Hoeveel kost een Shetlandpony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veerle_ke
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-07-08
Woonplaats: Antwerpen

Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:10

Ik zou graag en Shetlandpony kopen, maar ik vraag me af hoeveel de verzorging en de stalling kost.
Wie kan er eens een lijstje maken met alle benodigdheden en hun prijs?

kejen
Berichten: 573
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:22

Een shet heb je al voor 80 euro.

stalling is voor een shet meestal iets van 50 euro ofzo
je heb wormenkuur 15 euro ong. sopmmigen geven het elke maand en sommige om de maand/2 maand.
hoefsmid om de 8 weken kappen tussen de 20/30 euro ruim gezegt
als je klein bent kan je erop gaan rijden en dan heb je zadel en hoofdstelletje nodig die kan je makkelijk kopen voor 100(2ehands)
poets spullen 15 euro.

heel belangrijk VEEARTS, je paard kan ziekworden of een wond krijgen en de veearts is heel erg prijzig dus houd altijd een spaarpot voor je paard.
ik denk zelf aan een paar honder euro.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:24

Dat zijn hengstveulentjes; voor een beetje volwassen Shet ben je zeker voor een ruin of merrie zo 250 euro kwijt; daarbij komt dat je hengsten niet zomaar overal kan plaatsen.
50 Euro is leuk voor weidegang maar met stalling erbij kom je op meer uit, denk ik..
Geven sommige mensen elke maand workemkuur?!? Da's vreemd..

Verder maakt de DA het soms idd wel duur, maar Shetten zijn vaak taai en sterk en onze ervaring is dat onze Shetten minder de DA zien dan de paarden.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:27

Denk ook aan 1 keer per jaar controle op het gebid, dus tandarts!
Shets heb je voor verschillende prijzen. Van 50 tot 900. ga echter niet op de prijs af, maar op de conditie van de pony en het karakter.
Verder is het van belang waar je hem stallen wilt. Wat zijn je eisen? Meestal kun je voor 50 euro per maand een stuk wei hebben, maar als je wilt rijden is een pension met rijbak etc wel fijner. Dat is vaak duurder. Dus dan kun je het beste even Googlen of bij jou in de buurt rondkijken naar pensionstallingen en navragen wat de prijzen zijn. Hier varieert dat van 175 tot 250 per maand (bij die duurdere zit bijv mesten erbij in en heel veel accomodatie-spul zoals binnenbakken, stapmolens etc. Wat je misschien voor je shet niet nodig hebt)
En spaar altijd (!) een bedrag per maand ( 100 minimaal vind ik, beter 200 of meer) voor extra uitgaven: ijzers, speciaalvoer, ziektes etc.

kejen
Berichten: 573
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:29

@ detour: nee ik geef het niet elke maand. er zijn mensen die dat doen... dus ik ken ze wel.
en ook inderdaad tandarts en inentingen!

Veerle_ke
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-07-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:17

En als ik de shet enkel in een weide laat staan?

Veerle_ke
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-07-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:20

Hoeveel per maand moet je dan ongeveer betalen aan de weide, eten, DA, wormenkuur, tandarts, hoefsmid, ...?

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:30

Ik zie in je profiel dat je 13 bent, heb je dit wel met je ouders overlegd? Dertien vind ik zelf persoonlijk een beetje jong om een pony(shetlander) te kopen.
Ik zie wel dat je er over hebt nagedacht, maar als je je shetlander eenmaal hebt, denk je toch dat je wel iets groters wilt!
Nogmaals, denk hier goed over na!

Edit:
Ik heb ook een kleine pony(shet/welsh) gehad voor mijn paard, deze stond op 24/7 op het land, maar met héél slecht weer en zachte bodem de mogelijkheid om hem binnen te zetten. Hiervoor betaalde ik 25 euro per maand aan stalling.
Hoefsmid(alleen bekappen) was 20 euro.
En tjsa, verder de kosten als TA, VA, wormenkuren etc etc.
Laatst bijgewerkt door Sasqiua op 07-07-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:31

probeer de zoekfunctie eens, er zijn hier al genoeg topics overgeweest.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:37

Let er wel op dat er nogal veel dingen bij komen kijken als je enkel een weiland huurt. Ik ben nu zelf ook bezig met een weiland zoeken om zelf een shet te kopen, en er komt nog flink wat bij kijken hoor! Waar ga je de mest laten? Hooi/stro vandaan halen? Water? (als het weiland ergens achteraf ligt)
Kosten komen zoiezo 9 van de 10 keer hoger uit dan je zelf verwacht had.

Veerle_ke
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-07-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:39

Sasje_ schreef:
Ik zie in je profiel dat je 13 bent, heb je dit wel met je ouders overlegd? Dertien vind ik zelf persoonlijk een beetje jong om een pony(shetlander) te kopen.
Ik zie wel dat je er over hebt nagedacht, maar als je je shetlander eenmaal hebt, denk je toch dat je wel iets groters wilt!
Nogmaals, denk hier goed over na!

Edit:
Ik heb ook een kleine pony(shet/welsh) gehad voor mijn paard, deze stond op 24/7 op het land, maar met héél slecht weer en zachte bodem de mogelijkheid om hem binnen te zetten. Hiervoor betaalde ik 25 euro per maand aan stalling.
Hoefsmid(alleen bekappen) was 20 euro.
En tjsa, verder de kosten als TA, VA, wormenkuren etc etc.



Heb ik allemaal over nagedacht.

S_hirley
Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:48

Het verschilt heel erg qua kosten. Waar wil je hem neerzetten, dag en nacht op het land met een schuilstal, pensionstalletje etc. Ik moet voor die 2 van mij sowieso al 130 euro per maand betalen. En dan komt er nog iets belangrijks... Niet elke shetlander is zo taai en sterk
In de zomer moet ik regelmatig mijn dierenarts voor mijn ene pony laten komen. En dan tikt het hard aan hoor.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:42

De shetlander zelf aanschaffen zal het probleem niet zijn, Die heb je tegenwoordig zelfs al gratis papierloze hengstveulens bijvoorbeelt. Shet met papieren en kwaliteit betaal je uiteraard meer voor, Ook verschilt dit weer met leefdtijd, geslacht enz, Maar denk hierbij aan 100-500.

Dan over de verdere kosten kan ik je weinig zeggen, Dat verschilt zo veel.
-Stalling weet niet hoe het bij de regio daar is ? Ik betaal 50 euro, Maar je hebt ook stallen waar je 150-200 betaald ongeacht dat het een shetlander is.
-Wormenkuren 1 keer in de 8-10 weken 10 euro
-Hoefsmid denk aan eens in de 12 weken 15-20 euro
-DA onverwachten kosten kunnen van een klein bedrag tot duizenden euro's oplopen.
-Tuigage kan je zo duur maken als je zelf wilt. Je kan het bij een halster met touw houden en een dekje, en een zadeltje, Maar je kan ook setjes sparen en van alles 10 paar kopen.

joytje_05

Berichten: 474
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:44

Ik lees ook even mee. Als iemand een leuke shetlander heeft pb me! Zie profiel

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:45

heb je al een plekje waar je hem kan stallen? je kunt een shetje natuurlijk niet alleen in een weiland zetten. (ik bedoel in zn uppie) verder hoeft die van mij maar 3 keer per jaar naar de hoefsmid (max) en heeft ze gelukkig nog nooit wat gehad maar de da. kosten zijn net zo hoog als van een groot paard hoor!!
wat zoek je voor n shetlander?

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:19

in plaats van aan anderen vragen wat zij betalen (zeker omdat het in elke regio anders is), is het misschien verstandig om zelf even wat onderzoek in de buurt te doen om te kijken of je de shetlander überhaupt ergens kunt plaatsen (en zo ja, wat dan de kosten zouden zijn). Als je zelf geen weide aan huis hebt, zijn de stallingskosten over het algemeen de duurste vaste lasten (en daar komt de rest zoals smid, ontwormingen e.d. die al door andere mensen genoemd zijn nog bovenop)

Twixietje
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-07-08

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:31

nathalie2302 schreef:
in plaats van aan anderen vragen wat zij betalen (zeker omdat het in elke regio anders is), is het misschien verstandig om zelf even wat onderzoek in de buurt te doen om te kijken of je de shetlander überhaupt ergens kunt plaatsen (en zo ja, wat dan de kosten zouden zijn). Als je zelf geen weide aan huis hebt, zijn de stallingskosten over het algemeen de duurste vaste lasten (en daar komt de rest zoals smid, ontwormingen e.d. die al door andere mensen genoemd zijn nog bovenop)


Inderdaad, en wat wil je met je Shetlandpony doen? Dan kan de prijs ook verschillen natuurlijk...
Op internet kan je ook heel gemakkelijk richtprijzen zoeken, zodat je ongeveer wat weet hoeveel het gaat kosten. Bv. door op een website van een doorsnee ruitershop te gaan kijken.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:35

Om even op de eerste reactie te reageren:

Een shet heb je echt niet meer voor 80 euro daar chippen verplicht wordt, deze kosten worden gewoon doorgerekend dus ga er maar vanuit dat dat er al 50 euro bij is. (Tenzij je er nog 1 koopt die nog niet gechipt is maar dan heb je die kosten toch zelf nog).

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:38

Voor dat geld heb je dan bovendien een veulen of een hengst. Bedenk dat een hengst moeilijker op pension te zetten is dan een merrie -of je hebt castratiekosten. Wat de huur van een weide betreft, daar kunnen we niets van zeggen. Hiervoor moet je zelf eens rondhoren bij jou in de buurt op voorhand, zodat je zeker een plekje hebt. (veronderstel dat hij niet aan huis kan?)

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Hoeveel kost een Shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:24

Met de zoekfunctie kan je hier veel info over vinden.