Shetlander scheren of deken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:06

Ik scheer ze altijd zoals 11 en doe er dan geen deken op. Gaat prima Lachen. Ik scheer niet eens met de haarrichting mee, gewoon helemaal kaal.

Anoniem

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:09

en hebben die van jou ook geen stalletje alleen maar bomen waar ze beschutting tegen de wind en regen kunnen zoeken?

VLC
Berichten: 1566
Geregistreerd: 17-04-05

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:13

Mijn paardje heeft een dunne vacht maar die zweet ook met dit weer! Het ligt dus meer aan het weer dan aan de vacht van je pony.
Ik zou n shet niet zo snel scheren. Maar als het niet anders kan zou ik er zo min mogelijk vanaf halen, en dan alleen bij de hals! Met een dun dekentje op, dat haar zit daar namelijk niet voor niets!

Anoniem

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:14

mijn shet heeft dus het tegengestelde van een dunne vacht..

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:15

De helft heeft alleen wat bomen als beschutting, de andere helft staat op het open land, in weer en wind.

VLC
Berichten: 1566
Geregistreerd: 17-04-05

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:15

Maar dat geeft dus aan dat het aan het weer ligt, en niet direct aan de vacht. En dat je het met dit weer niet verhelpt door te scheren.

Anoniem

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:17

en alleen een dekentje dan? dus niet scheren?

Maaik
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:37

ukkiepuk schreef:
Maaik schreef:
Waarom zou jij geen regendekentje erop leggen dan? Lachen


Hij staat dag en nacht buiten en heeft dus zijn vacht nodig voor een goede warmte-isolatie. Door de haren op te zetten kan hij zijn warmte beter vasthouden, met een deken op lukt dit niet. Na het werk zal hij vast nog wel een beetje nat zijn en dan kun je geen deken opleggen ivm nazweten.


Dan zou je gewoon na het werk een zweetdekentje erop moeten leggen.
Zolang de deken gewoon goed ademt lijkt het mij niet zo erg.

Anoniem

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:57

het probleem is, ik heb niet alle tijd om te wachten tot hij droog is.. er is daar nergens electriciteit of lantarenpalen en ik zit ook met stage..

Maaik
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:10

Naja, euu je ziet maar wat je doet, maar ik blijf erbij dat ik het niet slim vind. Als je je pony ziek wil hebben moet je zo doorgaan.
Zolang je pony niet met WARME zweet het land in gaat is er niks aan de hand. Vorig jaar scheerde ik ook nog niet en stond me pony ook 'nat' op de wei. En toch had ik hem gewoon 6 dagen per week aan het werk, terwijl zijn conditie toen nog aan het opbouwen was.

Je moet het doen met datgene wat je hebt. En niet meer willen wat eigenlijk onmogelijk is, kwa gezondheid van je pony.
Een model scheren terwijl je pony geen schuilstal heeft Verward Ik vind het zowiezo al 'dom' dat je geen schuilstal heb, en dan wil je hem ook nog een modelletje gaan scheren? Sorry.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:15

Als je zo weinig tijd voor hem heb dan zal dat aantal uur werk wat hij doet wel meevallen. Mijn shetten worden niet geschoren en ik gebruik geen dekens (ook niet na het werk)
Ik men beide shetten 1 keer per week in enkelspan, 2 keer in dubbelspan en werk aan de longe lange leidsels. De ritten die ik rij zijn meestal tussen de 10 en 20 kilometer lang. De conditie gaat niks achteruit in de wintervacht. Tijdens het rijden gebruiken ze hun vacht juist om te koelen of warm te blijven, je ziet steeds de vacht weer omhoog gaan of plat liggen. Na het werk merk ik altijd dat de huid gewoon droog is, alleen de vacht is nat. Vergelijk het met een winterjas die is natgeregend en waterdicht is.
Ik vind dat je het niet kan maken om je pony 'lastig te vallen' met dekens 24 uur per dag omdat jij misschien 1 uurtje met hem bezig ben. Hoeveel paarden zie je niet in de wei met een half gescheurde, afgezakte deken die alles behalve comfortabel is. Wie houd dat bij jouw pony in de gaten? Hoe weet je dat de deken steeds goed ligt?

Anoniem

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:58

hij krijgt elke dag ongeveer 1 uur beweging.. maar jij zegt dus helemaal niks en gewoon nat de wei opgooien?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:34

Gaat bij mijn pony's al drie jaar prima (daarvoor stonden ze in de winter op stal en gingen ze nat op stal) Ik heb ze nooit verkouden of stijf. Ze moeten wel uit de tocht kunnen staan. Ik doe ze vaak na het werk even droogwrijven met een bos stro (wordt je zelf ook weer lekker warm) Pony's stappen zichzelf uit, ze blijven wel in beweging

Anoniem

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:39

ik heb geen stro daar.. ik zit momenteel meer te denken aan gewoon een simpel zweetdekentje na het werk en hem verder lekker beer te laten zodat hij toch wat sneller droog wordt..

Maaik
Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:50

Shanna schreef:
ik heb geen stro daar.. ik zit momenteel meer te denken aan gewoon een simpel zweetdekentje na het werk en hem verder lekker beer te laten zodat hij toch wat sneller droog wordt..


toppie Go jij! Go jij!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:59

Dubbeltoppie Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!