Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:17

corinadrenth schreef:
Kabayo schreef:
Uh 1000 euro per dekking? Zo duur zijn sommige bewezen grandprix paarden soms nog niet eens :+

En ik zou ook niet fokken met baby's..

Zelf heb ik ook gefokt met een papierloze shet (moeder heeft vol papier) . Een dochter heb ik nog en de andere is kinderpony in Finland. Die is verkocht (beleerd) rond de €300. Dus "aan de straat stenen niet kwijtraken" vind ik wel wat overdreven hier. Je hebt ook een moeder dier he. En als ze braaf en beleerd zijn kan je er ook nog wel wat voor vragen. (Rond de 400 tot 600)
Mijn papierloze vader shets
[ [url=m/gJzPqG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AzMulo.jpg]Afbeelding[/url] ]


dankjewel voor je bericht. hier heb ik temiste iets aan


Natuurlijk, want dit past lekker in jouw straatje. :+

Waarschijnlijk is de kans groter dat je geraakt wordt door een vliegtuig dan dat je een frikandel verkoopt voor €600. Maar goed. Volgens mij heb je toch al je keuze gemaakt. Dus veel succes.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:20

Neverland nounou jij vind dus elke papierloze knol een frikandel? Het is wel een levend wezen hoor, een dier := wij hebben een dure kwpn naar de frikandellen boer gebracht met geweldig papier, maar ook die had een ziel...

Rare mensen op de wereld
Edit.
En als je een Z dressuur menpony shet hebt met wedstrijd ervaring in de bixie met kleine kinderen plus dat die super braaf is zonder streken en achter het draad blijft zijn er echt mensen die er 600 voor betalen.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:23

Ja, ik noem mijn paard ook een frikandel :Y)

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:24

Neverland schreef:
Ja, ik noem mijn paard ook een frikandel :Y)

Das mooi voor je eigen paard. Maar je hoeft het niet zo respectloos neer te zetten vind ik :+

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:25

Tsja, daar heb ik m'n papierloze frikandelletjes idd voor verkocht maar wel door goede opfok in een groep aan huis, correcte opvoeding, netjes beleerd en bomproof.
Van een gek hengst bleef mijn merrie niet drachtig en ze is toen ik de groep waar ze liep heel snel na het verwerpen gedekt door mijn eigen papierloze frikandelletje.

Maar ik zou er alleen aan beginnen met eigen merries en de faciliteiten om ze zelf op te fokken en de kennis om ze zelf te beleven. Geen merries van buitenaf en niet om de veulens te verkopen.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 22:26

fijn dat mensen alles zo goed weten, en de shetlander als een niksnietonnuttig ras aankaarten hier.

ik vroeg alleen advies. en enigste wat ik krijg is haat.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:28

En dat lijkt je onlogisch, omdat....?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:29

Ik sta ook een beetje verbaasd van sommige reacties hier, ik hoop niet dat je mijn reacties hatelijk opvat, misschien moedig ik het niet aan maar ik heb het zelf ook gedaan en heb er geen spijt van. Je moet alleen wel weten waar je aan begint want onbeleerde veulens zijn geen drol waard maar brave kinderponys zijn hun gewicht in goud waard.

Ik loop al zo'n 20jr mee in het shetlander wereldje en heb er diverse gefokt en opgefokt. Overigens niet allemaal papierloos maar die met papier zijn echt niet beter terecht gekomen of duurder verkocht.
Overigens had ik wel stamboekmerries.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:32

Gewoon aanbieden.
Als iemand serieus ingaat op een dekadvertentie van een jaarling dan weet je 1 ding zeker: diegene heeft geen benul van paarden.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:34

Maar ts, waarom wil je perse fokken, wat denk je ermee te bereiken?

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 22:34

Polly schreef:
Ik sta ook een beetje verbaasd van sommige reacties hier, ik hoop niet dat je mijn reacties hatelijk opvat, misschien moedig ik het niet aan maar ik heb het zelf ook gedaan en heb er geen spijt van. Je moet alleen wel weten waar je aan begint want onbeleerde veulens zijn geen drol waard maar brave kinderponys zijn hun gewicht in goud waard.

Ik loop al zo'n 20jr mee in het shetlander wereldje en heb er diverse gefokt en opgefokt. Overigens niet allemaal papierloos maar die met papier zijn echt niet beter terecht gekomen of duurder verkocht.
Overigens had ik wel stamboekmerries.


reacties zoals jullie zeggen over niet verstandig om met een jaarling te dekken daar heb ik teminste wat aan. daar vraag ik alleen om.

en eind dit jaar gaat de knikkers er toch af

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:38

Kabayo schreef:
En als je een Z dressuur menpony shet hebt met wedstrijd ervaring in de bixie met kleine kinderen plus dat die super braaf is zonder streken en achter het draad blijft zijn er echt mensen die er 600 voor betalen.

