Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overschrijven KWPN paard.

 
Profiel   

Hallo Bokkers,

Omdat ik een paard heb gekocht/ga kopen wou ik even iets weten wat ik zo op internet niet 1, 2, 3 kon vinden.

Mijn vraag was wat heeft de ‘eigenaar’ nou voor verschillen vergeleken met de ‘geregistreerde’ behalve het kunnen deelnemen aan KWPN-evenementen, zoals keuringen en aanlegtesten en de registratie van dekkingen en veulens?

Kan ik bijvoorbeeld als ik haar later misschien alsnog wil laten dekken mezelf registreren als eigenaar?

Het is de bedoeling dat ik het paard ga berijden als hobby en mogelijk in de toekomst ook wedstrijden rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:07 



 
Profiel   

In principe is het niet nodig. Het is geen eigendomsbewijs. Ik heb ook een kwpner. Alleen idd als je keuringen etc wilt doen kun je het doen. Voor wedstrijden is het niet nodig ik wil zelf in de toekomst een veulen van mijn merrie maar hiervoor hoef je ook niet perse geregistreerd te staan tenzij ze echt een fok merrie word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:12 



 
Profiel   

Nee ze wordt geen fok merrie ze is van 1 juli 2013 dus moeten we nog even wachten tot ik met haar aan de gang kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:14 



 
Profiel   

Als je niet aan KWPN evenementen gaat mee doe en of de merrie laat dekken is het niet perse nodig om haar op jouw naam te laten zetten.

Lidmaatschap van het KWPN kan ik persoonlijk wel aanraden omdat je dan de In de Strengen ontvangt. Een leuk fokerijblad met rapportages over sport en fokkerij.

Maar dan moet dan wel net je interesse liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:16 



 
Profiel   

Maar als ik niet als eigenaar geregistreerd sta ben ik dan wel echt de eigenaar?
Dan bedoel ik zeg maar dat de vorige eigenaar (die dan nog als ''eigenaar'' geregistreerd staat) er nog van alles over te zeggen heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:31 



 
Profiel   

Jawel hoor dan ben jij gewoon de eigenaar. Stamboek papier en paspoort zijn geen eigendomsbewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:43 



 
Profiel   

Dus 'geregistreerde' is dus eigenlijk de officiële eigenaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:46 



 
Profiel   

meliszakyraa schreef
Dus 'geregistreerde' is dus eigenlijk de officiële eigenaar?


Nee, jij bent de officiële eigenaar.


De geregistreerde is dan gewoon de geregistreerde. Maar niet de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:57 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
meliszakyraa schreef
Dus 'geregistreerde' is dus eigenlijk de officiële eigenaar?


Nee, jij bent de officiële eigenaar.


De geregistreerde is dan gewoon de geregistreerde. Maar niet de eigenaar.


Maar ik kom in de papieren te staan als ''geregistreerde'' als ik als niet KWPN lid het paard overschrijf.
Pas als ik lid word bij KWPN dan kan ik als ''eigenaar'' op de papieren komen te staan.

Zo staat het op KWPN.nl:
U heeft een KWPN-paard gekocht en wilt graag als de nieuwe eigenaar geregistreerd worden. De geregistreerde van een paard staat vermeld op het registratiebewijs en in het paardenpaspoort. U wordt als ‘geregistreerde’ vermeld op deze documenten, en niet als ‘eigenaar’, omdat eigenaar suggereert dat het om een eigendomsbewijs gaat. Bij zowel het registratiebewijs als het paardenpaspoort is dit niet het geval.


Het is nogal verwarrend uitgelegd vond ik zelf.
Voor zover ik begreep kan je als niet KWPN lid niet alles overschrijven waardoor je als ''geregistreerde'' op de papieren komt te staan en niet als ''eigenaar''.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 19:31 



 
Profiel   

Je kan als niet lid het paard wel overschrijven maar dat is duurder dan lidmaatschap.

