Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 12:00

Hallo,

Wie gaat er allemaal naar de keuring van het groninger paard in Tolbert op 16 juli?

En zijn er ook mensen die mee doen aan de rubriek "bestgaande Groninger"?

Wij komen met een ruin van 4 jaar, een Onno X Heineke.

En wie kan mij iets vertellen over, of heeft ervaring met de rubriek "bestgaande Groninger".
Dit is voor mij namelijk de eerste keer.

Alvast bedankt!

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:04

Vanaf wanneer begint die keuring, want ik wil wel even kijken

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:03

Heb nog geen idee, hebben nog geen bericht gehad, maar zodra ik iets weet laat ik het weten.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:08

Ik ga, maar dit jaar hebben we voor de verandering geen gevulde trailer mee.

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:23

Wij komen met drie merrieveulens(vader ONNO} en een vijfjarige merrie Oliene .Het zou makkelijk zijn als ze het programma van Tolbert op de internetpagina van het groninger paard vermelden.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:32

Jaaaa, The wizard of Oz (Oscar) gaat ook naar de keuring. Ik heb er zo'n zin in, gewoon een leuke dag tussen de groningers. Hoe Oz het gaat doen maakt me niet zo uit... als je maar fun hebt.

Afgelopen weekend het progammaboekje gekregen. Bijna 30 inschrijvingen dat lijkt weinig, maar ik denk dat het voor het groningerpaard best veel is.

De keuringen beginnen om 9.00 met opname voor het stamboek.
Daarna de keuringen vanaf 10.00. Ik hoop dat het niet warm word, want tussen de opnamestamboek en de keuringen voor de ruinen zit wel een enorm gat. Ik neem wat prikpaaltjes en een stukje draad mee voor een paddock, want anders breek Oz mijn trailer af.

Ik ga Oz zelf helemaal voorbrengen... kom ik erachter dat je een groen stropdasje moet hebben. Mag mijn zusje weer achter de naaimachine kruipen.

Ik zie jullie zaterdag, ook leuk om Onan weer te zien.

Doei,

straycat
Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 02:36

Ik heb er een keer aan meegedaan.. erg leuk
Weet niet of je ook meedoet aan de keuring?
Ik heb ook meegedaan met bestgaand rijpaard..
Je rijd gewoon met z'n allen in de ring en dan na het opstellen word er draf en galop geroepen.. en van hand veranderen natuurlijk..
Ik vond het best moeilijk met al die paarden in de ring omdat je natuurlijk goed moet uitkijken waar je rijd en je soms nog weleens ingehaald word door iemand of zelf inhaalt.. Het is dus belangrijk om een beetje je eigen plekje in de ring op te zoeken zodat je je paard goed kunt laten zien. Daarna word je om de beurt opgeroepen om op te stellen.. dan zie je meteen op welke plek je geeindigd bent..
Als je wilt kun je buiten bestgaand rijpaard ook een show laten zien.. Ik heb toen een pas de deux laten zien.. (wilde ik eigenlijk helemaal niet doen, maar ja de ander wel) Daar hoef je oveigens helemaal geen Z ofzo voor de rijden hoor..De organisatie vind het erg leuk als mensen iets laten zien.
Maar er zijn soms ook mensen die een mennummer of iets dergelijks doen..
Dat maakt zo'n dag ook weer wat interessanter om naar de te kijken..
Iedergeval veel succes..

Nimber

Berichten: 26556
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:32

heeeey! succes volgende week! Kom je de 6de ook naar Ermelo voor het IHW?

zoals hierboven al gezegd his het gaat om het bestgaande (dus paard met de beste gangen ) onderhet zadel. Dat houd in dat B en Z combinatie's bij elkaar in rijden maar dat je als B combinatie makkelijk een Z combi eruit kan rijden als je maar mooiere gangen laat zien.
Met Lodewijk heb ik die van Woudenberg 5 jaar op rij gewonnen
Zorgen dat je voor de bochten je paard netjes terug neemt en elke lange zijde je paard mooi naar een middendraf /uitgestrekte draf rijd zonderdat hij daarbij onregelmatig wordt of uit elkaar valt.
Bestgaande wordt je op het plaatje beoordeeld dus rijd met veel actie maar zorg dat het niet ten koste van je aanleuning gaat.

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 16:14

Ben erg benieuwd hoe Onan het allemaal op gaat pakken.

De galop gaat nog een beetje moeizaam omdat hij de aanleuning van de bakrand mist.
Ik ben dus wel aan het oefenen in de wei

Maar we laten het maar over ons heen komen en zien het wel.

Ook ben ik nieuwsgierig naar wat ze van Onan vinden, hij gaat dus voor stamboekopname en keuring.

Maar voor iedereen die meedoet, heel veel succes en een leuke dag gewenst.
(hopenlijk met niet al te veel regen )

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 00:19

Weet iemand toevallig hoe laat de keuring van de 4 tot 7 jarige merrie is? Zou gaan kijken naar het paard (Belle , vader:ramires ??? Kan dat?) van een vriendin van mij maar een tijd is dan wel makkelijk.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:28

4 t/m 7 jarige merries zijn aan het begin van de 2e helft ongeveer. Ik denk iets na half 12? Ze beginnen om 10.00 uur met de echte keuring en willen om 13.00 uur afgelopen zijn.

Ik ga waarschijnlijk ook iets onder het zadel doen. Of een showtje of misschien ook wel in de rubriek bestgaande groninger. Ik had Jan Huberts opgebeld of ze die rubriek ook hadden in Tolbert, maar dat kon hij me niet precies vertellen. Maar nu ik lees dat Taiga ook mee gaat doen, doe ik daar denk ik ook nog wel aan mee...

Iedereen heel veel succes in ieder geval en het wordt vast heel gezelig zaterdag! Tot dan!

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:26

Vanmiddag om vier uur is onze 5 jarige merrie Oliene "gekraakt".Ze had tijdens dressuurwedstrijden vaak last van de rug.Er bleken naar de mening van pychio twee rugwervels vast te zitten,wat een naar gezicht als een paard word gekraakt.Drie dagen volstrekte rust kreeg ze voorgeschreven.Hopelijk kan ze zaterdag wel gekeurd worden(graadverhoging).

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:25

Nou, dat gekraak heeft haar geen kwaad gedaan waarschijnlijk, Expiriment!

Gefeliciteerd met jullie dagkampioen, ze is echt een prachtmerrie!

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:42

Oliene was gelukkig op tijd fit voor de keuring in Tolbert en met een 8 voor type modelwaardig.hopelijk toont ze haar bewegingen ook in Woudenberg.Ik was enorm verrast van Onan(udo),wat een mooi paard.is hij geworden.Ozzy heeft in een paar maaanden een metamorfose ondergaan,lijkt precies op zijn vader en orbaldo2.Tevens een prachtige klinik van Hesta en amazone.Volgens mij zitten we met het groninger paard duidelijk in de lift met zoveel enthousiaste liefhebbers .

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:55

expiriment schreef:
.Ozzy heeft in een paar maaanden een metamorfose ondergaan,lijkt precies op zijn vader en orbaldo2.

Dank je.

Hoewel het een leuke en gezellige keuring was. Ben ik toch een beetje in de war geraakt over het Groninger paard. Ik had verwacht een mooi zwaar warmbloed paard te zien die wat kortbening is en niet al te groot. Het viel me op dat er veel rijtypische paarden waren met lange benen en heel veel maat ze gingen gauw richting de 1.70 en zelfs ruim daarboven de winnaar van de ruinen was een paard van 1.75. Daarachter kwam Oz met zijn 1.60 . Het merrieveulen was een mooi veulen, maar in mijn ogen toch niet echt een groninger. Dat was nr 2 wel! tjonge wat een buffeltje royaal bespierd, lekker rond in haar vormen de kracht straalde er vanaf.. Ik vond dat nou een heel leuk ding.

Oz haalde net niet zijn eerste premie op een puntje na. Voor type had hij een mooie 7.5. Maar voor hardheid een 6 . Ik begreep dat niet zo goed. Naja..Volgende keer beter...toch? Ik heb een hele gezellige dag gehad. Veel leuke opmerkingen gekregen van mensen dat Oz wel een hele mooie groninger was. En dat doet me toch meer dan wat een inspecteur zegt.

Expiriment nogmaals gefeliciteerd met Oliene. Wat een superpaard is dat met lekker veel massa en mooie bewegingen. Veel succes in Woudenberg.

Een paar foto's van Oz op de keuring

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Taiga houd vanavond de email in de gaten.

Doei,

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:58

Bij dezen wil ik iedereen die een eerste premie of kampioen zijn geworden van harte feliciteren!!

Experiment, Bedankt voor jou compliment!
Wij zijn ook heel erg blij met Onan en hadden eigenlijk zelf ook niet helemaal gedacht dat het, in onze ogen dan, zo`n mooi paard zou worden.
Voor ons helemaal top.

De jury dacht er iets anders over, zij vonden hem te rijtypisch en de stap niet ruim genoeg.
Dus een 6,5 op type en een 6 op de stap,verder allemaal zevens!
Hij heeft dus een totaal van 68,5 punten gekregen, waar wij super tevreden mee zijn.

Verder vond ik dat hij zich netjes heeft gedragen tijdens de zadel rubriek, daar hij nog maar kort onder het zadel is.
Maar een bouwkeet met muziekboxen, springpalen en een vlag zijn voor hem nog wel heeel erg eng haha

En ik vond de sfeer ook ontzettend gezellig, heb die dag erg genoten!

Yarrah: ik zit met spannig op mail te wachten, alvast heel erg bedankt

Verder vind ik het wel jammer dat de foto`s die gemaakt zijn op de keuring nog niet op haar site staan.
We wachten in spannig af.

Iedereen de groetjes en tot hopenlijk een volgende keer!

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:20

Taiga met Onan heb je goud in handen.Misschien niet het groninger type ,maar een gevoelspaard met een gouden karakter,die in alle taken van de paardensport hoog kan scoren.Ozzy is het voor mij helemaal.Geen eerste premie maar een superpremie.Ozzy is een typische "bovenlander",het ideale type van een groninger.Het verschil tussen de twee merrieveulens is de leeftijd.Beste merrieveulen was nog geen vier weken oud,volgens mij te jong om goed te beoordelen.We zien in Woudenberg hoe ze zich hebben ontwikkeld.

straycat
Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:58

Op welke site kan ik de foto's van deze dag bekijken?

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:12

www.feelfreefoto.nl (en op www.hetgroningerpaard.nl komt ook vast nog wel iets te staan). Het kon even duren, want er lagen nog drie opdrachten in de wacht en Claudia`s omstandigheden zijn niet ideaal. Maar ik ga er vanuit dat de foto`s weer erg mooi geworden zijn dankzij de huisfotograaf!

Taiga, ik vond dat je een mooie combi vormde met je paard. Jullie zijn echt een eenheid en het was eigenlijk niet te merken dat hij nog maar kort onder het zadel is.

Yarrah, bedankt voor het Endurance-verslag! Het zit al in de lay-out voor het volgende blad.

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:28

Uums heel erg bedankt voor je compliment, ik word zelf een beetje verlegen van al die positieve berichten die ik ontvang .

Ook ik zit met smart op die prachtige foto`s te wachten.
( Heb namelijk alleen maar mooie foto`s van haar gezien, die zij gemaakt heeft!!)
Het zal ook dit keer de moeite wel waard zijn om even te moeten wachten.

Verder zijn we vandaag in het bezit gekomen van een trailer, dus gaan we binnenkort op andere plaatsen een paar onderlinge wedstrijdjes proberen en ga waarschijnlijk in de indoor seisoen officieel starten .

Hopenlijk kom ik daar ook weer mensen tegen met groningers!!

Nimber

Berichten: 26556
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:57

heey taiga als je toch een trailer hebt dan kun je ook wel mooi mee doen in de zadelrubriek bij het IHW.

yarrah wat een plaatje van een paard zeg .Hij lijkt heel erg veel op Orbaldo. Overgens is dit het Type wat naar mijn mening HET groningertype is.

Ik ben jarenlang alleen grp lid geweest maar juist omdat de paarden steeds rijtypischer werden ben ik toen ook IHW lkid geworden.
Hoe rijtypischer de paarden hoemeer je de raskenmerken verliest en dan vind ik wel zo onwijs jammer
Juist dat kortbenige brede paard vind ik zo prachtig.
paard van Nicole schalx Esdert vind ik ook zo'n plaatje!

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:46

Hee allemaal

Iedereen gefeliciteerd ten eerste met hun behaalde resultaten. Verder ben ik het ook wel eens met de opmerkingen die hierboven genoemd zijn met betrekking tot het type van een aantal paarden die op kop stonden in verschillende rubrieken. Zo vond ik het beste merrieveulen idd ook te rijtipisch. Ik vond het een heel erg mooi veulen (begrijp me niet verkeerd), maar het was absoluut geen groninger veulen. En natuurlijk moet zo'n jong veulen nog uitbouwen, maar als ik zo naar die (hele dunne/chique) beentjes keek wordt dit veulen echter niet zoals de nummer 2 en 3 in de rubriek...
De merrie waar dit veulen uitkwam was ook geen groninger. Misschien KWPN of IHW??

En zo ook met die zwarte ruin: Een prachtig paard om te zien, maar ik vond hem ook aardig aan de licht gebouwd.
Maar hij was nog niet zo oud toch? Het kan dan nog veranderen. Hesta kreeg 2 jaar geleden een 2e premie en stond achteraan in haar groep van 8 merries. Vorig jaar was dat heel anders en ik vind haar nog steeds meer uitzwaren... Er waren in Tolbert ook weer een aantal mensen die me aanspraken dat ze weer zwaarder geworden was in het afgelopen jaar...

Maar ik ben ook heel benieuwd wat er straks op de nationale keuring wordt gezegd...

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 15:14

Hierbij een foto van Onan die gemaakt is op de dag van de keuring door Yarrah.

Ik vind hem zelf heel erg mooi, nogmaals bedankt!
[img]Afbeelding

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:03


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Keuring groninger paard 16 juli, wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:27

expiriment schreef:
De fotos van de keuring staan op www.feelfreefoto.nl


Dank je,

Tjeetje, wat staan daar geweldige foto's op.