Zwarte Veiga Lusitanohengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:15

Jeetje, die is idd ruk gereden.

Cayenne schreef:
Nou idd, ik zat ook al naar het filmpje te kijken. En heeft hij nou alleen een stangteugel?


Ja...dat is op zich niet ongebruikelijk in Portugal/Spanje. In klassieke dressuur zie je dat in het hoogste africhtingsniveau ook nog wel, "op blanke kandare". Maar normale gesproken alleen in perfecte lichtheid en oprichting en sowieso is blanke kandare eigenlijk voor het rijden op één hand. Dit gerukkepluk op het filmpje met basis oefeningen en lekker zagen, dat is zeker niet correct.

@ TS: ondanks dat ik nog steeds denk dat je in de verkeerde hoek zoekt als je minder barok wilt :o - als je echt persé met Veiga wil dekken, waarom niet direct contact opnemen met Quinta da Broa? Dan heb je de grootste keus aan (hoog percentage) Veiga. En misschien dat ze ook wel rietjes opsturen.

Waar ik net ook nog aan zat te denken - als het Veiga bloed optioneel is - is Ortigão Costa. Die fokken modern, atletisch (dressuurgericht) én op zwart.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 09:18

rider schreef:
Jeetje, die is idd ruk gereden.

Cayenne schreef:
Nou idd, ik zat ook al naar het filmpje te kijken. En heeft hij nou alleen een stangteugel?


Ja...dat is op zich niet ongebruikelijk in Portugal/Spanje. In klassieke dressuur zie je dat in het hoogste africhtingsniveau ook nog wel, "op blanke kandare". Maar normale gesproken alleen in perfecte lichtheid en oprichting en sowieso is blanke kandare eigenlijk voor het rijden op één hand. Dit gerukkepluk op het filmpje met basis oefeningen en lekker zagen, dat is zeker niet correct.

@ TS: ondanks dat ik nog steeds denk dat je in de verkeerde hoek zoekt als je minder barok wilt :o - als je echt persé met Veiga wil dekken, waarom niet direct contact opnemen met Quinta da Broa? Dan heb je de grootste keus aan (hoog percentage) Veiga. En misschien dat ze ook wel rietjes opsturen.

Waar ik net ook nog aan zat te denken - als het Veiga bloed optioneel is - is Ortigão Costa. Die fokken modern, atletisch (dressuurgericht) én op zwart.

Ja, dat kan hoor, ik ben er al heel eindje uit, aub, geef maar tips ;-). Ben benieuwd.
Daarom dat ik het nu al vraag, heb dan genoeg tijd om te zoeken ;-)
Ik dacht namelijk dat de veiga deze is met de convexe hoofden en de lange benen, zoals ik er bij Romina Steiner zag, maar vind precies ook alleen maar eerder barokke hengsten...
Mag gelijk wat zijn, als het maar Lusitano is!
Kijk, dit vind ik mooi, maar is nu wel een merrie en cremello, maar is maar om te tonen wat voor type hoofd ik zoek. Ik dacht dat dit veiga was....brute, atletische verschijning ipv die barokke propjes helemaal rond....

Afbeelding

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:45

Dat filmpje is inderdaad niet hier gemaakt. Maar in Brazilië toen hij nog jong was.
Zijn huidige eigenaresse rijdt hem gewoon netjes en normaal. ;)

Rietjes uit Portugal halen? Ik weet niet of dat zo'n goed plan is...
Hun invriestechniek is niet fantastisch. Je merrie dekken is al spannend genoeg zonder dat je jezelf nog extra zorgen moet maken over de kwaliteit van het sperma...
Sommige Portugese fokkers laten sperma invriezen van hun hengsten in België/Duitsland etc. Daar kan je eventueel wel achter informeren. (Santa Margarida heeft dat bijvoorbeeld gedaan)

Misschien moet je Romina eens vragen welke lijnen er precies in haar paarden zitten?
Als dat het type is dat je mooi vindt?
(Alhoewel, dat kan je eigenlijk ook gewoon opzoeken op de stamboeksite)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:49

Dat is wel een typisch Veiga hoofd ja. Maar daar hoort (vaak) ook een barok lichaam bij. :D En die convexe profielen zie je in meer bloedlijnen terug.

Van de vier 'hoofd' bloedlijnen is Coudelaria Nacional degene die imo het 'modernst' fokt. Dus groot, wat 'langer' en vaak ook wat slanker. Meer een sportmodel.

Nu is de 'warmbloed' look momenteel wel hip en de paarden worden tegenwoordig sowieso groter, schijnt, dus wellicht lopen er ook wel wat sportmodel Veigas rond. Maar het is lastig zoeken tussen al die propjes.

Mijn Luso heeft een hoog percentage Veiga (lijnteelt op Niilo) en dat is echt een rond propje. :') Komt overigens uit een grotere, luxere vader (en niet een bijzondere propperige merrie) dus kijk ook goed naar wat er in eerdere generaties inzat, want anders heb je kans dat je alsnog met een dik propje eindigt. _O-


Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 09:50

Hoeven geen rietjes uit Portugal te zijn hoor...waar ik zit ga ik moeten laten opsturen, want zal anders niet lukken waar ik binnenkort met de paarden zal zitten...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 09:51

Oeh waw, mooi hoor! Hoe is de naam van de vader? Ben jij dat?
Mijn merrie is veiga, maar staat op haar papieren coudeleria national...
Dus in feite is ze geen veiga dan? De fokker zei nochtans dat er hoog percentage veiga in zit?
Neen, geen propjes meer!

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:09

Cambiar schreef:
Hoeven geen rietjes uit Portugal te zijn hoor...waar ik zit ga ik moeten laten opsturen, want zal anders niet lukken waar ik binnenkort met de paarden zal zitten...


Ik zou proberen vers sperma te krijgen. Met een Franse hengst ofzo, zou dat toch nog moeten lukken qua afstand?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:16

Ja, dat ben ik met mijn propje. Zijn vader is Talismã JF, die is ook zwart trouwens en voert dus Niilo bloed.

FF foto opgezocht:


Afbeelding


Je merrie kan best een hoog percentage hebben en daarnaast ook andere bloedlijnen voeren. :j Mijn paardje heeft Veiga bloed, maar als ik zijn stamboom uitpluis zit daar ook Andrade en Coudelaria Nacional in.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:27

TS heeft trouwens wel gelijk hoor dat er in die paarden van Romina veel Veiga zit. Zeker ook die slankere atletische types.
Ik heb er eentje gehad van haar die helemaal dat type was. Slank en atletisch en dat hele convexe hoofd met een fijn neusje en grote ogen. Daar zat heel veel Veiga in.
Of dat jonge hengstje dat ze dat ze de afgelopen jaren op de keuringen getoond heeft. Die komt, geloof ik, uit een pure Veiga-moeder.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:41

Ik ken de paarden van Romina verder niet. :o De Veigas die ik in Portugal heb gezien waren allemaal erg barok. Ze zullen er vast zijn, de slankere types, maar met de 'verkeerde' combi (klinkt een beetje onaardig, ik ben zelf pro barok, maar 'verkeerd' als je voor slank gaat) kun je dus dat hele barokke makkelijk terugfokken. Vandaar dat ik even de foto's liet zien van mijn propje en zijn luxe vader. :j

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Zwarte Veiga Lusitanohengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:19

Ik heb ook een veiga absoluut geen propje

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Zwarte Veiga Lusitanohengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 11:40

Keona heb je foto aub?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Zwarte Veiga Lusitanohengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 11:41

Die Niilo ziet er ook best wel sportief uit!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:55

Cambiar schreef:
Die Niilo ziet er ook best wel sportief uit!


Ja, ik vind Talismã ook wel sportief ogen. Maar hij heeft dan weer niet zo heel veel Veiga ( klik voor bloedlijn )

Aan moederskant is Nilo de opa van mijn paard, en moeder heeft sowieso ook een hoger percentage Veiga. Dus ik weet niet in hoeverre dat meegespeeld heeft bij het meer barokke prop uiterlijk van die van mij. :+

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 12:27

Veiga speelt geen rol hoor, vooral Lusitano, groot en slank en convex hoofd.
Als ik goeie hengst vind zou ik de twee zussen nog eens laten dekken. De kleine veiga merrie Ridade, halfzus van Una, heeft ondanks dat zij klein en dik is, wel 100% type (Chamane, vader berber) gegeven die ik voor ogen had...slank, sportief, lenig en convex hoofd met krachtige gangen...soms vreemd dat fokken en de eindresultaten...
Hier zie je de dochter van Una voor wie ik in de openingspost een hengst zoek.
Vreemd, dochter van Una (uit mijn berberhengst), Gitanneke, is de kleinste van mijn veulens, kleiner dan de jaarling zelfs en haar moeder is meer dan 10 cm groter dan de andere merrie's(vandaar dat ik zeker geen propje van een hengst wil..., maar terug wil naar de brute, imposante sierlijkheid van Una):
https://myalbum.com/album/NC0it4oY1WtP
Ik merk dat Gitanneke bijna als twee druppels water op haar grootmoeder, een kleine berbermerrie, lijkt. In feite lijkt ze me eerder een klein dik Andalusiërtje :-)
De chocolatkleurige is haar 3/4e broer ter vergelijk uit de halfzus van Una.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-09-17 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:31

Veiga paarden barrokken propjes?! Veiga is juist altijd een lijn geweest die minder barok is gefokt. Geen lange krullende manen, korte passen en dikken nekken, maar juist gebruikers paarden voor bijvoorbeeld het stierenvechten.

Inmiddels worden er al jaren dressuurpaarden gefokt. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van de huidige hengsten als je google gebruikt, o.a. op FB. https://www.facebook.com/manuelborba.veiga

Ik zou trouwens kiezen voor verse sperma als je laat verzenden.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 12:37

Dat dacht ik ook, veiga is de zuiverste werklijn voor stieregevechten werd mij verteld. Daarom vroeg ik in eerste instantie naar veiga...
Thx voor de link!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:46

Dan is die van mij beetje mislukt denk ik. :')

Of mijn perceptie van barok klopt niet. Ik vind veel stierenvechters namelijk juist ook barok ogen, klein en kort. Ook wel grotere gezien maar aantal daarvan waren kruisingen.

Maar goed, maakt niet uit, als je maar een hengst vindt die past bij je fokdoel. :j

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:10

rider schreef:
Dan is die van mij beetje mislukt denk ik. :')

Of mijn perceptie van barok klopt niet. Ik vind veel stierenvechters namelijk juist ook barok ogen, klein en kort. Ook wel grotere gezien maar aantal daarvan waren kruisingen.

Maar goed, maakt niet uit, als je maar een hengst vindt die past bij je fokdoel. :j


Heb je het dan over de paarden van nu of van vroeger? En de paarden waar je het over hebt zijn dat pure Veiga paarden? (die da Broa achter hun naam hebben staan)

Ik heb het namelijk wel over de echte Veiga paarden. En dan de stierenvechters paarden van vroeger en de dressuurpaarden van nu. Ik weet niet of Veiga nu nog veel fokt voor het stierenvechten, wat ik van hun zie is voornamelijk voor de sport.

Ik vind jouw paard trouwens niet heel barok, wel klein en kort. Barok is voor mij meer richting PRE.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zwarte Veiga Lusitanohengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:13


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:52

Afbeelding
Echt een spring kanon. Pas een sgw gereden , kijkt nergens naar en springt alles. Wil eigenlijk volgend jaar officiële sgw gaan rijden

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Zwarte Veiga Lusitanohengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 15:05

Woehaa, idd!!! Wist niet dat lusi's zo'n sprongtechniek hadden!
Lijkt heel sterk qua kleurtje op mijn berber x PRE hengstje! Zijn moeder heeft ook geweldig springvermogen!
https://myalbum.com/album/6vezICQ3Qph9

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 15:21

Jessix schreef:
[ [url=m/jpCMbx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sPLZg0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tejJuS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo maar wat verschillende Veiga hengsten van deze pagina: https://www.facebook.com/Coudelaria-Man ... 110397293/

Dat zijn mooi kontjes...nu nog in het donkerbruin ;-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-09-17 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 15:22

Wij kennen mekaar geloof ik?? :D heerlijk al die paarden! Hoeveel heb je er nu?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 16:09