Zoals ik al zei is een papier geen eigendomsbewijs. Daarom staat er ook geen eigenaar. Ook bij mij niet.
Zelfs als je lid bent van het KWPN staat er geregistreerde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 19:55 



 
Profiel   

Het is inderdaad verwarrend uitgelegd maar zoals NatasjavE hierboven ook al schreef, de paspoort is geen eigendomsbewijs. Daarvoor moet je aan kunnen tonen dat jij alle kosten voor het paard betaald en wat nog handiger is een koopovereenkomst waarin de gegevens van het paard, de vorige eigenaar en jou in staan met beide handtekeningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 19:55 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Je kan als niet lid het paard wel overschrijven maar dat is duurder dan lidmaatschap.

.


Voor zover ik op kwpn heb gezien kost een lidmaatschap 110 euro per jaar.
Overschrijven (als niet lid) kost 47,75.
Tegen de tijd dat het paard overgeschreven zal worden zijn we misschien wel een half jaar verder (betaling van paard worden in termijnen gedaan en word pas overgeschreven als het totale bedrag is betaald)
Dus lidmaatschap zal in dat geval duurder zijn dan overschrijven.


C_arola schreef
Het is inderdaad verwarrend uitgelegd maar zoals NatasjavE hierboven ook al schreef, de paspoort is geen eigendomsbewijs. Daarvoor moet je aan kunnen tonen dat jij alle kosten voor het paard betaald en wat nog handiger is een koopovereenkomst waarin de gegevens van het paard, de vorige eigenaar en jou in staan met beide handtekeningen.


Als ik het goed begrijp is de eigenaar dus gewoon degene die alles betaald?




Het is sowieso de bedoeling om alles even op papier te zetten zeker omdat we in termijnen betalen.
Laat de verkoper wel even iets opstellen of misschien dat we zelf iets opstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 20:12 



 
Profiel   

Dat is een zwart-witte opmerking, een koopovereenkomst zegt meer of je de eigenaar bent van een paard dan of je de kosten betaald. Wanneer een paard in pension staat en de eigenaar betaald daar niet voor evenals niet voor de andere kosten dan betekent dat niet automatisch dat het paard dan van de pensionhouder wordt.
Daarom wordt vaak aangeraden om een koopovereenkomst op te stellen met daarin alle gegevens en deze beiden te tekenen zodat je wettelijke bewijs hebt dat het paard van jou is.

Aangezien je het paard in termijnen betaald lijkt het me ook verstandig in de overeenkomst mee te nemen wat er gebeurd wanneer het paard in de tussentijd ziek/volledig afgekeurd/dood gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 20:18 



 
Profiel   

C_arola schreef
Aangezien je het paard in termijnen betaald lijkt het me ook verstandig in de overeenkomst mee te nemen wat er gebeurd wanneer het paard in de tussentijd ziek/volledig afgekeurd/dood gaat.


Dat zijn dingen die ik zelf nog niet bedacht had.
Dit zijn wel absoluut dingen die toch heel belangrijk zijn.
Ben blij dat je daar mee komt.


We willen bij de eerste betaling even iets opstellen met daarin alle gegevens van koper en verkoper en dat we het paard voor het afgesproken bedrag gekocht hebben.
Er kan nog apart in vermeld worden dat we in termijnen betalen en dat we eventueel bij elke betaling even het bedrag neerzetten met daarbij een handtekening ter bevestiging.
Wat er ook in komt te staan is dat de eigenaar ons heeft gemeld dat als alles straks achteruit gaat (het betalen van alles) dat hij haar met alle plezier terug wil nemen voor hetzelfde geld.
De dingen die je hebt voorgesteld zijn ook zeker dingen om even te overleggen met de verkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 20:28 



 
Profiel   

Ook handig kan zijn is wanneer een termijn niet binnen een bepaalde periode betaald kan worden. Data's waarbinnen de termijnen betaald moeten worden.
Evt spullen die je overneemt en de kosten voor keuringen en wat er gebeurt wanneer het paard afgekeurd wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 21:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen