[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:49

Ik zou wel een voorbrenger vast uitzoeken en misschien dat die kan langskomen of jij daar 1-2 keer heen zodat die ook weet wat hij in handen heeft op de keuring (en jij ook zeker weet dat je een goede voorbrenger hebt).

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:00

Bekende van mij heeft het ook zelf gedaan.
En inderdaad wel een voortbrenger gezocht.

Paard had een 3e premie en liet zichzelf niet echt goed zien. Misschien toch wat overweldigd geweest doordat ze niet gewend was van huis weg te zijn.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:13

Sanet schreef:
Ik zou wel een voorbrenger vast uitzoeken en misschien dat die kan langskomen of jij daar 1-2 keer heen zodat die ook weet wat hij in handen heeft op de keuring (en jij ook zeker weet dat je een goede voorbrenger hebt).


Dat zal ik zeker doen, heeft mijn vriendin ook gedaan. Is er iemand omgeving buitenpost jullie aanbevelen?

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:53

Als ik de paarden naar de keuring breng is dat meestal met het doel een zo hoog mogelijke premie te behalen.

Thuis zijn bij mij de paarden net wat te dik, en richt ik me erop dat ze rustig in de hand zijn.

Voor de keuring is het beter dat ze slank en scherper aan het touwtje zijn. Ik ga het daarom niet zelf doen, breng ze dan in training. Ik denk dat een professional meer uit mijn paard kan halen op dat gebied dan ikzelf.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:00

Dat denk ik ook, vandaar waarschijnlijk Later alsnog een keertje ergens in training zetten .

Dennenboom

Berichten: 713
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:41

Ik begin er zelf ook echt niet aan. Mijn doel is ster predikaat. Dus daar ga ik zelf niet aan prutsen. Ik heb ze van te voren wel aan de longeerlijn gehad wat conditie opbouwen

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:34

Nou, hebben wij weer: een lief leuk merrie veulen (eindelijk) met een kop erop.
Super nieuwsgierig en aanhankelijk, lekker kroelen.

MAAR, o wee als je wat van haar vraagt of wil. Dan trapt ze dus gericht! Nog nooit meegemaakt. Dat ontwikkelde zich razendsnel, in 1,5 dag, nadat ze een keer succes had behaald, werd het steeds erger. Mijn paarden vriendin bood hulp en zo hebben we haar echt even in de houdgreep moeten nemen. Woest was ze. Nog niet eerder gehad. Was zeker geen angst, maar echt koppigheid. Nou, ze is nu de Sjaak, we gaan dit iedere avond oefenen.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:40

Oei Sunny, dacht jij even een lief zoet sappig merrie veulen te krijgen, krijg je zo’n woest kipje :D
Succes met temmen :) komt vast goed…

Mijn kereltje groeit als kool is echt niet normaal. Deze foto is met 3 dagen oud. Inmiddels is hij “al” 9 dagen oud.
Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:48

Woest kipje _O-

Knapperd is het Sanet!!!

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 01:12

Haha, en het is niet eens een vos ;)

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 06:52

Ha ha een drakie Sunnyhorse.
Met wat geduld, wordt ze vast een engeltje.

Prachtig Sanet!

Wat is er een hoop regen gevallen hè. De eenden zwommen weer in de wei.
Gelukkig hebben we een paar droge stukken en daar kleine weitjes op gemaakt. Dus ze kunnen nog steeds lekker grazen.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:03

Nynkex01 schreef:
Haha, en het is niet eens een vos ;)

Soort van wel hè? Zelfde kleur manen en staart als het lijf :)

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:27

Ah, zo had ik het nog niet bedacht. Vandaar dat Ilse ook zo’n draak is ;)

afkepieteke

Berichten: 240
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:40

Wat wij wel deden met brutale veulens is een paar dagen achter elkaar even optillen. Dan zitten ze in onmacht en werden ze bij ons wel duidelijk ‘liever’ van. En dan echt even een paar minuten

M_arjolein

Berichten: 1452
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:59

Hier viel het gelukkig mee met de regen. Ze konden gewoon op de wei blijven.

Mooi ventje Sanet!!

Oh jee Sunnyhorse 1 met een kop er op. Pittige tante!

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:53

Nou jongens, here goes nothing. Ik heb een hele toerbeur om bij te lezen :')

Horseloverl schreef:
Stille meelezer komt even wat typen haha. Onze kleine is geboren, na een paar jaar weer een merrie, van Boet. Enorm leuk en zo dankbaar dat alles goed is gegaan!

Nu ben ik alleen een beetje bezorgd om m’n oude merrie. Die is gewend van 8-18 buiten en komt nu helemaal niet buiten. Veulen is maandag geboren, dinsdag een kwartier buiten geweest. Toen al licht verkouden geworden en nu dus 2 dagen helemaal niet buiten geweest ivm het weer. Merrie krijgt onbeperkt ruwvoer, krachtvoer over meerdere beurten. Ik ben toch een beetje huiverig dat ze koliek krijgt door te weinig beweging. Zijn hier mensen met verdere tips om het te voorkomen? Ik hoop dat ze morgen even naar buiten kunnen maar alles is echt zeikend nat. Dus langer dan dat ik bezig ben met de stal word dat ook niet. Hoe gaan jullie hiermee om?

Ze is verder goed gezond, heeft vrachten melk en is enorm gek met dr baby :)

Gefeliciteerd met het veulen! Hoe gaat het inmiddels?

Sanet schreef:
Vannacht is mijn nieuwste knapperdje geboren, mijn merrie verzameling aangevuld met een hengstje, zijn naam is Cyseau (ziezo). Gelukkig is het morgen warmer weer, ik denk niet dat hij vandaag al naar buiten kan het is echt koud en guur hier.

Gefeliciteerd! Prachtige naam overigens :D Prachtig kereltje <3
Klinkt alsof je het slim hebt aangepakt met jouw alarmen.

boemel schreef:
Gisteren 2 Ieren gereden. Voorlopig blijf ik even “vreemd” gaan :D .

Gaaf! Wij hebben er ook twee op stal staan. Ik vind het wel wat. Als ik geen friezen zou hebben gehad, zou ik wellicht ook wel met zoiets thuis kunnen komen. Heel veelzijdige paarden!

Klinkt alsof jullie op de goede weg zitten met Mir. Super fijn :o Nu hopen dat alle behandelingen goed aan gaan slaan. Hoe gaat het nu? Zijn de medicijnen inmiddels binnen?
Leuk om te lezen hoe jullie trainen/lessen. Volgens mij is het ook een paard met veel instelling als ik het zo lees. Ik snap jouw overwegingen m.b.t. het beleren overigens goed. Heb je inmiddels al wat op het oog?

Ik heb wel eens wat voorbij zien komen over dat feather light in Wapenveld. Ziet er op de filmpjes altijd gelikt uit, maar geen idee of het in de praktijk ook een fijne methode/trainer is.

@Meya:
Wedstrijd is dus gek verlopen. Evengoed wel een winstpunt binnen, dus dat is dan in elk geval meegenomen.

Fijn dat de paarden al beter overweg kunnen Afkepieteke. Met een beetje tijd, vindt dat zijn weg zo te horen wel.

Lys_PPA schreef:
Ahh ja die vliegen :(
Picasso had zn hele buik onder de bulten, had ie vorig jaar in het begin van het vliegenseizoen ook. Net alsof hij er weer even aan moet wennen. Toen had ik voor hem n bucas rain vliegendeken gekocht, pastte perfect, maar niet gedragen omdat de deken een paar dagen levertijd had en hij inmiddels met zn oude kapotte deken stond en bulten weggetrokken waren. Dacht dan bewaar ik m voor volgend jaar... doe ik die nieuwe vandaag dus op, is zn hals veel dikker geworden, oftewel zit behoorlijk strak. Zo zonde.

Oei... Dan baal je :=

@Laura: klinkt alsof Ilias sowieso wel lekker gaat! Klinkt als een super fijn paard. Hoe gaat het inmiddels met Douwe?

@Sunny: mooi beest, die 3-jarige hengst. Ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen. Brengt mij wel nieuwsgierigheid naar boven: heeft één van jullie wel eens overwogen een hengst naar de eerste bezichtiging te brengen? Zo ja, met welke verwachtingen zijn jullie daar toen heen gegaan? Wat wegen jullie allemaal mee in zo'n besluit?
Je hebt aardig te kampen lees ik, met jullie versie merrieveulen :Y) Klinkt als iets waar ik toch even tijd in zou steken. Nu is het immers nog te overzien, maar je moet er toch niet aan denken dat ze dit gedrag ook vertonen op latere leeftijd :=

@Ketly: Zo fijn is dat he? Als ze zo betrouwbaar zijn als Hannah. :D

Over het keuringsklaar maken gesproken: ik zou er voor de stamboekopname als 3-jarige zelf niet aan beginnen. Ik overweeg Pit wel op te halen/mee te nemen naar de fokdag en voor de ervaring. Is ze ook weer even een paar dagen goed in de hand. Maar net als wat anderen al aangegeven hebben: ik denk dat de professionals daar nu eenmaal meer uit halen en ik wil er graag uit halen wat er in zit. Zou toch leuk zijn om met een premie weg te lopen.

----------------------------------------------------------------------------------

Nou, ik ben weer bij! :D

Leuke/interessante onderwerpen die zo voorbij komen. Kan ik wel van genieten.

Ik ben in elk geval weer van de partij na een weekje vakantie. Was ook wel even lekker om een weekje offline te zijn. Wel de beesten ontzettend gemist, bovendien is er in tussentijd hartstikke veel te vermelden!

Stalgenoten hebben Jels naar Karin Hendriks gebracht voor het spoelen (is een ritje van ca. 15 minuten). Dat is allemaal vlekkenloos verlopen. Spoelen was ook met succes, wat we hebben wederom een embryo. Nota bene eentje die nog beter was dan het vorige zei Karin. <3 Die merrie is kennelijk vruchtbaar zat. De embryo is met de koerier naar v. Kempen gegaan en daar is de terugplaatsing ook volgens het boekje verlopen. Het goede weer zal vervolgens wel z'n werk hebben gedaan want zaterdag kreeg ik te horen dat het is aangeteld bij de draagmerrie!

We hebben de 23e controle en hopelijk kunnen we dan een hartslag waarnemen. <3 Het voelt nu alsof we dan stiekem toch kunnen gaan aftellen.

Pit staat sinds een week weer op vol gras en doet het hartstikke goed. Die is echt goed de winter doorgekomen. Omdat er vermoedelijk toch wat paarden zijn opgehaald, is haar groep samengevoegd met nog weer een andere groep en nu wil het toeval dat ze dus met nog een andere fries staat. Direct dikke mik tussen die twee - vind ik dan weer hartstikke leuk. De andere fries heeft het er ook niet zo als de warmbloeden fel doen, net als Pit kiest ze dan liever het hazenpad dan dat ze er iets op terug doet. Ik geloof dat het ook een ontzettend vriendelijk beest is. Komt even buurten en wil best even wat aandacht in ontvangst nemen, maar blijft wel bescheiden. Bovendien kijk ik ernaar uit dat ik haar nu weer kan bezoeken zo vaak en wanneer het mij uitkomt. {:} Is dan weer het voordeel van het weideseizoen: ik rijd gewoon naar het weiland toe.

Afbeelding
Pit op links

Afbeelding
Afbeelding

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:09

Oeh spannend weer Jelske.
Zal duimen dat t goed gaat.
Heerlijk voor Pit in de wei en zo fijn dat je zo langs kunt gaan. Erg lief koppie heeft Pit.