Maar Kabayo, dan pak je wel heel wat uitersten van elkaar he, iets met appels en peren. Zo'n pony vergelijken met hengstveulentjes of shetjes die als weide opvulling staan. ;) Uiteraard krijg je dan andere prijzen.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:41

MelanieB schreef:
Kabayo schreef:
En als je een Z dressuur menpony shet hebt met wedstrijd ervaring in de bixie met kleine kinderen plus dat die super braaf is zonder streken en achter het draad blijft zijn er echt mensen die er 600 voor betalen.

Maar Kabayo, dan pak je wel heel wat uitersten van elkaar he, iets met appels en peren. Zo'n pony vergelijken met hengstveulentjes of shetjes die als weide opvulling staan. ;) Uiteraard krijg je dan andere prijzen.

Daarom zei ik al eerder dat je erg uiteenlopende prijzen hebt
Iedereen roept hier nu maar dat het frikandellen zijn en gratis weggeef pony's, maar dat hóeft niet

Desondanks, niet mee fokken, veelste jong en je houd het veulen niet .Papierloos word pas intressant als het dier wat kan

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:50

Het is ook geen haat. Het is in eerste instantie goedbedoeld advies. En dat gaat verder dan alleen de risico's voor je eigen pony's. Als iedereen nadacht over consequenties dan zou er zoveel minder dierenleed zijn. Dus het is goed dat je het vraagt TS, het is alleen jammer dat je vervolgens niet de verantwoordelijkheid neemt om van je plan af te zien of op zn minst de redelijkheid van de opmerkingen inziet. Natuurlijk zijn shetlanders niet waardeloos, verre van zelfs. Maar er zijn er zoveel, en zoveel die ongezond zijn doordat mensen ondoordacht fokken, dat ze 'waardeloos' worden. In geldtermen. En op het moment dat dieren heel goedkoop worden heb je een probleem.
Dus wat ik, zonder haat, probeer mee te geven is dat als je op deze manier fokt (of bijdraagt aan het fokken van ongekeurde papierloze shetters) je eigenlijk ook bijdraagt aan het waardeloos maken van het ras.

En daarbij, wat is voor jou de rede om ze ter dekking aan te bieden? Behalve dat je er misschien een beetje mee kan verdienen kan ik namelijk geen rede verzinnen. Deze vraag stellen meerdere mensen maar daarop heb je nog geen antwoord gegeven.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:58

Ik kan om dit soort ideeën niet eens meer boos worden.
Alleen maar heel erg verdrietig.

Door al het vermeerderen is een pony niet meer op een redelijke manier te verkopen en heb ik mijn hobby moeten stoppen terwijl ik jaren in mijn merries en kennis heb geïnvesteerd.

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:06

Dennis schreef:
Ik kan om dit soort ideeën niet eens meer boos worden.
Alleen maar heel erg verdrietig.

Door al het vermeerderen is een pony niet meer op een redelijke manier te verkopen en heb ik mijn hobby moeten stoppen terwijl ik jaren in mijn merries en kennis heb geïnvesteerd.





Mensen kopen een Shetlander en laten ze dekken met de gedachte : is toch leuk zo een veulentje

Zonder er verder over na te denken qua afstammingen en bloedlijnen
De evt risico's

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:28

Het is inderdaad niet het ras opzich wat waardeloos is, maar waardeloos in waarde omdat er zoveel rond lopen en iedereen het leuk vindt om zo'n klein pluizenbolletje naast de merrie te hebben.

OllieFoto

Berichten: 14
Geregistreerd: 26-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:31

:j ik moet hier toch wel hard om lachen..
Wij hebben een ShetlandPony Fokkerij.
Wij denken natuurlijk alleen maar met A-Stamboek hengsten, of te wel goedgekeurd.
Jij zegt dat je ze onder de €50 niet kan vinden..
Nou kom dan maar eens langs.. hahaha
De handelaar komt ze halen voor €10 per stuk.
Klaar voor de worst en de frikandel!
Tuurlijk wordt er geen papier bij aangevraagd!
Dat doen ze alleen als ze écht goed kunnen lopen én mooi op stand zijn. En aan beide foto's te zien, voldoen ze hier helaas niet aan.
En een fokker / verkoper investeerd dan geen geld in een stamboek papiertje..
Het chippen is al duurder dan dat de pony waard is helaas.

En als je ze aanbied als dekhengst..
Denk je dan aan de volgende dingen?
-zijn er erfelijke afwijkingen bekend?
-hoe hoog is de inteelt coëfficiënt?
-kun jij een merrie houder adviseren of jouw hengst bij juist die merrie past?
-sta jij garant, als de merrie baarmoeder ontsteking krijgt door jouw hengst?
-is jouw hengst getest op sperma?
-sta jij klaar om de merrie om de dag te dekken, dit gedurende de gehele hengstigheid
- als de merrie dan na 18 dagen terug komt, sta jij dan weer klaar om om de dag te dekken?
- wat als de merrie niet dragend wordt? Wie betaalt dan..?

Zo kan ik nog even doorgaan..
denk rustig na

Zinzi_jewel

Berichten: 8805
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:44

Lekker chorizo op pootjes
Alsjeblieft TS
Bezint eer ge begint
Kijk eens op you tube transporten van paarden markten naar Italië bv

Daar gaat weer een bosje salami riepen wij op de markt
Om niet te hard aan het leed van de beestjes te denken

Wat denk je überhaupt voor een dekking te krijgen
€10 ofzo

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:48

Dennis schreef:
Ik kan om dit soort ideeën niet eens meer boos worden.
Alleen maar heel erg verdrietig.

Door al het vermeerderen is een pony niet meer op een redelijke manier te verkopen en heb ik mijn hobby moeten stoppen terwijl ik jaren in mijn merries en kennis heb geïnvesteerd.

En dit terwijl ze de fijnste pony's van de wereld fokt..
Echt ik heb twee een dagje meegemaakt, vond Dennis ze 'vervelend' na een hele lange dag en lang wachten met de prijsuitreiking.
Nou ik heb nooit bravere pony's gezien, en zo fijn te rijden..
Wat dat betreft, echt kappen met het vermeerderen van shets en zorgen dat er weer kwaliteit gefokt gaat worden.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:54

Nou, genoeg voor- en nadelen. Dat was tenslotte waar TS om vroeg. Ik weet zelf ook vrijwel niks van de fokkerij af, maar als ik dit topic lees zou ik het wel weten: castreren en lekker van de shetjes genieten.

Tevens vraag ik mij idd wat voor mensen op deze hengstjes af zouden komen voor een dekking. Als ze er toch al eens shet bij willen; koop er dan één. +:)+ Het zou alleen maar egoïstisch zijn om er een veulentje uit te laten dekken. Puur omdat het dus zo schattig is en voor de leuk. Maar uiteindelijk precies zo zullen zijn zoals al die andere (goedkope) shets.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:56

Ik wil toch even reageren, want ook ik woon in de provincie Groningen.
Maar er worden hier in de provincie zeker wel shetjes aangeboden voor rond de 30 - 50 euro, maar dan heb je inderdaad een hengstje zonder papieren (maar wel met paspoort en chip)

Misschien dat toen jij op zoek was er alleen maar mensen pony's aanboden die er de hoofdprijs voor wilden hebben, maar ik ken zelfs een echte goede fokker in de buurt en die doet zijn hengsten ook weg voor 30 - 50 euro omdat die ze anders niet kwijt raakt.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:57

noah14 schreef:
Ik wil toch even reageren, want ook ik woon in de provincie Groningen.
Maar er worden hier in de provincie zeker wel shetjes aangeboden voor rond de 30 - 50 euro, maar dan heb je inderdaad een hengstje zonder papieren (maar wel met paspoort en chip)

Misschien dat toen jij op zoek was er alleen maar mensen pony's aanboden die er de hoofdprijs voor wilden hebben, maar ik ken zelfs een echte goede fokker in de buurt en die doet zijn hengsten ook weg voor 30 - 50 euro omdat die ze anders niet kwijt raakt.


TS vraagt helemaal niet om commentaar over de aankoopprijs van haar shets. Lekker belangrijk ook..

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:00

Dennis schreef:
Ik kan om dit soort ideeën niet eens meer boos worden.
Alleen maar heel erg verdrietig.

Door al het vermeerderen is een pony niet meer op een redelijke manier te verkopen en heb ik mijn hobby moeten stoppen terwijl ik jaren in mijn merries en kennis heb geïnvesteerd.



Ik ben opgelicht met mijn shetlander lees ik hier!
€50.- heb ik er niet voor betaald.
En als je kijkt wat madam me intussen al gekost heeft.
(SCHRIJF HET BOVENSTE MET EEN HELE DIKKE KNIPOOG)

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:09

corinadrenth schreef:
fijn dat mensen alles zo goed weten, en de shetlander als een niksnietonnuttig ras aankaarten hier.

ik vroeg alleen advies. en enigste wat ik krijg is haat.



Ik denk dat de mensen die hier reageren met dat je fokt voor de frikandel, shetlanders júist niet als nutteloze pony's zien... Het zijn volwaardige dieren, dieren met gevoel en waar je met respect mee om hoort te gaan. Dat begint al bij degene die zorgt dat ze op deze planeet komen rond te wandelen... En daar gaat het vaak mis. Er worden vrachtwagens met shetlanders, ook net afgespeent, afgevoerd... Puur omdat iedereen met z'n shetlander wil fokken, terwijl er bijna geen mensen zijn die een shetlander zoeken. En als je er een hebt, dan heb je die vaak járen, omdat ze keihard zijn en stokoud worden.

Dus júist omdat ik Shetlanders als volwaardige pony's zie, vind ik dat je niet zomaar met de eerste de beste shetlander moet fokken...