Tjah................lees en oordeel

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 00:50

Ik zal maar gelijk 'recht voor zijn raap' beginnen, ik ben er geen voorstander van als mensen een pony aanschaffen maar eigenlijk met het dier geen doel voor ogen hebben en vooral GEEN verstand hebben van pony's en paarden over het 'algemeen'.

Helaas overkwam mij deze situatie wel en gezien het feit dat ik me het lot van het beestje nog al aantrek een topic.

Twee jaar geleden kochten de buren (lees; paard verstandloos) een shetlandmerrie van zo'n 3 a 4 jaar van een veehandelaar bij ons in de buurt. Mensen hebben een groot stuk grond, 11 kinderen dus de pony zou niets te kort komen.

Ik als nieuwsgierige ben is bij de shet gaan kijken, maar vond haar zo 'vet'. Nu zijn de meeste shets wel wat aan de forsere kant, maar mijn gevoel zei niet dat dit vet, van vet was. Tijdje aangekeken en ik kreeg gelijk, mevrouw begon te uieren..............en tegen het najaar!! werd er een hengstveulen geboren. Uiteraard was niemand bij de bevalling, maar op mijn aanraden wel verplaatst naar een omheind gedeelte zodat het veulen niet in de sloot kon rollen.

Kinderen keken er eigenlijk niet of nauwelijks naar om en de pony stond er maar in haar eentje met haar veulen eindeloos te eten..................

Omdat ik nogal krap in mijn tijd zat, had ik weinig tijd om de onkundige buurtjes te controleren, maar toen ik afgelopen voorjaar opnieuw ging kijken kon de pony geen stap meer verzetten...........veelste vet en in mijn ogen flink bevangen!

Commetaar geleverd, het veulen werd gespeend en de merrie ging terug naar de handelaar om flink af te vallen. Beetje bij beetje knapte het diertje op en kon weer aardig lopen. De zomer hielp haar goed door haar vacht heen en ze leek opgewekter al stond ze nu op een stuk 'kaal' land waar het gras dus nogal schaar was.

Vooralsnog kinderen toonden geen intresse, al begon er ééntje twee dagen per week een bezoekje te brengen (meisje is 11).

Om even to the point te komen.
Inmiddels is meisje van 11 volledig geïntresseerd en vooral op mijn pony verzot waar ze meerdere dagen per week bij komt kijken. Ze wonen nu officieel bij het stukje land waar de pony voorheen stond en ze ziet het helemaal zitten................................................................................

Alleen kennis en ervaringloos begint een meisje van 11 natuurlijk helemaal niets met een stront eigenwijze dikke dame, dus ik had vandaag voorgesteld om even te helpen. Hoofdstelletje in en we zouden gaan longeren bij ons in de bak. eenmaal uit zijn stal (bij de handelaar) liep ze niet helemaal rat, nogal stijf/licht kreupel op links voor, maar na een stukje gewandeld te hebben trok dit helemaal bij. Ze werd wat soepeler in haar lichaam en ging vlotter lopen (vermoed dat ze gewoon zo zwaar stijf was, dat alles even tijd nodig had). Ik heb haar thuis aan de longeer lijn gedaan en haar 'alleen' laten stappen. Van kreupelheid was niets te zien. Na 10 minuutjes heeft het meisje er ook nog even opgezeten en rondjes gestapt....dit ging super en ze ging helemaal ontspannen!

Omdat ik me het lot van het dier nogal aantrek, wil ik het meisje stimuleren om wat met het dier te doen zodat ze minder stijf is.

Maar nu de vraag; HOE LEER JE EEN MEISJE VAN 11, DIE GRAAG WIL LEREN RIJDEN, MAAR TE GROOT (maar met 35 kg absoluut niet te zwaar) RIJDEN OP EEN PONY DIE DE BASIS AMPER SNAPT?

Veel grond werk, kan helaas niet zeggen 'ik stap er wel even op' want ik ben met mijn 1,70 en 55 kg niet echt iedeaal voor een beestje van 1,05. En Er zijn hier niet echt kinderen in de buurt die hem kunnen doorrijden....

Daarnaast...............ze willen er een fjord bij Boos! , van één pony al geen verstand, neem er dan igg twee die aanleg hebben om dik te worden als je ze stil laat staan op een grasrijke weide Clown (pony komt namelijk van het voorjaar weer terug van de handelaar)

Beetje topic chaotisch zo, maar wat zouden jullie doen! Wil namelijk niet overkomen als bemoeial, maar heb niet voldoende tijd om iedere dag voor hun dieren te zorgen omdat ze er zelf 'de ballen' verstand niet van hebben! En hoe pak ik de pony aan in combi met het meisje?

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:12

Een beetje chaotisch ja, ik zal proberen om niet al te chaotisch antwoord te geven.
Lekker spelen. Op een shet (ik begrijp dat haar benen te lang zijn) zal ze het niet leren, maar ze kan er wel lol in hebben. Hier in ons dorp is iemand die les geeft op shetties en het past allemaal voor geen meter (in het begin wel, maarja.. ze worden groter), maar lol hebben ze wel. en de shetties krijgen hiermee genoeg beweging, ik begrijp dat het je hier om gaat (hoefbevangen etc.).
Als jij het belangrijk vindt dat ze leerd rijden (lees; voor mij is dat met je kont op een paard zitten, dus bovenstaande moet goed genoeg zijn voor de gezondheid van de shet) dan moet je ze aanmoedigen om die fjord te kopen en daarmee les te geven zodat ze wel leerd "rijden".
Maar je zei al dat je zelf niet genoeg tijd hebt dus blijven er nog 3 opties over;
1 maak tijd als je het zo belangrijk vindt of stuur ze naar een manege (sta niet verbaasd te kijken als ze dit niet kunnen waarderen)
2 zorg voor kennis, geeft ze boeken op hun verjaardag, of kom af en toe even langs
3 geef het op, ze zijn niet uniek en jij kunt de wereld niet verbeteren

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:31

Als ze veel te groot is moet je haar neit op de pony zetten helemaal neit als de pony overgewicht heeft en neit helemaal gezond is, leer haar bijvoorbeeld hoe ze meot poetsen de verzorging meot doen, hoe belangrijk eht is om de pony niet op gras te zetten ivm met terug kerende hoefbevangeheid. Daarna kan ej haar leren longeren zodat ze d epony beweging kan geven, dat soort dingen.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:28

Misschien kijk ik er anders tegenaan, maar ik ben 13 en vermaak me prima met mijn shet. Ik rijd er niet op (ben ik ook zeker niet van plan), maar ondanks dat vind ik het heel leuk om met haar bezig te zijn. Longeren bv. vind ik heel leuk om te doen, het is motiverend om haar vooruit te zien gaan. Je moet proberen dat meisje te laten inzien dat rijden niet alles is. Andere dingen kunnen oók leuk zijn.

Taat_

Berichten: 7005
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:05

Ik ben 11, nou ben ik wat 'groot' voor me leeftijd, en natuurlijk dan ook wat zwaarden Lachen .
Ik rijd niet meer op m'n Shet..
Maarja, ik denk dat ze mischien eerst lekker kan wandelen? Even lekker elkaar kennen (Meisje en de Shet. ) En dat 'als' je af en toe een klein beetje tijd kan maken, wat met haar kan proberen qua rijden? Mischien een idee als het meisje op paardrijden gaat, kan ze vanalles leren, en zal het veel makkelijker gaan . Lachen
Veel meer tips heb ik niet.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:03

Citaat:
Als ze veel te groot is moet je haar neit op de pony zetten helemaal neit als de pony overgewicht heeft en neit helemaal gezond is, leer haar bijvoorbeeld hoe ze meot poetsen de verzorging meot doen, hoe belangrijk eht is om de pony niet op gras te zetten ivm met terug kerende hoefbevangeheid. Daarna kan ej haar leren longeren zodat ze d epony beweging kan geven, dat soort dingen.


Ze is niet veeeeelste groot, ze is te groot om het plaatje kloppend te houden en haar het paardrijden makkelijk aan te leren..............Pony is op dit moment gezond en alleen wat stijf door dat deze te weinig beweging krijgt.

Poetsen doet ze al dagelijks en longeren help ik haar bij, maar krijgt zeniet onder de knie op dat ponylief te lui is om te lopen en steeds op haar afkomt Boos!

Over de weide ben ik idd al bezig Haha!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:51

Ja maar goed houe r wel rekening mee dat ze een beginnend ruiter is en dat ze dus zwaarder is omdat ze dus veel zal hobbelen, dat ej de pony neit gaat overbelasten. Zolang ze enit met haar voeten bij de knieen komt zu eht officieel nog kunnen maar als ze er vlak bij zit zou ik het niet doen emt een beginner

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:24

Bij mijn oma hun buren het zelfde geval.Ze (meisje van 8) kreeg voor haar verjaardag een mini shetland pony (hoewel ze het ras niet eens kennen.) het kwam van een boer en hun nonkel had het voor een klein prijsje kunnen kopen of wel De oudste is 14 maar als je dr ziet schat je haar 8 Lachen Het meisje van 8 jaar die eigenlijk de eigenaares is van die pony is bang dr van. En ze zijn alle 5 (die kinderen) gehandicapt. Lachen Niets tegen gehandicapte mensen hoor! integendeel heb er veel respect voor; maar ze hadden dus 1 borstel En GEEN hoevenkrabber etc.) pony stond precies in een kippenhok en als hij er eens uit mocht was dat gewoon los door hun (grote) tuin. Waar ook nog vanalles rondslingert (de jongste is drie dacht ik) Nu goed ik vroeg als ik dr even mocht borstelen, ja ik heb geen borstels was het antwoord... Ik ben natuurlijk niet van plan om mijn borstels te gebruiken. (het is een hengste) dus dan heb ik het maar met die ene borstel gedaan. (het meisje wist zelf niet hoe ze die moest gebruiken) dus maar even geleerd naar haar. ze hadden zelf geen halster! of touw! nu vroeg ik als ze hem bereden. Néé het mag niet van papa kreeg ik te horen. ik zei waarom niet: Die is er afgevallen (ze wees een van dr zusjes aan) ah zei ik, ik wou toen even kijken naar z'n poten dus vroeg ik voor een voetje, zei het meisje tegen mij néé mag ni ei ga stampen. ik zei ik weet heus wel wat ik doe, het beestje gaf braaf dr voetjes zelf dr achterpoten. toen gingen zij gaan eten en ik en m'n zus stonden daar met die los lopende pony ik dacht ik ga even kijken wat hij doet als ik er op ga zitten. Ik gooide er m'n been over en ging er zelf nog niet op gaan zitten, begon het beestje een paar bokjes uit te delen en wat rodeo te doen ik natuurlijk er vlug afgestapt. Wat ik al dacht was waar : beest was nog niet ingereden. Kon je zo zien. Wss is Spirit (zo noemden ze hem) daar nogaltijd. Maar het is echt te erg. Waarom houden mensen in godsnaam een pony als ze er niet van weten??

Dus weer even on : Ik weet zelf niet wat je er allemaal kan aan doen maar ik volg dit zeker!

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:59

lijkt mij een goed plan om misschien het meisje voor te stellen paard rij lessen te nemen, misschien is er een manege in de buurt ofzo, waar jullie een pony kunnen huren om mee te rijden die wel een basis kent, dan zou ze haar eige n pony kunnen gebruiken om alles te leren over verzorging.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 22:53

Dat is het probleem. Ze MAG niet op paardrijles. Daarbij is het probleem dat haar ouders zwaar van de kerk zijn en ze dus GEEN paardrijbroek aan mag, alleen een wijde rok Frusty

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:54

Haha jeetje dan word het wel heel lastig om te rijden

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:57

nou ik ken een meisje die draagt ook een rok tijdens het rijden en daaronder dan een milliot of een rijbroek. Gaat prima hoor.

Happinez

Berichten: 8400
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:16

wat is te groot ?
Mijn buurmeisje is 10 en me nichtje 11 en rijden ook nog wel eens op mijn shet hoor !
Zolang ze maar niet te zwaar ervoor zijn en nog niet kunnen meelopen is het goed ....

http://i122.photobucket.com/albums/o280 ... 240015.jpg
me nichtje
http://i122.photobucket.com/albums/o280 ... 080011.jpg
me buurmeisje
Okey , de benen komen eronder uit maar verder ?! gaat super goed en de shet heeft nergens problemen mee hoor ! ( ze is 95 cm )

Ik denk dat je d'r gewoon een beetje moet helpen , eerst beginnen met poetsen, omgang ermee enz
dan naar het rijden gaan , en d'r proberen dingen uit te leggen die je ooit zelf ook op je lessen gehad hebt ( als je zelf ook lessen gehad hebt ?.. )
Ze moeten er gewoon ook een beetje feeling voor krijgen .... tijd...

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 00:23

Citaat:
nou ik ken een meisje die draagt ook een rok tijdens het rijden en daaronder dan een milliot of een rijbroek. Gaat prima hoor.


Milliot heeft ze aan, het is winter Clown . RijBROEK is uit den boze...............en dan nog, daar kun je niet mee op een manage mee aankomen.

Ze hechten waarde aan het principe, dat een vrouw niet in een broek verschijnt in hun ogen is het dan ook not done om een BROEK aan te trekken met daaroverheen een rok...........snap dan ook het nut niet, die rok kan dan weg gelaten worden, want die verboden broek is er dan toch al toch?

@jackgirl ze is even groot als je nichtje idd

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:14

jackgirl: Je buurmeisje is ook zeker niet te groot hoor, die mag de beugels zelf nog een gaatje korter, je buurmeisje begint wel aan de grote kant te worden.

linda_arnold: Denk dat het dan erg lastig gaat worden maar wat wil je nou precies dan? Je wil het meisje dus leren rijden terwijl het van haar ouders neit mag of zo?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 09:40

........op een manege idd.........

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:43

Maar als het niet mag dan mag eht toch neit, ik snap de bedoelign dan neit zo goed meer

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 10:26

Ze mag niet paardrijden op de manege en is daar ook niet welkom vanwege een rok.....snapje!

Paardrijden wil ze leren op haar eigen shet......

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:37

Ja dta snap ik tot daar aan toe. Als jijd e ervaring hebt om een kidn alles over paarden te leren meot je dat doen zolang ze nog op de shet past zou ik zerggen.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:41

hoi Linda_arnold,
als ik jou was zal ik de mensen wat adviesen geven over het voer,
en het onderhoud van een pony,
dus om mijn part dat je ze foonnr geeft van de hoefsmid, verteld dat ze moeten ontwormen, ect.
verder zal ik het meisje de ruimte geven, ze is 11, en kan zelf ook leren, bijvoorbeeld uit biliotheek boeken.
een beetje vertrouwen hebben in haar, waarom zou ze altijd een leek moeten blijven.

en wat het rijden betreft,
wij zaten vroeger ook gewoon op onze verzorgpony, zonder dat we al konden rijden, laat kinderen mooi spelen, daar leren ze het van Knipoog
het zal lastig gaan met de rok, maar ook daar hoor je respect voor te hebben, het is die mensen hun overtuiging (noorse broeders?)

Ies_

Berichten: 2891
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:53

Je zegt daarnet dat de pony nog niet helemaal gezond is... waarom laat je dat meisje er dan op rijden? Ik ben ook die fout in gegaan maar dan met iets anders ik kon niet rijden maar deed het wel. Daar ben ik mee gestopt en ben gaan 'trainen'. Het heeft geen zin dingen te doen als die gene het niet kan. Iedereen moet het leren als die het leuk vind, maar denk je dat het zin heeft dat te doen om een nieuwe pony te kopen en dan te verkl*ten? Neem dan les op een manege, geef ze boeken met 'nuttige' tips en waaraan ze moeten denken als ze die Fjord gaan kopen. Als die pony echft zo stijf is wat heeft het dan voor een nut om er een meisje op te zetten die niet kan rijden en voor het plaatje te groot is? Tuurlijk hoef je niet altijd precies de maat te zijn. Maar in dit geval is dat een stuk beter want de pony heeft het al wat moeilijker. Als je aan mij tips vraagt is dit mijn antwoord:

1: Plaats dat meisje op een manege want daar hoort ze thuis voor de basis.
2: Gewoon lekker wandelen en eventueel VD maar niet gaan rijden.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:33

Vind het heel lief dat iedereen zo meedenkt maar lezen, zonder direct te oordelen is ook een vak....
misschien een beetje mijn eigen schuld, door het chaotisch omschrijven

Maar voor de duidelijkheid even een reactie en verhaal beter omschreven..............

Citaat:
hoi Linda_arnold,
als ik jou was zal ik de mensen wat adviesen geven over het voer (Het dier staat op dit moment niet bij hun aanhuis en krijgt ALLEEN hooi om niet vet te worden en soms als beloning klein handje bix. Hij wordt gevoerd door mensen die er verstand van hebben. Ik hoorde gister plannen over de weide en hoop dat ik hen daar wat in kan bij brengen),
en het onderhoud van een pony,
dus om mijn part dat je ze foonnr geeft van de hoefsmid (weet men en het dier staat voorlopig onder toezicht Vork , verteld dat ze moeten ontwormen (zelfde), ect.
verder zal ik het meisje de ruimte geven, ze is 11, en kan zelf ook leren, bijvoorbeeld uit biliotheek boeken.
een beetje vertrouwen hebben in haar, waarom zou ze altijd een leek moeten blijven.

en wat het rijden betreft,
wij zaten vroeger ook gewoon op onze verzorgpony, zonder dat we al konden rijden, laat kinderen mooi spelen, daar leren ze het van (vind ik niet zo'n brilliant idee, op een pony die net de basis onder de knie heeft, een oudere pony zou hier meer voor dienen Bloos )
het zal lastig gaan met de rok, maar ook daar hoor je respect (kun je voor mij het stukje quoten waaruit blijkt dat ik hier geen respect voor heb) voor te hebben, het is die mensen hun overtuiging (noorse broeders?)


Citaat:
Je zegt daarnet dat de pony nog niet helemaal gezond is (ehm......Ik heb gezegd dat de pony tegen het hoefbevangen heeft aangezeten en nu weer volledig hersteld is en GEZOND)... waarom laat je dat meisje er dan op rijden? Ik ben ook die fout in gegaan maar dan met iets anders ik kon niet rijden maar deed het wel. Daar ben ik mee gestopt en ben gaan 'trainen'. Het heeft geen zin dingen te doen als die gene het niet kan. Iedereen moet het leren als die het leuk vind,
maar denk je dat het zin heeft dat te doen om een nieuwe pony te kopen en dan te verkl*ten
(Is er ergens door mij vermeld dat er een nieuwe pony gekocht wordt om te VERKLOTEN? Ik heb gezegd dat ik er perssoonlijk op tegen ben als 'leken' iets aanschaffen waarvoor ze 'zelfstandig de verantwoording niet kunnen dragen)? Neem dan les op een manege (Lees eerdere reacties!!), geef ze boeken met 'nuttige' tips en waaraan ze moeten denken als ze die Fjord gaan kopen. Als die pony echft zo stijf is wat heeft het dan voor een nut om er een meisje op te zetten die niet kan rijden en voor het plaatje te groot is (De pony liep de eerste passen stijf, wat wil je als je een week je hok niet uit komt, toen het dier fit was heeft het meisje er een paar rondjes op gestapt. Ik laat een onervaren later niet draven en galopperen als ze dat nog niet kan en er voor de eerste keer opzit)? Tuurlijk hoef je niet altijd precies de maat te zijn. Maar in dit geval is dat een stuk beter want de pony heeft het al wat moeilijker. Als je aan mij tips vraagt is dit mijn antwoord:

1: Plaats dat meisje op een manege want daar hoort ze thuis voor de basis.(Zie eerdere reacties)
2: Gewoon lekker wandelen en eventueel VD maar niet gaan rijden (Als je VD op een verkeerder manier toepast, kun je ook het verkeerde bereiken.........ik heb er zelf geen ervaring in dus kan haar hier ook niet bij helpen)

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:35

bedoelde meer dat men (algemeen) daar respect voor moet hebben, snap je?
dus rekening mee houden, manege is dan bijvoorbeeld beter van niet ivm pesten, maar rijden dat is ook wel lastig, ect.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:37

Citaat:
bedoelde meer dat men (algemeen) daar respect voor moet hebben, snap je?
dus rekening mee houden, manege is dan bijvoorbeeld beter van niet ivm pesten, maar rijden dat is ook wel lastig, ect


Oke, ik snap je! Sorry dan Haha!

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Tjah................lees en oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:54

De korte samenvatting

Buurtjes hebben twee jaar geleden een gezinspony gekocht en deze op een hele hele hele grote weide geplaatst. Kinderen toonden niet zoveel intresse en pony slijtte zijn dagen al etend. In het daarop volgende voorjaar kon de pony geen stap meer zetten, doordat hij veelste dik was en min of meer hoefbevangen leek.

Pony heeft streng dieet gevolgd en is weer helemaal de oude (zijn nu een jaar verder). De pony staat op dit moment NIET aan huis, maar bij de veehandelaar twee huizen verder op. Hij voert het dier ook, dus dit komt helemaal goed. Al komt het beest te weinig haar stalletje uit, waardoor
ze wat stijf leek.......

Meisje van 11 wil graag leren rijden, maar ze is te groot voor het plaatje. Om deze reden wil ze een fjord er bij. In mijn ogen is dit GEEN optie, omdat ze als gezin over onvoldoende kennis/rijervaring beschikken om het dier 'niets' te kort te laten komen.

Het zou wel een optie zijn indien, meisje 11, op paardrijles zou mogen hier op de plaatselijke manege en hier een jaartje rijervaring op zou doen en kennis kan ontwikkelen.

Natuurlijk kun je kennis uit boeken halen, maar de praktijk leert het makkelijkste.

Vandaar de vraag;

Citaat:
Maar nu de vraag; HOE LEER JE EEN MEISJE VAN 11, DIE GRAAG WIL LEREN RIJDEN, MAAR TE GROOT (maar met 35 kg absoluut niet te zwaar) RIJDEN OP EEN PONY DIE DE BASIS AMPER SNAPT?


Ook met behulp van jullie reacties heb ik besloten, haar voorlopig twee maal in de week ga helpen met rijden en longeren. Niets overhaast en spelenderwijs beide laten leren................................

Onder rijden versta ik met haar 20 minuutjes stappen in de bak en figuurtjes rijden. Op dit moment vind ze alles geweldig dus daar kan ze wel genoeg mee nemen.

Longeren is een questie van opbouwen, veel stappen, halthouden, stappen, kleine stukjes draven, maar nog geen galop.........dat komt wel!

De andere 5 dagen moet ze zelf met hem tutten en zorgen dat hij uit zijn stal komt doormiddel van wandelen Pling

Hoop dat ik het daarmee voorlopig kan redden en als het meezit het dier van het voorjaar voor de sulky kan beleren. Dan is er natuurlijk niets meer aan de hand!