Zwarte Veiga Lusitanohengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:47

Jessix, Uiteraard. En het verschil tussen iemand met bruine ogen of blauwe ogen en zwart of blond haar, is eveneens ontstaan door een mutatie. Een mutatie is niet meer dan een 'schrijffoutje' in de genetische code. (=genotype) Wat zichtbaar 'kan' zijn in het fenotype (= het uiterlijk) Zoiets kan blijven bestaan omdat ze geen consequenties heeft of net wel een evolutionair voordeel oplevert voor individuen die het bezitten.
Denk bijvoorbeeld aan een giraf met een lange nek die zo makkelijker aan de blaadjes van de bomen kan. Dat is een evolutionair voordeel dat ooit toevallig ontstaan is als mutatie en nu verankerd is in het genotype.
Met andere woorden, als die mutatie op dat transporteiwit dat TS noemt geen andere consequenties heeft dan puur het uitzicht van de kleur. Dan levert dat ook geen nadeel op en zal het gewoon kunnen blijven bestaan. Tenzij bijvoorbeeld creme-paarden makkelijker opgegeten zouden worden door wolven ofzo. Of dat er ook andere dingen niet door de celmembraan getransporteerd kunnen worden waardoor er andere deficiënties in de cel ontstaan en het dier daardoor nadeel ondervindt... Dan zorgt evolutie ervoor dat de mutatie zichzelf weer weg selecteert. Als dat niet het geval blijkt in natuurlijke omstandigheden. Kan je er wel vanuit gaan dat het geen nadeel oplevert.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:49

.
Sorry foutje

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 11:49

Luckystory schreef:
Jessix, Uiteraard. En het verschil tussen iemand met bruine ogen of blauwe ogen en zwart of blond haar, is eveneens ontstaan door een mutatie. Een mutatie is niet meer dan een 'schrijffoutje' in de genetische code. (=genotype) Wat zichtbaar 'kan' zijn in het fenotype (= het uiterlijk) Zoiets kan blijven bestaan omdat ze geen consequenties heeft of net wel een evolutionair voordeel oplevert voor individuen die het bezitten.
Denk bijvoorbeeld aan een giraf met een lange nek die zo makkelijker aan de blaadjes van de bomen kan. Dat is een evolutionair voordeel dat ooit toevallig ontstaan is als mutatie en nu verankerd is in het genotype.
Met andere woorden, als die mutatie op dat transporteiwit dat TS noemt geen andere consequenties heeft dan puur het uitzicht van de kleur. Dan levert dat ook geen nadeel op en zal het gewoon kunnen blijven bestaan. Tenzij bijvoorbeeld creme-paarden makkelijker opgegeten zouden worden door wolven ofzo. Of dat er ook andere dingen niet door de celmembraan getransporteerd kunnen worden waardoor er andere deficiënties in de cel ontstaan en het dier daardoor nadeel ondervindt... Dan zorgt evolutie ervoor dat de mutatie zichzelf weer weg selecteert. Als dat niet het geval blijkt in natuurlijke omstandigheden. Kan je er wel vanuit gaan dat het geen nadeel oplevert.

Er is wel degelijk meer aan de hand dan dat Luckystory...
Het onderzoek wat niet gebeurd is gaat over feit dat er nog niets bekend is ivm zwakkere pigmentatie en de invloed op opbouw innervatiesysteem bij veulens op lange termijn wanneer met deze dieren door wordt gefokt (dus het volledig ontbreken van gegevens, dus lees: gewoon blank, op het MATP). Staat ook duidelijk bij dat onderzoek ontbreekt op dat vlak. Kan je ook gegevens bezorgen van persoon die met dergelijke onderzoeken bezig is.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-09-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:52


Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:55

Luckystory schreef:
Genen kunnen idd evolueren in negatieve of positieve zin, maar je moet nu toch niet echt blond zijn om niet te beseffen dat cremello's geen verbetering zijn qua mutatie. Dat vind ik geen pleidooi voor cremello, Luckystory.


Je moet mij als blonde, blanke Europeaan ook niet naakt naar Afrika sturen. ;)
Dan word ik zo rood als een kreeft.
Ik ben aangepast aan de omstandigheden van mijn oorspronkelijke leefomgeving.

Zo gaat een shetje ook niet happy zijn in Egypte.
En een Arabier bevriest zowat op de shetland-eilanden. ;)

Niemand zegt dat je creme moet fokken hé. Als jij dat niet aangepast vindt aan wat jij ermee wil doen, dan is dat zo. Dat is nu eenmaal de definitie van fokken.

Lethal white is compleet anders dan een verdunning.
Lethal white gaat over pigmentatie-verdeling. En de er zal inderdaad ergens een reden zijn waarom die neurale lijstcellen niet tot op hun eindbestemming geraken en daardoor deficiënties ontstaan in de innervatie. Maar dat is echt niet vergelijkbaar met creme.
Creme paarden zijn wel degelijk gepigmenteerd. Het zijn geen albino's.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 11:57

Luckystory schreef:
Luckystory schreef:
Genen kunnen idd evolueren in negatieve of positieve zin, maar je moet nu toch niet echt blond zijn om niet te beseffen dat cremello's geen verbetering zijn qua mutatie. Dat vind ik geen pleidooi voor cremello, Luckystory.


Je moet mij als blonde, blanke Europeaan ook niet naakt naar Afrika sturen. ;)
Dan word ik zo rood als een kreeft.
Ik ben aangepast aan de omstandigheden van mijn oorspronkelijke leefomgeving.

Zo gaat een shetje ook niet happy zijn in Egypte.
En een Arabier bevriest zowat op de shetland-eilanden. ;)

Niemand zegt dat je creme moet fokken hé. Als jij dat niet aangepast vindt aan wat jij ermee wil doen, dan is dat zo. Dat is nu eenmaal de definitie van fokken.

Lethal white is compleet anders dan een verdunning.
Lethal white gaat over pigmentatie-verdeling. En de er zal inderdaad ergens een reden zijn waarom die neurale lijstcellen niet tot op hun eindbestemming geraken en daardoor deficiënties ontstaan in de innervatie. Maar dat is echt niet vergelijkbaar met creme.
Creme paarden zijn wel degelijk gepigmenteerd. Het zijn geen albino's.

Ik zeg niet dat lethal white een kleurverdunning is ;-)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:59

Die van mij hebben helemaal geen last van het zonlicht en zijn ook nog nooit verbrand. Bij R. staan ze ook in de volle zon op de wei zonder schaduw en in Portugal natuurlijk al helemaal. In de Grand Canyon zal dat niet anders zijn, en toch zie je dus nog heel veel wilde paarden met een (dubbel) creme gen...

Maar goed ik doe er geen onderzoek naar en heb me er ook niet in verdiept verder.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:03

TS, het onderzoek dat je aanhaalt gaat hierover:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lavender_foal_syndrome
Dat is weer wat anders.
En zo te lezen levert deze mutatie een duidelijk nadeel op voor het dier. Het is namelijk lethaal.
Het dier zal zich ook niet kunnen voortplanten en op lange termijn zal zoiets zichzelf weg selecteren.

Net zoals Jessix opmerkt. Verdunningskleuren die in de huidige wilde populaties zeker ook voorkomen, lijken niet zo'n nadeel op te leveren. ;)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 25-09-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:03

Ik heb een cremello Lusitano (de moeder van Gin Fizz) en een Welsh A perlino. Beiden staan het hele jaar door buiten, geen last van zonnebrand of iets anders. Ook geen van beiden al ooit ziek geweest.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik onderzoeken van tafel wil vegen, ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.

Zelf heb ik ook lichte ogen en ben gevoeliger voor licht dan veel andere mensen maar, als je ziet dat mensen met lichtere ogen en een blankere huid in principe leefden in gebieden met minder zon, dan sluit dit ook weer aan bij wat Luckystory zegt. Een donkerdere huid neemt minder vitamine D op dus is het evolutionair gezien wel handig dat mensen die in niet zo zonnige gebieden wonen van nature een lichtere huid hebben waar de zon en desgevallend ook de vitamine D makkelijker door kan.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:08


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 12:37

Ja en Balte? Was ivm presentatie van mijn bitloze creatie's. Ik vind cremello namelijk mooi en speciaal. Vooral in contrast met de kleur van mijn hoofdstellen die ik ontwerp.
Niet om te fokken.
Dat is dus geen vergelijk.
Ik ben pas deze winter deze zaken te weten gekomen na verhitte discussie's over homozygoot cream. Ik heb alles geprobeerd te weerleggen, omdat ik vond dat die persoon onterecht cremello af brak, meer nog, omdat hij volgens mij onterecht het cream gen bekritiseerde die ook in mijn paarden zit.
Toch heb ik hem begin dit jaar gelijk moeten geven, omdat er simpelweg wetenschappelijk onderzoek ontbreekt, na alles wat ik van onderzoeken doorspit heb. Dat hebben onderzoekers ook duidelijk vermeld: bij paarden ontbreekt verder onderzoek hierover, voor mij is een grotere gevoeligheid voor licht voor een 100% buitendier al genoeg om mijn verstand te laten werken en te beseffen dat dit absoluut not done is om hiermee verder te fokken.
Blijkt nu namelijk helaas, zal het maar op toeval houden, dat de paarden met cream in hun genotype (3 van mijn paarden, geen familie van elkaar), die ik hier heb staan, het meest koliekgevoelig zijn. Is onder controle nu, omdat ik dit nu weet en erg let op het voorkomen ervan dat ze extra gevoelig zijn.
Citaat:
Ik hou me verder afzijdig van de kleurtjesdiscussie.
De persoon waarover ik het heb is verregaand kleurenleermeester en toont het verband aan tussen darmafwijkingen/brakke darmconstructies en huidpigment, zoals Overo maar ook cremello, schimmel en champipple kleurtjes. Vaak (kort door de bocht) gaan daarmee gepaard darmafwijkingen zoals geen zenuwen in de endeldarm en/of doofheid en/of blindheid. De kleurtjesminnende mens heeft dat er zelf ingefokt en de paarden zitten met de gebakken peren. Andersom: als je een paard hebt van een bepaalde bontheid, moet je niet raar opkijken als hij huidproblemen, darmproblemen blijkt te hebben en/of doofheid en/of blindheid.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zwarte Veiga Lusitanohengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:54

En zo heeft iedereen zijn redenen om iets wel of niet te doen of te willen. En dat is ook prima. Gelukkig hebben we genoeg paarden, dus er is voor iedereen wel wat. :) Zelf ben ik dan weer een beetje huiverig voor schimmels vanwege de melanomen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 12:56

Balte schreef:
Ik heb een cremello Lusitano (de moeder van Gin Fizz) en een Welsh A perlino. Beiden staan het hele jaar door buiten, geen last van zonnebrand of iets anders. Ook geen van beiden al ooit ziek geweest.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik onderzoeken van tafel wil vegen, ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.

Zelf heb ik ook lichte ogen en ben gevoeliger voor licht dan veel andere mensen maar, als je ziet dat mensen met lichtere ogen en een blankere huid in principe leefden in gebieden met minder zon, dan sluit dit ook weer aan bij wat Luckystory zegt. Een donkerdere huid neemt minder vitamine D op dus is het evolutionair gezien wel handig dat mensen die in niet zo zonnige gebieden wonen van nature een lichtere huid hebben waar de zon en desgevallend ook de vitamine D makkelijker door kan.

Wij zijn mensen, geen paarden en kruipen in huizen, althans de normale mens , ik dus niet, leef 70% van de tijd in buitenlucht en ja, met mijn blauwe ogen erg veel last van de zon, droge huid en gaat kapot van zonlicht. Daarom zie je mij op bijna al mijn foto's met een zonnebril aan.
Paarden met mensen vergelijken is nu niet echt een goed idee
Dat jouw paarden verder gezond zijn en geen last hebben met felle zon, is nog geen pleidooi om het express fokken van verdunningskleuren goed te praten...

Ow ja, toevoegen, ik heb ook extreem veel last van kolieken en darmproblemen. Maar we zullen dit maar op toeval houden.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-09-17 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 12:58

Jessix schreef:
En zo heeft iedereen zijn redenen om iets wel of niet te doen of te willen. En dat is ook prima. Gelukkig hebben we genoeg paarden, dus er is voor iedereen wel wat. :) Zelf ben ik dan weer een beetje huiverig voor schimmels vanwege de melanomen.

Dat is waar, maar men mag er wel bewust van zijn...

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:59

Hehe, ik weet wie dat schrijft. ;)
En ik ben het deels met hem eens. Afwezigheid van pigment kan een symptoom zijn van bepaalde aandoeningen. Inderdaad omdat er een verband is tussen melanocyten en de aanleg van het zenuwstelsel.
Zoals het ontbreken van innervatie in de eindarm van OLWS-veulens. Maar dat gaat dus over bont en witpatronen. Niet over verdunningen.

Het enige paard dat bij ons ooit echt koliek heeft gehad en er ook aan gestorven is, was een wildkleur veulen.
Dus zo 'heilig' is dan de oerkleur. ;)

Het feit dat er geen onderzoek over bestaat, impliceert niet dat er überhaupt een verband is?
Het zou maar gek zijn.
Anders kan je ook gaan beweren dat "mensen met groene ogen vaker een hartstilstand krijgen", puur en alleen omdat het nooit onderzocht is?
Mocht er een indicatie voor bestaan dat onderzoek nodig is. (Bijvoorbeeld een groot aantal creme paarden dat dezelfde problematiek vertoont.) Dan zou je er nog iets van kunnen zeggen. Maar zomaar zeggen dat 'onderzoek ontbreekt dus het is niet ok', dat gaat wel ver.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 13:14

Idd Luckystory, dat was ook mijn kritiek. Daarom deed ik ook al dat onderzoek en heb ik alles gekezen van pittige wetenschappelijke onderzoeken die ik tegen kwam. Blijkt ook dat hij, die persoon, niet volledig gelijk heeft qua wildkleur, in die zin, dat wildkleur van wildpferden verschilt met wildkleur van gedomesticeerde paarden genetisch gezien. Dus wuildkleur is zeker niet 'beter'
De tekening was duidelijk te zien dat er andere genenparen op voortkwamen op wildkleur van wilde paarden onderzocht uit opgravingen, met het wildkleur van gedomesticeerde paarden. Daarom dat ik nu terug ga naar Lusitano en verhaal sorraia wat relatiever bekijk ivm fokken. Sorraia's zijn ondertussen al lang niet meer zuiver, wilde hengsten paarden met gedomesticeerde Lusitanomerrie's die ze gingen 'stelen' uit grote kuddes Lusitano's die op grote partijen land vrij rondliepen. Ook werd er al criollobloed toegevoegd aan de sorraia, ivm inteelt die ontstaan is door bottle neck en gezien de criollo destijds ook voortkwam van de sorraia's meegebracht via de schepen in tijde Columbus, nauw aansluiten bij het type om genendiversiteit aan te brengen.
Ook is erfelijke aanleg een grote factor voor het vererven van aandoeningen, zo zal bvb niet elke schimmel melanomen krijgen, maar een gemuteerde gen VERGROOT wel het risico. Zo is het dus geen bewijs als men meent te claimen: mijn paard heeft geen last, dus is er niets aan de hand met die mutatie. Vind ik erg kort door de bocht.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 14:17

Zo kan ik bevestigen dat beide veulens met cream idd problemen hebben met darmen, maar met goed managment is dit prima te voorkomen.
Zo moest ik de bleekste bij geboorte de veearts paar keren laten komen, omdat hij zijn mest bolletjes(kak) niet uitgeduwd kreeg. De veearts deed dan handschoen aan en moest ze eruit peuteren. Hij heeft drie maal moeten komen, maar daarna geen last meer, maar in het wild had hij het misschien niet overleefd.
Citaat:
het is niet omdat ze er heterozygote vorm niet onmiddelijk van doodgaan zoals lethal white syndrome, dat er daarom niets aan de hand is

