lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:58


Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:01

http://www.abel-lusitano.be/pdf/changem ... aireFR.pdf
Ik weet niet of je deze link kan openen, maar zo’n soortgelijk formulier is het.

Bij mij ziet het er qua lay-out wel een beetje anders uit, aangezien mijn merrie van Portugal komt en de eigenaar het formulier van daar heeft gebruikt (doet mij er ineens aan denken dat ik dringend eens werk moet maken van het overschrijven op naam :o )

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:03

Faya_barock schreef:
Ja ik heb ook een Lusitano gekocht die ik niet op mijn naam kan schrijven omdat ik het formulier niet heb met handtekening en kopie ID van de geregistreerde eigenaar. Ben er wel achter gekomen wie de verkoper was in Portugal en heb contact met hem gehad via Facebook. Ja hij zou het allemaal gaan regelen met de geregistreerde eigenaar.... nu 1,5 jaar verder reageert hij gewoon niet meer op mijn berichtjes. Dus ja let wel op dat dat formulier erbij zit.

Vraagje: ik wil hem zeer waarschijnlijk nooit verkopen, maar mocht dit ooit toch wel zo zijn, dan is zo'n Lusitano toch wel een stuk minder waard zeker??


Ik vrees dat het, afhankelijk van het doel van de koper, toch zal meespelen inderdaad. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden moest ik mijn eigen paard nooit op mijn naam kunnen overschrijven. Misschien kan je eens contact opnemen met de vereniging in NL of in Portugal zelf om te horen of je nog iets kan ondernemen om het toch in orde te brengen?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:06

Faya_barock schreef:
Ja ik heb ook een Lusitano gekocht die ik niet op mijn naam kan schrijven omdat ik het formulier niet heb met handtekening en kopie ID van de geregistreerde eigenaar. Ben er wel achter gekomen wie de verkoper was in Portugal en heb contact met hem gehad via Facebook. Ja hij zou het allemaal gaan regelen met de geregistreerde eigenaar.... nu 1,5 jaar verder reageert hij gewoon niet meer op mijn berichtjes. Dus ja let wel op dat dat formulier erbij zit.

Vraagje: ik wil hem zeer waarschijnlijk nooit verkopen, maar mocht dit ooit toch wel zo zijn, dan is zo'n Lusitano toch wel een stuk minder waard zeker??


In Nederland is het stamboom niet een officieel eigendomsbewijs, maar in Portugal misschien wel? Heb je dit al eens geïnformeerd bij de vereniging?

Faya_barock

Berichten: 333
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:46

Bij de vereniging konden ze niks voor mij betekenen, tja mijn eigen stomme schuld ik begrijp dat ze hier ook geen moeite voor willen doen. Nee niet in Portugal geïnformeerd, kan dat allicht ook eens proberen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:17

De enige manier is om contact op te nemen met de geregistreerde eigenaar.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:03

Gisteren heb ik met Santi een leuke koeienclinic gedaan, georganiseerd door Elcid. Het idee was dat de koeien zo rustig en stressvrij mogelijk moesten blijven, dus niet lomp erachteraan jagen.

Santi werkte niet bepaald mee. :') Maar goed, hij had een week stilgestaan omdat ik voor werk naar het buitenland moest, dus ik was allang blij dat hij niet door het plafond sprong.


Afbeelding

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:12

Ziet er cool uit rider! Wat voor zadel heb jij?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:23

Thanks! Was echt leuk om te doen.

Zadel is een Marjoman Riano Sillero, met zalea. Hier zonder zalea:

Afbeelding

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:05

Mooi hoor , staat goed !

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:49

Bijna ieder paard heeft natuurlijk wel een 'dingetje'. De ene schiet weg, de ander bokt. Weer een ander staakt... Jabari is een 'omdraaier'. Maar hij draait vaak niet alleen om, hij schiet dan ook gelijk een paar meter naar voren. Hij doet het op de meest gekke momenten. Niet alleen als hij aan het werk is, maar ook gewoon als ik hem van de paddock terug naar stal breng bijvoorbeeld... Het lijkt wel alsof hij soms ineens denkt: 'dit is een goed moment om om te draaien'. Als een soort variatie op een - in zijn ogen - te saai programma 8)7

Zijn er meer die dit 'probleem' herkennen? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik probeer zo consequent mogelijk te zijn en hem niet te laten draaien, maar soms is het best lastig te voorkomen. Hij is zooo bloedsnel!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 13:02

_Bianca schreef:
Bijna ieder paard heeft natuurlijk wel een 'dingetje'. De ene schiet weg, de ander bokt. Weer een ander staakt... Jabari is een 'omdraaier'. Maar hij draait vaak niet alleen om, hij schiet dan ook gelijk een paar meter naar voren. Hij doet het op de meest gekke momenten. Niet alleen als hij aan het werk is, maar ook gewoon als ik hem van de paddock terug naar stal breng bijvoorbeeld... Het lijkt wel alsof hij soms ineens denkt: 'dit is een goed moment om om te draaien'. Als een soort variatie op een - in zijn ogen - te saai programma 8)7

Zijn er meer die dit 'probleem' herkennen? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik probeer zo consequent mogelijk te zijn en hem niet te laten draaien, maar soms is het best lastig te voorkomen. Hij is zooo bloedsnel!
als ik paard met dit probleem had. Want hij is hier in gegroeid omdat het natuurlijk al vaak gelukt is. Een hengstenketting nemen niet leuk maar wat hij doet is ook niet leuk. En als hij braaf is heeft hij er geen last van. Ik vind zo iets geen grapjes als een paard zo iets doet. Mijn paarden doen zulke dingen ook niet omdat ik ze daar als jong paard geen kans voor gegeven heb, omdraaien onder het zadel zo iets doms en vervelends als je op tijd bent en handelt op jonge leeftijd heb je hier na de hand, geen problemen meer mee. Ik hou niet van zulk gedrag van een tank van toch zeker 500 kg.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:51

De mijne doet dat omdraaien ook. Wel alleen onder het zadel. Aan de hand doet hij het niet zomaar maar ben dan ook gewoon heel duidelijk met dat zijn plek schuin achter me is en hij me echt niet voorbij mag komen. Onder het zadel is het bij die van mij niet meer op te lossen. Hij is ook veel te vlug en te dominant.
Mijn stal eigenaar zegt dat de mijne (en lusitano's in algemeen) Veel te slimme paarden zijn en als ze iets niet of juist wel willen het ze toch wel lukt omdat ze zo slim zijn en weten hoe ze er onder uit kunnen komen.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:56

@Keona:

Helemaal eens! Ik wil het ook heel graag oplossen, alleen soms is hij toch nog sneller dan ik. Met lange lijnen had ik het er redelijk uit en op de een of andere rare manier, is het er toch weer ingeslopen.. Ik wandelde altijd met een hoofdstel, toen was het probleem er ook niet (beetje zelfde effect als die hengstenketting) alleen uiteindelijk vond ik met een hoofdstel naar de paddock brengen best een gedoe, dus overgestapt op stalhalstertje. Nu toch maar weer terug op hoofdstel, of inderdaad een hengstenketting.. :)

Gelukkig gaan we verhuizen van stalling en heb ik dan meer (en veel betere) begeleiding om me heen.

@Daphneeeej

En da's dus precies wat ik wil proberen te voorkomen! Hij is nu nog jong genoeg om dingen te leren en dat omdraaien zit ik natuurlijk never nooit uit. Niet met de snelheid waarmee hij het doet :( Jij nooit vliegles?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:59

Nee tot nu toe blijf ik zeker 98% van de keren dat hij omdraait of verschiet wel zitten. En hij is ook super super vlug. Maar ben het denk ik ook wel zo langzamerhand gewend. Zit het ook uit met mijn barebackpad. Maar hij doet me ook altijd wel goed op de rug meenemen. Binnenkort nieuw zadeltje er bij die nog meer helpt met in het zadel blijven zitten met dat soort acties.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:46

Daphneeeej schreef:
Nee tot nu toe blijf ik zeker 98% van de keren dat hij omdraait of verschiet wel zitten. En hij is ook super super vlug. Maar ben het denk ik ook wel zo langzamerhand gewend. Zit het ook uit met mijn barebackpad. Maar hij doet me ook altijd wel goed op de rug meenemen. Binnenkort nieuw zadeltje er bij die nog meer helpt met in het zadel blijven zitten met dat soort acties.


Jeetje wat rot eigenlijk, altijd bedacht moeten zijn op 'onverwachte acties'. Nu kan elk paard natuurlijk schrikken of iets, maar als je van tevoren al weet dat het er weer een keer aankomt... Is toch ook niet echt heel fijn -O-

Ik zei altijd: ik heb liever dat ze omdraaien dan dat ze bokken. Maar dat was voordat ik een snelle, extreem wendbare Luso kocht :=

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:57

Ik moet zeggen dat ik het wel gewend raak nu na bijna 3 jaar met hem opgescheept te zitten hihi.(toen ik hem net had was het wel 10 keer hefitger, toen sprinte hij er ook bij weg en eht ongeveer elke 5 minuten deed hij het wel.... Ik kon toen wel janken) Ik blijf het wel zeggen.. Ik heb liever dat omdraaien dan een bokkend paard of een paard die aan de kletter gaat. Ik kan namelijk verder wel alles met hem 'zonder problemen'. Ga ook gerust alleen met hem op buitenrit. Maar moet idd wel altijd op mijn gat blijven zitten. Soms vervloek ik hem maar in veel opzichten ben ik wel blij met het stierenvechtertje.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 17:20

Ik accepteer geen van die dingen. Maar daarom koop ik ook liefste veulens nog geheel onverpest, en als ze rare dingen gaan doen ben je er zelf bij. Paard dat ouder is en zich de kneepjes heeft geleerd van die belachelijke truukjes, ja dan kost het wel meer werk. Maar dat het een luso iets is ben ik niet eens. Wel dat je ze duidelijk moet maken dat zulke dingen niet werken want karakter hebben ze. Daarom zeker niet voor ieder een geschikt zeker zo type als mijn veiga niet. Maar goed ik zou dit niet pikken. Mijn luso heeft met in rijden buiten dit ook wel eens geprobeerd maar ik ben haar altijd stap voor nooit gelukt en na 2x heeft ze het ook nooit meer geprobeerd. Ik zou hengste ketting of hengstenbit voor op de paddock zetten proberen. Je hebt dan net die meer controle, en bent ook stuk sterker. Want met gewoon halster red je het anders niet. Succes

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:40

Ik herken het omdraaien en wegrennen ook niet echt eigenlijk.
Wel dat ze vlug kunnen zijn en snel een wending in kunnen zetten of een sprong opzij kunnen maken, maar het vlugge omdraaien hebben ze hier nooit gedaan.
Onder het zadel dan, aan de hand eigenlijk helemaal niet.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:49

Ik kan onder het zadel bij die van mij niet anders dan er maar mee leren omgaan. Als ik het er bij hem nog uit probeer te krijgen word het altijd maar erger. Ik kan corrigeren wat ik wil maar dan komt hij op dat moment alleen maar meer in verzet. Ik kan soms beter doen alsof mijn neus bloed en gewoon niks van zijn gedrag corrigeren. In de hand is dat wel anders. Dan is hij super makkelijk gelukkig. Maar die van mij komt dan ook uit portugal/spanje en heeft bij de vorige eigenaresse ook niet de goede begeleiding gehad.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:06

Dat hele vlugge vind ik ook wel herkenbaar.

Die van mij probeert onder het zadel ook weleens te draaien, als hij ineens iets raars ziet (zoals gister, we kwamen de bocht om galloperen en er stond ineens een random schaap op het pad :') ). Maar zodra hij dan een been tegenkomt (of een hand, als het zo snel gaat dat ik eigenlijk een beetje tegenzit in de beweging, lol) en draait hij ook wel weer netjes terug. Hij houdt trouwens wel z'n zwaartepunt onder mij dus het is niet moeilijk uit te zitten.