De medicatie voor Mirtje is nog niet binnen. De prednison mogen ze als kliniek niet meer op voorraad hebben en is wachten tot deze binnen komt.

Voer is in bestelling en middel lever is net binnen. Daar ga ik morgen mee beginnen.

Ik heb nog niet concreet iemand voor het beleren. Eerst maar eens zien dat ze goed opknapt. Er zijn er hier verschillende in de buurt die t doen.
Featherlight heeft volgens mij een wachttijd van 2 jaar :=

Ben wel veel aan het trainen met haar nu. Ik merk dat ze het leuk begint te vinden. Van boos en tegenstribbelen naar actief meedenken en lief zijn.

Ze moet 5 dagen achter elkaar ontwormd worden. Zie daar tegenop. Zo makkelijk gaat dat niet, want ze is een slimme tante. En meestal krijgt ze er buikpijn van en is dan ook nog eens heel boos. Hopelijk heb ik na deze kuur mijn oren en vingers nog ;)

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:18

Jelske Douwe is stabiel op dit moment. Hij loopt 30 min met wat meer drafwerk iedere week en ook een rondje galop erbij gepakt.

Ik hoop zo dat het vruchtje blijft zitten bij jullie draagmerrie. Je gunt toch iedereen z'n schattig dartelend moppie in de wei.

Sunnyhorse oh jeej meisje die al vroeg diva gedrag vertoont. Ind even de grenzen aangeven dan komt het goed.

Jinthe2

Berichten: 64
Geregistreerd: 14-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:26

Oh jeetje, ik moet echt nog zoveel bijlezen en mijn geheugen is een zeef :+

Sunny pakt zich voortaan beter zelf in bubbeltjes plastic :D Pittig veulen dus. Wij hebben ook eenmaal zo'n veulen gehad. Gelukkig was het na de opfok tot 2,5 jarige helemaal verdwenen :Y)

Jelske, spannend weer, duimen dat het blijft zitten :j

Boemel, wat fijn dat je nu een uitslag hebt wat haar gedrag kan verklaren. Hopelijk werkt de medicatie en groeien jullie daardoor ook verder maar elkaar toe.

Over het keuringsklaar maken. Ik denk dat het zelf kan als je goed weet wat er wordt verwacht. En een heel goed paard zal zich toch wel laten zien. Bij twijfel of een paard waar toch wat werk aan is zou ik ook liever wegbrengen.

Hier is vorige week ook een veulentje geboren. De eerste van de drie. De geboorte ging vlotjes en moeder en zoon maken het beide goed gelukkig. Het is weer een Auwert en een ontzettend aanhankelijk ding <3

Verder maken we ons klaar voor het nieuwe wedstrijd seizoen. Ik ben dit jaar nog niet outdoor gestart maar de planning is om M2 te starten. Nu nog een zonnetje want met al die regen ben ik nog niet in de stemming :x

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:24

Zo, even paar pagina's moeten bijlezen.

Afkepieteke fijn dat het nu goed gaat!
Fijn Laura, dat de zadelmaker weer geweest is

Fijn Boemel dat je dat zo kon fixen. Hoop voor je dat het zo doorgaat qua ontwikkeling

Sunnyhorse, wat een leukerd! Jammer dat ie wss weggaat. Ohjee.. pittige dame dus. Dat is even niet leuk, maar hopelijk is ze te corrigeren.


Spannend Jelske. So far so good. Duimen!

Mooi kereltje Sanet!

Gefeliciteerd Jinthe!

Keuringsklaarmaken.. hmm, ik zou het uit handen geven. Dat hebben we 2 jaar geleden ook gedaan toen we de Bikkel merrie kochten. Maar ons doel was sterpredicaat. Die heeft toen een kleine 4 weken in training gestaan (daarvoor had ze ook een tijdje niks-weinig gedaan, dus dat was ook wel handig om het zo te doen)
---

Zo, ook weer bij :D
Hier vanavond alle paarden op de foto laten zetten en de Epke merrie ook ohz. Jammer dat de zon wegging toen we begonnen, maar goed. Ben benieuwd naar het resultaat. :)

Nog steeds verliefd op het veulen, merrie doet het ook goed. De entermerrie is ook echt een lieverd, ook wel een dame maar niet verkeerd. De andere merrie gaat ook goed, het rijden gaat lekker,even op een ander bitje en daar begin ik wel degelijk verschil in te merken.

Ik was weer heeeel eventjes in de verleiding gekomen om toch nog een merrie te insemineren dit jaar. Maar toch maar niet gedaan, moet van mezelf me aan de afspraak houden :+
Verder weinig bijzonderheden. :)

Zonnebloem24
Berichten: 69
Geregistreerd: 03-05-17

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:34

Ik heb bij een paard gekeken, uiteindelijk op iets anders gestuit... merrie van net 3, groen als gras en nog erg puppy.
Ik twijfel of ik dat moet doen, zoek eigenlijk een paard wat al licht aangereden is dus dit is wel een gok.
Maar kan wel mooi eerst een paar maandjes de wei op, wat grondwerk doen en daardoor een band opbouwen voordat we gaan starten.

Lastig hoor!

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 23:37

Lastig zonnebloem, kan ze al wel iets? Als ze bijvoorbeeld al wel goed verkeerssmak is en je kunt een paar keer met haar wandelen, heb je vaak al een aardige indruk van hoe het karakter is. Ilse kende toen ik haar kocht eigenlijk niks, was paar keer op gezeten maar eigenlijk kon ze niet eens goed aan een touwtje mee lopen. Heb geen spijt van dat ik haar heb gekocht en we zijn nu een hele goede combinatie, maar zou voor een Volgende toch liever een paardje kopen dat al wat meer kent. En dan niet eens rijtechnisch dingen kennen, maar wat ik zei bijvoorbeeld al braaf zijn in het verkeer zodat je toch iets meer een inschatting maakt van wat je Qua karakter koopt.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 00:20

Ik wilde een beleerd paard. Al was het maar licht beleerd, maar wou graag een gevoel hebben hoe het paard onder het zadel was.

Dat paard werd helaas afgekeurd.
Toen ik de foto van Mir zag, was ik verkocht.
Achteraf ook geen slimme keuze natuurlijk. Al weet ik niet hoe het gegaan zou zijn als ze geen gezondheidsproblemen gehad had.

We hebben vanavond met de paarden in het bos gewandeld. Ze werden opgevreten door de muggen.
Mir was wakker maar braaf, Diekke was amper te houden.
Diekke mag nu tot 40 minuten stappen dagelijks.
Over 2 weken een nieuwe echo. Het zal me benieuwen. Ze is veel en veel te wild geweest :(

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:04

De diva wordt weer een lieve prinses. Kan inmiddels alleen halster om doen en zostraks goed kunnen scheren waar ze braaf bleef. Ze heeft zoveel kriebel, en een dikke wollige vacht. Ik hoop dat het haar helpt.

Verder nog mijn jonkie gelongeerd met zadel en klapperende beugels. Was braaf! Met gloednieuwe dekje <3 Afbeelding

Och nee Boemel, zo lastig om ze dan rustig te houden.

Zonnebloem, ben je er al uit? Lastige keuzes. Ik vind een echte klik met paard ervaren allerbelangrijkste. En dat natuurlijk het paard wel kan voldoen aan het doel wat je voor ogen hebt.

Meya, foto’s al binnen? Ook nog een paar hier showen.

Gefeliciteerd met Auwert veulen Jinthe! Wat zijn jullie plannen met het hengstje?

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:06

Jelske, lijkt nu echt hoopvol deze poging! Zou echt gaaf zijn als het doorzet! Tevreden tot nu toe over de begeleiding bij de dracht? Leuke foto’s van jullie beide.