Het andere die cream kreeg van de vader en ook de moeder ( moeder die phenotypisch gewoon donker donker bruin is), is zeer gevoelig aan kolieken, maar doordat ik dit nu weet, goed onder controle.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-09-17 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:17

Je hoeft niet zo bozig te reageren Cambria. Ik wou alleen maar zeggen "wat een gek toeval dat ik in dit topic terecht gekomen ben, als ik dan zie dat jij ooit al eens een foto van mijn paard gepost hebt". Ik zeg dus helemaal niet van "ela, je kiest daar wel voor cremello".

Ik zeg ook niet dat ik geen geloof hecht aan mogelijk onderzoek, ik zeg dat ik best wel benieuwd ben naar resultaten uit grootschalig onderzoek. Ik wil je ook zeker niet overhalen om met een verdunningskleur te gaan fokken, ik neem alleen deel aan de zijdelingse discussie die ontstaan is.

Ik zeg ook niet dat het is omdat mijn paarden geen last hebben dat ze allemaal last zullen hebben. Ik reageerde op dit stukje van jou
Citaat:
Naast dit fenomeen, zijn paarden met zwakkere pigmentatie gevoeliger voor licht. Dat is wel degelijk een vaststaand feit. Gezien paarden buitendieren zijn, is het voor mij al soort mishandeling om een dier te verzwakken op dat vlak. Tenzij je natuurlijk van plan bent deze dieren in stallen en overdekte piste's en onder dekentjes te houden.
waarbij ik vond dat dat nogal veralgemeend was en daarom mijn voorbeeld gaf.

Als je ziet dat mensen hartkleppen (bewerkt) van runderen of varkens kunnen krijgen, dan is een vergelijking mens/paard nog niet zo super vergezocht denk ik. Het gaat toch tenslotte om de werking van het oog, zonlicht, lichtgevoeligheid...

https://newscientist.nl/nieuws/blanke-e ... -jaar-oud/
ik veronderstel ook niet dat ze 8000 geleden al in huizen woonden ;)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 14:19

Oh, het is de ontvanger die bepaalt. Ik reageer niet bozig, ik weerleg gewoon in een discussie. Lastig als mensen emotie's bijhalen die er niet zijn.
Over genen en kleuren is het laatste nog niet gezegd. Het is aan de fokker en de wetenschapper om samen te werken.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 14:30

Balte schreef:
Je hoeft niet zo bozig te reageren Cambria. Ik wou alleen maar zeggen "wat een gek toeval dat ik in dit topic terecht gekomen ben, als ik dan zie dat jij ooit al eens een foto van mijn paard gepost hebt". Ik zeg dus helemaal niet van "ela, je kiest daar wel voor cremello".

Ik zeg ook niet dat ik geen geloof hecht aan mogelijk onderzoek, ik zeg dat ik best wel benieuwd ben naar resultaten uit grootschalig onderzoek. Ik wil je ook zeker niet overhalen om met een verdunningskleur te gaan fokken, ik neem alleen deel aan de zijdelingse discussie die ontstaan is.

Ik zeg ook niet dat het is omdat mijn paarden geen last hebben dat ze allemaal last zullen hebben. Ik reageerde op dit stukje van jou
Citaat:
Naast dit fenomeen, zijn paarden met zwakkere pigmentatie gevoeliger voor licht. Dat is wel degelijk een vaststaand feit. Gezien paarden buitendieren zijn, is het voor mij al soort mishandeling om een dier te verzwakken op dat vlak. Tenzij je natuurlijk van plan bent deze dieren in stallen en overdekte piste's en onder dekentjes te houden.
waarbij ik vond dat dat nogal veralgemeend was en daarom mijn voorbeeld gaf.

Als je ziet dat mensen hartkleppen (bewerkt) van runderen of varkens kunnen krijgen, dan is een vergelijking mens/paard nog niet zo super vergezocht denk ik. Het gaat toch tenslotte om de werking van het oog, zonlicht, lichtgevoeligheid...

https://newscientist.nl/nieuws/blanke-e ... -jaar-oud/
ik veronderstel ook niet dat ze 8000 geleden al in huizen woonden ;)

Ik zeg niet dat je mensen en paarden niet moet vergelijken qua inwerking van het licht op zijn huid, wel dat je paarden niet moet vergelijken met mensen ivm levensstijl. Zo kruipt een mens in holen, roofdier, en een paard leeft al van heugens ver buiten, vluchtdier. Je kunt niet zeggen als bewoner van een hol/huis, jij paard, met je lichte huid, word maar een holbewoner (stal) of zet een bril op, als er veel zonlicht , want dat doe ik ook...vreemde redenatie...
Een lichtgevoelig mens heeft meer hulpmiddelen om zich te beschermen. Doe je dit bij een paard dan neem je hem zijn natuurlijkheid weg. Het is een 100% buitendier

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:08

Cambiar schreef:
Jessix schreef:
En zo heeft iedereen zijn redenen om iets wel of niet te doen of te willen. En dat is ook prima. Gelukkig hebben we genoeg paarden, dus er is voor iedereen wel wat. :) Zelf ben ik dan weer een beetje huiverig voor schimmels vanwege de melanomen.

Dat is waar, maar men mag er wel bewust van zijn...


Het is natuurlijk altijd goed om te delen. Maar het is voor mij nog geen overtuigend bewijs, dus meer dan een interessante mening is het voor mij niet.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:24

Cambiar schreef:
Oh, het is de ontvanger die bepaalt. Ik reageer niet bozig, ik weerleg gewoon in een discussie. Lastig als mensen emotie's bijhalen die er niet zijn.
Over genen en kleuren is het laatste nog niet gezegd. Het is aan de fokker en de wetenschapper om samen te werken.

Een discussie die geen discussie is. Ik wou gewoon vriendelijk zijn en zeggen van he wat een leuk toeval dat je in een ander topic een foto met mijn merrie erop hebt staan". Niks meer en niks minder.
Wanneer ik dat dan uitleg, krijg ik nog eens het deksel op mijn neus en haal ik er zogezegd emoties bij. Ik snap er niks meer van.
:wave:

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 15:32

Balte schreef:
Cambiar schreef:
Oh, het is de ontvanger die bepaalt. Ik reageer niet bozig, ik weerleg gewoon in een discussie. Lastig als mensen emotie's bijhalen die er niet zijn.
Over genen en kleuren is het laatste nog niet gezegd. Het is aan de fokker en de wetenschapper om samen te werken.

Een discussie die geen discussie is. Ik wou gewoon vriendelijk zijn en zeggen van he wat een leuk toeval dat je in een ander topic een foto met mijn merrie erop hebt staan". Niks meer en niks minder.
Wanneer ik dat dan uitleg, krijg ik nog eens het deksel op mijn neus en haal ik er zogezegd emoties bij. Ik snap er niks meer van.
:wave:

Owkay, ikwas ook niet boos, bedoel dat je mij emotie's toeschrijft ;-), je vat nogal wat verkeerd op. Ik ben cambiar, niet cambria :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 15:37

Citaat:
Het is natuurlijk altijd goed om te delen. Maar het is voor mij nog geen overtuigend bewijs, dus meer dan een interessante mening is het voor mij niet.


Het is wel bewezen dat cremello's gevoeliger zijn voor licht. Dit is geen mening, maar een vaststaand feit.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:44

Geef toe, Cambria klinkt toch zwieriger en vrouwelijker :D ;) . (mopje he)
Enfin, ik kwam hier eigenlijk om bij te leren over Lusitano hengsten en types dus ik ga gewoon verder netjes opletten ;)
Laatst bijgewerkt door Balte op 25-09-17 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt