Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pre vanaf welke leeftijd rijden

 
Profiel   

Een pre hengst van 4 jaar rijd je die als elk ander ras? Hij loopt nu 3/4 keer in de week half uurtje stap draf en galopperen.
Nu worden we wel eens aangesproken dat je ze voor hun 5de jaar niet zou moeten rijden.
Persoonlijk zeg ik is er niets verkeerd aan basis werk.
Wat is jullie mening?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 18:14 



 
Profiel   

Het is idd een laatrijp ras.

Ook is het de vraag of galop tot het basiswerk hoort, het is geen kwpn'er. Er zijn klassieke rijscholen die stellen dat je niet met een (barok) paard moet gaan galopperen tot het dier in stap en draf een correcte schouderbinnenwaarts kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 18:41 



 
Profiel   

Onze 4-jarige PRE is nog niet eens beleerd, onder luid applaus van onze osteopaat. Momenteel doet ze drie keer per week wat, waarvan minimaal één keer gronwerk en één keer wandelen. De dag erna is altijd rustdag. Inmiddels loopt ze makkelijk rond met een longeersingel en dekje. We begonnen 6 weken geleden met een bitje indoen, maar sindsdien heeft ze binnen een maand twee tanden en een kies gewisseld, dus dat bitje hangt voorlopig weer even in de kast.
Onze volgende stap is richting dubbele lange lijnen, zodat we stukken rechtuit kunnen en kunnen gaan werken aan een rijtypische balans. Voordat we zover zijn, zijn we wel weer een maandje verder. Het plan was om eind van de zomer er een keer op te hebben gezeten (zadel heeft ze al twee keer op gehad), maar door het wisselen en een periode met veel dazen loopt dat 'vertraging' op.

Ik zou een 4 jarige nog niet berijden, maar ja, dat is niet de meest gangbare mening ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 18:50 



 
Profiel   

Ik vind 3 a 4x in de week wel veel, tuurlijk is het maar een half uurtje.
Maar vergeet niet zijn vrije dagen en een dagje wandelen of kinderen of grondwerk.

Zou het zelf bij max 2 dagen houden.
Mijne is ruim 4. Ruitermak gemaakt vlakvoordat hij 4 was geworden (en voordat ik hem kocht).

Inmiddels heb ik hem een maand of 3 en de keren dat ik er zelf op heb gezeten zijn op 1 hand te tellen.

Nu voornamelijk grondles 1 a 2x in de week. Dag erna doet hij niks en de dagen tot les pak ik hem 15 minuutjes mee. Maar dit zijn voornamelijk ook de normen en waarden er in brengen en het begin naar het logeren.

Met een maand of 2 a 3 wil ik er wel weer opzitten. Dit zal Max 2x per week worden voor een half uurtje met in en uitstappen.

Ik weet dat hij nog niet uitgegroeid is, maar ik ben zelf van mening dat ze na hun 4e jaar echt wel rustig aan op kunnen bouwen.

Mocht ik merken dat hij het niet aan kan, dan stoppen we weer lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 19:24 



 
Profiel   

Laat rijp, vroeg rijp... Volgens mij is geen enkel paard volgroeid voor de leeftijd van 7 tot 8 jaar. Ik ben voor het rustig opleiden vanaf 4/5 jaar. En dan bedoel ik beginnen met grondwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 19:43 



 
Profiel   

Wandelen en grondwerk doen we niet,staat lekker in de wei. Galop vind ik wel basis we doen niet aan Klassiek . Gewoon engels .

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 19:59 



 
Profiel   

Jessix schreef
Laat rijp, vroeg rijp... Volgens mij is geen enkel paard volgroeid voor de leeftijd van 7 tot 8 jaar. Ik ben voor het rustig opleiden vanaf 4/5 jaar. En dan bedoel ik beginnen met grondwerk.

Het kan wel mentaal laat rijp zijn. Lichamelijk ook wel. Elk paardje is daar anders in.
Heb zelf een paardje die nog niet toe is aan berijden. Is inmiddels 3 jaar maar ik ga er ook enkel mee wandelen en af en toe aan de longe (is wel sinds juli geleden ivm Rotstraal en piste vermijden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 20:06 



 
Profiel   

Ja ik ben wel gek op grondwerk. Vind het een fijne manier om een jong paard op te leiden vanaf de grond, sterk te maken. Daarna is het enkel nog opstappen en wegrijden. Zelf ben ik niet zo van het longeren en al helemaal niet van de hulpteugels.

En in de wei staan mijn paarden altijd, dat heeft toch niets met trainen te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 20:08 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Jessix schreef
Laat rijp, vroeg rijp... Volgens mij is geen enkel paard volgroeid voor de leeftijd van 7 tot 8 jaar. Ik ben voor het rustig opleiden vanaf 4/5 jaar. En dan bedoel ik beginnen met grondwerk.

