[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:47

Je bedoelt de staalkabel denk ik?
Volgens mij hebben wel meer die vast aan het borsttuig zitten. Heb het tenminste wel vaker gezien.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:51

StalNollie schreef:
Ik zou de natuue niet zijn gang laten gaan dat kun je niet na bootsen of de merrie moet weer gedekt zijn? Dan zal ze haar veulen uiteindelijk afstoten anders drinkt veulen gerust over een jaar of twee nog bij moeders.


En waarom niet, als ik het vragen mag? Ze is niet weer gedekt, ik heb haar gekocht toen het veulen rond de 20 dagen oud was.

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:59


nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:02

De merrie wordt goed bij gevoerd met brokken. Maar hoe moet ik het doen, als ik ze wil afspenen? Moet ik de merrie gewoon in een andere weide gooien? S'nachts staan ze namelijk wel bij elkaar in 1 stal, waar ik geen verandering ik kan brengen. Verder is de merrie vreselijk schuw en raakt helemaal in paniek als ze niet op de plek kan komen waar haar dochter loopt... dit is ook 1 van de redenen dat ik er moeite mee heb.

Edit: bedankt voor het topic! De dochter is ondertussen al 1 jaar.... :\
Hoe kan ik dit dan het beste oppakken?
Laatst bijgewerkt door nanne02 op 18-07-17 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:04

Juist omdat ze er zo aan vast plakt eraf halen. Word alleen maar erger en op ten duur is het drama als je met de pony wil werken. Eventueel tijdelijk andere wei / stal? Bij bewust veulen fokken/ kopen moet je hier toch eigenlijk wel rekening mee houden.

Maar dat is ieder zijn ding.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:05

Ik ga er iig wel mee aan de slag, ik denk dat ik de merrie in een wat vollere wei gooi zo der haar jaarling en s'nachts zit het er niets anders op en moeten ze bij elkaar...
Bedankt!

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:23

Lillian, volgens mij doen er inderdaad meer mensen het. Ik heb er wel eens over gelezen, volgens mij zou je dan wel een staalkabel met plastic erom doen. Anders schuurt het tegen de pony aan.

Ik zou alleen niet weten wat de voordelen/nadelen zijn.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:46

Hier ook Duo protection. Echt fijn spul. De meeste vetten sluiten indd alles af.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:01

Ik heb mijn marathonsluitingen direct aan het borsttuig en schuren doet t niet. Wel tikt het soms tegen de gespen van mijn schofttuig aan, maar behalve wat irritant geluid levert dat verder geen nadelen op.

mirriejj

Berichten: 3604
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:13

Die duo protection is trouwens ook enorm fijn om aan honden te geven :) daar gebruiken wij het voor.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:32

Ingrid: jeetje het 6e paard alweer.. wat naar :(:)

Patty: zeker! En dat vond ik een stuk spannender dan dat hij dat vond haha :+ Hij is heel braaf, ik kon de keer er na zo weer met hem wegrijden en inmiddels span ik hem dus ook gewoon nog in en rijd ik met hem. Wel zonder kleppen, dat vind hij fijner :)

Eline: Ideal of Zilco maakt niet zo heel veel uit, het zijn beide goede merken. Ik heb nu een Ideal Eurotech tuig met Zilco schofttuig omdat Sjors het schofttuig van Ideal niet past en over beide merken tevreden (beide kunststof).

Lieve Max <3

Ik heb mijn HCA ook alweer 3 jaar, een paar maanden nadat ik Sjors kocht besteld. Geloof dat ik er een maandje op gewacht heb. Fijn dat jij die van jou vandaag op hebt kunnen halen Linsey!

Susanne: ik denk dat je gestoken bent door een daas, daar heb ik ook nog een plakkaat van op mijn been sinds zondagavond. Het brand niet echt, maar jeukt wel.

Ik gebruik nooit hoefvet/olie, niet nodig ook. Hoogstens af en toe een keer voor de foto of op wedstrijd oid en dan 'leen' ik het.

Lillian: kun je doen, maar waarom zou je als ik vragen mag? :) Nadeel is dat er dan niets meer te verstellen valt en als je kabel een keer breekt (en dat is wel eens eerder gebeurd, niet bij mij), dan kun je gelijk niet meer verder. Als je de kabel enkel als zweng gebruikt, kan een reserve kabel of strotouwtje nog voldoen als zweng. Dat wordt een stuk lastiger als je daarmee ook je strengen moet 'vervangen'. Maar vooral voor het verstellen vind ik het onhandig, dan kun je niet even snel je strengen een gaatje korter of langer maken en er kan niet zomaar een andere pony voor je sulky. Het kan dus wel, maar persoonlijk zou ik gewoon je strengen gebruiken en de kabel slechts als zweng. Kabel met plastic laagje kun je trouwens gewoon bij o.a. de Gamma kopen.

Ik ben vandaag met mijn beste vriendinnetje en Sjors naar brabant gereden om daar foto's te maken in het water en een stukje bos, Sjors had er zin in en het was erg gezellig. Hopelijk heb ik gauw de foto's :)

mirriejj

Berichten: 3604
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:38

Mandyy schreef:
[ [url=m/xf4p7U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou het ook zeker niet tof vinden als m'n hoefsmid me vergeet. Moet er meestal vrij van werk voor nemen en dat doe ik niet graag voor dit soort dingen gezien het aantal vrije dagen zo beperkt is.

Ben zo blij met m'n hoefsmid. Kan haar altijd tussendoor appen met vragen. Dit weekend nog gedaan voor Macgic. Ze denkt altijd mee, is super betrouwbaar etc.



Oh wat is het ook een knapperd!


Linsey1998 schreef:
Ik heb 2 weekjes op mijn HCA gewacht. Best kort aangezien ze me vertelde dat ik 6 weken moest wachten :P

Maar donderdag ga ik eerst op vakantie *\o/* dus voordat ik mijn sulky kan proberen is het wel augustus ben ik bang....


Wat lekker dat je bijna op vakantie gaat .Ik zou denk ik wel moeite hebben om te wachten met hem uit proberen haha. Ik moest toen ook ongeveer 4 weken wachten, ik heb hem nu alweer ruim 2 jaar.

Susanne, ik heb zo een reacties op dazenbeten. Is het al een beetje weg aan het trekken?

Fijn dat Pepper ook al wat eerder geholpen kan worden, maar zoals gezegd wel even opletten met dit weer.

Ik gebruik over het algemeen niets voor de hoeven. nu toevallig een paar dagen duo protection gesmeerd, werkt fijn. Wij gebruiken het voor de honden over het voer.


Vandaag een ritje gemaakt met 2 dames met grotere pony's. Jimmy had in stap wel moeite om het tempo bij te houden, maar in draf hield hij het met gemak bij. Bij het galopperen hield hij het niet bij, maar hij werd ook niet heet toen hij achter bleef. Voor mij wel fijn om dat even te testen, want ik wil de komende tijd vaker samenrijden met anderen en ik wist niet of dat te doen was met Jimmy.

Op een gegeven moment kwamen we bij een bergje met wat zwaarder zand, 3 maanden terug moest ik daarbij afstappen omdat het te zwaar was voor hem. Vandaag reed hij er zo in een galopje op! *\o/*

Daarna lekker zijn nieuwe voer gegeven, maar dat at hij helaas nog niet echt met smaak op -O- Gisteren had hij het voor het eerst gehad en toen was het geen probleem. Met wat slobber erbij ging het prima.

Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:27

Stalnollie: ja erg fijn dat het sneller kan. Vanaf donderdag is het hier rond de 20 graden dus niet heel warm gelukkig. Maar hou het zeker in de gaten. Bedankt! :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:28

Linsey; fijn dat je wel wat met Toliene mag doen! Beetje op geleide van wat ze zelf aangeeft dus?
Waar ga je heen op vakantie?

Mandyy wat een heerlijk koppie ♡♡♡
Hier ook heel blij met mijn hoefsmid!!

Kiekeboefje; dat is waar ja. Heb je hem wel "gehouden" of nieuwe gezocht?

Susanne; ik krijg grote plekken van die fijne horzels/dazen. Nog last?

Frummels: weet Pepper het al of verras je hem met de veearts :-)

StalNollie; leuk een nieuwe erbij. Voor jezelf of voor de verkoop?

Ayla; ben benieuwd naar de foto's!

Mirriej lekker ritje gemaakt; leuk!

Alf heeft lekker vakantie 3 weken dat is wel lekker. Net 6 jaar en laatste maanden veel gedaan en het gaat allemaal zo goed. Even lekker koppie leeg maken.
Vanmiddag met mijn instructrice rondje gedaan met haar tuiger, was super met dit weer!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:35

Ingrid. Lekker zeg voor alf, even vakantie!
En nee t is nog even een verrassing voor hem. :roll:

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:46

Frummels schreef:
Ingrid. Lekker zeg voor alf, even vakantie!
En nee t is nog even een verrassing voor hem. :roll:


Ja hebben ze ook wel eens nodig he.

Haha wat zal hij verrast zijn :D :+

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:15

Balen van je insectenbeet Susanne, ik heb geen idee wat het kan zijn eerlijk gezegd!

Heel benieuwd naar de foto's Ayla :)

Leuke rit Mirriej :j

Ik ga op vakantie naar Griekenland a.s donderdag en dan voor 11 daagjes, zin in *\o/*

Net mijn HCA geprobeerd, omdat mijn vader zo lief was om direct te helpen in te stellen kon ik nog even een stukje stappen en draven. Wat rijdt het ontzettend fijn <3

Mandyy

Berichten: 30502
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:47

Griekenland wil ik ook nog eens heen. :j

HCA ga je zeker geen spijt van krijgen!

Ayla, ben benieuwd naar foto's.

Max heeft eigenlijk nooit vakantie, wel weken waarin hij minder doet.
In oktober ben ik twee weken weg en dan doet een vriendin hem en zal hij ook niet veel hoeven te doen (iig niet mennnen).

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:50

Alya waar in Brabant ben je geweest.

Linsey heeerlijk bijna op vakantie.

Pony is wel echt voor verkoop al heb ik nog steeds wei en dus gras teveel op het moment. Staan alle vier op rantsoen haha.
Hooien gaat weer net niet is weer net te kort en is het aangegroeid waarschijnlijk weer te laat in het jaar ( wellicht toch opzoek naar scharminkels die nu bij kunnen eten en van de winter aan de slag kunnen). Luxe probleem.



Nanne ik pb je morgen terug. Maar ik ben een zeef aua onthouden dus krijg je mog geen reactie remind me!

Overigens reageer ik weinig op de vragen qua tuigen of mennen. Ik zelf zit er te weinig in om daar echt iets zinnigs over te zeggen. Vroeger wel veel jonge ponys voor de wagen beleerd maar laatste kan goed al jaar of 6 geleden zijn.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:57

IngridM schreef:
Frummels schreef:
Ingrid. Lekker zeg voor alf, even vakantie!
En nee t is nog even een verrassing voor hem. :roll:


Ja hebben ze ook wel eens nodig he.

Haha wat zal hij verrast zijn :D :+


:roll: :') arm ventje

@Linsey: heerlijk! Geniet er lekker van. {:}
Fijn dat je HCA lekker rijdt! Lief van je vader dat hij meteen wilde helpen.

Pepper heeft nog een jaar soort van vakantie gezien zijn leeftijd. Natuurlijk gaan we wel wat basis dingetjes doen in de opvoeding, wandelen, een beetje grondwerk, af en toe een schriktraining en wat vrijheidsdressuur. Maar hij mag vooral lekker op de wei/paddock. :D in april wordt hij 3 dus dan gaan we wat meer doen. Althans, dat is voor nu mijn planning, maar laten we vooral zien hoe het loopt en hoe hij groeit etc.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:14

Top stalnollie! Ik wacht je berichtje af!

Als er andere bokkers zijn die tips hebben over het afspenen, ik hoor ze graag!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:13

Klinkt leuk Ayla, ik ben benieuwd naar de foto's.

Veel plezier met je hca Linsey!

Knappe Jimmy! Goed dat het samenrijden zonder problemen verliep :)

Helaas is mijn 'insectenbeet' weer groter geworden (inmiddels zo'n 30 cm) en is het ook gaan ontsteken denk ik. Het is kokend heet, doet pijn, voel me er ziek van. Normaal reageer ik nooit zo heftig op insectenbeten, heb dit nog nooit meegemaakt. Vanmiddag even naar de dokter want dit is niet fijn.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:15

He, echt heel vervelend, Susanne! Hopen dat je er wat voor krijgt zodat het weer wat beter leven wordt!! :(:)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:20

Ja klinkt als allergische reactie Susanne! Beter even naar laten kijken!

Nanne afspenen begonnen ze bij ons altijd mee met even weg van moeder en dan steeds meer uitbouwen maar er zijn ook mensen die het in 1 x doen. Ik weet niet wat beter is, ik vind het altijd hartverscheurend haha.
Maar als ze altijd samen in de nacht moeten staan lukt het niet natuurlijk. Zou ik toch een oplossing voor gaan bedenken.

Griekenland is leuk op verschillende plekken geweest en overal leuk.
Wij gaan zondagnacht lekker 2 weken naar de Dordogne in Frankrijk. Weer eens kramperen lang geleden dat we dat gedaan hebben. Afgelopen winter 3 weken luxe in Thailand gezeten dus nu maar iets goedkopers haha.

Mandyy

Berichten: 30502
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:14

Oh Suus wat naar! Idd maar even naar de dokter. :(:)