[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:28

ikke schreef:
Oh, enne "het nieuwe rijden" is voor sukkels en soms voor aanhangerloze auto's. Bij voorkeur draai je tussen 2500 en 3000 toeren, ten eerste omdat daar veelal je koppel zit en ten tweede omdat je anders je motorlagers eruit rijdt omdat je die veel te zwaar belast.


Dit is wel heel kort door de bocht.

Volgas bij 1500 rpm is grofweg op 25-30% van het vermogen en ook het koppel is niet maximaal. Het duurt alleen voordat er iets gebeurt, wat het grootste nadeel is. je kan niet echt reageren op het verkeer.
Een laag toerental geeft voornamelijk een hoge belasting op de aandrijflijn, veel gas met weinig toeren is ook een hoge termische belasting. Inderdaad is dat niet iets wat we willen als we met de aanhanger rijden.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:59

BMHP schreef:
ikke schreef:
Oh, enne "het nieuwe rijden" is voor sukkels en soms voor aanhangerloze auto's. Bij voorkeur draai je tussen 2500 en 3000 toeren, ten eerste omdat daar veelal je koppel zit en ten tweede omdat je anders je motorlagers eruit rijdt omdat je die veel te zwaar belast.


Dit is wel heel kort door de bocht.

Volgas bij 1500 rpm is grofweg op 25-30% van het vermogen en ook het koppel is niet maximaal. Het duurt alleen voordat er iets gebeurt, wat het grootste nadeel is. je kan niet echt reageren op het verkeer.
Een laag toerental geeft voornamelijk een hoge belasting op de aandrijflijn, veel gas met weinig toeren is ook een hoge termische belasting. Inderdaad is dat niet iets wat we willen als we met de aanhanger rijden.

Dus wat is daar "kort door de bocht aan"?

Hoge belasting op aandrijflijn = slopen van aandrijflijn.
Hoge thermische belasting in motor = slopen motor.

Onder 2500 toeren met flink gewicht aan de haak doe je beide.

Kortom: het nieuwe rijden is voor de sukkels.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:14

ikke schreef:
dus wat is daar "kort door de bocht aan"?

Hoge belasting op aandrijflijn = slopen van aandrijflijn.
Hoge thermische belasting in motor = slopen motor.

Onder 2500 toeren met flink gewicht aan de haak doe je beide.

Kortom: het nieuwe rijden is voor de sukkels.


Daar zijn we het samen eens, zonder trailer is het verhaal anders en gecompliceerder omdat motoren het laatste decenia veel meer zijn aangepast op een laag toerental

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:24

BMHP schreef:
ikke schreef:
dus wat is daar "kort door de bocht aan"?

Hoge belasting op aandrijflijn = slopen van aandrijflijn.
Hoge thermische belasting in motor = slopen motor.

Onder 2500 toeren met flink gewicht aan de haak doe je beide.

Kortom: het nieuwe rijden is voor de sukkels.


Daar zijn we het samen eens, zonder trailer is het verhaal anders en gecompliceerder omdat motoren het laatste decenia veel meer zijn aangepast op een laag toerental

Hoeveel van die motoren heb jij 400k+ km zien draaien?

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:23

Die laag toerental auto's slaan ook zo af. Wij hadden een 1.6 Mondeo en die sloeg zo vaak af dat het gewoon irritant was (was meestal wel als ik net in de pajero had gereden) en de rav 4 van m'n schoonauders kan bijna niet normaal optrekken in z'n 2 vanuit stilstand en slaat ook af tenzij je eerst flink op het gas trapt wat vooral bij filerijder weer voor ergernis zorgt (en ik vind files al niets).
Allen zijn trouwens diesels.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:58

Een zware auto uit stilstand laten optrekken in z'n 2 is ook niet echt de bedoeling natuurlijk.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:01

Bij een vrachtwagen begin je meestal ook niet in z'n 1 ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:05

Vrachtwagens zijn sowieso van een ander kaliber.
Maar klagen over laag toerental en dan in z'n 2 wegrijden is nogal tegenstrijdig.

Ik heb vandaag mijn toeren in de gaten gehouden trouwens en mijn automaat draait bijna 3000 als hij heuvel op gaat, in de sportstand schakelt hij nog een stuk sneller terug (en schiet het verbruik ook een stukje omhoog) dus blijkbaar zijn ze echt niet allemaal standaard ingesteld op weinig toeren.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:56

ikke schreef:
Hoeveel van die motoren heb jij 400k+ km zien draaien?

helaas te weinig, ik heb 2 diesels over 350 000 gehad, een golf GTD waarvan de uitlaat banden, remmen verlichting maakten dat er eerst weer geinvesteerd moest worden. ingeruild en achteraf flink spijt gehad.
Ford Focus kreeg problemen met de brandstof toevoer, de garage begon elke keer te zeuren over de brandstof pomp, 2x een sensor uitgewisseld en het probleem was een tijd weg. Andere baan en minder km maakte dat ik de Focus voor mijn forester (benzine) heb ingewisseld. Voornamelijk ivm trekvermogen en AWD.

Omdat wij nu in de bergen wonen is de Forester een heel fijne auto om te rijden.

In Nederland worden de leuke diesel trekauto,s niet gekocht ivm het prijskaartje en de maandelijkse lasten, dat kleurt de discussie over een geschikte trekauto, aan de andere kant is het ergste dat je in Nederland kan overkomen dat je de trailer niet uit het weiland trekt.
Er zijn maar weinig mensen die verwachten 300 of 400 000 km met een auto te doen.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:07

BMHP schreef:
ikke schreef:
Hoeveel van die motoren heb jij 400k+ km zien draaien?

helaas te weinig, ik heb 2 diesels over 350 000 gehad, een golf GTD waarvan de uitlaat banden, remmen verlichting maakten dat er eerst weer geinvesteerd moest worden. ingeruild en achteraf flink spijt gehad.
Ford Focus kreeg problemen met de brandstof toevoer, de garage begon elke keer te zeuren over de brandstof pomp, 2x een sensor uitgewisseld en het probleem was een tijd weg. Andere baan en minder km maakte dat ik de Focus voor mijn forester (benzine) heb ingewisseld. Voornamelijk ivm trekvermogen en AWD.

Omdat wij nu in de bergen wonen is de Forester een heel fijne auto om te rijden.

In Nederland worden de leuke diesel trekauto,s niet gekocht ivm het prijskaartje en de maandelijkse lasten, dat kleurt de discussie over een geschikte trekauto, aan de andere kant is het ergste dat je in Nederland kan overkomen dat je de trailer niet uit het weiland trekt.
Er zijn maar weinig mensen die verwachten 300 of 400 000 km met een auto te doen.

Ik heb er hier eentje staan die bij 250k de lagers eruit had liggen, gelukkig nog in de garantie. Geintje heeft ze net zoveel gekost als wat ze voor de auto gekregen hebben........

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:09

BMHP schreef:
ikke schreef:
Hoeveel van die motoren heb jij 400k+ km zien draaien?

helaas te weinig, ik heb 2 diesels over 350 000 gehad, een golf GTD waarvan de uitlaat banden, remmen verlichting maakten dat er eerst weer geinvesteerd moest worden. ingeruild en achteraf flink spijt gehad.
Ford Focus kreeg problemen met de brandstof toevoer, de garage begon elke keer te zeuren over de brandstof pomp, 2x een sensor uitgewisseld en het probleem was een tijd weg. Andere baan en minder km maakte dat ik de Focus voor mijn forester (benzine) heb ingewisseld. Voornamelijk ivm trekvermogen en AWD.

Omdat wij nu in de bergen wonen is de Forester een heel fijne auto om te rijden.

In Nederland worden de leuke diesel trekauto,s niet gekocht ivm het prijskaartje en de maandelijkse lasten, dat kleurt de discussie over een geschikte trekauto, aan de andere kant is het ergste dat je in Nederland kan overkomen dat je de trailer niet uit het weiland trekt.
Er zijn maar weinig mensen die verwachten 300 of 400 000 km met een auto te doen.



Ik heb mijn diesel met 300000 pas gekocht,hahaha. Net ingereden :P

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:15

Ik ben dit weekend met een geleende VW tiguan en 1.5 paards trailer in de Duitse Eifel. Moet zeggen in NL geen probleem maar iets glooiend moest k hem terugschroeven naar versnelling 4 om boven te komen (let op geen bord met stijle helling, was alleen glooiend) toch wel jammer mis wat kracht. Maar mssn te verwachten met 1.4 benzine motor. Terwijl hij op papier 1600kg mag trekken.

Mijn 2.0 diesel Peugeot (307 sw) vond ik dat die dat werk beter volhield (maar nu turbo kapot dus daarom iets geleend)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:31

Met iedere auto is het beter om niet in zijn 5 met een paardentrailer berg op te rijden.
1,4 is daar bovenop ook niet bepaald een zware motor, daarmee moet je waarschijnlijk zonder trailer ook regelmatig terug schakelen voor stijlere wegen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-10-17 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:31

xxVon schreef:
moest k hem terugschroeven naar versnelling 4 om boven te komen

Hoeveel toeren draaide hij toen?

Ik zie het probleem niet, toeren zijn goed. Maar ik ben dan ook motorrijder, draai mijn hand niet om voor 10.000 rpm. Als dieselrijder ben jij waarschijnlijk juist hele lage toerentallen gewend. Dan klinkt 3500-4000 al alsof de kleppen om je oren vliegen ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:33

Met 80-90 in zijn 4 berg-op zal een auto vast niet heel veel meer dan 3000 toeren maken.
Mijn overleden 4.1 liter motor automaat schakelde met trailer berg-op ook regelmatig terug, absoluut in orde.
Het zit hem niet zozeer in terug moeten schakelenof niet, maar de verminderde reactiesnelheid met een kleinere motor.
Met een 1.4 ga ik in veel gevallen niet eens proberen of het ook in zijn 5 kan, laat staan met trailer.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-10-17 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:53

Moet hier vaak terug naar z'n 3 bij 7% helling met 3 ton aan de haak, terug naar z'n 4 maakt vanuit 5 weinig verschil. 5 is wel lekker bij heuveltje af, kun je soms nog wat snelheid pakken voor de volgende klim ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:57

Waarom koopt iemand eigenlijk een 1.4 Tiguan?
Die dingen zijn toch juist populair omdat ze voor relatief weinig geld een 2 liter leveren die 2 ton aan de haak mag?

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 00:00

Sizzle schreef:
Met een 1.4 ga ik in veel gevallen niet eens proberen of het ook in zijn 5 kan, laat staan met trailer.

Die van de Tiguan is met turbo. Vermogen en koppel niet opgezocht maar meen me van een poos geleden te herinneren dat beide maxima bij een lager toerental lagen dan bij een vergelijkbaar sterk 'dik' blok zonder drukvulling.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 07:51

Rex_Rolfo schreef:
Sizzle schreef:
Met een 1.4 ga ik in veel gevallen niet eens proberen of het ook in zijn 5 kan, laat staan met trailer.

Die van de Tiguan is met turbo. Vermogen en koppel niet opgezocht maar meen me van een poos geleden te herinneren dat beide maxima bij een lager toerental lagen dan bij een vergelijkbaar sterk 'dik' blok zonder drukvulling.

Kwalitatief uitermate teleurstellend ontwerp dus.

Als je iets wil zeulen, neem je liever geen klein benzine-turbo blok. Dat lijkt op papier heel wat, maar doet in de praktijk helemaal niks. De karakteristieken zijn meestal heel steil met een heel klein gebied waar de power zit die je nodig hebt.


xxVon schreef:
Ik ben dit weekend met een geleende VW tiguan en 1.5 paards trailer in de Duitse Eifel. Moet zeggen in NL geen probleem maar iets glooiend moest k hem terugschroeven naar versnelling 4 om boven te komen (let op geen bord met stijle helling, was alleen glooiend) toch wel jammer mis wat kracht. Maar mssn te verwachten met 1.4 benzine motor. Terwijl hij op papier 1600kg mag trekken.

Mijn 2.0 diesel Peugeot (307 sw) vond ik dat die dat werk beter volhield (maar nu turbo kapot dus daarom iets geleend)

Wellicht zou je je eens iets meer moeten verdiepen in autotechniek. Turbo's opblazen moet je geen gewoonte van maken, is meestal bedieningsfout.......

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:06

ClauH schreef:
De subaru waar ik morgen voor wilde kijken is net verkocht...
Nu zie ik nog een Hyundai Santa Fe 2.7 v6 staan met 189 pk. Mag ook 2000 kg trekken.
Hebben jullie daar nog een mening over?


Voor wij 8 jaar geleden onze Forester kochten heb ik een proefrit gemaakt met een Santa fe over allerlei ondergrond, ook onverhard en ik vond de vering en demping veel te zacht op dit onverhard. De wagen wiegde van links naar rechts en ik voelde mij niet veilig.

We hebben toen een Forester 2 liter benzine gekocht, hij heeft nu bijna 200.000 km op de teller en zijn nog steeds zeer tevreden. Zowel voor het gewone dagelijkse gebruik, zeer goede wegligging, comfort en remmen.
Als bij het trekken van onze Ifor Williams trailer. Ook voor onderhoud waren we positief verrast, goedkoper dan onze vorige wagen een Berlingo.

Een 2,5 liter is altijd een benzine afhankelijk van het bouwjaar met of zonder turbo, wat ze mogen trekken is ook afhankelijk van het bouwjaar en de versnellingsbak : hand of automaat.

Als je voor een diesel gaat houd rekening dat er een roetfilter onder zit en dat veel korte afstanden niet zo goed is voor deze.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:03

ikke schreef:
Als je iets wil zeulen, neem je liever geen klein benzine-turbo blok. Dat lijkt op papier heel wat, maar doet in de praktijk helemaal niks. De karakteristieken zijn meestal heel steil met een heel klein gebied waar de power zit die je nodig hebt.

Ik heb zelf weinig ervaring met de kleine turbo blokken, laat staan met aanhanger erachter. Zijn er ergens ervaringen / testen te vinden want ben eigenlijk wel benieuwd. De turbo anno 2017 is allang niet meer de turbo van 1981.

Heb even de eerdere (sept '16) post erbij gezocht over de cijfers, de 1.2T heeft heeft zijn koppel hoger én lager dan de ongeblazen dikkere blokken. In theorie zou dat toch vrij aardig moeten rijden.

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Dat vermogen is wel aardig, maar zeer waarschijnlijk alleen bij een flink toerental beschikbaar.

Is dat wel zo? Ik heb voor de grap (toch lunch pauze) de 1.2T en de 1.6 en 2 liter naast elkaar gezet. 115 - 110 - 140 pk. De atmosferische blokken bij 6000 rpm, de turbo bij 4500 toeren.
Koppel 190 - 151 - 195 Nm. Bij 2000 - 4250 - 3750 rpm.

Als ik dat zo naast elkaar zet, petje af voor die kleine dondersteen.

Verder met ikke eens, het moet prima kunnen maar de zwakste schakel is en blijft de verbinding tussen stuurwiel en stoel.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:54

Sizzle schreef:
Met iedere auto is het beter om niet in zijn 5 met een paardentrailer berg op te rijden.
1,4 is daar bovenop ook niet bepaald een zware motor, daarmee moet je waarschijnlijk zonder trailer ook regelmatig terug schakelen voor stijlere wegen.

Waarom? Dat hangt er maar net vanaf.
Met mijn Defender rij ik bijvoorbeeld in de 6, 90km per uur. En kan ik in de 5e met 80 per uur de meeste klimmen wel overwinnen hoor, met 2000kg aan de trekhaak. Je hoeft de toerenteller heus niet in t rood te jagen om een beetje fatsoenlijk te klimmen. Als dat moet, heb je misschien iets meer vermogen nodig. ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:12

Met 3000 zit je nog laaaaaaang niet in het rood. Ik vind het onprettig als je weinig reactie hebt naar voren, zeker als je een vertragende vrachtwagen voorbij wil.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:16

Sizzle schreef:
Met 3000 zit je nog laaaaaaang niet in het rood. Ik vind het onprettig als je weinig reactie hebt naar voren, zeker als je een vertragende vrachtwagen voorbij wil.

Eh.. 80 in de klim, met een paardentrailer erachter en dan wil je ook nog inhalen?
En als die 75 rijdt, ja dan duurt t iets langer. Hoe hard wil je eigenlijk naar boven?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:48

Gewoon veilig zonder tussen het puffende grote verkeer vast te zitten en niet het overige verkeer onnodig te ergeren.
Als ik weet dat ik erna in een tunnel kom bergaf dan wil ik geen slowaakse monstersisser direct achter me hebben.
Een gemiddelde vrachtwagen komt meestal niet met 100 omlaag, Slowaken is een ander verhaal -O-



Edit: even ter illustratie, een van de tunnels was laatst 5 uur dicht omdat een vrachtwagen de linkerkant van de tunnelbuis (2 baans) over een stuk van zo'n 200 meter de muur erafgeschraapt had om vervolgens de boel te blokkeren.