Welke maat halster?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 19:48

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen soortgelijk topic vinden

Hoi! :D

Ik vroeg me eigen af welke maat halster nou goed is voor een shettie van 80cm?

Ik heb nu maatveulen, die is volgens mij best wel aan de kleine kant, maar ik weet het nou niet echt zeker. Dus veulen of shetlandermaat?

Ik zal nu even opzoek gaan naar foto's, is denk makkelijker om te zien :).

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:50

gewoon passen :) je kan niet op stokmaat afgaan. Mijn KWPN van 1.60 heeft maat cob. Terwijl zijn vriendje van 1.30 maat full heeft.

De ene shet heeft maat mini, de andere veulen, nog een andere maat shet en de 4e misschien wel pony of zelfs cob :p

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:50

ligt echt aan het merk. soms heb ik voor mijn shet van 90 een shetlander maat, terwijl ik heel soms zelfs een kleine maat pony moet nemen (hij heeft een grof hoofd)
ik denk dat dit dan ook echt verschilt per pony.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:59

Hier altijd maat mini gehad, zowel voor mijn kleine van 83cm als mijn 2 grootste van 96cm

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 21:50

Afbeelding
Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/mDmmkx.jpg

http://boktimg.nl/img/m/IAGdCy.jpg

Zijn geen hele duidelijke foto's, zal morgen anders wel even proberen nieuwe te maken :).
Ik kan 2 vingers tussen het neus gedeelte doen :). Maar hoe ik het zie op foto's, hebben bijna alle shetlanders grotere halsters (in ieder geval meer ruimte), maar zodra ik dus zijn halster vergroot, gaat deze zo ongelooflijk schuiven.. :(

edit: eerste was een ander halster
Laatst bijgewerkt door balance op 25-11-15 05:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie, rest in link

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:06

Hoi TS.
Je kunt zelf het beste zien en voelen of een halster goed zit. Op de foto's te zien zitten de halsters naar mijn idee goed. Je zegt zelf dat wanneer je hem losser doet dat hij afglijdt.
Heb zelf ook 4 (mini) shetlandertjes en het is inderdaad telkens een zoektocht naar een passend halster. Ik heb voor 2 een veulenhalster, en voor de andere 2 wel een shetlanderhalster.

Er zit ook veel verschil in hoofddikte vaak.

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 22:18

Bedankt voor jullie antwoorden! :) Als ik hem losser doe glijdt hij inderdaad af, maar als ik dan weer foto's op internet zie.. Haha. Zo lastig! Ik ga morgen dan gewoon maar even voelen (opnieuw :P) bij de neusriem e.d.

Opzich heeft hij best wel een grof hoofdje.

In iedergeval bedankt voor jullie hulp! :))

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:29

ik denk dat je een halter moet nemen waarbij de zijkanten (die stukjes die je niet kan verstellen) langer zijn. Ik vind de neusriem wat hoog zitten :) Dit verschild erg per merk.

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:31

Ik zou zeker eens maat shet nemen! Lijkt een beetje op het hoofd van mijn shet (die overigens 90 cm is) ;)

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 22:36

Hmm dit was dus eigenlijk ook een beetje wat ik dacht.. :)) Het halster wat hij hiervoor had was helemaal een drama, daar zat de neusriem bijna bij zijn ogen.

Maar toch vond ik er iets niet kloppen bij dit halster, haha. Hij heeft zo'n lastig hoofdje (vind ik dan :Y) ), redelijk grof, dus veel veulenhalsters zijn toch weer net wat te klein (zo ook bij deze).

Suuuuper bedankt! :D Nu weet ik waar ik op moet gaan letten, ga gelijk even googlen, vind dit ook niet echt prettig, zo'n 'klein/te kort/etc' halster :P

@dunja_11: die ga ik ook eens proberen dan! :) Vorige keer had ik dus ook maat shet meegenomen, maar die was dus weer veeeel te groot. Maar wat ik nu dus in dit topic lees verschilt het heel erg per merk, dan ga ik gewoon allerlei merken uitproberen! Hihi :P

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:45

Ik zal even kijken of ik mijn merk kan vinden.
Bij jouw halster doordat de neusriem zo groot moet zitten de bakstukken niet lekker meer, en zijn ze ook wat kort. ;)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:47

ja kan ook mini proberen, is groter dan veulen en kleiner dan shet. minihorseshop heeft veel voor die kleine pony's

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:57

Ferrie (85 cm) heeft maat veulen. Maar de maat shetlander van HH past haar ook op het kleinste gaatje.

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:45

Hele goeie vraag :P

Mijn mini van 80 cm heeft zo'n lastige maat soms... Shetlander is te groot maar mini soms weer te klein. Heb nu volgens mij wel maat mini. En voor mijn veulen heb ik nu een pony foal gehaald, falabella leek me te klein :P

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:10

Ik weet niet welk merk het is.. :=

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:55

Ik raad harry s horse veulen halsters aan die hebben zoveel gaatjes dat mijn veulen met een groot hoofd op kleinste gaatjes erin past en mijn volwassen shet van 83 cm ook

Iris_VdV

Berichten: 25
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:11

Hier zelfde probleem, mijn minitje is 84cm. ze past best in premiere XS en de mini maat van MHS

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Welke maat halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 09:23

Bedankt allemaal! :D
Ik ga gewoon verschillende merken passen, en dan kijken welke het beste past! :))

Wat dat betreft hebben die mini's wel lastige maathalsters :p