[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:35

Ik heb wel de optie om ernaast te schakelen (welliswaar zonder koppeling) maar echt nog nooit gebruikt.
Als je op de juiste manier remt dan schakelt hij gewoon braaf terug om te remmen op de motor, idem met oplaag schakelen bij versnellen, gewoon even meer gas geven en dan schakelt hij braaf terug.
Ligt misschien aan het type auto, maar dit is inmiddels mijn 3e merk.

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:06

Ik vind automaat niet perse een toevoeging. En volgens mij zijn de oude automaten ook niet zo zuinig. Met trailer vind ik dat geen ramp maar ik gebruik de auto vaker zonder.

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:09

was ook niet op zoek naar een automaat...maar de auto ( die Tiguan 2 l) beviel ( en bevalt nog steeds) wilden we graag hebben. Dus dan maar automaat. En ach, het went gauw. Soms denk ik zelf ook: " ik had nu geschakeld- of juist nog niet. Maar vind t met de trailer er achter best makkelijk.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:24

Getup schreef:
was ook niet op zoek naar een automaat...maar de auto ( die Tiguan 2 l) beviel ( en bevalt nog steeds) wilden we graag hebben. Dus dan maar automaat. En ach, het went gauw. Soms denk ik zelf ook: " ik had nu geschakeld- of juist nog niet. Maar vind t met de trailer er achter best makkelijk.

Heb je een benzine of diesel?

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:46

Diesel. Volgens mijn man kun je anders niet fatsoenlijk trekken :+ . En rijden ook flinke afstanden ( met en zonder trailer).

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:33

Rex_Rolfo schreef:
Debbie schreef:
Trailer weegt een 700 kg, paard zo'n 600.

Zwaarder dan 1350 kg wordt voor mij echt te duur in de maand qua wegenbelasting. Mijn voorkeur heeft een station ivm de hond, benzine en handgeschakeld. Zeker geen nieuwe auto, zoek hem zo rond 2007/2008/2009.

Als je een auto tegenkomt die 1400 mag trekken zou ik 'm daarop niet laten staan. Heb je nog 100 kg over plus nog wat reserve van de 40-60 kg die op de trekhaak rust.

Wat stoeien op caravantrekker (zoekresultaat). Selecteren op gewichtsverhouding, komen achteraan de minst gunstige verhouding = lichtste auto's te staan. Citroën C4 is b.v. een auto die voor zijn relatief lage eigen gewicht vrij veel mag trekken. Maar ook een Mazda 6 2.0 sportbreak weegt maar 1310 kg leeg en mag 1500 kg trekken. Over het algemeen betrouwbare auto's, die 6 lijkt me een prima keus.


Super bedankt voor deze suggesties! Totaal nog niet aan deze auto's gedacht. Vooral de Citroën C4 wordt vrij veel aangeboden, is licht en mag veel trekken! En ook te koop voor een leuke prijs! Ik vind hem alleen nog niet zo heel mooi :+ maar dat is wellicht een kwestie van wennen!

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:27

Getup schreef:
Diesel. Volgens mijn man kun je anders niet fatsoenlijk trekken :+ . En rijden ook flinke afstanden ( met en zonder trailer).

Dank je. Ik zoek eigenlijk ervaringen van een Tiguan 2 ltr. benzinemotor. Diesel is voor ons helaas niet meer rendabel. Voor de rest wel tevreden met de Tiguan?

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:32

Varekaj schreef:
Wij hebben al met een skoda octavia break gereden, niet als trekauto maar wel gewoon. heerlijke auto, zuinig in verbruik, een massa ruimte. Het is dat mijn trailer een tmm van 2600 heeft en ik toch graag minstens 2500 trekkracht wil met 4x4, anders had die hier al lang voor de deur gestaan.



Ah super, de Skoda heeft ook wel m'n voorkeur, en de auto wordt namelijk ook de woon werk auto als ie de trailer niet hoeft te trekken. Ga vrijdag proef rijden dus ben benieuwd

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:27

Niello schreef:
Getup schreef:
Diesel. Volgens mijn man kun je anders niet fatsoenlijk trekken :+ . En rijden ook flinke afstanden ( met en zonder trailer).

Dank je. Ik zoek eigenlijk ervaringen van een Tiguan 2 ltr. benzinemotor. Diesel is voor ons helaas niet meer rendabel. Voor de rest wel tevreden met de Tiguan?


Zoek even op de ANWB site. Die zijn niet onverdeeld enthousiast.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:33

XxVon: wij hebben zowel met een octavia als met een superb 2x een rit gemaakt van 10u naar Zuid-Frankijk. Mijn vriend was chauffeur en is aardig groot. Die heeft de hele rit (overdag) in bijna 1x kunnen doen, zat gewoon enorm comfortabel. Ik deed de lokale ritten, dus meer bochtenwerk en dergelijke. Beide auto's vond ik heel aangenaam sturen, zacht rijden, goede wegligging. Zegt wel wat als je weet hoe de boerenwegen er ginds soms bijliggen :)) Bijna net zo erg als onze Belgische.

Voorts zijn het enorm ruime auto's, de passagier achterin zit zelfs achter mijn vriend niet met zijn oren tussen zijn knieën geduwd. Met de diesels deden we toch telkens bijna 1000km op 65L. Beide auto's waren automaat, dat wel.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:10

Varekaj schreef:
XxVon: wij hebben zowel met een octavia als met een superb 2x een rit gemaakt van 10u naar Zuid-Frankijk. Mijn vriend was chauffeur en is aardig groot. Die heeft de hele rit (overdag) in bijna 1x kunnen doen, zat gewoon enorm comfortabel. Ik deed de lokale ritten, dus meer bochtenwerk en dergelijke. Beide auto's vond ik heel aangenaam sturen, zacht rijden, goede wegligging. Zegt wel wat als je weet hoe de boerenwegen er ginds soms bijliggen :)) Bijna net zo erg als onze Belgische.

Voorts zijn het enorm ruime auto's, de passagier achterin zit zelfs achter mijn vriend niet met zijn oren tussen zijn knieën geduwd. Met de diesels deden we toch telkens bijna 1000km op 65L. Beide auto's waren automaat, dat wel.



Klinkt goed!! k kan niet wachten op de proefrit vrijdag. Kwam er alleen wel gisteren achter dat de Dieselgate terugroepactie nog op de auto staat. Of is nog niet terug geweest of de dealer heeft t niet door gegeven aan t RDW. Gelukkig doet dat niets met de veiligheid van de auto.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:34

Mijn vriend krijgt via het werk telkens een andere leasewagen, dus we hebben al vanalles gehad. De skoda's, Mercedes B-klasse en een volkswagen golf zijn voor ons tot nu toe de aangenaamste geweest. Zelf rij ik met een oude mitsubishi pajero en voorheen met een Nissan almere en nadien een Renault megane grand scenic.

Wat ons minst bevalt is citroën en opel. Al was de Renault clio onlangs ook niet echt een succes. Tof karretje, dat wel. Maar helaas goedkoop afgewerkt. Was heel sportief en full optioneel met een vreselijk zielige claxon :') net een verkouden olifantje.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:54

Varekaj schreef:
Mijn vriend krijgt via het werk telkens een andere leasewagen, dus we hebben al vanalles gehad. De skoda's, Mercedes B-klasse en een volkswagen golf zijn voor ons tot nu toe de aangenaamste geweest. Zelf rij ik met een oude mitsubishi pajero en voorheen met een Nissan almere en nadien een Renault megane grand scenic.

Wat ons minst bevalt is citroën en opel. Al was de Renault clio onlangs ook niet echt een succes. Tof karretje, dat wel. Maar helaas goedkoop afgewerkt. Was heel sportief en full optioneel met een vreselijk zielige claxon :') net een verkouden olifantje.



haha leuke vergelijking. Ja ik had al begrepen dat je een grote trekauto hebt vanuit dit topic ;)

Helaas heb ik geen mogelijkheid tot leaseauto, maar rijden nu al 8 jaar in een Peugeot 307 SW (die de trailer kan trekken) met plezier en bijna geen mankementen (wel deur eruit gereden, paar keer ruit ingeslagen, scheur in de voorruit ect.. maar dat kan met alle autos) helaas is ze nu wel erg op, 4 nieuwe banden nodig en van de ene storing in de ander (rijd nog wel, maar met noodloop) staat 380.000 op de teller

Ik had van t weekend even de 18 jaar oude VW polo van mn broertje geleend.. klein ding! :o geen stuurbekrachtiging en kreeg die bijna niet in de versnellingen.. Dus dat was een reality check voor mij dat er ook nog mensen zo rondreizen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:16

Een leasewagen zit in het voordelenpakket dat mijn vriend heeft bij zijn job. Hij werkt vaak in het buitenland, en de periodes dat hij thuis is krijgt hij dus een leasewagen via het bedrijf. In 6 jaar tijd hebben we dus al vanalles gehad.
De standaard gezinsauto/middenklasser is gratis via het bedrijf, mits opleg kan hij zo duur en extravagant gaan als hij wil. Voor vakanties gaat hij dan voor een kleine opleg zodat we een ruimere auto hebben, zoals de skoda's. Buiten die periodes is het vaak renault clio, volkswagen golf of polo, peugeot, audi A1, mercedes A of B, opel astra of zafira, citroën ds4, ford fiesta en nissan juke.
BMW, Volvo, Kia en Fiat hebben we nog niet gehad.

Mijn schoonvader rijdt zelf een audi A6 full option, mijn schoonzusje een ford Ka, mijn moeder een peugeot 107, schoonbroer een citroën cactus (had eerder een berlingo).

Als laatste hebben we voor de lol nog een porsche boxter limited edition 2004 in de garage staan en een oude volkwagen kever uit '74, maar die zijn beide van vriendlief. De kever gaat op termijn wel de deur uit. Daar zit opknapwerk aan waar hij de tijd (en kunde) niet voor heeft.

Komt er op neer: we hebben héél veel vergelijkingsmateriaal :))

Wij kijken vooral naar beenruimte ivm lengte vriend, comfort ivm mijn rug, ruimte voor passagiers en kofferruimte.

Edit: je kan je dan ook wel inbeelden wat een lol ik heb als ik van mijn jeep een keertje moet overstappen naar het gebakje op wieltjes van mijn moeder. Voel me dan net een racevlieg _O-

penkie382002
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:51

xxVon schreef:
Mijn garage heeft nu een skoda octavia combi 1.6 TDI 77kw/105pk staan, Trekgewicht 1400 kg voor een 1.5 paards trailer (max 1300kg) alternatief is een Peugeot 308 1.6 MVP diesel met trekgewicht 1300.

Hebben jullie ervaring met 1 of beide autos?



Ja ik Peugeot 308 sw i.6 diesel en goede ervaringen tot nu toe 284334 km op de teller(wel laatste 40.000 km trailer er achter)

penkie382002
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:53

penkie382002 schreef:
xxVon schreef:
Mijn garage heeft nu een skoda octavia combi 1.6 TDI 77kw/105pk staan, Trekgewicht 1400 kg voor een 1.5 paards trailer (max 1300kg) alternatief is een Peugeot 308 1.6 MVP diesel met trekgewicht 1300.

Hebben jullie ervaring met 1 of beide autos?



Ja ik Peugeot 308 sw i.6 diesel en goede ervaringen tot nu toe 284334 km op de teller(wel laatste 40.000 km trailer er achter)



Mijn peugeot heeft 1500 kg trekgewicht dus even zoeken

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:02

penkie382002 schreef:
penkie382002 schreef:


Ja ik Peugeot 308 sw i.6 diesel en goede ervaringen tot nu toe 284334 km op de teller(wel laatste 40.000 km trailer er achter)



Mijn peugeot heeft 1500 kg trekgewicht dus even zoeken


Mssn is dat omdat die van jouw een station editie is ipv de "normale" die de garage heeft. Mijn (nu nog) Peugeot 307 SW heeft ook 1500kg trekgewicht.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:08

xxVon schreef:
Varekaj schreef:
XxVon: wij hebben zowel met een octavia als met een superb 2x een rit gemaakt van 10u naar Zuid-Frankijk. Mijn vriend was chauffeur en is aardig groot. Die heeft de hele rit (overdag) in bijna 1x kunnen doen, zat gewoon enorm comfortabel. Ik deed de lokale ritten, dus meer bochtenwerk en dergelijke. Beide auto's vond ik heel aangenaam sturen, zacht rijden, goede wegligging. Zegt wel wat als je weet hoe de boerenwegen er ginds soms bijliggen :)) Bijna net zo erg als onze Belgische.

Voorts zijn het enorm ruime auto's, de passagier achterin zit zelfs achter mijn vriend niet met zijn oren tussen zijn knieën geduwd. Met de diesels deden we toch telkens bijna 1000km op 65L. Beide auto's waren automaat, dat wel.



Klinkt goed!! k kan niet wachten op de proefrit vrijdag. Kwam er alleen wel gisteren achter dat de Dieselgate terugroepactie nog op de auto staat. Of is nog niet terug geweest of de dealer heeft t niet door gegeven aan t RDW. Gelukkig doet dat niets met de veiligheid van de auto.

En als jij de auto privé rijdt en niet in de lease maakt dat "dieselgate" ook helemaal geen klap uit.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:43

Roodvos schreef:
xxVon schreef:



Klinkt goed!! k kan niet wachten op de proefrit vrijdag. Kwam er alleen wel gisteren achter dat de Dieselgate terugroepactie nog op de auto staat. Of is nog niet terug geweest of de dealer heeft t niet door gegeven aan t RDW. Gelukkig doet dat niets met de veiligheid van de auto.

En als jij de auto privé rijdt en niet in de lease maakt dat "dieselgate" ook helemaal geen klap uit.


Nee precies, maar toch vind ik het slordig dat ik straks (als ik hem koop) als nieuwe eigenaar daar nog achteraan moet gaan.

Maar ook met de sjoemel software is de auto veel zuiniger dan mn huidige

penkie382002
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-12-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:36

Klopt, goede auto trouwens de 307 is ook goed waarom doe je hem weg? mijn vorige heb ik met 365700 weggedaan omdat ik de originele schokdempers moest laten vervangen en de garage meende dat i.v.m. alles muurvast niet meer voorelkaar te kunnen krijgen of tegen erg hoge kosten anders reed ik die moord car nog steeds.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:08

Over de skoda, ik heb de oudere turbodiesel versie td2.0, en rijdt voor mn werk regelmatig in de dienstauto, de nieuwere tsi 1.6 benzine. Het zijn beide hele comfortabele auto's, en goed zuinig, veel ruimte en betrouwbaar. Maar waar ik met de diesel veel kracht op ook lage toeren heb, en makkelijk wegkom met mn 1,5paards trailer (ook uit modderig en op heuveltjes), heeft die zuinige benzine versie een stuk minder te melden.. Het kan wel uiteraard, maar zoals anderen hier in t topic ben ik toch liefhebber van wat meer power aan de voorkant. Toch denk ik niet dat je met de skoda een slechte keus zou maken. Heb nu als paardenauto een grand cherokee 4l benzine automaat. Niet zuinig, wel de beste trekker en leukste moddereter tot nog toe...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:26

De 2 skoda's die wij gereden hebben waren beiden diesels, da's wel waar.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:26

Ja we gaan voor een diesel.. Maar nu is de twijfel toegeslagen.. via via een Volkswagen Golf Variant 1.6 HDI (dus zelfde motor als de skoda octavia) voor 3 duizend euro minder met dezelfde km stand en even oud als de skoda

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:29

penkie382002 schreef:
Klopt, goede auto trouwens de 307 is ook goed waarom doe je hem weg? mijn vorige heb ik met 365700 weggedaan omdat ik de originele schokdempers moest laten vervangen en de garage meende dat i.v.m. alles muurvast niet meer voorelkaar te kunnen krijgen of tegen erg hoge kosten anders reed ik die moord car nog steeds.


Constant storingen (storing uitlaatgas) in motor met daarbij behorende noodloop, 380000 km gereden, scheur in de voorruit, 4 nieuwe banden nodig en veel schade door muurtje aan achterpaneel en deur.
Heb er die 3 ton van zelf gereden en altijd met plezier

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:20

xxVon schreef:
Ja we gaan voor een diesel.. Maar nu is de twijfel toegeslagen.. via via een Volkswagen Golf Variant 1.6 HDI (dus zelfde motor als de skoda octavia) voor 3 duizend euro minder met dezelfde km stand en even oud als de skoda

Dan gaat er bij mij een alarmbel af.

Een paar opties:
Die Golf is te goedkoop en mankeert dus iets
Die Skoda is te duur
Die Skoda is een top-spec-uitvoering en de Golf een volledig uitgeklede basisversie.

Ik vrees voor de eerste situatie, eerlijk gezegd.