Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Pre vanaf welke leeftijd rijden

 
Profiel   

http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm

Heel interessant. Vooral voor de gene die serieus hier schrijven 'dat het per paard verschilt' .
Staat ook specifiek iets over de Spaanse rijschool geschreven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:16 



 
Profiel   

kohtje schreef
Het is niet mijn paard. Persoonlijk vind ik dat wachten tot 5 jaar een beetje tuttig klinken. Een kwpn ga je toch ook mee aan de gang als die 4 is?
Het valt me op dat mensen die klassiek willen rijden zeggen wachten en mensen die engels rijden zeggen aan de gang want met 5 jaar is je hengst niet zo braaf meer.


Maar met die van jouw begin je niet nu hij 4 is maar rij je al vrij intensief.

Ikzelf begin tussen de 4 a 4,5 jaar met daadwerkelijk inrijden. Voorafgaand is tussen de 3,5 en 4 met grondwerk/ lange teugel begonnen.

Eenmaal erop rij ik het eerste jaar maximaal een kwartier en zitten er altijd 2 hersteldagen tussen 1 dag werken.

Bij volwassen paarden ( vanaf 7) heb ik het andersom. 2 dagen werken en 1 rustdag voor spierherstel.

Het maakt niet uit welk ras het is. De groeiplaten hebben een vaste periode om te sluiten in het lichaam ongeacht het ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 10:23 



 
Profiel   

kohtje schreef
Het is niet mijn paard. Persoonlijk vind ik dat wachten tot 5 jaar een beetje tuttig klinken. Een kwpn ga je toch ook mee aan de gang als die 4 is?
Het valt me op dat mensen die klassiek willen rijden zeggen wachten en mensen die engels rijden zeggen aan de gang want met 5 jaar is je hengst niet zo braaf meer.

Mijn hengsten waren super braaf op 5 jarige leeftijd. Nogmaals het was opstappen en wegrijden omdat ze alle hulpen al aan hebben geleerd op de grond en ook kracht en balans hebben op die leeftijd. Ik vind het echt niet nodig om een 3 jarige "te overdonderen". Juist na zoveel tijd heeft je paard zoveel vertrouwen in je, daar heb je alleen maar profijt van.

Een KWPNer, PRE of in mijn geval PSL en Engels Volbloed, het maakt voor mij geen verschil. Ik neem graag heel veel tijd om een paard te laten opgroeien en heel langzaam op te leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 10:29 



 
Profiel   

Ik had ook enorm veel profijt van het langeteugelwerk en werk aan de hand waar ik hem al mee bekend had gemaakt voor ik echt ging rijden inderdaad, ze kennen dan het sturen al en hebben toch al soort iets meer balans en idee hoe alles werkt.
Je kunt op die manier ook al zoveel onbelast aanleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 11:45 



 
Profiel   

Ik fok Spaanse paarden.
Lange teugelwerk tot hun 5 jaar. Daarna heel voorzichtig af en toe erop tijdens korte wandeltocht.
Je kan niet geloven hoeveel ze nog veranderen tot 6/7 jaar.
Ze zijn er echt nog niet klaar voor aan 4 jaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 08:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen