Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwarte Veiga Lusitanohengst

 
Profiel   

Knapperd hoor!

Jammer dat die percentages tegenwoordig niet meer op de website staan van APSL, vroeger was dat mooi terug te zien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:23 



 
Profiel   

Luckystory schreef
TS heeft trouwens wel gelijk hoor dat er in die paarden van Romina veel Veiga zit. Zeker ook die slankere atletische types.
Ik heb er eentje gehad van haar die helemaal dat type was. Slank en atletisch en dat hele convexe hoofd met een fijn neusje en grote ogen. Daar zat heel veel Veiga in.
Of dat jonge hengstje dat ze dat ze de afgelopen jaren op de keuringen getoond heeft. Die komt, geloof ik, uit een pure Veiga-moeder.

Klopt hoor, volgens mij voert alles meer dan 75% Veiga bloed. Merries als Broa en Doninha zelfs boven de 90%, dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:27 



 
Profiel   

Romina heeft nu sinds vandaag mooie goed gekeurde hengst 73,5 punt gin lemon wel perlino of cremello. Zelf door haar gefokt. Pas terug uit Portugal daar getraind voor stierenvechten. Niet heel groot maar wel prachtig gebouwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:31 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Woehaa, idd!!! Wist niet dat lusi's zo'n sprongtechniek hadden!
Lijkt heel sterk qua kleurtje op mijn berber x PRE hengstje! Zijn moeder heeft ook geweldig springvermogen!
https://myalbum.com/album/6vezICQ3Qph9

Ja meeste mensen staan er versteld van . Zelfs de kwpn mensen hihi

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:32 



 
Profiel   

Ow, wat fijn voor haar! Daar zal ze wel blij mee zijn!

Een halfbroer van mijn Gina, dus dat vind ik dan zelf ook weer heel leuk. ;)

(In het kader van de 'al dan niet Veiga'-discussie. Gin zal minder Veiga zijn. Vader is Andrade.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:36 



 
Profiel   

Gin is creme/pearl. En komt uit een moeder met een hoog veiga percentage en een Andrade vader. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:39 



 
Profiel   

Ja, net als mijn Gina.
Zelfde vader (Fuego) en ook een moeder met behoorlijk wat Veiga bloed.

Maar eigenlijk wel opvallend dat haar paarden die net wat beknopter en kleiner zijn, eigenlijk degene zijn met het minste Veiga bloed. (Zoals oa. mijn Gina en Gina haar halfbroers, de Gin's)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:44 



 
Profiel   

[ img ]

Ik vind Coral da Broa wel heel mooi. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:45 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Ja, net als mijn Gina.
Zelfde vader (Fuego) en ook een moeder met behoorlijk wat Veiga bloed.

Maar eigenlijk wel opvallend dat haar paarden die net wat beknopter en kleiner zijn, eigenlijk degene zijn met het minste Veiga bloed. (Zoals oa. mijn Gina en Gina haar halfbroers, de Gin's)

Mijn Junto is 1.65m ;) Maar goed dat is off topic. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:46 



 
Profiel   

Hihi, Maar jouw Junto komt uit Doninha ;)
Dus die heeft van alle Fuego zonen waarschijnlijk nog het meeste Veiga bloed?

Ik vind Coral ook wauw... Wil eigenlijk eens naar Montpellier gaan kijken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:48 



 
Profiel   

Daar heb je gelijk in, maar die was zelf dan weer maar 1,53m.

Ja ik zou daar ook wel eens willen kijken. Mooie paarden.

TS, ik kan geen zwarte vinden... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:51 



 
Profiel   

Jessix schreef
Daar heb je gelijk in, maar die was zelf dan weer maar 1,53m.

Ja ik zou daar ook wel eens willen kijken. Mooie paarden.

TS, ik kan geen zwarte vinden... :')


Eens tripje doen volgend jaar? ;) O:)
We kunnen M ook vragen?

Is Doninha maar 1m53 ??? Dat kan toch niet. Die is toch echt wel groter dan mijn Gina?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:52 



 
Profiel   

Oh TS als je iets langer geduld hebt... Ze hebben wel zat jonge paarden met een zwart of donkerbruin velletje!
https://www.facebook.com/rozier.annie/photos?pnref=lhc

@ Luckystory, ik houd het in gedachten! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 20:55 



 
Profiel   

En nog een grote luxe hengst met convex hoofd ice Cream vandaag ook met 75 punten goed gekeurd maar ook creme

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 21:15 



 
Profiel   

Sorry, wil niet moeilijk doen, maar cremello of pearl is echt uitgesloten. Dit omdat kleur ook gerelateerd is aan innervatie genen en er ganse stukken DNA ontbreken op de locus TBX3 ivm de genen.bij cream, pearl en champagne verdunningskleuren. Niet ok voor de fok omdat je verder fokt met genetische afwijkingen. Ik weet dat jullie hier niet akkoord mee zijn, heb ik respect voor, maar ik wil het echt niet.


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-09-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 21:39 



 
Profiel   

Dan kijken we verder voor zwart en bruin. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 21:41 



 
Profiel   

Thx ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 21:42 



 
Profiel   

Jessix schreef
Oh TS als je iets langer geduld hebt... Ze hebben wel zat jonge paarden met een zwart of donkerbruin velletje!
https://www.facebook.com/rozier.annie/photos?pnref=lhc

@ Luckystory, ik houd het in gedachten! :D

Ow zoveel....hoe bedoel je geduld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 21:46 



 
Profiel   

Ah ja, babie's :-)


Vraagje, weet iemand hoe ik percentage Veiga moet uitrekenen van mijn Una aub?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 21:47 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Sorry, wil niet moeilijk doen, maar cremello of pearl is echt uitgesloten. Dit omdat kleur ook gerelateerd is aan innervatie genen en er ganse stukken DNA ontbreken op de locus TBX3 ivm de genen.bij cream, pearl en champagne verdunningskleuren. Niet ok voor de fok omdat je verder fokt met genetische afwijkingen. Ik weet dat jullie hier niet akkoord mee zijn, heb ik respect voor, maar ik wil het echt niet.

Sorry, ik heb me vergist, gisteren wat te snel getypt omdat ik op weekendje was. Gezien de pb mails die ik kreeg, even rechtzetten.
Moet zijn:
Er is een mutatie ontstaan in het MATP (membrane associated protein transporter), meer bepaald een mutatie in het 'SLC45A2' die verantwoordelijk is voor het homozygote cream verdunningskleur.
Kleurgenen zijn gerelateerd aan innervatieproces bij de ontwikkeling van de foetus, naast de regeling van pigmentverdeling.
Bij paarden is er nog maar weinig onderzoek naar gedaan ivm mutatie van deze genen.
Voor verdere info mag je me pb mailen, ik stuur je door naar de persoon die dit onderzoekt, want ben er zelf totaal niet mee bezig. Voor mij is een mutatie van een gen al genoeg waarschuwing om hier niet mee verder te fokken.


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-09-17 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:04 



 
Profiel   

Duidelijk verhaal Cambiar, bedankt voor je uitleg!! Interessante discussie wel eigenlijk.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:08 



 
Profiel   

Pigmentverdeling is vooral een uiting van migratie van neurale lijstcellen. En in die zin is het gerelateerd aan de innervatie. In dat kader zou ik meer 'angst' hebben voor sabino-paarden dan voor egale pigmentverdeling zoals bij een verdunningskleur. Qua innervatie ga je geen problemen krijgen met egale kleurverdeling. (Tenzij het een lethal white is uiteraard, maar zoals ik zei dat heeft meer met witverdeling te maken zoals overo en sabino en niet met verdunning.)

En genen muteren continu. Dat is eigen aan de evolutie. Op zich niets om schrik van te hebben.
Alleen als het deficiƫnties geeft wel uiteraard ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:10 



 
Profiel   

Over springen en Lusitano's: John Whitaker reed op de befaamde Lusitano hengst Novilheiro Grand Prix parcoursen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:26 



 
Profiel   

Het creme gen is er toch al heel lang? Ik zie het ook volop bij de wilde Mustangs. Maar wel interessant om verder te onderzoeken. Zelf heb ik er duidelijk geen problemen mee. ;) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:26 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Pigmentverdeling is vooral een uiting van migratie van neurale lijstcellen. En in die zin is het gerelateerd aan de innervatie. In dat kader zou ik meer 'angst' hebben voor sabino-paarden dan voor egale pigmentverdeling zoals bij een verdunningskleur. Qua innervatie ga je geen problemen krijgen met egale kleurverdeling. (Tenzij het een lethal white is uiteraard, maar zoals ik zei dat heeft meer met witverdeling te maken zoals overo en sabino en niet met verdunning.)

En genen muteren continu. Dat is eigen aan de evolutie. Op zich niets om schrik van te hebben.
Alleen als het deficiƫnties geeft wel uiteraard ;)


Die onderzoeken lopen nog. Over homozygoot verdunningskleur wat idd egaal tot uiting komt over zowel vacht als oogkleur. Naast dit fenomeen, zijn paarden met zwakkere pigmentatie gevoeliger voor licht. Dat is wel degelijk een vaststaand feit. Gezien paarden buitendieren zijn, is het voor mij al soort mishandeling om een dier te verzwakken op dat vlak. Tenzij je natuurlijk van plan bent deze dieren in stallen en overdekte piste's en onder dekentjes te houden.
Ik wil alleen veulens die onder steeds extremere weersomstandigheden zonder schuilstallen of dekens ganse jaar buiten kunnen blijven en genoeg hebben aan schaduw-windvrije bosjes. Gezonde exemplaren dus die een ras niet verzwakken. Hier lukt dat wonderwel, nooit geen zieken meer na de problemen vroeger.
Ja idd, lethal white, mutatie motorische zenuwen:
Mapping and mutation detection for LFS was accomplished in 2010 as the first published successful use of the Equine SNP50 SNP set in the horse (Brooks et al., 2010). The discovered deletion in exon 30 of myosin VA (MYO5A) leads to a frame shift and premature termination of transcription (ECA1 g.138235715del). Loss of the C-terminus of the protein, which encodes a portion of the secretory vesicle-specific binding domain of the globular tail, would likely impair binding of the myosin 5a motor to specific cargo organelles bearing the appropriate receptors (Pashkova et al., 2005). The resulting loss of vesicle traffic is likely to interfere with the function of dendritic cells like melanocytes and neurons, thus creating the associated phenotypes.

Staat duidelijk vermeld dat er bij paarden ivm dubbel cream verdunning nog geen duidelijk onderzoek gebeurd is zoals bij muizen wat betreft de gevolgen hiervan. Dat is wat de persoon bezig houdt die boek schrijft over wildpaarden en domesticatieproces en in contact staat met Dr. Melanie Pruvost.

Genen kunnen idd evolueren in negatieve of positieve zin, maar je moet nu toch niet echt blond zijn om niet te beseffen dat cremello's geen verbetering zijn qua mutatie. Dat vind ik geen pleidooi voor cremello, Luckystory.


Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-09-17 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen