Andalusier of Lusitano?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 00:44

Ik ben geinteresseerd in een barok rijpaard voor een meisje van 12 jaar. Welk ras is hiervoor het meest geschikt? Wat zijn zoal de voordelen en nadelen van ieder ras?
Alvast heel erg bedankt!

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:51

Niemand???

Bentuh

Berichten: 3443
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:57

waarom een barok rijpaard?

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:04

Ik heb zelf een andalusier(ruin) en daar zou ik nooit of te never een 12 jarige op zetten, die is veel te heetgebakerd........
Informeer je goed, het zijn waanzinnige paarden, erg aanhankelijk, lief, maar wel"' heet''.
Het zijn zeer temperamentvolle paarden, je kunt er echt niet zo mee op weg, nu spreek ik dan over die van mezelf, en eenkennig!
Qua kenmerken lijken lusitano en andalusier veel op elkaar, vroeger was het 1 stamboek, dus daar kan ik je niet veel over vertellen, maar waarom geen fries, heb ik ook op gereden en veel rustiger, dus waarschijnlijk voor een 12 jarige makkelijker te hanteren...........
Mijn anda is behoorlijk schrikachtig en reageert dan door weg te vluchten, geen pretje, maar doordat ik volwassen ben, ook qua kracht, lukt het me redelijk om het te controleren, maar ze zijn zo mega sterk, kijk maar naar die nekken, wat een kracht daar in zit!!
Dus bij deze, laat je goed voorlichten, kijk verder als het plaatje, en misschien heb ik een uitzondering, maar dat zal dan vast blijken uit de reactie's die hierna komen,
Veel succes...............

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:53

Heel erg bedankt voor de informatie!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:15

mammaslamma schreef:
Ik heb zelf een andalusier(ruin) en daar zou ik nooit of te never een 12 jarige op zetten, die is veel te heetgebakerd........
Informeer je goed, het zijn waanzinnige paarden, erg aanhankelijk, lief, maar wel"' heet''.
Het zijn zeer temperamentvolle paarden, je kunt er echt niet zo mee op weg, nu spreek ik dan over die van mezelf, en eenkennig!
Qua kenmerken lijken lusitano en andalusier veel op elkaar, vroeger was het 1 stamboek, dus daar kan ik je niet veel over vertellen, maar waarom geen fries, heb ik ook op gereden en veel rustiger, dus waarschijnlijk voor een 12 jarige makkelijker te hanteren...........
Mijn anda is behoorlijk schrikachtig en reageert dan door weg te vluchten, geen pretje, maar doordat ik volwassen ben, ook qua kracht, lukt het me redelijk om het te controleren, maar ze zijn zo mega sterk, kijk maar naar die nekken, wat een kracht daar in zit!!
Dus bij deze, laat je goed voorlichten, kijk verder als het plaatje, en misschien heb ik een uitzondering, maar dat zal dan vast blijken uit de reactie's die hierna komen,
Veel succes...............


Heb zelf een Lusitano en kan me bij bovenstaand verhaal alleen maar aansluiten!
De wendingen zijn enorm en inderdaad het temperament en de kracht.

Op de mijne kan alleen heel zeer ervaren ruiter rijden die hem eerlijk behandeld, want een "foute" afstraffing zou hij de ruiter nooit vergeven }>

Het eenkennige is soms ook een nadeel.

Het zijn verder super paarden en als het klikt doen ze alles voor je.
De mijne houdt ook erg van afwisseling. Ze denken met je mee (vooruit), wat tijdens dressuur erg lastig kan zijn.

Talishe

Berichten: 1258
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:25

Ik ken een andalusier en daar kan juist iedereen mee wegrijden. er heeft zelfs iemand opgereden die nog nooit gereden had en ze deed geen stap verkeerd, verder is ze ook nooit egt heet ofzo. ligt dus volgens mij ook voor een groot deel aan het paard, qua verschillen met lusitano an ik je helaas niet helpen.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:25

Het ligt ontzettend aan het paard zelf. Wij hebben een stuk of 20 PRE's (Andalusiers) gehad waarvan er 6 door 12 tot 16 jarige meisjes gereden werden. Als je voor zo'n jong meisje een paard koopt, moet je heel goed je criteria bepalen. Een goed afgericht "veilig" paard staat boven het uiterlijk. Eenmaal het paard thuis is er goede begeleiding nodig.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:10

Een PRE best wel temperament vol maar een 12 jarige zou enkele goed doorgereden PRE'S best kunnen rijden. Je hebt onder de PRE hele heftige paarden maar ook wel rustige paarden , maar dat heb je bij ieder ras . Zo zijn er ook best wel heftige Friezen. Ik laat kinderen van een jaar of 12 nooit helemaal alleen rijden , dat houdt in dat ze best wel voor zichzelf mogen rijden , maar er is hier altijd iemand in de buurt , paard of pony maakt niet uit . Ik zou voor zo'n jong meisje altijd een goed rustig betrouwbaar paard uitzoeken .

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:46

Ik durf een kinderen op alle Lusitanos te zetten die ik ken, op een na, maar die is gewoon verkeerd behandeld, kan dat paardje verder niks aan doen.
Een nerveus kind maakt elk paard nerveus en een rustig kind maakt elk paard rustig, is mijn ervaring. Dus het zit ´m ook wel in het kind.
Ik krijg altijd het idee dat Lusistanos in Nederland ineens heel andere paarden zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met hoe ze er tegenover staan, dan met het ras. Ik kan me geen makkere paarden indenken.

Schrikachtig zijn ze juist helemaal niet, het zijn juist zeer moedige paarden.
Schrikachtigheid, of meer hoe zich dat uit, zit gewoonlijk bij de ruiter.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:27

Lusitana, ik ben het voor een groot gedeelte met je eens, hoe je er als ruiter/eigenaar mee omgaat, is hoe het paard zich gedraagt.
Er zijn kinderen van 12 jaar die een beter gevoel met paarden hebben dan sommige volwassenen met een heleboel ervaring.

Ik denk ook niet dat het soort lusitano in Nederland anders is als in Portugal, het is vaak hoe je ze benadert. Ik heb 3 lusitanomerries die erg temperamentvol zijn, ik heb al vaak meegemaakt dat ze in handen van vreemden (die niet al te veel gevoel voor paarden hebben) volledig kunnen flippen, terwijl ik ze in de omgang juist o zo braaf en betrouwbaar vind, ik kan met ze lezen en schrijven en ik ben echt niet zo ervaren met paarden, eerder een held op sokken. Ik denk dat sommige mensen teveel in gevecht gaan met de heetheid van die paarden. Moet je niet doen, negeer het een beetje en probeer dat temperament te kanaliseren. Maak "misbruik" van dat temperament in het rijden door ze op te laten letten op jou, geef ze kleine, korte opdrachtjes en probeer zonder druk of dwang te rijden, vaak is de gedachte aan draf of galop al voldoende om ze dit te laten uitvoeren. Die paarden schrikken misschien 2 x per jaar ergens van, voor de rest zijn ze altijd erg geconcentreerd op de dingen die ik ze laat doen. Geef ze wat te doen en hou het leuk en interessant voor ze, ze willen over het algemeen graag werken en vaak zit de afwisseling in hele kleine dingetjes. Geen belediging zo groot voor zulke intelligente dieren als ze in stal opsluiten en iedere dag dezelfde rondjes laten lopen.

Mijn lusitano's zijn alledrie compleet verschillend qua karakter, uiterlijk en gedrag, maar hun aanhankelijkheid, gevoeligheid, temperament, intelligentie en eenkennigheid hebben ze gemeen, misschien is dat wel iets wat de lusitano kenmerkt en iets om rekening mee te houden bij het maken van een keuze.

fjordenfan_
Berichten: 82
Geregistreerd: 25-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:49

Ik zou liever een ander paard kopen. Een andelusier is idd heel vurig! En de lusitano is ongeveer het zelfde.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:20

Slaat nergens op!
Het "vuur" van de Lusitano (over de Andalusiër kan ik niks zeggen, geen ervaring mee), uit zich eigenlijk nooit in bokken of steigeren of op hol slaan, maar hooguit in erg voorwaarts zijn, maar licht in de mond, dus makkelijk te houden. Je hebt dus een druk bewegend paard, maar dat is beslist op zichzelf niet gevaarlijk ofzo. Daarbij zijn ze super comfortabel. Een hele kunst om daar af te vallen...
Nogmaals, het ligt voor een groot deel aan de ruiter hoe een paard zich gedraagt.
Kom eens in Golegã kijken. Daar rijden hengsten en merries door elkaar met kinderen erop, volslagen beginners, dronken kerels, noem maar op. Afgelopen jaar nog een hengst gespot die zonder hoofdstel werd gereden (en ook zonder halsring, gewoon helemaal NIKS). Ik weet niet hoeveel meer bewijs een mens nog nog heeft om te weten dat het betrouwbare paarden zijn...
Kind op volle hengst:
Afbeelding

Kleine meid op Anglo-Luso:
Afbeelding

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:32

Wil je voor de 12 jarige een leerpaard?! Tot welke leeftijd?
Ik keek net op marktplaats en kwam daar dit paard tegen.
Wel een ouder paard maar ik vond het erg aantrekkelijk klinken.
Succes verder met het vinden van een geschikt Barok paard.

Hier de link van de Lusitano die ik op marktplaats tegen kwam:

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... BlEAV&df=1

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:11

Klinkt inderdaad heel goed maar ik ben in het bijzonder op zoek naar een merrie. OVer dat vurig zijn: Mijn zusje kan goed rijden en in ben van mening dat ze het aankan omdat mijn friezen ook erg voorwaarts zijn ( maar wel sterk) Een licht paard leek mij dus een goede oplossing.

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:13

Is dat eenkennige erg opvallend?

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:34

fjordenfan_ schreef:
Ik zou liever een ander paard kopen. Een andelusier is idd heel vurig! En de lusitano is ongeveer het zelfde.



@Fjordenfan Je hebt hele vurige en hele normale Andalusiers. Wat jij zegt klopt niet. Ben je ooit op een barok evenement geweest?

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:18

christel1857 schreef:
Is dat eenkennige erg opvallend?


Eenkennigheid heb ik tot nu toe bij de meeste lusitano's geconstateerd (en ik heb er al heel wat wat voorbij zien komen).
Het hoeft geen nadeel te zijn hoor, je kunt het zien als overdreven trouw zijn naar de baas toe. Ze hebben soms wat tijd nodig om aan iemand te wennen en kijken liever de kat uit de boom. Vaak zullen ze, als ze je eenmaal vertrouwen, alles voor je doen en alleen voor jou.
1 van mijn merries is wel extreem eenkennig. Mijn man heeft er een half jaar over gedaan om haar een stukje wortel ofzo uit zijn hand te laten eten, nu kan hij ook alles met haar doen.
Soms word ze compleet hysterisch als er een vreemde in haar buurt komt, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat het mijn eigen schuld is, de paarden staan bij ons thuis en zien niet veel vreemd volk, ze vind andere mensen dan al gauw stom of eng. Is wel eens lastig als er een veearts moet komen, maar met een hoop geduld bereik je veel.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:22

waarom geen lippizaner? dat is toch ook zo'n type ? ik ben een keer op een lippizaner fokkerij/manege geweest , daar hebben zo ook makkelijke en moeilijke .. ik denk dat je beter op het karakter kan zoeken?

fjordenfan_
Berichten: 82
Geregistreerd: 25-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:30

Elskevree schreef:
fjordenfan_ schreef:
Ik zou liever een ander paard kopen. Een andelusier is idd heel vurig! En de lusitano is ongeveer het zelfde.



@Fjordenfan Je hebt hele vurige en hele normale Andalusiers. Wat jij zegt klopt niet. Ben je ooit op een barok evenement geweest?



Ik ben der op geweest. ze zijn dan wel vurig maar licht in de mond ja. je moet wel ervaren zijn om er op te rijden en ook veel mee doen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:37

Ik neem aan dat iemand die een eigen paard zoekt, genoeg ervaring heeft om er een te rijden.
Je moet gewoon paarden gaan bekijken. Niet alle paarden binnen een ras zijn hetzelfde.
Eenkennigheid kom je ook bij andere rassen tegen en zou ik niet rastypisch durven noemen. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Hier zijn Lusitanos ook gewoon manège paarden en daar kun je er niks eenkennigs aan vinden. Bovendien is eenkennigheid helemaal niet nadelig als ze het paard voor haarzelf wil, of wel soms? Ze hechten zich gewoon weer aan hun nieuwe baas. Er zijn er maar weinig die kwijnen naar hun oude baas. (En ik ken bv ook een draver die kwijnde als baas op vakantie ging, nogmaals, dat is niet rasgebonden.)

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:43

Wij hebben een ruin gehad die licht ontvlambaar was maar dan nog nooit zou bokken/steigeren oid. Daar zou ik toch nog best een 12-jarige op laten rijden. Helaas is hij overleden.

We hebben nu een merrie en daar kan ik eigenlijk iedereen op zetten. Heel braaf wederom niet bokken of steigeren maar wel erg kijkerig en als je haar flink aan het werk zet wordt ze 'lekker' heet.

JessieVD
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-11-05

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:48

Ik heb ook een Lusitano, en ze is ook eenkennig, maar alles hangt infeite af van de ruiter, sommige 12jarigen kunnen beter rijden dan volwassenen... Een 12jarige dat bijna geen ervaring heeft zou ik het wel afraden... Je moet ook geduld hebben, het paard kan in het begin heet zijn, maar als je volhoud, wen je aan elkaar en kan je op elkaar inspelen, dan hoeft dat heet-zijn geen probleem te zijn
Mijn merrie heeft in het begin alles geprobeerd(en ik was toch al een ervaren ruiter mag ik zeggen), vandaag is er niemand dat beter bij haar past als ik...
En het is idd moeilijk om ervan af te vallen ook, zo confortabel als ze zijn blijf je gewoon in het zadel kleven, wat ze ook uitspoken...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:05

Ikzelf heb ook een Lusitano, heel erg lief en eerlijk paard maar oh zoooo ontzettend heet! Je moet goed weten hoe te voeren, zo eiwitarm mogelijk heb ik gemerkt Nu is het doenbaar maar hij blijft wel heel erg schrikachtig van nature, absoluut niet stoer zoals de meeste wel worden omschreven. Die van mij is een mietje die zich altijd achter me verschuilt als het even kan, ook wel erg eenkennig. De staleigenaresse krijgt hem meestal met moeite uit z'n stal (draait z'n kont en schiet in de stress, niet om gemeen te doen maar puur uit "angst" Zij wordt dan bang van hem wat hij meteen voelt en ervaart als een "bevestiging" voor zijn gek worden) Bij mij doet ie het halster zelf aan om zo maar te zeggen
Hij wordt in april 3 en we zijn al begonnen met longeren, zadeltje, dubbele teugel, gewoon spelen in de bak etc. omdat hij daar echt nood aan heeft. Als ik hem niet dagelijks in handen heb zijn we zo weer bij af en "valt ie weer flauw" bij de minste druk. (echt waar, hij begint buigingen te maken en wil gaan rollen dan, doet ie alleen als het "spannend" wordt of hij iets niet meteen begrijpt of moeilijk vind) Hij wordt veel constanter als ik er veel dingen mee doe. Tis straks absoluut geen paard waar je een week niet op rijdt en zonder problemen weer oppakt.

Vreemd menneke isset hoor, je moet er wel mee om kunnen maar ik leer iedere dag bij. Al verlies ik zo nu en dan wel is de hoop moet ik toegeven... Ik kan er echt moe van worden soms. Hij vergt héél veel energie maar dat is deels ook te wijten aan zijn jonge leeftijd en verwacht dat het beter zal gaan met de jaren.

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:07

fjord