Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie weet er een Grote X shetlander hengst ?

 
Profiel   

Als ik op marktplaats naar shetlander zoek krijg ik wel geteld 23 advertenties.
Zoek ik op mini 34 en zoek ik op shet 0.
Als ik zoek op valk/palomino/perlino etc dan is de keuze reuze.
Grotendeels met papieren.
ik vraag mij dus af welke markt meer verzadigd is.
Ik heb toevallig een haflinger met papieren maar haar hier niet op uitgezocht :+
Op een papier kun je niet rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 13:43 



 
Profiel   

Chavalli schreef
Juist omdat shets niet hoger mogen zijn dan 1.07m zoek ik iets zonder papieren. Anders kom ik niet aan een grote "shetlander". Omdat mijn Welshje vrij explosief is , wil ik fokken met iets van koudbloed om hopelijk een veulentje te fokken dat wat rustiger van karakter wordt en wat forser van lichaam wordt. Misschien dat het dan straks een leuke menpony kan worden in de A maat. Ik wil 1 keer een veulentje fokken, en de bedoeling is dat ik het houd en niet verkoop, dus voor mij is een papier ook niet belangrijk.


Wat dacht je van een IJslander? Zijn gewoon grote shets in mijn ogen (sorry voor de IJsco liefhebbers).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 13:43 



 
Profiel   

Koper schreef
TS ik wens je veel wijsheid toe. Waarom niet fokken met een welshhengstje met een karakter wat je aanstaat? Het karakter van jouw merrie gecombineerd met de koppigheid van een shet lijkt me nou ook niet alles eigenlijk.

Hier kan ik mij dan wel weer in vinden.
Ooit een shet x welsh gekend en het was een lastig fel diertje.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn maar vind het wel iets om in je achterhoofd te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 13:46 



 
Profiel   

Ik ken hartstikke leuke shet x welshkruisingen maar als je al begint met een merrie met een stevig karakter zou ik de moeilijkheden niet gaan opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 13:53 



 
Profiel   

Ik heb zelf een Welsh met een rustig karakter. Oké het blijft een Welsh maar wel nuchter in zijn koppie.
Ik heb ook een Shet toevallig.. met papier. Maar de Welsh is denk toch koeler in de kop

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 13:56 



 
Profiel   

Er zijn hele leuke shet maar vergis je niet in het karakter, indien toevallig de felheid van de merrie en de slimheid( echt, shets zijn echt slimmer dan bijna alle paardenrassen die ik ken) van de shet alle twee flink verankert zit dan krijg je je handen vol. Je reden om te fokken vind ik wel aannemelijk maar waarom dan niet kijken naar een New Forrester ggk hengst in de kleine maat. We hebben vroeger een aantal van deze kruisingen gehad en die waren echt fantastisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 13:59 



 
Profiel   

Ik vroeg ook waarom je dit zou willen maar vind je reden wel begrijpelijk. Maar er zit ook zeker iets in wat anderen schrijven over het karakter. Nu is de mijne mega braaf maar wel mega slim ook. Kan soms positief zijn maar ook negatief :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 14:00 



 
Profiel   

Mijn shet is toevallig ook de enige shet op aarde die geen slimme, uitgekookte pony is. Ze is heel lief.

Dartmoor zou eventueel ook nog kunnen? New forest is ook goede optie. Maar waarom niet gewoon een welshje. Ooit heb je neem ik aan met een reden voor een welsh pony gekozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 14:08 



 
Profiel   

Polly schreef
Zamora schreef
Kan misschien zo overkomen maar die mensen weten wel wat er op de markt gebeurd met al die leuke kleine papierloze pony's.


Ja en dat weet ik natuurlijk niet :roll:


Dat zegt ze niet, maar het lijkt alsof je daar je ogen voor sluit.

Begrijp me niet verkeerd, pony's zonder papieren zijn echt geen verkeerde dieren hoor. Mijn eigen pony heeft ook geen papieren. Ik snap TS eigenlijk wel, maar ik wist haar reden niet. Zelf zou ik mijn pony nooit laten dekken door een papierloze hengst, maar dat heeft andere redenen en heeft er verder ook niks mee te maken.

TS, veel succes met het vinden van een leuke hengst! Er zit veel verschil in karakters bij shets dus je vind vast een leuke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 14:27 



 
Profiel   

Ik sluit daar helemaal mijn ogen niet voor maar er worden meteen veroordelende berichten geplaatst, dan kan je zo iemand toch niet meer serieus nemen?

Informatie verkrijg je door te vragen en niet meteen te oordelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 14:33 



 

Koper schreef
[naam] schreef
Sommige mensen willen ook gewoon een veulentje voor zichzelf fokken en hechten geen waarde aan papier. :o
Het is toch jammer dat er dan direct zulke reacties komen in plaats van eerst gewoon te vragen wat de reden is en dán pas een conclusie trekken...

En zo zijn er ook mensen die de ogen sluiten voor het FEIT dat shetlander- en trekpaardveulentjes massaal naar de worstenfabrieken gaan.
Die zullen er gerust zijn.
Dat neemt niet weg dat ik het vreemd vind om direct conclusies te trekken met zo weinig informatie in plaats van gewoon op een nette manier even door te vragen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 14:37 



 
Profiel   

Los van het feit of je papierloos wilt fokken, vergis je niet in het gemiddelde karakter van een shetlandpony. Ik zou eerder kijken naar een pony die al aan jouw eisen voldoet ipv een heftige merrie kruisen met een pony waar van nature ook veel karakter in zit.
Waarom niet een brave evt beleerde welsh/pony kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 14:48 



 
Profiel   

Chavalli schreef
Juist omdat shets niet hoger mogen zijn dan 1.07m zoek ik iets zonder papieren. Anders kom ik niet aan een grote "shetlander". Omdat mijn Welshje vrij explosief is , wil ik fokken met iets van koudbloed om hopelijk een veulentje te fokken dat wat rustiger van karakter wordt en wat forser van lichaam wordt. Misschien dat het dan straks een leuke menpony kan worden in de A maat. Ik wil 1 keer een veulentje fokken, en de bedoeling is dat ik het houd en niet verkoop, dus voor mij is een papier ook niet belangrijk.


Wat Koper ook al zei, ik zat ook aan een dartje te denken.
In tegenstelling tot ijsjes, zijn dartjes wel grote shets. Ijsjes zijn meer paardachtig dan ponyachtig.

Mocht ik in de toekomst nog iets nemen dan wordt het een dartje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 14:50 



 
Profiel   

Je bedoeld IJslander en Dartmoor neem ik aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 15:38 



 
Profiel   

:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 15:39 



 
Profiel   

Oké +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 15:40 



 
Profiel   

antje_vip schreef
Wat dacht je van een IJslander? Zijn gewoon grote shets in mijn ogen (sorry voor de IJsco liefhebbers).

Hahaha, helaas zijn er geen Ijslanders te vinden die net zoveel kosten als een Shetlander. En ook het dekgeld ligt fors hoger dan die van een Shetlander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 16:42 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
ook voor dit topic geldt: blijf respectvol reageren op de vraag van de Topic Starter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 17:44 



 
Profiel   

Wij zoeken al jaren op shetlanders van 1.10 en groter, ik denk niet dat je een dekhengst zult vinden van minstens 1.10 in die kleur. Als het je gaat om een veulentje fokken, een grote hengst is geen garantie voor een groot veulen. Ik ken een aantal merries die groot fokken (1.05-1.15), 1 grote maat zwarte merrie die 2 vosbonte veulens gegeven heeft tussen 1.05-1.15 en een vos die ook met een kleine hengst een veulen op de wereld heeft gezet van 1.15, maar dat had in alle keren dus niets met de stokmaat van de vader uit te staan. Andersom ken ik ze ook, grote merrie (1.12) keer grote hengst (1.05) gaf een veulen van 96 cm. Je kunt wel kijken naar nakomelingen van shetlander hengsten in de grote maat en dan naast de stokmaat van de moeder kijken of de veulens groot worden.

Als de moeder een welsh is (stokmaat heb je niet gegeven volgens mij?) dan zou ik qua vader met een grote maat genoegen nemen, grote kans dat het veulen wel ergens tussen de 1.05-1.15 terecht komt. Het gangwerk zou ik dan persoonlijk belangrijker vinden dan de kleur, maar ik zag aan je overige berichten dat je de kleur toch wel heel belangrijk vindt ;). Ik zou een hengst opzoeken met zuiver en ruim gangwerk, een ruime stap en goede buiging en ruimte in het achterbeen. Ook zou ik een hengst uitkiezen die voor de kar loopt en onder het zadel, dat zegt heel veel over het karakter, aangezien er genoeg shetlandhengsten zijn die niet voor het gebruik zijn. Alleen (dat zegt mijn ervaring) de betrouwbare gemakkelijke hengsten worden meer in handen genomen en losgetrokken voor de kar.

Qua ijslander zit je met gangen die door elkaar gemixt kunnen worden als je gaat fokken en dartmoors, tsja, ik vind persoonlijk het karakter van dartmoors te anders (ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ergens van dichter bij de natuur nog ofzo, minder op mensen gericht). Wij hebben meerdere dartmoors (gehad), maar ik zou ze niet willen vergelijken met shetlanders. Persoonlijk vind ik tinkers en shetlanders meer op dezelfde golflengte zitten qua karakter (mijn persoonlijke ervaring).

Ik zou zeggen als je voor jezelf een veulen wilt fokken bij je welsh merrie, dan zou een grote maat shetlandhengst een goede keuze kunnen zijn, ik ken geen kruisingen van dit soort waarbij er qua model iets verschrikkelijks gekomen is. En wat voor veulen het dan wordt, tsja dat is een gok. Als het je alleen om de kleur zou gaan en niet om het evt verbeteren van bepaalde aspecten van je merrie, dan zou ik gewoon een welsh of shetlander (veulen) kopen met een bijzonder kleurtje, die zijn er genoeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-17 19:10 



 
Profiel   

vilheide schreef
antje_vip schreef
Wat dacht je van een IJslander? Zijn gewoon grote shets in mijn ogen (sorry voor de IJsco liefhebbers).

Hahaha, helaas zijn er geen Ijslanders te vinden die net zoveel kosten als een Shetlander. En ook het dekgeld ligt fors hoger dan die van een Shetlander.



hahahah ik wist niet dat het zo goedkoop mogelijk moest. Dat staat ook nergens

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 12:55 



 
Profiel   

antje_vip schreef
vilheide schreef
Hahaha, helaas zijn er geen Ijslanders te vinden die net zoveel kosten als een Shetlander. En ook het dekgeld ligt fors hoger dan die van een Shetlander.



hahahah ik wist niet dat het zo goedkoop mogelijk moest. Dat staat ook nergens

Ik zeg ook niet dat er ergens stond dat het zo goedkoop mogelijk moest, maar als je alleen al kijkt naar het verschil in aanschafprijs, daar zit toch al snel een verschil van een paar duizend euro in. Zo ook met het dekgeld. Een leuke jonge Ijslander hengst kost al snel zo'n €400,- aan dekgeld. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 13:33 



 
Profiel   

Als je een menpony wilt fokken valt een ijsco sowieso al af, telgang voor de wagen is niet fijn, ik spreek uit ervaring :) .
Gewoon eens rondkijken bij je in de buurt, op internet, er zijn ook leuke kruisingshengstjes met een leuk kleurtje, de grote shetten zijn bijna allemaal zwart, dus als je iets aparts zoekt vallen die af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-17 23:39 



 
Profiel   

Grainey schreef
Als je een menpony wilt fokken valt een ijsco sowieso al af, telgang voor de wagen is niet fijn, ik spreek uit ervaring :) .
Gewoon eens rondkijken bij je in de buurt, op internet, er zijn ook leuke kruisingshengstjes met een leuk kleurtje, de grote shetten zijn bijna allemaal zwart, dus als je iets aparts zoekt vallen die af.

Niet elke Ijslander kan telgangen, of bedoel je tölt? De tölt is idd geen trekkende gang. Maar ik ken genoeg Ijslanders die geleerd zijn voor de wagen. Dit zijn eigenlijk altijd wel paarden die een makkelijke draf hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 00:27 



 
Profiel   

Wij hebben zelf meerdere ijslanders voor de wagen gehad ik ken ook nog iemand die pogingen heeft gedaan om met een ijslander dressuurwedstrijden te rijden voor de wagen, om een beetje recreatief rechtuit rond te rijden oke, maar verder is het kansloos.
Als je dan ook nog een kruising hebt die de gangen door elkaar gooit en schweinepast, nou daar wordt je niet gelukkig van voor de wagen, dus voor een kruising met een ijslander voor het mennen, niet doen.
Onze ijsco met vol papier, die alleen maar stap, draf en galop kon, die was wel goed voor de wagen, maar als je daarom zoekt zegt iedereen dat ze niet bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 08:27 



 
Profiel   

IngridM schreef
Met papieren gaat je sowieso niet lukken want shets mogen geen 1.10 mtr zijn.

Maar waarom zou je dat willen ?


Mijn oude verzorgshet is 1.10 en 100% shet :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 08:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen