CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:32

Stap eens een De Tuinen oid in, die mensen weten heel veel van de werkingen van oliën. Ook op internet is een berg te vinden.
Teatreeolie is erg goed voor herstel, daar kan je druppels van mengen in bv amandelolie, wat ook goed de huid is (soepel, elasticiteit)

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:36

is olie dan ook nog dun genoeg dat het gesprayd kan worden? met die drukspraydingetjes heb ik altijd dat het kopje verstopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:20

Teatree is super spul. Antibacterieel en herstellend. Maar; tenzij je heel erg verdund kan het pikken in wondjes. Dus zeker iets om rekening mee te houden bij een paard die al nukkig is op de benen.

Je kan eventueel kijken naar een plantenspuit die je op druk moet pompen. De goeie maken niet absurd veel geluid en je kan er een flinke straal uit krijgen als je maar goed pompt.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:37

Hier lukt t met plantenspuit en de olie.
Maar zat zelf ook te denken aan zo'n spuit die Gloa zegt.
Smeren is geen optie denk ik? Kan je haar wel bandageren?

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:14

Om het spuit probleem op te lossen, heb je al eens aan een onkruidspuit gedacht? Die kun je op druk pompen en toch redelijk lang mee spuiten en hoef je er ook niet zo dicht op te staan, maakt ook amper geluid. Regelmatig bij de action te koop voor een prikkie, en anders bij de welkoop. Op dezelfde manier heb ik jonge hengsten uit de opfok kunnen behandelen voor hun mok. Ideaal vindt ik het!

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:47

onkruidspuit op druk lukt helaas ook niet meer. Die herkent ze al en kom ik niet eens meer mee in de buurt. Misschien dat ik een kleinere variant kan vinden (ik verstop alles in mijn mouw).
Zalf op wonden doen gaat niet meer.
We hebben het over 800 kilo trekpaard die er niet om schroomt om me om te beuken en de boel af te breken. zolang je niet aan de benen komt een schat van een paard. Maar met de benen heel erg reactief en vooral onvoorspelbaar. ze laat me soms rustig doen en haalt dan in een keer gericht uit. vandaag kon ik een wpndje zalven en morgen kan het zijn dat ik niet eens in de buurt kom met de klodder zalf op mijn vinger
Bandageren ging vroeger wel maar heb ik al jaren niet meer gedaan. Maar hoe kan bandageren helpen voor wondjes dan?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 05:38

Je kan dan iets gebruiken als onderlijnen waar je zalfmengsel oid op doet en dan de bandage erover en dan trekt dat spul dus heel goed in de sokken en pootjes. ;)

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:24

Dit gedrag doet ze waarschijnlijk niet voor niets. Zal wel heeel pijnlijk zijn. Even een paar dagen pijnstiller zoals metacam geven? Werkt gelijk ontstekingsremmend. Kan jij ondertussen wat beter zalven zodat het geheel wat soepeler wordt...

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:52

Het is al jaren dat ze dergelijk gedrag vertoont hoor, combinatie van trauma's uit het verleden en uiteraard de benen die pijn doen. Maar het onvoorspelbare "uit het niets" gedrag vertoonde ze bv ook onder het zadel (bij een moeilijke oefening, in plaats van rustig na te denken plots gaan trappelen / uithalen met de benen in de lucht.).
Het zal zeker pijnlijk zijn, maar gedrag zit er inmiddels al zo diep in dat ze ook als ze geen pijn heeft zal uithalen. (gewoon bij het aaien over de benen doet ze het al, en een lichte aanraking met mijn vingertoppen op huid die niet beschadigd of in ribbels is zal geen zeer doen, dat is er eerder ingesleten zeg maar.)
Zalven is op dit moment gewoon geen optie meer, ik ben al blij als ik de cydectin erop krijg en als ik op een goede dag een klodder zalf op een open plek kan duwen.

Bandageren kan ik proberen, maar zodra ze denkt dat er iets van zalf of vocht in de buurt komt dan kan ze al gaan flippen. Dus lapjes met zalf tegen drukken en daarover bandageren zie ik somber in, maar het is wel het proberen waard, als het wel lukt kan het inderdaad wel lekker intrekken.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:53

Ik heb afgelopen week green xl besteld.

De afgelopen periode ging ik 4x per week naar zee en toen waren zn benen mooi schilfervrij. Nu ik niet meer zo vaak naar zee kan, ivm vroeg donker, en straks nog minder ivm verhuizing van paard wil ik de green xl proberen omdat ik nu toch her en der een korstje vind..
Ik heb de shampoo en de vachtspray besteld, morgen proberen dus ik ben benieuwd. Ik kan me herinneren dat er hier nog iemand was die het gebruikte?

Verder zie ik hem niet stampen en jeuken dus daar ben ik al blij mee! Ik hoop dat het van de winter zo blijft. Ik overweeg alleen nog om de finecto horse nog te bestellen voor over zijn voer. Van de winter gaat ie natuurlijk op stal waar een verhoogd risico op mijt is? Ik lees er veel positiefs over, jammer dat het zo duur is..

Hoe gaat het met jullie paarden? En als jullie scheren, scheer je dan tegen de haren in of met de haren mee? Ivm jeuk als het weer gaat groeien.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:36

Ik scheer tegen de haren in, tenzij ik er slecht bij kan aan de binnenkant, dan even met de haren mee. Nooit gemerkt dat ze jeuk krijgt als het weer gaat groeien.

Ik gebruik ook greenxl inderdaad!

Hier gaat het best goed! Wegens omstandigheden een tijdje niet geschoren en toen ik afgelopen weekend de sokken er weer af hield vielen de benen me toch mee. Aardig dun en max 3 wondjes per been.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:56

Hi all,

Even een vraagje! Ik wil graag weten of iemand hier zo'n paardenbad heeft (gemaakt) en ik zou daar dan graag foto's van willen ontvangen. Ik wil voor Dewi zo'n bad laten maken (en voor mogelijk toekomstige paarden haha) maar ik heb wat voorbeelden nodig voordat ik een bouwtekening kan maken..

Heb jij zo'n bad? Zou ik dan wat foto's mogen zien? Als het mogelijk is, ook van de aanbouw.. Ken je iemand met zo'n bad, volgens bij kun je op Bokt niet ''taggen'' maar ik hoor het graag! Ik zal dan ook het bouwproces voor Dewi haar bad met jullie delen..

Alvast heeeeel erg bedankt!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:36

Geen idee van zo'n bad. Weet dat op de fbpagina van trekpaarden er wel een paar mensen zijn die er een hebben.

Fijn dat t mee viel Zorro!

Maartje, ik heb ook greenXL en ben er wel tevreden over.
Finecto ook over nagedacht maar hoor teveel wisselende verhalen en vind het te duur daardoor. Plus dat de cydectin nog steeds goed werkt bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:39

Ik voer finecto nu een paar maanden. Ze was voor die tijd al mijten vrij gemaakt met bye-mite en vlooiendruppels. Blijf het gewoon voeren en ben benieuwd of ik nu de herfst en winter zonder mijten door kom.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:44

Finecto heb ik even gevoerd, een potje, maar dat was eigenlijk te weinig om echt te kunnen merken of het hielp. Maar het ruikte wel duidelijk naar knoflook, wat giftig schijnt te zijn voor paarden, en ik ben zelf wat bang dat er meerdere kruiden in zitten die parasietwerend/dodend werken zoals absintalsem, griekse alant, chaparral, canadese geelwortel, en/of st janskruid, die stuk voor stuk licht giftig zijn of bv slecht zijn voor de lever zoals de chaparral of niet langdurig gebruikt mogen worden zoals de absintalsem en geelwortel.

Het is jammer dat ze de ingrediënten niet willen vrijgeven.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:17

Ik voer niets als ik niet weet wat er in zit :n Daarom dus geen ervaring met Finecto.

Hier helaas afscheid moeten nemen van mijn oudste merrie. Artrose werd erger, maar ook de CPL klapte er volledig uit. Ze had ineens echt dikke achterbenen, was niet comfortabel meer. Leven mag geen lijden worden, en ik wilde perse voorkomen dat haar benen open zouden gaan en ze op haar leeftijd nog eens met maden in haar benen of iets anders naars zou staan. Ze is gegaan zoals ze was, prachtig en trots.

Haar zoon doet het op dit moment wel weer heel goed, dat is echt heel fijn. Mijn veulen komt over een maand, dat wordt een enorme Tinker := Dus daarbij ga ik vanaf het begin er echt heel bewust mee bezig, om de kans op CPL etc zo laag mogelijk te houden.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:17

Even een schopje.
Ik kwam afgelopen week het topic over OerBalans tegen en heb toen een gratis proefverpakking besteld. Het klinkt allemaal mooi; stimuleert de leverstofwisseling, ondersteunt het immuunsysteem, voert afvalstoffen af, ondersteund het hetstellend vermogen van de huid.. ‘voor een gezonde, soepele huid en glanzende vacht’

Ik vraag me dus af of dit ook kan helpen bij CPL. Heeft iemand er al ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:13

Ik vind het ook wel goed klinken maar voer al zoveel prijzige dingetjes dat ik het nog niet echt aan durf.

Floortje heeft geen cpl maar staat wel op de fibra anti itch (vanwege ZE achtige klachten door het vette gras op onze klei), kleefkruid, brandnetel en finecto. Allemaal onder het motto; voorkomen is beter dan genezen :j

Ze doet het hier goed op en heeft op maar 1 achterbeen nog een paar oppervlakkige druk wondjes (geen ribbels) maar misschien is die oerbalans een net iets betere vervanging voor de brandnetel en kleefkruid. Ik kijk nog even de kat uit de boom.......

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:49

Aangezien Flynn de laatste tijd weer stampte heb ik toen de DA er was (voor gebitsbehandeling) gevraagd of ze een huidafkrabsel wilde nemen. Ik vermoedde namelijk weer mijt, ook omdat hij weer wat korstjes had. Niet in de plooien overigens, aan de voorkant van z'n achterbenen.

Test op mijt is negatief, nou raad ze wassen met sebolytic shampoo aan. Dit verzacht de huid en verkleint de korsten. Hebben jullie hier ervaring mee? Het is officieel voor honden en katten, maar schijnt dus ook voor dit soort problemen gebruikt te worden.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:20

Mijt is soms lastig te vinden, kan ook vals negatief zijn....

silas

Berichten: 5661
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:15


MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:58

8nnemiek schreef:
Even een schopje.
Ik kwam afgelopen week het topic over OerBalans tegen en heb toen een gratis proefverpakking besteld. Het klinkt allemaal mooi; stimuleert de leverstofwisseling, ondersteunt het immuunsysteem, voert afvalstoffen af, ondersteund het hetstellend vermogen van de huid.. ‘voor een gezonde, soepele huid en glanzende vacht’

Ik vraag me dus af of dit ook kan helpen bij CPL. Heeft iemand er al ervaring mee?


Ben je er nog mee verder gegaan?

Gijs zn benen zien er eigenlijk verbazend goed uit! Eind oktober hebben we Gijs verhuisd, hij staat nu ‘s nachts binnen en overdag vaak in de bak. Hij krijgt alleen hooi op ‘t moment.
De laatste periode op de wei had hij vooral veel wondjes op zijn rechterachterbeen, zonder dat ik er veel aan gedaan heb is het eigenlijk allemaal weg. Plekken bij zn spronggewricht zijn ook bijna dicht, terwijl ik nu veel minder doe..
De Green XL deed hier trouwens heel erg weinig, behalve mn portemonnee leegmaken..

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 06:57

De oerbalans heb ik nog steeds niet gekocht nee, helaas even geen geld voor, maar ik wil het zeker gaan testen komend voorjaar. Hier zijn de benen ‘s winters eigenlijk altijd mooi rustig en dun, maar in het voorjaar beginnen de wondjes vaak weer.
Fijn dat het met Gijs ook zo goed gaat!

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:05

Vanuit ervaring met mijn eigen paarden heb ik een zeer sterk vermoeden dat er een relatie is tussen suikerrijk voedsel/disbalans darmen en het ontstaan van plekken op de achterbenen/spronggewricht. Wat mij betreft zijn deze plekjes het beste aan te pakken via de darmen. Life yeast en een hoge dosis omega vetzuren hebben hier iig goed gedaan.

timmyturner
Berichten: 57
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:58

heeft er iemand hier ervaring met hennepzaadolie?