Het kan wel mentaal laat rijp zijn. Lichamelijk ook wel. Elk paardje is daar anders in.
Heb zelf een paardje die nog niet toe is aan berijden. Is inmiddels 3 jaar maar ik ga er ook enkel mee wandelen en af en toe aan de longe (is wel sinds juli geleden ivm Rotstraal en piste vermijden).

Klopt, maar geen enkel paard is op 3 jarige leeftijd volgroeid en dat vergeten veel mensen wanneer een paard er wel al volwassen uitziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 20:09 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ja ik ben wel gek op grondwerk. Vind het een fijne manier om een jong paard op te leiden vanaf de grond, sterk te maken. Daarna is het enkel nog opstappen en wegrijden. Zelf ben ik niet zo van het longeren en al helemaal niet van de hulpteugels.

En in de wei staan mijn paarden altijd, dat heeft toch niets met trainen te maken?

Omdat iemand zei dat hij ook vrij moet hebben.

Het is ook een paard waar je op stapt en weg rijd .

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 20:16 



 
Profiel   

Oh ok, ik begreep het al niet. :) Fijn dat hij zo'n goed karakter heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 20:18 



 
Profiel   

Juist die fijne paarden moet je een beetje tegen zichzelf beschermen denk ik.
Ik heb nu een 4 jarige, die doet 1 keer in de week maximaal een half uurtje stapwerk met een paar drafpassen erdoor en verder grondwerk. Dat wil ik heel langzaam uit gaan bouwen tot ze sterk is en met een jaar of 5-5,5 echt lekker aan het werk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 20:20 



 
Profiel   

kohtje schreef
Wandelen en grondwerk doen we niet,staat lekker in de wei. Galop vind ik wel basis we doen niet aan Klassiek . Gewoon engels .


Rijstijl: ieder zijn meug.

Maar bedenk wel dat in het klassieke rijden veel kennis zit mbt 'wat werkt bij dit type paard'.

Britten zweren idd bij galop, een Thoroughbred is daar speciaal op gefokt, maar heeft een andere bouw dan een barok paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 20:49 



 

Toen ik [***] kocht was hij 3 maanden onder het zadel, zadelmak gemaakt toen hij 3,5 was. Mijn doel was om er als hij 5 was weer op te rijden, maar 'helaas' gooide zijn rug roet in het eten dus nu is hij 6 en nog niet bereden. Misschien dat we nu het groene licht krijgen van de osteo, maar zo niet dan maken we onze tijd zo ook wel vol. 8-)

Toen ik [***] op zijn 5e opnieuw in ging rijden deed ik dat heel bewust voorzichtig volgens het schema van de Duitse school voor ostepatie; maar 1x per 3 dagen rijden, beginnen met 1 minuut in stap onder het zadel, en dat in een maand of twee tijd uitbouwen naar 10 minuten in stap onder het zadel. Dan herhaal je dat, maar voeg je 2 minuut draf toe (1 minuut links, dan 1 minuut rechts) en trek je dat door tot je twee maanden later uit mijn hoofd 20 minuten tot een half uur kunt rijden in stap en draf. Op die manier bouw je de spiermassa heel langzaam op. Dat klinkt gek omdat de meeste ruiters zo snel mogelijk zo veel mogelijk spieren erin willen pompen en dus meteen met 15-20 minuten rijden beginnen en dat in een paar weken doortrekken naar 3 kwartier. Het probleem daarmee is alleen dat als een paard dat niet gewend is om een ruiter te dragen heel snel veel spieren krijgt, zijn botten en pezen niet zo snel meegroeien waardoor ze niet alleen overbelast worden door het fysieke ruitergewicht maar ook door de onevenredig grote trekkracht van de te grote spieren.
Je hoeft natuurlijk niet dit schema te volgen, maar zeker in het begin is less more.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 21:01 



 
Profiel   

Ik heb er vanaf 3,5 jaar 1x in de week even heel kort een minuut of 10/15 op gezeten.
Vanaf 4 jaar ben ik heel rustig begonnen met dat 2x per week doen en ietsje langer.
Dat heel rustig zo uitgebouwd.
Daarnaast deed ik wat werk aan de lange teugel, aan de hand en aan de longe.

Inmiddels is hij 7 jaar en sinds vorig jaar rijd ik hem 4x in de week (waarvan 1x een buitenrit) en daarnaast nog een keer longeren of lange teugelen.
Soms rijd ik hem 5x in de week maar dan is 2x daar van een buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 22:33 



 
Profiel   

Je doet niet aan grondwerk en wandelen maar vind wel dat je aan basiswerk doet?

Het opleren van een jong paard heeft heel wat meer voeten in de aarde dan opstappen en weg rijden.

Zelf had ik ook niet heel veel zin in grondwerk. Maar man wat heeft dat mijn ogen geopend! En we zijn met zoveel dingen bezig die ik straks niet op zijn rug hoef op te lossen, halleluja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 07:01 



 
Profiel   

Het is niet mijn paard. Persoonlijk vind ik dat wachten tot 5 jaar een beetje tuttig klinken. Een kwpn ga je toch ook mee aan de gang als die 4 is?
Het valt me op dat mensen die klassiek willen rijden zeggen wachten en mensen die engels rijden zeggen aan de gang want met 5 jaar is je hengst niet zo braaf meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 07:35 



 
Profiel   

kohtje schreef
Het is niet mijn paard. Persoonlijk vind ik dat wachten tot 5 jaar een beetje tuttig klinken. Een kwpn ga je toch ook mee aan de gang als die 4 is?
Het valt me op dat mensen die klassiek willen rijden zeggen wachten en mensen die engels rijden zeggen aan de gang want met 5 jaar is je hengst niet zo braaf meer.


Zoals je kan lezen zijn er vele die met 4 beginnen ;) ik ben ook bezig met mijn 4 jarige. Hij verdraagd mij op zijn rug, kan in principe alle gangen met mij op zijn rug. Maar zijn basis is niet goed.
Daarbij vind ik 3 a 4x in de week rijden op zo een jong dier veel En maakt me niet uit of dat een pre of een kwpn is. Zoals hierboven al genoemd is het in de basis anatomie het zelfde, groeischijven staan nog open.

Dus waarom met veel balast belasten als ook heel veel dingen vanaf de grond aangeleerd kunnen worden. Van normen en waarden tot buigingen en voor later een piaff?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 07:42 



 
Profiel   

Je hebt goed onderbouwde meningen gehad in dit topic, maar waarom vraag je om advies/meningen als je er toch niets mee wil doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 07:45 



 
Profiel   

Ik vraag het voor een vriendin omdat we zoveel verschillende dingen horen .
Nee vind niet dat ik onderbouwde meningen krijg.
In Spanje wachten ze ook meestal niet tot 5 jaar. (zie paarden die te koop staan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:45 



 
Profiel   

In Spanje laten ze paarden juist staan tot dat ze wat ouder zijn!
Zijn maar enkele handelaren die dit niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:47 



 
Profiel   

Je zou ook eens moeten weten hoeveel kapot gereden prul er op jonge leeftijd al uit spanje komr :)

Ik ben best van mening dat je met een 4 jarige rustig aan kan beginnen. Maar ook ik vind 4x in de week te veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:52 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Jessix schreef
Laat rijp, vroeg rijp... Volgens mij is geen enkel paard volgroeid voor de leeftijd van 7 tot 8 jaar. Ik ben voor het rustig opleiden vanaf 4/5 jaar. En dan bedoel ik beginnen met grondwerk.

Het kan wel mentaal laat rijp zijn. Lichamelijk ook wel. Elk paardje is daar anders in.
Heb zelf een paardje die nog niet toe is aan berijden. Is inmiddels 3 jaar maar ik ga er ook enkel mee wandelen en af en toe aan de longe (is wel sinds juli geleden ivm Rotstraal en piste vermijden).


Sorry, maar dat is natuurlijk echt onzin dat het ene paard eerder lichamelijk volgroeid is als de ander. Het is niet zo dat de ene z'n groeischijven eerder dicht zijn als de ander, gewoon een wetenschappelijk vastgesteld iets.

TS neem is via Facebook contact op met Noor Tanger Van de Lupinehof Classical schooling and Rehabilitation. Zij rijd/heeft/revalideert zelf Spaanse hengsten en heeft er enorm veel kennis over. Ik denk niet dat je hier moet zijn voor echt onderbouwde adviezen die ook echt wetenschappelijk onderbouwd zijn.


Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 30-08-17 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:57 



 
Profiel   

kohtje schreef
Het is niet mijn paard. Persoonlijk vind ik dat wachten tot 5 jaar een beetje tuttig klinken. Een kwpn ga je toch ook mee aan de gang als die 4 is?
Het valt me op dat mensen die klassiek willen rijden zeggen wachten en mensen die engels rijden zeggen aan de gang want met 5 jaar is je hengst niet zo braaf meer.


Ach ja, als jij het juiste woord tuttig vindt als je wacht met het daadwerkelijke intensief rijden tot de groeischijf waar je bovenop zit gesloten is maar ondertussen wel al een aantal jaar bezig bent met je paard sterk en soepel te maken vanaf de grond, dan ben ik ontzettend graag tuttig ;) rustig er al een paar keer op zie ik niks mis mee, maar 3/4 keer per week vind ik persoonlijk te veel. Vergeet niet dat de meeste van de kwpn'ers waar jij over praat met 16 jaar met pensioen mogen gaan terwijl ik genoeg pre's ken boven de 20 die nog met alle plezier piafferen onder de man.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:58 



 
Profiel   

Wat maakt het nou uit of het een Pre of een KWPN is, elk paard verschilt hierin (wanneer het er klaar voor is).

Zelf vind ik 4x per week een halfuur ook aardig veel. Je zou ook 2x een halfuurtje kunnen rijden en op die andere 2 dagen wel grondwerk doen / stukje wandelen. Grondwerk is alleen maar goed en handig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen