CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:14

Ik doe het standaard om de 3-4 maand.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:19

Ja klopt eerste keer !
Ok dan zal ik ze ook maar weer behandelen. Doen.jullie het alleen met droog weer (in de sokken) het regent daar niet zo snel uit toch

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:41

Je hebt natuurlijk regen en regen. Maar eerlijk gezegd probeer ik echt zo droog mogelijke vind het een beetje te duur om t er uit te laten regenen ;)

Ik moet Tych trouwens ook weer ermee behandelen, ff noteren.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:10

Ja daar heb je gelijk in dan wacht ik tot volgende week dan blijft het rede lijk droog. Bedankt

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:24

Hier gelukkig droge en hele benen, maar wát een ribbels... :n -O- Vind zijn algehele conditie sowieso niet heel best. Even vitaminekuur erbij, hopen dat dat helpt. Ben wel heel blij met de beslissing hem deze winter 24/7 buiten te laten, want met zulke benen op stal.. Nope.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 06:28


izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:22

Ik ben er gewoon een beetje stil van .... |(

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:58

Ik ook... Tych en Kim schelen maar een jaar. De afgelopen jaren waren we regelmatig met t zelfde bezig en was erg leuk om te lezen enzo.
Zo zonde, zo'n geweldig humoristisch peerd :(:)

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:10

Ik ben ook van slag. Kim was een driekwart volle zus van mijn Marloes (zelfde vader, moeders zijn zussen ). Je word zo toch even extra met je neus op de feiten gedrukt.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:11

Ja, het raakt me ook wel. ik zit dan te klagen met mijn 21 jarige dat het de laatste maanden iets minder gaat, terwijl deze op zich nog gewoon vrolijk staat te wezen in de weide...
Heel veel sterkte Tineke !

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:21

Bedankt allemaal. :o

Het rare is dat haar benen nu niet eens op het dikst waren, afgelopen December waren ze dikker.
Maar het was duidelijk dat ze leed en het kon niet meer, ze at niet meer, zonderde zich af... het ging niet meer.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:37

Op de laatste foto's vond ik haar benen (voor zover je het kon zien) er ook nog best goed uit zien, ze heeft ze inderdaad slechter gehad. Maar niet meer eten en afzonderen... :n :\ Ook hier nogmaals heel veel sterkte.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:56

Kom hier wederom even binnenvallen.

Bezig met Vetaderm en ByeMite.

Weet iemand nog hoeveel ML byemite je moet gebruiken op 10 liter water?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:12

Zijn er die sanacuran gebruiken?
Mijn jaarling Belg heeft nu al veel jeuk aan de sokken. Schuurt en bijt erin, vriendin heeft zeer goede resultaten hiermee, wat vinden jullie?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:30

Tineke, hoe moeilijk en cru het ook is, je hebben 100% zeker de juiste beslissing genomen. Kim gaf het zelf helemaal aan. :(:) Oe ist in je kudde nu?

Dominique, staat op de verpakking. Uit m'n hoofd 10ml per 10l water

Ingrid, dat is toch bijna hetzelfde als byemite?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:52

sarnacuran is hetzelfde als byemite. gebruik je 1 cc op 1 l water. weken in diepe tonnen als het kan. anders inwrijven tot op de huid. Volgens 3X3 methode is het effectiefst. dus drie maal om de drie dagen. drie maal om de week. drie maal om de 3 weken.
In het begin werkt het. maar na een paar jaar niet meer. Ik gebruik het hier soms es tusden de cydectin. maar cydexton werkt beter. is ook wel duurder aan 150 euro per l en 100 ml per behandeling (voor je veulen minder. ik gebruik 10 ml per 100 kilo paard.
(sarnacuran 33euro voor 250 ml. maar kan je dus 250 l mee maken)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:21

Jaan, idd is hetzelfde als byemite blijkbaar.

Duhelo, bedankt voor de info. Heb daarnet even overlegd met de VA en hij zei me dat het een vroeg gevolg is bij Lotje door een minder goed werkend immuumsysteem :(

Ik heb ook vitaminen meegekregen om te kijken dat dit kan helpen wat betreft haar vacht.
Kvind het echt erg dat ze op deze leeftijd al last heeft, het is een veulen dat in de eerste weken een tekort aan voeding heeft gehad. Is kantje boordje geweest, daardoor dat ze ook zo klein is.

Is nooit meer goed te maken, zei de VA. Als ze de eerste levensmaand niet alles binnen gehad heeft wat normaal vanzelfsprekend is, kan je nooit meer goedmaken, alleen wat ondersteunen met de vitaminen die voor haar nuttig zijn om aan te vullen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:28

Sowieso goed in de vitaminen en mineralen houden, dat is voor ieder paard belangrijk. Wat heb je meegekregen, hoeveel moet je geven en hoe zwaar verwachten jullie dat ze wordt? (geadviseerde hoeveelheid mineralen en vitaminen door het NRH (de engelse voedingsbijbel voor paarden http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=11653&page=R1 ) gaat op geschat volwassen gewicht. Als je wilt kan ik dan uitrekenen wat volgens het boek gevoerd moet worden. Ik ga er vanuit dat ze daarnaast onbeperkt ruwvoer krijgt, of krijgt ze ook nog andere producten? Staat ze op gras?

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:30

_Dominique schreef:
Kom hier wederom even binnenvallen.

Bezig met Vetaderm en ByeMite.

Weet iemand nog hoeveel ML byemite je moet gebruiken op 10 liter water?

Vetaderm zou ik niet meer toepassen. Remt wel lekker de jeuk maar brengt ook de huidweerstand omlaag. En dat wil je niet wanneer er mijtjes in het spel zijn. Voor Bye mite zijn er verschillende doseringschema's. Houdt d'r rekening mee dat je de mijtcyclus goed doorbreekt.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:32

Mizora schreef:
Sowieso goed in de vitaminen en mineralen houden, dat is voor ieder paard belangrijk. Wat heb je meegekregen, hoeveel moet je geven en hoe zwaar verwachten jullie dat ze wordt? (geadviseerde hoeveelheid mineralen en vitaminen door het NRH (de engelse voedingsbijbel voor paarden http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=11653&page=R1 ) gaat op geschat volwassen gewicht. Als je wilt kan ik dan uitrekenen wat volgens het boek gevoerd moet worden. Ik ga er vanuit dat ze daarnaast onbeperkt ruwvoer krijgt, of krijgt ze ook nog andere producten? Staat ze op gras?


Is dat ook niet afhankelijk van evt tekorten in het bloed?

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:36

Pas trouwens op met Cydectin en veulens. Veulens mogen nog geen Moxidectine hebben! kijk voor gebruik even na vanaf welke leeftijd dat mag!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:50

Mizora schreef:
Sowieso goed in de vitaminen en mineralen houden, dat is voor ieder paard belangrijk. Wat heb je meegekregen, hoeveel moet je geven en hoe zwaar verwachten jullie dat ze wordt? (geadviseerde hoeveelheid mineralen en vitaminen door het NRH (de engelse voedingsbijbel voor paarden http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=11653&page=R1 ) gaat op geschat volwassen gewicht. Als je wilt kan ik dan uitrekenen wat volgens het boek gevoerd moet worden. Ik ga er vanuit dat ze daarnaast onbeperkt ruwvoer krijgt, of krijgt ze ook nog andere producten? Staat ze op gras?

oooh, dankjewel, is superlief!
ze krijgt een mengeling van Cavalor juniorix 2 x/dag en de ganse dag keuze tussen ruwvoer of gras.
https://petsplace.nl/pps-cavalor-junior ... e#300=9149
24 uur weidegang.
Ja ze heeft tekorten in het bloed maar je kan niet specifiek weten welke vitaminen ze tekort heeft, volgens DA

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:45

izzy1985 schreef:
Pas trouwens op met Cydectin en veulens. Veulens mogen nog geen Moxidectine hebben! kijk voor gebruik even na vanaf welke leeftijd dat mag!

Ohja, dat is idd een goede om te vermelden, dat wist ik zelf ook niet. Is het vanaf een bepaald gewicht veilig of vanaf een bepaalde leeftijd?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:11

izzy1985 schreef:
Mizora schreef:
Sowieso goed in de vitaminen en mineralen houden, dat is voor ieder paard belangrijk. Wat heb je meegekregen, hoeveel moet je geven en hoe zwaar verwachten jullie dat ze wordt? (geadviseerde hoeveelheid mineralen en vitaminen door het NRH (de engelse voedingsbijbel voor paarden http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=11653&page=R1 ) gaat op geschat volwassen gewicht. Als je wilt kan ik dan uitrekenen wat volgens het boek gevoerd moet worden. Ik ga er vanuit dat ze daarnaast onbeperkt ruwvoer krijgt, of krijgt ze ook nog andere producten? Staat ze op gras?


Is dat ook niet afhankelijk van evt tekorten in het bloed?


Nee, tekorten in het bloed betekent zeer ernstige tekorten. En in dit boek worden de minimale behoeften aangehouden. Dit zou ieder paard moeten krijgen, daarboven zijn er individueen die eventueel extra nodig hebben (sommige paarden hebben dat bijvoorbeeld met magnesium of koper).

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:28

Dat vind ik heel interessant Mizora!
Dus puur op gewicht kan dat al bepaald worden? Hebben aandoeningen en omgevingsfactoren dar geen invloed op?