[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:16

Ik rij best vaak met de trailer rond, ook autostrade aan 90km/u zoals het hoort. Weliswaar in vlak België, maar ik word toch best vaak ingehaald door een grote vrachtwagen die ruim de 100 aantikt hoor. Het tempo waarmee die me voorbij gaan is echt niet "niptjes meer dan 90".

Maar ik word even goed ingehaald en uitgelachen door dikke auto's met een geladen 2-paards achter die vrolijk aan 120 voorbij zoeven. "want die auto voelt dat toch niet".
Die auto niet nee, jij wel als je plots niet tijdig kan remmen. Of iemand schrikt zich een hoedje omdat je plots veel sneller dichtbij bent dan je hoort te zijn. Of je portemonnee die de boete mag ophoesten :Y)

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:19

Die vrachtwagens zijn soms echt eng, vooral in combinatie met toeristen.
Dadelijk krijgen we het skiseizoen weer, een hoop toeristen die denken dat je 80 moet in 100 tunnels en dan wel links blijven rijden zodat de vrachtwagens er dan rechts langsschieten %)

Met trailer zoek ik het liefst een fijne constante vrachrwagen om dan met gepaste aftand ervoor te blijven.
Dan kan die lekker de te snelle sissers voor met opvangen en zitten ze niet in mijn klep te hijgen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:51

Meestal lukt het hier wel om elkaar vlot te passeren. ik zie ze aankomen in mijn spiegel en wanneer ze hun aanwijzer opzetten en op het andere vak zitten, dan los ik heel subtiel het gaspedaal wat zodat ze ook sneller erlangs kunnen. Ik ga dan van 90 misschien naar 87, maar wel fijner en vlotter voor beide.

Ik heb het vaakst klephijgers als het verkeer op de strook ernaast de vrachtwagen of andere achterligger er niet tussen wil laten, zodat ze me voorbij kunnen. Of van die chauffeurs die zelf amper 95 rijden en me niet voorbij durven. In een zeldzaam geval is het een auto met mannen die naast me blijft plakken omdat het zo'n mirakel lijkt dat een vrouw met een BE-combi op pad is. Of omdat mijn paard een feestje houdt in de aanhanger :+ (Ik heb een camera, dus ik zie exact wat ie uitvreet tijdens de rit).

Het hatelijkste vind ik persoonlijk ofwel mensen die je voorbij vliegen en de pas afsnijden voor een afslag of afrit, of die plots absoluut voor je willen rijden maar dan als een slak verder kruipen (zodat je alsnog moet vertragen) of auto's die zodanig dicht achter mijn combi gaan rijden waarbij ik hen dus absoluut niet eens zie. Hooguit omdat er per toeval een spiegel plots naast mijn trailer komt piepen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:12

zijn er hier ook mensen die auto en trailer de deur uitgedaan hebben en overgestapt zijn naar busje dan wel vrachtwagen(tje)

Wij zitten er nog steeds over te denken.
De wegenbelasting is veel goedkoper dan die dure trekauto.

We zouden dan de auto en trailer kunnen omruilen, zuinig en kleinere auto erbij kopen....

Voors en of tegens iemand?

Ik zie ze nu ook weer regelmatig voorbij komen bv met living, lijkt me helemaal ideaal.

Paard(en) inladen, en zo vaak mogelijk weg. Slaapplaats eten etc in je wagen, paardenwei afzetten met paaltjes en touw en klaar is kees.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:14

Heerlijk lijkt me dat :j

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:16

Met living er in moet je C(1) rijbewijs hebben, die zijn in B-versie niet realistisch (laadvermogen!). En dan nog moet je heel goed laadvermogen in de gaten houden voor je koopt, echt bizar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:29

Ik heb de beweging de andere kant op gemaakt, B-vrachtwagentje de deur uit om een auto + trailer + BE in de plek te nemen.

Als je 1 paard of pony (of 2 kleintjes) wil vervoeren is dat mogelijks een optie. Wil je 2 paarden of 2 stevige pony's meepakken, ga dan voor een C(1) of behou je combinatie met BE. Het is vreselijk hoe vaak er gefoefeld wordt met die laadvermogens, dat hou je niet voor mogelijk. Allemaal adverteren ze "plaats voor 2 paarden" en ja, die plek is er ook. Helaas is het laadvermogen er niet, en als je een living wil is het helemaal absurd. Voor B-rijbewijs moet je onder 3500kg blijven. Een paard weegt gemiddeld 550kg, dus als je er 2 mee wil is het 3500 - 1100kg = 2400.


2400 - 150 (2 personen à 75kg) - 50kg tuig/poetskoffer - 20kg water - 10kg reservewiel - 65 kg volle benzinetank - 10kg hooi = 2095kg die overblijft voor het totale ledige gewicht van je vrachtwagentje.
Dat is dan inclusief tussenschot, rubber matten, laadklep, ingerichte zadelkamer, voerbakken... Succes zou ik zeggen.

palousa_boy

Berichten: 10430
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:33

Hier zal het tzt wel een vrachtwagentje worden ivm de te laden trekpaarden maar straks ook de schapen die verplaatst moeten worden.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:36

Ik heb een keer een lage oude houten trailertje maatje 1,5 paards gezien op de snelweg richting Almere waar serieus 2 grote volwassen Belgen instonden. Omvallen konden ze in iedergeval niet, maar vroeg me af of de wanden eruit zouden komen als ze diep zouden inademen :x

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:47

hmmmmpppppffffffff *PLOP* :))

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:51

Sizzle schreef:
2 grote volwassen Belgen


In een houten trailer ??? Tsss ~~}>

Afbeelding



Twee grote Belgen, dat zie ik dan weer wel zitten :9

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:58

:+

_O- :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:13

Afbeelding

ik verkies dan eerder eentje van deze :))

ikke

Berichten: 37657
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:30

connie64 schreef:
zijn er hier ook mensen die auto en trailer de deur uitgedaan hebben en overgestapt zijn naar busje dan wel vrachtwagen(tje)

Wij zitten er nog steeds over te denken.
De wegenbelasting is veel goedkoper dan die dure trekauto.

We zouden dan de auto en trailer kunnen omruilen, zuinig en kleinere auto erbij kopen....

Voors en of tegens iemand?

Ik zie ze nu ook weer regelmatig voorbij komen bv met living, lijkt me helemaal ideaal.

Paard(en) inladen, en zo vaak mogelijk weg. Slaapplaats eten etc in je wagen, paardenwei afzetten met paaltjes en touw en klaar is kees.

Begin dan eerst maar om je C-rijbewijs te halen (C1 is niet genoeg) en daarna succes met het vinden van een fatsoenlijke wagen.
Wij hebben maar 1,5 jaar gezocht.......

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:05

Of je koopt een camper met trekhaak, heb je ook je slaapplaats bij. Voor een weitje kan je altijd paaltjes en touw meenemen, ook met een trailer. Monteer op het dak van je trailer een oprolbaar camperzeil, kunnen ze nog schuilen ook.

ikke

Berichten: 37657
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:13

Varekaj schreef:
Of je koopt een camper met trekhaak, heb je ook je slaapplaats bij. Voor een weitje kan je altijd paaltjes en touw meenemen, ook met een trailer. Monteer op het dak van je trailer een oprolbaar camperzeil, kunnen ze nog schuilen ook.

Maar ik begreep dat het er juist om ging dat de paarden geen last meer zouden hebben van in de klep hijgende trucks.

Voor mij geen reden om weer een vrachtwagen te kopen; de Range Rover en de Volvo hebben meer dan voldoende power om elke vrachtwagen eraf te rijden, zonder dat het paard zelfs maar door heeft wat er gebeurt.

Zijn we weer terug bij de basis waar ik steeds weer op wijs: je hebt nooit te veel power aan boord.......

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:18

ik had begrepen dat het om de wegenbelasting ging? Dat vrachtwagentje/bus + klein autootje goedkoper uit kwam dan de zware trekauto die er nu is.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:19

Dat begreep ik ook!

Dat is voor mij ook een reden om straks een camperbusje aan te willen schaffen :)

ikke

Berichten: 37657
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:29

Varekaj schreef:
ik had begrepen dat het om de wegenbelasting ging? Dat vrachtwagentje/bus + klein autootje goedkoper uit kwam dan de zware trekauto die er nu is.

In België kom je nog een heel eind; in NL is het prijsverschil voor grijs kenteken (in België lichte vracht) voor een particulier niet echt meer iets om van onder de indruk te zijn, zeker niet in vergelijk tot vrachtwagens boven 3500kg TMM (76 euro per drie maanden tot 25 ton TMM, excl BZM boven 12 ton TMM).

Als je dan gaat tellen, dan wel alles meenemen.....

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:30

Ik vraag me af of het echt goedkoper is. Onderhoud zal duidelijk duurder zijn dan bij een trailer. Je moet ook regelmatig de weg op om hem goed te houden etc

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:56

Je moet met elk voertuig regelmatig de weg op om 'm goed te houden. Of daar ga ik toch van uit?

Hoe het in NL zit qua wegenbelasting met vrachtwagens/grijs kenteken tov gewone wagens weet ik niet.

In België zit je nu met die trackers die per gereden kilometer kosten aanrekenen. Maak je veel kilometers, dan lijkt het me toch echt wel interessanter om te gaan vergelijken met een BE-combi, eventueel met een lichte vracht als trekkend voertuig.


Ik ben met mijn BE-combinatie goedkoper uit dan met mijn vrachtwagentje onder B-rijbewijs.

Wegentaks: mitsu grijs kenteken + trailer scheelt een HOOP tov vrachtwagentje grijs kenteken en een gewone auto.
Brandstof: vrachtwagentje ZOOP diesel, auto was relatief zuinig. Mitsu: zuiniger dan vrachtwagentje, minder zuinig dan de auto. Maar of trailer er nu aan hangt of niet, daar zit weinig verschil in slurpgedrag dus overall slurpt de mitsu minder.
Verzekering: mitsu + trailer is uiteraard een stuk goedkoper dan vrachtwagentje + auto.

Mooiste van het verhaal: ik kan nu 2 paarden of paard en 2 shetjes tegelijk vervoeren. Met vrachtwagentje 1 paard en dan was het al mikken om niet overladen te zijn.
Moet ik nu alles verzetten van weiland A naar weiland B, dan is dat gefikst op 2 ritten. Met vrachtwagentje waren dat er 3... Aan een hoger verbruik.


Onderhoud kan nu gratis (stiefpa houdt van knutselen aan auto's en heeft jarenlang zelf 4x4 offroad gereden) ipv voor elk dingetje naar de garage te moeten, omdat voor die oude transit de helft amper nog te krijgen was.

ikke

Berichten: 37657
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:01

Sizzle schreef:
Ik vraag me af of het echt goedkoper is. Onderhoud zal duidelijk duurder zijn dan bij een trailer. Je moet ook regelmatig de weg op om hem goed te houden etc

Er is geen goedkope oplossing om paarden rond te zeulen.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:31

Paarden slopen je banksaldo zelfs ook als je helemaal geen vervoer hebt :')

Zonder paarden kon ik echt 5x per jaar op vakantie _O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:43

Ik wil er echt niet bij stilstaan hoe rijk ik zou zijn zonder die viervoeters. Waarschijnlijk was ik dan met m'n vriend zelfs al lang naar 1 of ander tropisch land verkast.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:29

ok ok, laat nu een vriendin van mij haar c gaan halen EN een vrachtwagen op t oog hebben MET living.....ik rijd wel met haar mee! opgelost ;)