Shetlandhengsten keuring

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:47

Ik wilde net zeggen mag je een dikke bankrekening meenemen. Dacht dat je toch al gauw rond de 300 euro kwijt bent als hij word goedgekeurd. Ik spaar er eerst voor en laat dan een aantal kenners naar mn hengst kijken of ze hem HK materiaal vinden of niet, zijn ze daar negatief over ga ik het neit eens proberen.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:36

Waarvoor ben je die 300 euro kwijt dan?

En waar vindt je die kenners die naar je hengst komen kijken of ze het de moeite vinden of niet?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:39

De keuring weet ik neit precies maar als je door bent kost het sperma onderzoek nog rond de 80 euro. Dekboek dacht ik 50 euro. DNA onderzoek kost dat ik rond de 100 euro in totaal. Dus reken alles maar uit. Weet niet de preciese bedragen hoor maar dacht dat het zo ongeveer wel klopte.

Ik ga naar keuringen met hem al, heb contact met de fokker en met een aantal hengstenhouderijen.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:42

Hoe werkt het dan precies want ik heb hem, de eisen van zijn ouders kloppen voor de keuringen.

Wat is mijn tweede stap? Hoe ga ik wat met hem ondernemen?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:51

Zorgen dat je al het geld hebt en dan kijken of je nog kan inschrijven. Maar zoals er al meerdere hebben gezegd is het een hele serieuse zaak en kan je neit zo even er heen gaan voor de lol.

Je kan ook je hengst weg brengen om hem keuringsklaar te maken wat de kosten daarvan zijn weet ik niet precies maar dan heb je het dacht ik niet gewoon over 200 euro. Dan weet je wel dat hij er tiptop uitziet. Je moet dan ook kijekn of je zelf voorbrengt of dat laat doen door iemand anders. Dan moet je daar dus nog iemand voor regelen. De eerste keer dat ik een pony voor bracht was ik vreselijk zenuwachtig en dat was een gewone merriekeuring dus niet zo belangrijk als een HK dat was in het paard terug te zien, als een ervaren iemand haar had voorgebracht had ze het nog beter gedaan.

Dus er komt echt een hoop bij kijken. Ik denk dat je beter eerst een keer kan gaan kijken.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:54

Hij is niet helemaal klaar ervoor. Hij wordt ietje te dik (oeps) en nog niet echt gespiert. (gaan we aan werken) Dus ik ga er eerst wel voor zorgen dat hij er tip top uit komt te zien. En nu nog iemand vinden met ervaring die het voor mij wilt doen mmmm.

Wanneer en waar is de eerst volgende keuring? Misschien kan ik dan even gaan kijken... Dat is inderdaad wel een goed idee.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:56

December dacht ik, ik ben vorig jaar wezen kijken en heb daar een hoop van geleerd, dit jaar ga ik weer als het lukt.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:17

He binckydenice ik ga mee:) Op de site kan je daar niks vinden?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:49

ten eerste ben je niet zo veel geld kwijt als genoemd, de keuring zelf kost zo'n 80 euro, door iemand voor laten brengen ligt aan de persoon, hoeft niet veel te kosten, en als ze goedgekeurd zijn heb je nog een sperma onderzoek van ong. 60 euro, maar mocht je zover komen dan is je hengst al een paar duizend euro waard. een hengst keuringsklaar latne maken is rond de 200 euro, ook verschillend waar/hoe lang en bij wie je het laat doen. een dekboek is ook verschillend, ligt er dus aan hoeveel bonnen je wil maar ook da tis makkelijk te betalen. het enige punt is dat je een goede voorbrenger moet hebben, als dan de hengst goed genoeg is en zijn ouders dan komt het wel goed. is het niks speciaals dan ga je eruit.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:51

Ohh valt dus reuze mee, jeetje wat hebben mensen mij bang gemaakt dan zeg!

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:26

haha , wij dachten dat ook altijd hoor. hebben dit jaar pas meer geinformeerd en dat valt dus toch wel mee Haha!

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:26

Maar je kan je zo inschrijven voor die keuringen?
Is het dan verstandig om eerst een aantal premies te gaan halen en daarna naar de hengstenkeuring of maakt dat niet zo veel uit?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:57

waar wil je die halen dan? Knipoog die haal je pas na goedkeuring, ervoor zou evt. ook kunnen maar dat is onzin.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:40

Oooh ok... Dus eerst de hengstenkeuring dan maar...
Dan ga ik eerst wel even goed trainen en oefenen met hem want het is de eerste shet die ik ken die eerder lui is dan moe. Dat wordt oefenen.

Hij mag wel wat spekkies hebben toch? Maaar moet ook spiermassa hebben? zoja hoeveel? Heb je een foto van een goedgekeurde hengst zonder dat hij zo overdreven is?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:44


Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:48

Mmmhh dan mag die van mij echt wel wat aan zijn buikje gaan doen haha. Maakt het niet uit hoe oud hij is wanneer hij mee doet voor de keuring? Mag het ook als hij 5 jaar oud is?

Reneee

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:09

@Lieke we willen alleen kijken hoe ver we komen hoor Knipoog
maar heel veel shetjes hebben wel gebreken want er worden heel veel niet goed gekeurd maar zijn franse stand kan je gelukkig nauwlijks zien Knipoog

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:37

Wat zijn de punten waar je hoog mee kan scoren?
Ik heb een palomino, ik hoorde dat dat eigelijk helemaal niet zo gunstig is voor het shetlanderstamboek... Dat ze helemaal niet op vreemde kleuren zitten te wachten, is dat zo?

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:02

Goed papier, goede beweging, goed type.

Kleur zou niet uit moeten maken. In de kleinere maten zie je veel kleurtjes, grotere maat juist (bijna) alleen maar zwart. Schimmel schijnt juist helemaal niet gewild te zijn(en daar ben ik gek van, dus heb ze gewoon lekker lopen Knipoog ).

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:09

Maar heb je ook een paar goedgekeurde schimmeltjes lopen of zijn die minder snel goedgekeurd.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:24

kleurtjes zijn juist wel gewild!!

en met een 5 jarige mag je best heen, dat maakt niet uit, ,zolang ze maar niet afgekeurd zijn

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:31

ok dus als je 1 keer wordt afgekeurd mag je het niet nog een keer gaan proberen?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:44

hij wordt pas afgekeurd nadat ie nakomelingne heeft latne zien he...daarna mag het niet meer nee. maar kom je dit jaa rniet door de keuring, mag je volgend jaar wel weer meedoen

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:25

Wil je mij dat van die nakomelingen eens precies uitleggen?

Reneee

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:56

Jh van die nakomeling ik snap het ook ff niet Tong uitsteken