Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 12:36

Met mijn auto zit ik al een tijdje in de pech modus. Het begon vorig jaar november toen ik een verkocht paard ging wegbrengen en wij na 1,5 uur rijden langs de kant van de weg stonden ver van huis. Slang van het koelingssysteem poreus, alle koelvloeistof weg, motor oververhit, waterpomp kapot. Tof als je met een paard staat op de snelweg. uiteindelijk alles goed gekomen met paard (gelukkig) . Auto met oplegger naar huis laten halen laten repareren, 1000 euro lichter (vriend van ons is monteur) maar ja voor 1000 koop je geen goeie andere auto die veel kan en mag trekken.

Tot aan januari ging het goed, tot dat mijn auto af en toe ging roken. Na laten kijken niks te vinden en eigenlijk ook niet veel rook meer daarna dus ja... rij er maar mee door. Maart... auto toch weer roken. Nog eens na laten kijken, koppakking kapot. Mocht mooi de halve moter er uit andes kan je er niet bij. Cilinderkop was ook doormidden uiteindelijk weer 1500 armer. Toen in mei kwam de APK dat bleef bij een 500 euro. En wij nog steeds in de modus ja voor dit bedrag kan je geen goeie andere auto kopen.

vandaag wil ik weg rijden hoor ik boem boem boem boem. Auto maar snel terug gezet en ANWB laten komen. Differentieel voor kapot. (iets wat je wielen aandrijft of zo?? ) . Auto staat nu nog hier thuis maar kan vanavond worden opgehaald door monteur met oplegger want... mag niet meer mee rijden is niet veilig.

Nu ben ik dus heel erg aan het twijfelen of ik deze auto nog zou laten repareren. Ik heb er in een tijdsbestek van een jaar al erg veel geld in gestoken en je kan wel blijven denken voor dit geld kan ik geen andere kopen maar als je al die bedragen bij elkaar opteld heb je toch al een flink bedrag.

Als ik hem niet laat repareren kan ik wel een andere auto kopen maar... dit zou geen auto worden die kan trekken, als ik een trek auto koop wil ik echt een goede vrij nieuwe en daar ben ik nog steeds voor aan het sparen. Het zou dus gewoon een klein auto'tje worden voor van huis naar stal te rijden en andersom.
Dit betekend dan wel weinig tot geen wds / geen les meer volgen. Verkochte pony's niet meer weg kunnen brengen, niet meer met klanten naar een binnenhal kunnen gaan als ze pony's willen testen enz... Opzich wel te overleven want het zou zijn tot dat ik het geld gespaard heb voor een echt goede, maar brengt wel veel ongemakken met zich mee.

vandaar de twijfel. Ik vrees namelijk dat het weer een heel duur grapje wordt ANWB man zei ook dat van mijn auto er nog maar weinig rond rijden, moeilijk aan onder delen te komen en wie weet wat het volgende is . Gaat trouwens om een hyundai Galopper.

ik hoor graag jullie advies in deze kwestie...

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:40

Laat voorop staan dat je met elke auto pech kunt hebben, maar ik zou nooit meer in zo'n auto durven rijden die zo vaak kapot gaat. Zeker als het een auto voor de paarden betreft. Moet er van op aan kunnen dat het ding altijd rijdt. Wij rijden al jaren een Volvo V70 voor de trailer en heeft ons nog nooit laten staan! Zodra die 1x dit soort dingen krijgt buiten de APK krijg, gaat die er linea recta uit.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:45

Ik heb een VW caddy die 1400 mag trekken.
Mijn trailer weegt maar 650 dus ik kan er 1 paard mee trekken.
Auto rijdt lekker zuinig dus voor dagelijks gebruik ook prima.
Prima oplossing,je kunt er alleen niet met 2 weg.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:03

Als diesel een optie is:vw golf en toyoyota auris met een flinke motor. Die doen het met. 1 paard prima. Ook op lange afstanden. Daar heb ik tenminste al jaren goed ervaringen mee.

Kan mij voorstellen dat je graag weer een dikkere auto wil om eventueel met 2 paarden op pad te gaan maar zoiets is wel een goede tussenoplossing dan.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:04

Ik heb een tijdje geleden voor 800 euro een (goede) subaru impreza station gekocht. Waarom moet het of/of zijn? Je kunt ook kiezen voor een goeie trekwagen met wat meer kilometers dus waar je niet te veel voor betaald, al je voordelen behouden en door kunnen sparen..

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:15

Tja leuk verhaal maar om iets te kunnen beoordelen missen we nog heel veel gegevens.

Alles aan auto gaat keer stuk en moet vervangen worden en het komt altijd tegelijk.
Vorig jaar was in vanaf aug tot dec ruim 3500 euro kwijt aan mijn italiaantje, elke paar weken stond ie stil met iets anders

In mijn ogen compleet zonde van het geld want in juni nog beurt gehad van 600 euro
Maar nadat ik alles in excel had gezet van alle kosten in de afgelopen 4!!! jaar ook kosten waar je niet om heen kan zoals banden...bleek mijn auto per maand 60 euro aan onderhoud te kosten

Ik had dus een k#tjaar met veel kosten maar nu zijn de grote dingen gemaakt en hoop ik nog half jaartje te kunnen rijden dan zijn vast de remmen weer aan de beurt alla 600 euro.

Dus we missen gegevens zoals km-stand, hoeveel je rijdt, welke kosten je hebt gehad en vergeet niet elk onderdeel komt gewoon aan de beurt zoals dynamo, remmen, accu, kopping, radiateur
Laatst bijgewerkt door tita op 29-10-14 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:16

Van welk jaar is de auto en hoeveel kilometer staat er op de teller?
Een kapot differentieel zal ook weer een aardige duit kosten.
(drijft inderdaad de wielen aan)
Als je alle reparaties van je laatste maanden bij elkaar opteld is het een behoorlijke duit. Als ik het snel even zo uit mijn hoofd optel zit je aan de 5000 euro.
Je hoeft toch geen nieuwe nieuwe auto te kopen. Er zijn voldoende nieuwe gebruikte auto's op de markt.
Er is vast wel een model wat je aanspreekt en aan je eisen voldoet.
En dan pak ik zomaar wat! Weet natuurlijk niet wat je precies zoekt...

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyo ... ousPage=lr

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:26


EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:23

Ik heb van de jaar een peugeot 407 van 4 jaar oud gekocht. Mag 1600 trekken, rijdt 1 op 17 (diesel) en met trailer 1 op 11.
Wat een heerlijke trekker is deze auto.

Hiervoor een Mitsubishi Pajero Pinin gehad, rijdt niet zo fijn (stug/herrie), mocht 1500 trekken maar slurpte (benzine 1 op 11, met trailer 1 op 6/7). Zijn ook wat gevoelig voor roest.

Ik zou dus als ik jou was een andere kopen.
Alleen al die onzekerheid of ie het blijft doen zou mij nerveus maken.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 14:36

@ Dot , ik heb nu een goede trekwagen met wat meer KM (of ja tot voor afgelopen jaar was het een goede wagen)

@ tita, mijn auto komt uit 1999, op dit moment staat er 298004 op de teller (bij de keuring in mei was dit nog 285638) ik rijd ong. 500 a 600 km per week. Zitten wel eens weken minder km tussen.
Auto loopt op diesel. De afgelopen jaren zijn vervangen: accu, koppelingsplaat, dynamo (2x gereviseerd), dit waren redelijk grote kosten maar wel in een tijdbestek van 3 jr (verder nog wat kleine dingen). Afgelopen jaar dus - waterpomp, radiator, koppakking, cilinderkop en 500 euro aan kosten voor apk.

sowieso zei monteur voor volgend jaar apk komen er de remmen bij en miss banden.
Sinds de koppakking vervangen is moet ik na iedere trailer rit goed koelvloeistof controleren en indien nodig bij vullen.

@ jorika, een nieuwe auto zou het sowieso niet worden, maar ik heb mij laten vertellen dat als ik echt een goede trek wagen wil waar ik nog een 10 jaar mee kan rijden ik toch boven de 10.000 moet gaan denken. Zeker voor wat ik er allemaal mee doe. (hoeveelheid km en het vele rijden met trailer)
Ik heb wel spaargeld maar ik wil niet alles op maken, als er iets met de paarden zou gebeuren moet ik ook daar voor nog wat hebben staan + wie weet wat er in de toekomst nog gebeurd hier in huis enz.. wil altijd wat achter de hand houden.

Wat zo fijn is aan mijn auto nu is dat hij 3500 mag trekken en (als ie niet kapot is) heel sterk in lage toeren, verder 4x4. Ik rijd nooit harder dan 100 KM er mee om zo mn motor te sparen en dit doe ik al sinds ik hem hem daardoor is mn motor verder nog heel goed.
maar een betrouwbaar gevoel heb ik er nu niet echt van helaas
auto rijd trouwens diesel 1 op 10 en met trailer met 1 paard 1 op 9

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:47

Kady1 schreef:
Met mijn auto zit ik al een tijdje in de pech modus. Het begon vorig jaar november toen ik een verkocht paard ging wegbrengen en wij na 1,5 uur rijden langs de kant van de weg stonden ver van huis. Slang van het koelingssysteem poreus, alle koelvloeistof weg, motor oververhit, waterpomp kapot. Tof als je met een paard staat op de snelweg. uiteindelijk alles goed gekomen met paard (gelukkig) . Auto met oplegger naar huis laten halen laten repareren, 1000 euro lichter (vriend van ons is monteur) maar ja voor 1000 koop je geen goeie andere auto die veel kan en mag trekken.

Nou, tot hier gaat het nog wel....

Kady1 schreef:
Tot aan januari ging het goed, tot dat mijn auto af en toe ging roken. Na laten kijken niks te vinden en eigenlijk ook niet veel rook meer daarna dus ja... rij er maar mee door. Maart... auto toch weer roken. Nog eens na laten kijken, koppakking kapot. Mocht mooi de halve moter er uit andes kan je er niet bij. Cilinderkop was ook doormidden uiteindelijk weer 1500 armer. Toen in mei kwam de APK dat bleef bij een 500 euro. En wij nog steeds in de modus ja voor dit bedrag kan je geen goeie andere auto kopen.

Oververhit blok en de kop is er toen niet af geweest???
Hier gaat het al behoorlijk mis!!!

Kady1 schreef:
vandaag wil ik weg rijden hoor ik boem boem boem boem. Auto maar snel terug gezet en ANWB laten komen. Differentieel voor kapot. (iets wat je wielen aandrijft of zo?? ) . Auto staat nu nog hier thuis maar kan vanavond worden opgehaald door monteur met oplegger want... mag niet meer mee rijden is niet veilig.

vandaar de twijfel. Ik vrees namelijk dat het weer een heel duur grapje wordt ANWB man zei ook dat van mijn auto er nog maar weinig rond rijden, moeilijk aan onder delen te komen en wie weet wat het volgende is . Gaat trouwens om een hyundai Galopper.

ik hoor graag jullie advies in deze kwestie...

Een diff kost knaken maar het is meer waarschijnlijk dat een van de steekassen kapot zijn. Dat valt wel mee, maar je rijdt zomaar geen steekassen kapot.......


Wat vreet jij uit met die auto om dergelijke schades te rijden?? Kapot rijden van de aandrijflijn doe je op twee manieren:
1) onoordeelkundig gebruik of rijgedrag.
2) gebrek aan onderhoud.


Vindt je het raar als ik op basis van de fouten in het eerste stuk de kwaliteit van het onderhoud van de auto in twijfel trek?

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:51

Ik heb ook een Galopper gehad. Nog nooit zoveel problemen met een auto gehad als met dat ding, ook elektronisch . Heb er ook veel geld aan uit gegeven, steeds over het motto "nu zal het toch wel eens klaar zijn". Toen de koppakking kapot ging en hij naar de APK moest heb ik hem afgedankt. Ik hecht me normaal erg aan auto's, deze heb ik lachend weggezet.


Weg ermee dus.

Overigens kreeg die keurig onderhoud, mijn buurman op stal heeft een garage.

Ik heb nu een Mishubishu L300 uit '98. Knap is hij niet, maar hij was goed betaalbaar, netjes onderhouden, 160000 km NAP en geen slechte revieuws op internet. Is zoiets geen optie? Ik ben er blij mee.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:56

een volkswagen amarok is aan te raden maar dan moet je wel geld hebben :j
ik zou de auto eruit doen! elke keer wat is ook niks waard!

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:05

Huyndai Galopper is idd niet de best presterende auto. Dat je zo'n ding überhaupt gekocht hebt? Beetje onderzoek op Autoweek.nl en je had dit kunnen zien aankomen.

Heb je perse een 4WD nodig voor je gebruik? Die dingen zijn echt onnodig duur, zowel in aankoop als in op de weg houden, dus als je budget kleiner is dan dat, is het wellicht ook handig om eens naar alternatieven voor jouw gebruik te kijken.

Als je nu geen geld hebt om een auto met trekvermogen te kopen, dan kun je wellicht een tijdje met een licht autootje je kilometers afleggen en de besparing op bijv onderhoud en motorrijtuigenbelasting opzij zetten om over een jaartje ofzo wel weer geld te hebben voor een prima auto die wel wat kilo's aan de trekhaak kan hebben.

Ik rij zelf in een Volvo S60 van inmiddels enige leeftijd. Prachtig ding, komt na al die jaren en kilometers nog altijd op gang met 1.600 kilo aan de haak. Kan iedereen zo'n auto aanraden.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 20:11

@ ikke, het onderhoud van deze auto is niet altijd top geweest, dat geef ik toe. Mijn ex vriend was monteur en hij deed het onderhoud toen we nog samen waren, maar was nogal van ah komt wel, ah niks ernstig, en ik heb geen verstand van auto's dus dacht altijd hij zal het wel weten.

Ex is ook de gene geweest die toen ons halverweg NL met trailer weer naar huis heeft gehaald andere vriend heeft de auto gehaald (samen met mij) ex en andere vriend zijn monteur hebben toen samen auto gefixed en sindsdien doet de andere vriend het. verder wel netjes optijd beurt gehad, in 2013 kwam hij nog zonder reparaties door de keuring.

Ik denk dat ik me verkeerd verwoord met oververhitte motor daarmee bedoel ik dat zegmaar het warmte metertje in het dashboard op rood stond (of is dat wel het zelfde als oververhit blok?)

Qua rijden doe ik niks gek, ik rijd op de snelweg altijd max. 100 km en niet harder, gas niet hard over drempels enz gewoon netjes. Mijn huidige vriend rijd er ook wel eens in maar ook die rijd rustig. T is niet echt een auto om vol gas overal door heen te scheuren.

Afgelopen zaterdag nog op wds geweest met 2 paarden en die konden niet samen op de trailer dus 2x op en neer, zondag heeft die stilgestaan en ma en di heeft vriend er 2 korte stukjes mee gereden en had ik zijn auto. Hij zegt dat die gisteren niks gevoeld / gehoord heeft er aan. Vandaag met wegrijden merkte ik meteen dat er iets mee was.
Ik heb zelf ook geen idee wat ik er mee uitvreet.

@ Dees, ik heb deze auto 4 jr geleden gekocht, toen was ik nog vollop samen met mijn ex die automonteur was en die zei dat het allemaal wel prima was en ik ging op zijn advies in, 3 jr eigenlijk geen problemen met auto gehad.
Wij denken idd aan het zelfde als wat jij zegt om een klein autotje terug te kopen en geld opzij te leggen, ik kan van goede vrienden sowieso af en toe een auto lenen (jeep wrangler) zodat ik nog wel op wds kan gaan, zal dan iets minder worden maar kan wel gaan dus dat is heel erg lief van ze!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:13

Ik baal nog steeds dat een vriend van mijn vader onze Galloper tegen een boom geparkeerd heeft. Vond het een heerlijke auto voor de trailer en was vooral blij met de korte draaicirkel. Hier in 3 jaar tijd ook geen enkel probleem gehad met de auto.

Wat betreft het laten repareren, een auto van 15 jaar oud, bijna 3 ton op de teller en daar bijna wekelijks 600 km bij op rijden, zou voor mij een grote twijfel zijn. Ik zou denk ik eerst informeren naar de kosten die je zou gaan maken. Blijkt het mee te vallen dan zou ik kiezen voor repareren, anders zou ik hem wegdoen en je gaan oriënteren op een andere auto.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:34

Het verhaal lezende, de wetenschap wat voor auto het is en daar bij optellend dat ie ruim 15 (of inmiddels misschien zelfs wel bijna 16) jaar oud is en om en nabij de 3 ton gelopen heeft, zou ik er voor kiezen om afscheid te nemen.

Voor wat betreft die 3.5t trekgewicht: heb je dat echt wel nodig? Want dan zit je idd. in de hoek van de zware terreinwagens en een kwalitatief goeie 2e hands daarvan, waarmee je weer een aantal jaar kunt rijden zonder onderweg tegen flinke reparaties aan te lopen, gaat je dan idd. gewoon minimaal 10k kosten.

Als je aan bijv. 2000 kg trekgewicht eigenlijk ook genoeg zou hebben, wordt het scala waarbinnen je naar vervanging kunt zoeken een stuk breder.

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:50

Als jij zoveel rijdt met jouw auto zou ik echt aan een zuinigere auto gaan denken. Je betaald je nu nl scheel aan brandstof.

Ik zou kiezen voor een oude golf diesel die iig 1 paard mag trekken, zijn zuinig in gebruik, (1 op 18 is haalbaar) en dan kan je blijven sparen voor een nieuwe die meer mag trekken.

Soort van middenweg.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:59

Waarom zou je auto zo veel trek vermogen moeten hebben?
Stel dat die 1600 mag trekken dan is dat toch ook mooi genoeg?

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:14

Ik snap TS wel met 3500 trekgewicht!

wij hadden eerst een trailer er achter en twee paarden. Nu eem vrachtwagen.
Maar wij brengen ook in containers de mest er mee weg. En hebben een autobedrijf waar je soms wat mee moet op halen wegbrengen met of zonder aanhanger.

Ook 4 wiel aan drijving. Als ik bijv. Naar een evenement moet waar het parkeren al een blubberboel is. Kom ik er altijd uit.

Over de kosten, onderhoud etc ga ik geen uitspraken doen.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:42

kohtje schreef:
Waarom zou je auto zo veel trek vermogen moeten hebben?
Stel dat die 1600 mag trekken dan is dat toch ook mooi genoeg?

Nou, als je een volle tweepaards wil trekken, kom je dus mooi 400 - 800kg tekort!
Tweepaards is 2000 - 2400kg TMM!

Ifor Williams en soortgenoten gaan tot 2600kg en drie - vierpaards trailers zijn gewoon 3500kg TMM.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:45

Maar is ook die tweepaards trailer nodig? Ze heeft vooral pony's zo te zien.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:50

kohtje schreef:
Maar is ook die tweepaards trailer nodig? Ze heeft vooral pony's zo te zien.

Je zult maar 4 pony's tegelijk willen vervoeren.

En dan nog, zelfs als ik geen paarden zou hebben, zou ik nog steeds die grote 4x4 hebben.
Waarom zou TS niet gewoon een grote 4x4 mogen rijden? Ik kan me daar wel iets bij voorstellen met de afstanden die ze rijdt.........

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Trek auto kapot, laten repareren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:51

Van mij mag ze. Maar ze zoekt ook een goedkopere oplossing.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:56

Hier ook iemand met een oude auto.... Blazer K5 uit begin "80.
uiteraard gaan hier ook dingern stuk aan maar ik kan mezelf gewoon geen dure SUV veroorloven met mega belasting en verzekering.
Daarbij rij ik al ruim 20 jaar Amerikaan en vind ze gewoon leuk.
( Beetje jammer dat hij niet meer onder de oldtimers valt, dus gas eruit en op benzine : 1 op 2 met 2 paarden erachter). Dus voor dagelijks verkeer hweb ik een fiets en een snorscooter.
Voor de ritjes met trailer de K5.

Ik investeer wel degelijk steeds in dze wagen, voor mij werkt hetbeter dan een andeere kopen...