CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 00:20

Silas leeft nog een paar dagen, dan is het einde nabij... :'(
Mijn overleden Tinkerdenkhengst had ook CPL. Het schijnt toch echt erfelijk te zijn, wordt nu gezegd.
Mocht het zo zijn dat er bloed nodig is voor onderzoek, dan zal ik zeker bloed van mijn 2 dames afstaan.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:24

Duhelo schreef:
[MD] ouder paard, cpl, artrose
zucht... nadat ik de eerste open cpl plekken vond bij mijn 8 jarige gisteren, zijn de benen van mijn oudste nu ook open gegaan en hebben de voorbenen véééél meer kloven dan ik dacht ...

Dat is niet zo gek! Door de aanhoudende droogte komen er meer suikers in het gras....

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:34

Ik ben ook niet blij met de aanhoudende droogte. Ik houd de benen goed in de gaten, maar mijn meisjes waren 5 dagen geleden zo erg aan de diaree, dat ik ze sinds 3 dagen maar op hooi heb gezet en het is nog niet over :( ze maken zichzelf niet meer vies in ieder geval (elke dag 2 paarden wassen die onder de stront zitten is ook geen pretje :o ), maar vaste mest is het ook nog niet.... Die suiker dat is wat dit jaar, eerst al steeds met de vorst 's nachts, nu weer aanhoudende droogte, al hoop ik dat het deze week met de regen wat beter wordt!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:36

KootMiraDrum schreef:
Silas leeft nog een paar dagen, dan is het einde nabij... :'(
Mijn overleden Tinkerdenkhengst had ook CPL. Het schijnt toch echt erfelijk te zijn, wordt nu gezegd.
Mocht het zo zijn dat er bloed nodig is voor onderzoek, dan zal ik zeker bloed van mijn 2 dames afstaan.


Dat zou je zeggen, maar zowel Silas als mijn merrie hebben dus cpl (al dan mijn merrie gelukkig in veel mindere mate) maar hun dochter heeft helemaal nergens last van, nog geen wondje of ribbel in 8 jaar tijd en dat zonder enige vorm van (preventieve) behandeling. Daarom kan het nog wel erfelijk zijn natuurlijk, maar hier lijkt het niet zo te zijn (hoe dan ook, ik ben blij dat Lilya nergens last van heeft) :)

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:51

Binti ook niet, die is 10. Maar haar moeder Mira ook niet.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:00

Kennis van me heeft een jaarling. Die z'n moeder heeft best droge benen, vaders op zich ook, maar die is nog jong (6), maar de jaarling heeft nu dus al plekjes...

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:44

Bij mij op stal een merrie van 14 met hele gave benen. Vader hebben ze met 8 jaar in laten slapen vanwege CPL.... Het blijft toch een heel erg lastig ding. Ik heb sinds een paar weken een jaarling Belgisch trekpaard. Mijn eerste eigen paard. Die cpl is wel echt iets waar ik bang voor ben. Ik ga hem dus ook heel goed in de gaten houden. Er staan erg veel belgen bij mij op stal, sommige hebben veel last van hun benen, andere helemaal niet. Roulette of zo.....

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:58

Drager x drager kan lijder worden.... dus dat is altijd lastig...

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:32

Ik heb de leg guards besteld. Handig, bedrijf zit hier op t eiland dus kan er om rijden. Heel erg benieuwd!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:04

Duhelo schreef:
[MD] ouder paard, cpl, artrose
zucht... nadat ik de eerste open cpl plekken vond bij mijn 8 jarige gisteren, zijn de benen van mijn oudste nu ook open gegaan en hebben de voorbenen véééél meer kloven dan ik dacht ...

Wat balen zeg... Zo zie je maar weer wat die sokken allemaal kunnen verbergen hé.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:47

Ik ben benieuwd of het was is Jaan! Ik hoop het voor je, zie wel een foto verschijnen?

Heftig Duhelo, volg je topic ook, ben benieuwd hoe het verder gaat. Sterkte!

Ik heb de Honingzalf besteld en wonderbaarlijk genoeg begin ik nu na 2,5 week resultaat te zien! Eindelijk gaat die lelijke kloof in zijn knie dicht :D ik ben ook blij met de teatree shampoo! Ik was zijn benen 1x in de week er mee, hij was wat schilferig op sommige plekken, een paar korstjes etc. en dat is zeer verminderd. Zodra ik een korstje vind smeer ik het in met levertraan-zinkzalf en dan is het de volgende dag meestal een droog plekje geworden.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:33

Kan cpl ook in de hals voorkomen???? Harde ribbels en kalige plekken.... Paard schuurt wel zijn manen/hals aan de bomen af en toe.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:37

Ik zou zeggen dat een omschrijving is die bij zomereczeem past.... Zitten de ribbels bovenop en langs de manenkam? Heeft ze jeuk bij de staartwortel en manen? Of ze heeft teveel suiker gehad? Dan wil de nek ook wel stijf worden/kunnen ze jeuk krijgen.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:41

Zijn harde ribbels aan de zijkant langs de manenkam. De kale plekken lijken op de kale "ribbels" van cpl. Maar nu ik even inlees in zomereczeem zou dat het ook wel kunnen zijn idd.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:09

Of insuline resistentie, zou ook nog goed kunnen

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:20

Qua lymfebanen vind ik het niet logisch als het op de hals voorkomt. Dan denk ik ook eerder aan bovengenoemde kwalen.. pff kan er ook nog wel bij :(

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:23

Jaan81 schreef:
Duhelo schreef:
[MD] ouder paard, cpl, artrose
zucht... nadat ik de eerste open cpl plekken vond bij mijn 8 jarige gisteren, zijn de benen van mijn oudste nu ook open gegaan en hebben de voorbenen véééél meer kloven dan ik dacht ...

Wat balen zeg... Zo zie je maar weer wat die sokken allemaal kunnen verbergen hé.

Ja, inderdaad.
Dank je Maart!

het maakt er uiteraard ook niet gemakkelijker op dat ik de benen niet mag aanraken. (en eerlijk, het feit dat ik ze niet mag aanraken ligt wss wel aan pijn en slechte ervaringen in het verleden, maar de manier waarop ze reageert als ik er zelf maar naar wijs, is eerder zij die zegt dat ik er simpelweg niet mag aankomen.De plekken zitten achteraan ook meer onderaan (en die zijn momenteel zeker niet erger dan ze al in het verleden gehad heeft), maar joh, nijdig paard is dat ...
Voorbenen vallen wel mee, die kloven kan ik wel insmeren, maar die achterbenen. Scheren doe ik liever niet ivm jeuk als de haren terugkeren, maar normaal knip ik de boel wel kort. Maar zelfs dit lukt momenteel niet. en om ze nu plat te spuiten enkel om de sokken weg te knippen ...

Eigenlijk zou het ideaal zijn moest ik kunnen verdoven, knippen en hoeven kappen, maar de laatste keer heeft ze zich ondersteboven gedraaid in de hoefstal (zonder verdoving), dus nu ben ik eerlijk gezegd er bang voor geworden om ze nog in de hoefstal te zetten.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:27

Tranquigelletje geven?

CPL en IR is nog geen dramatische combi, voor beide goed om paard schraal te houden ;)
Die van mij heeft een hele waslijst, ach ja... Ieder huisje z'n kruisje

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:21

awel, voor tranquigel oid heb ik schrik omdat ik al verhalen gehoord hebben van paarden die heel suf zijn en dan voor een lichte aanraking ineens énorm uithalen / erdoorheen breken.

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:43

hier ook een trekpaard met cpl, ik heb al een paar keer behandeld met butox pour on. ik gebruik daarvoor ongeveer 90 ml (10 ml/100kg) en dat giet ik over de manenkam, staartaanhechting en vooral in de sokken maar ik kan niet heel veel effect merken. klopt het dat de butox pour on minder goed werkt als cydectin?
misschien ligt het er ook wel aan dat ik het niet met een spuitje onder het haar spuit.
hoeveel gebruiken jullie per keer en hoe brengen jullie het aan?

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:54

Wij hebben Butox gekregen voor ons paard met zomereczeem en werkte perfect, het houdt de vliegjes op afstand.
Maar ik denk dat je voor CPL beter Cydectin dan Butox kunt proberen. :o

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:00

Tineke hoe gaat het met Kim?

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:03

Naar omstandigheden redelijk. :j
Benen zijn mooi droog, nog geen beestjes gesignaleerd.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:38

Butox is idd voor de vliegen. Cydectin pakt (geregistreerd) mijten mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:18

Weten jullie eigenlijk of CPL ook bij bijvoorbeeld Ardenners voor komt?