Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:35

Ter dekking aanbieden kan altijd, het is maar net wat de gek ervoor geeft. Maar blijf wel realistisch!

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 00:46

noah14 schreef:
Ik wil toch even reageren, want ook ik woon in de provincie Groningen.
Maar er worden hier in de provincie zeker wel shetjes aangeboden voor rond de 30 - 50 euro, maar dan heb je inderdaad een hengstje zonder papieren (maar wel met paspoort en chip)

Misschien dat toen jij op zoek was er alleen maar mensen pony's aanboden die er de hoofdprijs voor wilden hebben, maar ik ken zelfs een echte goede fokker in de buurt en die doet zijn hengsten ook weg voor 30 - 50 euro omdat die ze anders niet kwijt raakt.



ik heb stad en land afgezocht. men wou er minimaal 200 euro voor hebben. en dan heb je nog geen pas en chip erbij

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:05

En stellen jullie je allemaall nou eens voor:
TS laat haar hengstjes een aantal keer dekken deze zomer. Aan het eind van het jaar worden de hengstjes, zoals TS zegt, gecastreerd.
En dan, 11 maanden later, voorjaar/zomer 2018, schudt Nederland paardenland compleet op! De allermooiste, zeldzaamste (voor mijn part nieuwe :+ ) kleuren komen eruit! En met een gangen waar je U tegen zegt! Leergierig, slim, lief, je kunt er direct op wegrijden! (Niet meteen na de geboorte natuurlijk! :+ )

Helaas, helaas, helaas, de geweldige hengsten, de grondleggers van deze supershet veulens, zijn reeds gecastreerd. :')

Klinkt dit als complete krankzinnige onzin, TS? Dat is het ook! :j Maar, om eerlijk te zijn, dat is jouw idee ook. :)

Hou deze twee mooie jongens. Laat ze castreren. En vooral: geniet van ze en heb plezier met ze. Dat is toch genoeg :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:09

corinadrenth schreef:
ik heb stad en land afgezocht. men wou er minimaal 200 euro voor hebben. en dan heb je nog geen pas en chip erbij



Nog héél eventjes wachten op de volgende paardenmarkt TS, en dan 's middags een rondje lopen, als al het "mooie" spul verkocht is. Shetlanders staan met bosjes aan elkaar geknupt te wachten of er nog een laatste pennymeisje langskomt die 25 euro bied. En daarna gaan ze voor een paar euro per stuk de witte vrachtwagens op met Italiaans kenteken, die al even klaar staan op het parkeerterrein naast de markt. De bifi-pony's worden ze hier al genoemd.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:13

Ik zou er om moeten lachen als het niet zo triest was.

Weer zo'n 'paardenliefhebber' die voor een paar rotcenten alle principes verliest en een paar frikandellen gaat fokken.

Ga een keer met mij mee op pad ts. Dan laat ik je zien wat er gebeurd met de veulens van jou hengsten. Iedereen met gezond verstand is daarna genezen.

En dat je geen pony onder de 200 kon vinden kan ik wel begrijpen. Als je niet eens weet dat dekken met een jaarling niet echt een optie is mag je blij zijn dat je niet erger opgelicht bent.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 01:15

GamblersCup schreef:
corinadrenth schreef:
ik heb stad en land afgezocht. men wou er minimaal 200 euro voor hebben. en dan heb je nog geen pas en chip erbij



Nog héél eventjes wachten op de volgende paardenmarkt TS, en dan 's middags een rondje lopen, als al het "mooie" spul verkocht is. Shetlanders staan met bosjes aan elkaar geknupt te wachten of er nog een laatste pennymeisje langskomt die 25 euro bied. En daarna gaan ze voor een paar euro per stuk de witte vrachtwagens op met Italiaans kenteken, die al even klaar staan op het parkeerterrein naast de markt. De bifi-pony's worden ze hier al genoemd.


zoals ik al eerder noemde wouden wij geen pony van een markt! hebben wij teveel ellende mee gehad

Anoniem

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:33

Gewoon niet doen TS :) Zoals gezegd is de markt van papierloze shetters oververzadigd. Daarnaast zijn ze ook echt te jong om mee te dekken. En daaaarnaast heb je geen idee of ze bepaalde genetische problemen mee zouden kunnen geven. Gewoon castreren die hap :)

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 01:36

ik vroeg alleen om advies. dat is nu wel duidelijk. maar om mijn shetten voor nietsnutten uit te maken gaat wel erg ver.

ze worden in iedergeval na de zomer geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:39

corinadrenth schreef:
ik vroeg alleen om advies. dat is nu wel duidelijk. maar om mijn shetten voor nietsnutten uit te maken gaat wel erg ver.

ze worden in iedergeval na de zomer geholpen


Ze zijn geen niksnutten, ze voegen echter niets toe aan de fokkerij. Dat is iets heel anders. Fijn dat je ze gaat laten helpen!

Arianaaaa
Berichten: 536
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:54

Gewoon maar niet doen. :+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 06:42

Ik plaats hier even een slotje voor overleg

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 03:57

Moderatoropmerking:
Het topic mag weer open, er zijn enkele persoonlijke aanvallen verwijderd. Zorg ervoor dat je een nette, gefundeerde mening geeft op de vraag van de Topic Starter.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 04:24

Ik ga en wil niet teveel herhalen; want ik ga mee met vrijwel al het voorgaande.

Voor "de leuk"?! alsjeblieft zeg....
Wat voor toekomst gaan die veulens tegemoet?
Ik wil ze best hebben hoor....
Gratis en voor niks.

Mogen ze hier een jaartje op het land lopen, en daarna naar de slacht.
En dan geef ik nog geld toe ook......

TS:
laat je hengsten einde zomer helpen, en geniet van ze.
Denk nou niet dat je een goudmijntje in handen hebt.....

1. De hengstjes zijn te jong
2. Geen stamboekpapier
3. Zijn niet goedgekeurd bij stamboek

etc. etc.

daarnaast;
wat is precies jou reden om ze ter dekking aan te bieden?
Is dat om te verbeteren? - Nee! want niet goedgekeurd, zelfs geen papier, en ook te jong
Is dat omdat je graag wat bijverdiensten wil hebben?
Dan is het antwoord heel simpel; meer gaan werken....

Dat shetten, papierloos of niet, voor letterlijk een appel en een ei worden weggegeven is geen grootspraak.... was het maar waar!


Wees blij met je pony's; geniet er van.
En ik hoop van harte dat je verder kan en wil denken...... en alles ook in het grotere plaatje zal zien.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:06

gekvanfleur schreef:
Ik zou er om moeten lachen als het niet zo triest was.

Weer zo'n 'paardenliefhebber' die voor een paar rotcenten alle principes verliest en een paar frikandellen gaat fokken.

Ga een keer met mij mee op pad ts. Dan laat ik je zien wat er gebeurd met de veulens van jou hengsten. Iedereen met gezond verstand is daarna genezen.

En dat je geen pony onder de 200 kon vinden kan ik wel begrijpen. Als je niet eens weet dat dekken met een jaarling niet echt een optie is mag je blij zijn dat je niet erger opgelicht bent.


Je neemt me de woorden uit de mond.
Ik zit niet (meer) in de Shetlanders maar het doet me pijn om te zien hoe bijna het hele ras (uitzonderingen daargelaten) naar de knoppen is geholpen door al die "veulentje-is-zoleuk-en-mijn-hengst-kan-echt-wat-toevoegen-vermeerderaars. Ga aan het eind van het jaar bv naar Hedel en neem een heeeele grote vrachtwagen mee want je kunt hem met gemak vullen met al die stumperds die door particulieren en fokkers die niet verder nadenken dan hun neus lang is, gefokt zijn. "Het is zo leuk voor de kids"...ja totdat het najaar eraan komt en het hengstveulen lastig wordt. Mmm wat nu? Weg ermee, Jan de handelaar biedt 20 euro...weg is weg en volgend jaar hebben we weer zo'n leuk schattig veulentje.
Vervolgens wordt het hele zaakje bij elkaar gebonden naar de markt gesleept, vaak compleet onhandelbaar, bang, maar dat maakt geen drol uit want ze zijn zo klein, die sleep je wel mee. Dan worden uit al die vosjes en zwarten de leukst gekleurden uitgepikt want daar is altijd wel iemand die daar weer brood in ziet, "kleur verkoopt" tsja..vroeger misschien maar als het verder geen papieren of goede afstamming heeft, vergeet het dan maar. Maar goed, aan het einde van de dag staan daar de niet-verkochten en gelukkig....daar zijn de vrachtwagens van de "levend vlees transporten" naar Italie. Daaaag fokprodukt, veel plezier op je salami-reisje! -:(- Volgend jaar zijn we er weer met een buslading ongewenste veulens. Ga zo door.
En nee, dit is geen onzin maar de trieste werkelijkheid.

TS ik denk dat je voor jezelf de keus allang hebt gemaakt anders open je dit topic niet eens. Jouw hengstjes worden ter dekking aangeboden, dus let vooral niet op wat wij hier neerschrijven.

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:16

Tja, wil jij fokken , prima. Maar eerst laat je ze wel even heel goed nakijken door een dierenarts?? Want afwijkingen wil je niet doorfokken. En indien jij de afstamming weet dan zorg je toch eerst dat er papieren bij komen, dan kun je 25 euro vragen voor een dekking want zoals nu dan mag je blij zijn dat een boer zegt, gooi maar bij de kudde in. En dan zijn er volgend jaar misschien wel heel veel salamigangers bij als jouw hengsten goed vruchtbaar zijn. Wat je beter kunt doen in mijn ogen, nu terwijl het nog heel rustig is met vliegen en nog niet al te warm, laten castreren.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 21:08

bigone schreef:
Tja, wil jij fokken , prima. Maar eerst laat je ze wel even heel goed nakijken door een dierenarts?? Want afwijkingen wil je niet doorfokken. En indien jij de afstamming weet dan zorg je toch eerst dat er papieren bij komen, dan kun je 25 euro vragen voor een dekking want zoals nu dan mag je blij zijn dat een boer zegt, gooi maar bij de kudde in. En dan zijn er volgend jaar misschien wel heel veel salamigangers bij als jouw hengsten goed vruchtbaar zijn. Wat je beter kunt doen in mijn ogen, nu terwijl het nog heel rustig is met vliegen en nog niet al te warm, laten castreren.


Ik wil zenuwen nog niet laten helen. Vind ik te vroeg

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:11

corinadrenth schreef:
bigone schreef:
Tja, wil jij fokken , prima. Maar eerst laat je ze wel even heel goed nakijken door een dierenarts?? Want afwijkingen wil je niet doorfokken. En indien jij de afstamming weet dan zorg je toch eerst dat er papieren bij komen, dan kun je 25 euro vragen voor een dekking want zoals nu dan mag je blij zijn dat een boer zegt, gooi maar bij de kudde in. En dan zijn er volgend jaar misschien wel heel veel salamigangers bij als jouw hengsten goed vruchtbaar zijn. Wat je beter kunt doen in mijn ogen, nu terwijl het nog heel rustig is met vliegen en nog niet al te warm, laten castreren.


Ik wil zenuwen nog niet laten helen. Vind ik te vroeg

???? Waar heb je het over, snap je zelf wel waar je het over hebt???

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:29

Ze bedoelt waarschijnlijk "ze nu nog niet laten castreren" autocorrectie van gsm kan er soms rare dingen mee doen.

Daarbij nog topicstarter, te vroeg? Er worden zelfs veulens van 6 maanden gecastreerd.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:37

Ik zelf heb mijn shet gekocht voor 25 euro.. hij is nu bijna 2 en had goede papieren en een goede kans om dekhengst te worden. en ondanks dat heb ik hem laten castreren.

Waarom?
Omdat er al zo ontzettend veel shetlanders zijn. Mijn pony komt bij een goede fokker vandaan die ze naar de slacht deed omdat het hengsten waren. Wij hebben ze toen 5 euro meer geboden dan de slacht.

Er zijn al zo ontzettend veel shetlanders, en ook goedgekeurde hengsten. Je hebt nu jaarlingen waarvan je in principe niks weet over hoe ze fokken, gezondheidsrisico's, de bouw enz.

En oprecht de vraag: waarom zouden mensen voor jouw pony moeten kiezen om te dekken? Wat denk je dat dit gaat verbeteren bij het veulen (want daar gaat fokken toch om?) Aangezien je niet eens de toekomstige bouw van je pony's weet :=

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:41

Heb wat meegelezen maar nog niet gereageerd.
Ik denk dat ze bedoelde 'ik wil ze nu nog niet laten helpen' en dan geef ik haar gelijk. Ik laat mijn jaarling nu ook nog niet helpen, vind niet dat je hier een algemene regel op kunt trekken door te zeggen 'er worden veulens van 6 maanden gecastreerd'. Dat kan misschien kloppen voor die bepaalde veulens, maar voor die van mij iig al zeker niet.
Ten eerste moet wel alles al uitgedaald zijn voor je het kunt wegknippen en ten tweede waren de omstandigheden er totaal niet naar toen hij 6 maanden was. Nu nog steeds niet, andere prioriteiten eerst, een castratie blijft een operatie en dat kan alleen bij een gezond paard mijns inziens. Dus dat vind ik een beetje 'over dezelfde kam scheren'.
Ik kan met overtuiging zeggen dat het voor die van mij ook te vroeg is, en hij is nu 11 maanden.

Verder om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, want lijkt me dat niemand daar echt op reageert en de meesten vooral uitwijken en de les spellen;
De risico's van het dekken met hengsten staan hier al uitgelegd en ik zag dat je ze ook gelezen had, dat is goed. Want je moet daar niet te licht over gaan, hengsten die hebben mogen dekken en dus weten wat het is, weten dit vaak ook nog als ze geruind worden. En ik heb zelf 2 shetjes, het is niet het gemakkelijkste ras :+ De risico's van ziektes zijn er altijd, dus zowel je hengst moet gekeurd maar ook als dat allemaal werkt heb je nog het risico dat de merrie een of andere ziekte heeft die overgedragen wordt, daar kun jij als hengstenhouder niks tegen doen als ze het je verzwijgen.
Verder de normale risico's op verwondingen tijdens dekken etc, zijn de redenen dat hier enkel via KI gedekt wordt.
Het is wel zo, als je pony's gezond zijn nu en beide onderdelen al uitgedaald zijn, het slim is ze vroeg te ruinen ivm sneller genezingsproces. Het is gemakkelijker als ze jonger zijn :) En als je er een paar keer mee wilt dekken en dan toch ruinen, heeft het denk ik niet echt effect. Er zijn veel mensen die er hun levenswerk van hebben gemaakt, zich helemaal verdiepen in bloedlijnen etc... Ik zou het deze mensen gewoon gunnen :) Heb ook gedacht de mijne hengst te houden, vooral omdat het ras uiterst zeldzaam is hier in België, maar hij is officieel kruising shire x clydesdale dus zijn veulens zouden geen papieren hebben en dan vind ik het geen meerwaarde.

Om hier nou prijzen van shetlanders door elkaar te gaan roepen vind ik een beetje onzin, daar heeft TS helemaal niks aan en hier vraagt ze ook niet om. Dat er genoeg shetlanders zijn weet iedereen ondertussen wel.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:22

Castreren van sobere pony's wordt ivm minder risico op ontwikkelen seme wel vaker in het najaar gedaan. Op dat punt dus geen enkel probleem met pas rond oktober ballen er af, ze zijn deze zomer toch nog te jong om last van de hormonen te krijgen en volgende zomer zijn ballen er al af.

Basiseisen fokdier :
  • Ouders bekend, want je wil niet 1-5e lijns familie op elkaar zetten. (of je moet buiten het ras fokken, maar dan moet je al zeker weten wat er in zit).
  • Minimaal 4 jaar oud ivm belasting bekken (groeischijven daar sluiten met 4 jaar)
  • Correct van bouw, hoeft niks aparts aan te zijn, enkel alles in verhouding en recht op de benen.
  • Gezond, dus geen seme, hb, sb, ir, ems, pssm, hoefproblemen, luchtzuigen, etc. m.a.w. alles wat aan een veulen doorgegeven kan worden en dat dier last van kan/zal krijgen in het gewone dagelijkse leven.
  • Goed karakter, geen extremen die dier zelf in de weg zitten (nerveus, etc.)
  • Door DA gekeurd voor dit doel.
  • Keuren op stamboekkeuring boeit mij niet zoveel, daar zit zat aan voorkeuren, etc. tussen waar je als buitenstaander/beginner niet tussen komt. Goed=gezond gebruikspaard is imho een stuk belangrijker dan een premie.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:00

OllieFoto schreef:
:j ik moet hier toch wel hard om lachen..
Wij hebben een ShetlandPony Fokkerij.
Wij denken natuurlijk alleen maar met A-Stamboek hengsten, of te wel goedgekeurd.
Jij zegt dat je ze onder de €50 niet kan vinden..
Nou kom dan maar eens langs.. hahaha
De handelaar komt ze halen voor €10 per stuk.
Klaar voor de worst en de frikandel!
Tuurlijk wordt er geen papier bij aangevraagd!
Dat doen ze alleen als ze écht goed kunnen lopen én mooi op stand zijn. En aan beide foto's te zien, voldoen ze hier helaas niet aan.
En een fokker / verkoper investeerd dan geen geld in een stamboek papiertje..
Het chippen is al duurder dan dat de pony waard is helaas.


Maar waarom fok jij dan als je er ook voor tien euro moet verkopen? Daar zit toch geen liefde in?

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:12

tamary schreef:
Castreren van sobere pony's wordt ivm minder risico op ontwikkelen seme wel vaker in het najaar gedaan. Op dat punt dus geen enkel probleem met pas rond oktober ballen er af, ze zijn deze zomer toch nog te jong om last van de hormonen te krijgen en volgende zomer zijn ballen er al af.

Basiseisen fokdier :
  • Ouders bekend, want je wil niet 1-5e lijns familie op elkaar zetten. (of je moet buiten het ras fokken, maar dan moet je al zeker weten wat er in zit).
  • Minimaal 4 jaar oud ivm belasting bekken (groeischijven daar sluiten met 4 jaar)
  • Correct van bouw, hoeft niks aparts aan te zijn, enkel alles in verhouding en recht op de benen.
  • Gezond, dus geen seme, hb, sb, ir, ems, pssm, hoefproblemen, luchtzuigen, etc. m.a.w. alles wat aan een veulen doorgegeven kan worden en dat dier last van kan/zal krijgen in het gewone dagelijkse leven.
  • Goed karakter, geen extremen die dier zelf in de weg zitten (nerveus, etc.)
  • Door DA gekeurd voor dit doel.
  • Keuren op stamboekkeuring boeit mij niet zoveel, daar zit zat aan voorkeuren, etc. tussen waar je als buitenstaander/beginner niet tussen komt. Goed=gezond gebruikspaard is imho een stuk belangrijker dan een premie.



Dit is precies waarom ik niet snap dat er zo vermeerderd word, per ras zitten er flinke eisen aan verbonden (zit zelf in de mini's en de Welshjes) en al die eisen worden zomaar overboord gegooid omdat "ze zo lief zijn"?

Nouja in ieder geval ga ik mee met mijn voorgangers, geen goed idee en castreren :j

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:21

Als mijn shetlander een merrie was, een stamboom had en eventuele predikaten. Had ik nooit gekozen voor jouw hengstjes en waarom?;
- ze zijn veel te jong om te dekken, ze horen met leeftijds genootjes lekker op het land te lopen, pas op latere leeftijd kan het lichaam de belasting van het dekken aan, maar met krap één jaar echt niet
- ze hebben geen papier, als ik al met een paard zou fokken wil ik de ouders van de hengst kunnen achterhalen om te kijken of er geen lijn-teelt in gefokt zit het zelfde geld over genetisch overdraagbare fouten
- er is sowieso geen stamboek registratie, ze zijn dus als veulen ook nooit opgenomen geweest.
- door hun leeftijd en het gebrek aan informatie kun je nog lang niet zien hoe ze zich gaan ontwikkelen in hun bouw, als ze nou een hele korte hals fokken terwijl ik een iets langere hals wil fokken, gooi ik mijn geld eigenlijk gewoon weg.

Shetlander zonder papieren zijn niks waard, ze kunnen niet dekken, ze gaan hun frustraties krijgen die ze gevaarlijk zouden kunnen maken voor andere dieren en mensen, er zijn al zoveel ''voor de leuk'' gefokte shetlanders.
Ik heb zelf een shetlander die voor de salami gefokt was, zijn vorige eigenaar heeft hem als twee jarige gratis over kunnen nemen.
Hengst, onder de luis, vermagerd, niet opgevoed, maar wel ontzettend slim, lief en leergierig. Hij loopt voor de sulky en ik kan hem gerust aan oudere meiden toevertrouwen zonder dat hij trapt, bijt, steigert of gemenigheid uithaalt. Met kleine kinderen moet er een volwassene bij blijven want dan kan hij nog wel eens gaan klieren. kindjes tot een jaar of 6 passen erop, daarna worden ze echt te groot.

Kortom als mijn waardeloze papierloze shetlander hengst (nu ruin dan ;) ) niet bij de vorige eigenaar terecht was gekomen was hij gewoon de salami ingegaan.