Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gezond gewicht shetlander?

 

Mijn shetlander is c.a. 89/90 cm hoog. Hij was altijd mooi op gewicht/ wat te dik. Nooit bevangen geweest (is ook uit rontgenfoto's gebleken) en hij is nooit een grote eter geweest. Echter heb ik het idee dat hij nu af begint te vallen. Hij heeft een mega-berenvacht, maar toch voel ik zn heupbotten. En als ik door de vacht heen druk (dus met wat meer moeite dan bij de heupbotten) kan ik ook zn ribben voelen.

Hij is nooit een grote eter geweest, dus staat altijd op onbeperkt hooi. In zijn geval is dat een plukje, en zelfs dat eet hij niet op.

Nu heb ik zijn buikomvang gemeten, alleen heb ik dat nooit eerder gedaan dus ik weet niet of hij nu op gezond gewicht zit (en ik de botten nu kan voelen omdat ik er op let) of dat hij toch echt aan het afvallen is. De dikke berenvacht maakt het nog lastiger, want met vacht ziet hij er wel goed uit verder, ik weet alleen niet hoe dat daar onder zit. Voor scheren vind ik het nu nog wat te vroeg..

Medisch gezien, de pony (van 2002) heeft ppid wat ook een lastig gebit heeft gecreeërd. De tandarts is 2 maand terug nog geweest.

Hoe kan je nu meten/ weten of je shetlander gezond gewicht heeft als je het niet kan zien?
Wat is een gezonde buikomvang voor een shetlander van deze stokmaat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 13:42 



 
Profiel   

Ik heb er geen antwoord op maar als je hem goed kent als een dier dat makkelijk invalt en je gevoel zegt dat hij mager wordt dan zou ik hem voorzichtig gaan bijvoeren. Het is winter dan mag hij best wat vet op de botten hebben. Je zou met bietenpulp kunnen beginnen, dat is zeer laag in suiker dus geen probleem wat betreft risico op hb.

Liever nu voor de zekerheid iets voller dan er na de rui achter komen dat hij echt te mager stond toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 13:47 



 

Hij is dus nooit makkelijk ingevallen, was eerder wat te dik dan wat te dun. Hij doet verder ook niks qua werken o.i.d..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 13:48 



 
Profiel   

Hier ook een shetlander met een slecht gebit die daardoor wat invalt zonder bijvoeren. Kan misschien ook komen doordat het nu wat kouder is, dat kost natuurlijk ook energie. Bietenpulp is inderdaad een goede tip.

Ik geef zelf op aanraden van de tandarts Seniores Priores van Subli, dat werkt erg goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 14:04 



 

Is er iemand die de buikomvang van een shetlander van ca 90 cm kan meten om te vergelijken? Of weet iemand een manier waarop ik zijn gewicht kan berekenen/ controleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:12 



 
Profiel   

Naar een fouragehandelaar oid en hem op de weegbrug zetten, dan weet je het zeker.
Heb je een foto?

Verder (wellicht overbodig) is je pony op tijd en met het goede middel ontwormd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:17 



 
Profiel   

Dit is de buikomvang van de shet van een vriendin van mij, gemeten op het dikste gedeelte van de buik. Deze pony is 85 cm, en staat aan het begin van een dieet :')
[ img ]

Het laagste getal zijn de centimeters! Hopelijk heb je hier wat aan!

Edit: het hoogste getal, de kilo's zijn hier niet van toepassing omdat je dan op een andere plek op de buik moet meten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:23 



 

Ik heb bij de andere paarden inderdaad spoelwormen, dus ze worden allemaal erg strak (en geen mestonderzoeken meer voor mij) ontwormd. Hij is in december en januari ontwormd, tot op heden nog geen worm bij hem in zn mest kunnen ontdekken.

Zijn buikomtrek gemeten op de singelplek is 139 cm.

Ik weet ook niet of ik zijn gewicht kan berekenen? De gewone rekenmethode lijkt me op shetlanders niet van toepassing. Dan zou hij slechts 85 kilo wegen ofzo..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:30 



 
Profiel   

Meet hem eens op het dikste gedeelte, ik denk dat dat je meer gaat zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:32 



 
Profiel   

Als ik het niet vergeet, wil ik die van mij ook wel meten voor je. Merrie van 96cm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:54 



 
Profiel   

Je kunt een mobiele weegschaal langs laten komen. Google maar eens, er zijn er meerdere. Kun je altijd vragen te combineren als ze in de buurt zijn. Ik vond het verhelderend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:57 



 

Graag! Alles waarmee ik het kan vergelijken is mooi meegenomen!

Ik zal eens kijken naar zo'n mobiele weegschaal. Al hoopte ik eigenlijk op een makkelijkere manier om zijn gewicht in de gaten te krijgen/ checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-17 23:59 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik zelf ook erg nieuwsgierig ben naar andere shetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:04 



 
Profiel   

De DA heeft mijne van 84 cm geschat op een gewicht van ongeveer 120 kg als hij goed op gewicht zit.
Hij was overigens al weg bij een sedatie van 100 kg toen hij gecastreerd werd.
Ik schat zelf dat mijn jonkie nog geen 100 kg weegt,maar die is dan ook daadwerkelijk te licht, al begint hij nu wel aan te komen. Die is trouwens 77 cm hoog.

Ze worden overigens zelfs niet dik als ik ze in de zomer 2 weken in de wei zetten. Alex is 1 van de weinige shetlanders die zichzelf wel dun houdt.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:05 



 

En welke buikomvang hebben jou pony's?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:15 



 
Profiel   

Jorie een huge buikomvang, dus die is niet echt relevant om te meten. Komt door onbeperkt hooi voeren en dikke vacht. Ik kan morgenochtend Alex wel voor je meten, die heeft alleen een ruwvoer buikje en geen vacht.

Alex is op singelplek dacht ik 100 cm, heb ik al eens opgemeten om ooit een longeersingel te kunnen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:20 



 

Die van mij is ook gemeten op onbeperkt hooi en dikke vacht, wel zo strsk mogelijk getrokken en op de singelplek gemeten. Ik zou morgen eens op het dikste gedeelte van zn buik meten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:25 



 
Profiel   

Er is een website, die ik nu niet kan vinden, waarop alle weegbruggen in Nederland te vinden zijn. Helaas kan ik nu die site zo snel niet vinden. Maar wellicht staat in dit lijstje al een bedrijf in de buurt : https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... ltry-plaza
Wij hebben destijds een bedrijf gebeld en konden onze pony's kosteloos laten wegen op hun weegbrug.
Ik heb een pony shet van 105 cm schoft en zij weegt 210 kilo in het weideseizoen. Ik vermoed dat ze nu rond de 190 kilo zit in de winter. De pony is keurig op gewicht en absoluut niet dik. Buikomvang wil ik best voor je opmeten. Maar een heel betrouwbaar meetinstrument is dat ook niet. Ik zou dus echt op zoek gaan naar een weegbrug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:31 



 
Profiel   

Mijn shet van 94 cm weegt 150 kg en die van 96 cm 167 kg.
De buikomvang zou ik voor je moeten opmeten. :)
Al vind ik dit vaak niet veel zeggend. Het ene mens heeft overgewicht met een gezonde buikomvang terwijl een ander een grote buikomvang heeft en een veel lager gewicht. Wat ik ermee wil zeggen is dat het alleen maar om de bouw gaat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:37 



 
Profiel   

Zoek anders eens wat op over het bepalen van de body condition score van een paard. Door te voelen en te kijken kun je daarmee redelijk bepalen wat de voeding conditie is van je paard. Je kijkt dan naar de hoeveelheid vet bij:
De ruggengraat bij de lendenen
De ribben
De staartwortel
Naast de schoft
Langs de nek
Achter de schouder
Op het internet is goed te vinden hoe dit moet, op die manier kun je het wat preciezer bepalen dan met een meetlint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:56 



 

Het nadeel daarvan is dus dat dat met dikke berenvacht niet te zien is, en de pony door de cushing zijn vet niet meer goed verdeeld heeft zitten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 00:58 



 
Profiel   

Kan je hier een paar goeie fotos van de pony plaatsen?
- van recht opzij (even door je knieen zodat je echt recht opzij zit)
- van achter (en dan gewoon terwijl je staat)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 02:23 



 
Profiel   

Ik zal straks eens 2 shetten meten op de plek vd singel.
Ene is 95 cm en ander schat ik 85cm hoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 08:57 



 
Profiel   

Onze shetjes zijn 87 en 90 cm hoog en beide rond de 135 kilo (weegbrug). Eén van de twee moet ik bijvoeren met seniores priores om hem 's winters goed in conditie te houden, de andere doet het prima op voordroog en een aanvullende vitamine/mineralen-korrel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 09:43 



 
Profiel   

Jorie van 77 cm heeft een omtrek van 98 op de singelplek en de buikomtrek is 126 :wow:
Alex van 84 cm is op de singelplek 104 cm en zijn buikomtrek is 121. Jorie heeft dus echt wel een grote buikomtrek xD
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 13:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen