig weg snijden, ontsmetten en met verband buiten (zeker niet in box) in de weide, voor hoefmechanisme en verwijderen van afvalstoffen. Zo weinig mogelijk zelf aankomen en als verband af viel, was het manken hier gewoon ook over. Heb geen pijnstillers moeten geven...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 04-10-17 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:36

Het was geen opname keuring, maar de 3 jarige hengsten aan de hand.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:37

Ah ok, begrijp het...

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:38

Cambiar schreef:
Ah ok, begrijp het...

Nou dan is het alsnog een rare opmerking hoor... Maar gelukkig geen opname keuring.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:54

Nouvel schreef:
Nog nooit gedaan maar inderdaad ook op FB gezien, lijkt me erg gaaf!


Dat vond ik dus ook!! Alleen wel jammer dat er niet eentje in de buurt zit. Nu moet ik er eigenlijk gelijk een weekend van maken. Anders staat vriendje in totaal dik 3 uur op de trailer voor een clinic van 1,5 uur aan de hand.. -O-

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:18

Ja dat zou ik ook echt te lang vinden, zeker voor een jong paard.
Dat vind ik voor Ferro nog pittig op 1 dag zoveel reizen voor een lesje...

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:27

Nouvel schreef:
Nog nooit gedaan maar inderdaad ook op FB gezien, lijkt me erg gaaf!

Sunora, kun je niet iets van honingzalf gaan smeren op die plek?
Dat verzacht en versnelt het herstel.


Bedankt voor de tip, zal daar eens voor kijken!

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:04

Hoi iedereen sorry dat ik hier zo inbreek maar ik kon verder niet echt antwoord vinden op mijn vraag.

Wij overwegen een lusitano te kopen die geïmporteerd is vanuit Portugal.
Nu weet ik dat als je een pre uit Spanje koopt je daar een Carta bij hoort te hebben. Is er ook zo iets bij de lusitano ?

Zijn er hier ook mensen die mij iets kunnen vertellen over bloedlijnen?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:11

Volgensmij is het bij de Lusitano gewoon Het blauwe boekje (livro azul) en je kan bij aankoop het paard in het stamboek op je eigen naam overzetten voor eigennaarsschap. Maar ik ben geen echte kenner nog van alle informatie.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:21

Het blauwe boekje is het Portugese Paspoort. Het stamboom is enkel een printje. (los velletje papier) Voor het registreren op je eigen naam dien je een formulier Change of Ownership in te sturen dan wordt het paard op je naam gezet.

Op mijn beurt weet ik dan weer niets van hoe het met PRE's uit Spanje gaat, dus geen idee of dat net zoiets is.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:36

Als je het paard op jouw naam wilt zetten bij het stamboek moet je dat via de LVN doen, daarvoor heb je ook de handtekening van de vorige eigenaar nodig, of in ieder geval de handtekening van degene waar het paard op papier nog van is, heb je dat niet wordt overschrijven heel lastig...

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:42

Nouvel schreef:
Als je het paard op jouw naam wilt zetten bij het stamboek moet je dat via de LVN doen, daarvoor heb je ook de handtekening van de vorige eigenaar nodig, of in ieder geval de handtekening van degene waar het paard op papier nog van is, heb je dat niet wordt overschrijven heel lastig...

Dat is ook nog wel een goede tip inderdaad! :j

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:53

oke ik vond dat stamboek papier er al zo raar uit zien maar dat is dus normaal :P Bedankt alvast voor jullie antwoorden

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:03

Succes ermee!

Faya_barock

Berichten: 333
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:52

Ja ik heb ook een Lusitano gekocht die ik niet op mijn naam kan schrijven omdat ik het formulier niet heb met handtekening en kopie ID van de geregistreerde eigenaar. Ben er wel achter gekomen wie de verkoper was in Portugal en heb contact met hem gehad via Facebook. Ja hij zou het allemaal gaan regelen met de geregistreerde eigenaar.... nu 1,5 jaar verder reageert hij gewoon niet meer op mijn berichtjes. Dus ja let wel op dat dat formulier erbij zit.

Vraagje: ik wil hem zeer waarschijnlijk nooit verkopen, maar mocht dit ooit toch wel zo zijn, dan is zo'n Lusitano toch wel een stuk minder waard zeker??

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:32

heeft iemand een voorbeeld voor mij hoe dat formulier er uit hoort te zien (mag ook per pb) Want de mensen van wie ze nu is weten er ook niet zo veel van?? Als ze goedgekeurd word komt ze naar ons :)