Ik weet niet of het Luso eigen is. Ik vind het wel een beetje lijken op een stierenvechtersdingetjes, het uitwijken/terugspringen en ook van die soort spin-pirouettes. Kan best dat sommige dit gedrag gewoon aangeleerd hebben. Die van mij deed het in het begin bij zwaardvechten, maar ik weet dat hij in Portugal op de nepstier getraind werd dus dat is ook logisch. Nu snapt hij dat het twee verschillende dingen zijn en is het ook prima. :j

Soms zijn die vlotte reflexen ook wel handig, bij zwaardvechten heeft hij dingen soms eerder door dan ik en dan draait hij zichzelf nog al eens uit het bereik van de andere ruiter.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:22

Het is waar dat een Lusitano gefokt is om snel te kunnen wenden en draaien, maar het is zeker niet de bedoeling dat ze dat uit zich zelf doen.

Als je in Portugal ook op goed opgeleiden paarden mag rijden in de betere stallen zul je dat ook niet tegen komen. Gehoorzaamheid is heel belangrijk voor de Portugese. Ook zit er op de goed getrainde Lusitano een "aan/uit knop". Je moet ze heel makkelijk hoog in de energie kunnen rijden en daarna moeten ze direct weer kunnen ontspannen. Zo kun je aan paard na bijvoorbeeld een speed trail laten uitstappen door een klein kind. Heerlijke paarden zijn het toch! <3

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:31

Ik heb van het weekeind voor de 2e keer een B proefje gereden met Cedro. Wel een onderlinge wedstrijd.. aangezien hij het toch niet zo geweldig vind zal ik niet officieel gaan starten denk ik. We waren 2e geworden! 185,5 puntje ondanks best wel wat foutjes van ons samen. Was toch best blij dat we iig rond zijn gekomen zonder te veel drama van pony zijn kant af.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:09

Thanks voor al jullie reacties.

Gisteren heb ik Jaapie, bij gebrek aan een hengstenketting, naar de paddock gebracht en gelongeerd met mijn Monty Robberts Dually halster. En zowaar: probleem opgelost! Voor nu dan in ieder geval. Hij heeft in de cirkel 1x geprobeerd om te draaien, liep tegen t halster en koos eieren voor zijn geld. Lopen van en naar de paddock idem dito. Geen stap verkeerd, netjes op me wachten en zelfs met deken omdoen weer geduld! *\o/*

Jaap is mijn eerste Lusitano; hiervoor had ik een KWPN'er, die ik kreeg toen zij al 15 was. Dat was zo'n paard waarmee je een kleuter naar buiten kon sturen; liever lui dan moe en nooit een stap verkeerd. Jaapie is in alles haar tegenpool. Het is geen kwaad paard, in tegendeel. Hij is zo ontzettend lief en zo leergierig, maar blijkbaar vergeet ik dus soms in mijn onervarenheid, dat hij nog maar een puber is. Ik behandel hem eigenlijk hetzelfde als mijn KWPN'er deed. Stom, maar leren we weer van! :)*

Gelukkig gaan we bijna verhuizen. Een nieuwe start voor ons allebei, met meer hulp en meer les. Kunnen we goed gebruiken!! :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:39

Gave foto’s Daphne, leuk dat het toch best goed ging, en nette punten!
Mocht je gewoon met dat bit starten?

Bianca, fijn dat het werkte met je andere halster!
Voor een jong paard, maar ook voor een ouder paard eigenlijk wel, moet je soms gewoon even weer extra duidelijk zijn hoe het ook alweer zat, en dat kan met best kleine dingen.
Beter een paar keer goed duidelijk dan een paard dat niet begrijpt wat je bedoelt en daardoor zijn eigen gang gaat...

Fijn dat je na je verhuizing meer begeleiding kunt krijgen, dat helpt je vast ook goed!
Kan dat niet waar je nu staat?
Vind je het niet lastig dat hij op je nieuwe stal veel binnen komt te staan of kunnen ze daar nu ook meer naar buiten?
Het blijft tenslotte nog een heel erg jong paard dat ook vrijheid in bewegen nodig heeft om zijn ei kwijt te kunnen.